Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x4 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 16:28 Men voegt nu eigenlijk bij ons het vermelden van afritnamen bij de uitsmijter in. Da's een grote systematische wijziging waar ik benieuwd van ben wat het nog gaat brengen in de toekomst.
De afritnaam stond er in de Belgische borden van de jaren '70 natuurlijk ook al, maar dan in de middenberm. Vlaanderen is die bordjes in de middenberm gaan weghalen vanaf de invoering van hun witte afrit-borden; feitelijk is het bord bij de uitsmijter toen naar 400 meter rechts van de weg verplaatst. De Walen doen het wel nog steeds in de middenberm, al zijn de blauwe bordjes van weleer ook daar wit geworden.

Dus de echte systematische wijziging is dat datgene wat historisch gescheiden was nu op hetzelfde paneel moet. Dat levert dan dus voor het eerst mogelijke dubbele verwijzingen op. Ik zou zeggen: laat je inspireren door wat Frankrijk daaraan deed. Met twee keuzes: óf je komt verlaat tot het inzicht dat de Fransen al in 1995 hadden óf je haalt een van beide vermeldingen weg, zoals de Fransen vóór 1995 deden. Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat, als onderdeel van de Franse wijziging, best wel wat plaatsen die voorheen een cursief bewegwijzerde afritnaam waren niet verdwenen, maar een regulier bewegwijzerd afritdoel werden.

Ik weet zo vlug ook niet hoeveel afritnamen Vlaanderen kent die NIET op de blauwe borden voorkwamen? Moet zo vlug denken aan een paar afritten in stedelijk gebied, zoals Kleine Bareel bij Antwerpen en Zaventem-Henneaulaan. Als het zo beperkt is, zou je eerder een manier moeten zoeken om dat soort afritnamen op een andere manier terug te laten komen op de uitsmijter. Moet in Wallonië ook denken aan afritnamen als Verlaine (Neufchateau).
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 15:57 "Aarschot" is de naam van de afrit en wordt daarom op een apart wit bord gezet.
Dat is het systeem ja. Maar of dat een goede keuze is? Wat mij betreft niet. "Less is more" zeg maar.
Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 15:57 Het gebruik van zowel breed- als middenschrift tezamen is net een positieve evolutie.
Zet Aarschot dan tweemaal in breedschrift, als je het toch door elkaar gebruikt. En ja: ik snap dat dit waarschijnlijk indruist tegen regel 448b die stelt dat dit niet mag als het één paneel betreft...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Onder het oude systeem zou Aarschot ook in het middenschrift gezet zijn, omdat meerdere schriften in mekaars buurt gebruiken een no-go was.
Wouter N14 schreef: di 23 jun 2026, 17:02
Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 15:57 ^^
"Aarschot" is de naam van de afrit en wordt daarom op een apart wit bord gezet. Het gebruik van zowel breed- als middenschrift tezamen is net een positieve evolutie.
Maar waarom dubbel? Op het blauwe kan het gewoon weg.
Omdat een afritnaam niet perse een plaatsnaam is. Het komt nu toevallig overeen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Naar mijn mening gaat het gebruiken van zowel breed als midden-schrift echt niet samen en een ander minpunt is dat het weg en afrit-nummerkader in verhouding met de andere tekst nogal klein is.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 23 jun 2026, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is opnieuw weer een ingrijpende wijziging, en het duurt natuurlijk ook nog eens tien jaar voordat het overal is uitgerold... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 18:46 Omdat een afritnaam niet perse een plaatsnaam is. Het komt nu toevallig overeen.
Dan hernoem je een afrit gewoon... Lijkt me geen rocket science ;)
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Vinny schreef: di 23 jun 2026, 18:50 Het is opnieuw weer een ingrijpende wijziging, en het duurt natuurlijk ook nog eens tien jaar voordat het overal is uitgerold... :roll:
Wie heeft u gezegd dat dit de nieuwe Vlaamse standaard wordt? Nee, dit is momenteel in Vlaams-Brabant zo het geval.
En dan nog, is nog de vraag of het effectief...

Ik zou het sowieso laten en enkel het symbool integreren, zoals ik maar snel als voorbeeld in het topic bww self-design gemaakt heb:

toevoeging:
Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 14:59 De eerste van het nieuwe ontwerp dat ik mijn buurt heb kunnen spotten.
Enkel in Vlaams-Brabant... Het afritsymbool zelf zal wellicht wel overal in Vlaanderen komen.
Laatst gewijzigd door SAN RED op di 23 jun 2026, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Joshua schreef: di 23 jun 2026, 18:49 Naar mijn mening gaat het gebruiken van zowel breed als midden-schrift echt niet samen...
Daar ben ik het zeker bij het lettertype SNV mee eens.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Voor zover ik had begrepen, is het de bedoeling dat dit overal wordt uitgerold. In Limburg ben ik er ook al tegengekomen.
Seat Ibiza schreef: di 23 jun 2026, 19:01
Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 18:46 Omdat een afritnaam niet perse een plaatsnaam is. Het komt nu toevallig overeen.
Dan hernoem je een afrit gewoon... Lijkt me geen rocket science ;)
Ik kan je daarin volgen, maar daar gaat echt niemand in Aarschot mee akkoord gaan :D
Vinny schreef: di 23 jun 2026, 18:50 Het is opnieuw weer een ingrijpende wijziging, en het duurt natuurlijk ook nog eens tien jaar voordat het overal is uitgerold... :roll:
De signalering voor rustplaatsen was binnen een jaar wel overal vervangen ;)
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Wimpie25 schreef: di 23 jun 2026, 19:26 Voor zover ik had begrepen, is het de bedoeling dat dit overal wordt uitgerold. In Limburg ben ik er ook al tegengekomen.
Née. Het nieuwe symbool en deels de systematiek erachter wel. Maar de uitvoering helemaal niet.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dan wil ik die normen wel eens zien waar dit dan geen deel van uitmaakt ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wees eerlijk: dat komt in de overgrote meerderheid van de gevallen overeen. Als gezegd: uitzonderingen met name in de grote steden. Zeker als je afritten langs Ardense snelwegen genoemd naar een of ander lieu-dit buiten beschouwing mag laten - het gaat immers over Vlaamse snelwegen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ja, als de afrit Aarschot heet, begrijpt toch elke joker dat je eraf moet als je naar Aarschot wil?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: di 23 jun 2026, 20:25
Wees eerlijk: dat komt in de overgrote meerderheid van de gevallen overeen. Als gezegd: uitzonderingen met name in de grote steden. Zeker als je afritten langs Ardense snelwegen genoemd naar een of ander lieu-dit buiten beschouwing mag laten - het gaat immers over Vlaamse snelwegen.
De afrit Moelingen aan de E 25 is zo'n mooi voorbeeld: het is wel de naam van de afrit, maar komt verder niet terug op richtinggevende bewegwijzering:
https://maps.app.goo.gl/aH6xXi3WTPha4m4s6
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Good spot. Maar om dan de vraag maar te stellen: waarom heet die afrit dan niet Voeren - naar wat er wél bewegwijzerd staat? Of had men onderaan de afrit niet beter Moelingen kunnen bewegwijzeren?

Ik geloof dat dat uiteindelijk toch is waarom men in Frankrijk is gestopt met kleine gehuchten als afritnamen. Een lieu-dit direct naast een afrit kon zin hebben toen afritnummers nog moesten komen cq gingen worden uitgerold. Daarna was het: óf dat dorp is belangrijk genoeg voor een zelfstandige verwijzing in een betere letter, óf het gaat eraf. Nou goed, de problematiek dat je bij een Montélimar-Sud alweer zo ver voorbij Montélimar zit dat je in een zuidelijke rijrichting nooit die afrit gaat gebruiken richting Montélimar hielp natuurlijk ook niet.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Tsja. De afrit vóór Moelingen heet Oost-Maarland en is van precies hetzelfde laken een pak.
Wat mij betreft afschaffen, die afritnamen. Het nummer volstaat. En op de knooppuntborden, waarvan de namen de meeste mensen ook steeds minder zeggen, graag de kruisende wegnummer toevoegen. Heel normaal in het buitenland en veel nuttiger dan alleen een naam.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik vind het afschaffen van de afritnamen wel een brug te ver, het zou nuttiger zijn om op de 400m en 1600m borden de afritnummer en naam te blijven vermelden en bij de uitsmijter en het 800m bord dit niet te vermelden. Je kan dan wel iets zeggen over continuïteit, maar nu ga je in > 90% van de gevallen een dubbele naam hebben wat extra bordvulling en dus extra budget gaat meebrengen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je op 400m en 1600m een bord wilt met maar één doel erop - ga ervoor. Maar kies dan strategisch voor het bovenste of onderste afritdoel. Omdat je de afrit niet meer primair identificeert met dat ene doel (maar met het nummer), is het ook niet erg als dat ene doel verschilt tussen de twee rijrichtingen. Dat kan zelfs zin hebben in gevalletjes als Montélimar Sud.

Zeker in Wallonië kan ik het nut van de nodige afritnamen niet heel goed volgen. Mont (Houffalize), dat soort werk.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

paolie schreef: di 23 jun 2026, 23:14 ^^ Tsja. De afrit vóór Moelingen heet Oost-Maarland en is van precies hetzelfde laken een pak.
Wat mij betreft afschaffen, die afritnamen. Het nummer volstaat. En op de knooppuntborden, waarvan de namen de meeste mensen ook steeds minder zeggen, graag de kruisende wegnummer toevoegen. Heel normaal in het buitenland en veel nuttiger dan alleen een naam.
Goh, in Vlaanderen navigeert vrijwel iedereen op afritnaam en knooppuntnaam en amper op nummers. Daar zou dan ook een mentaliteitswijzingen moeten plaatsvinden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik heb op de E40/A3 tussen de gewest/taal-grens en Liège, in Provincie Luik nieuwe soort afstandborden gezien met het dichtstbijzijnde doel het afritnummer in de plaats van de afrit/bestemmings-naam.

Maar goed dat is dus Waals en niet Vlaams.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Wimpie25 schreef: wo 24 jun 2026, 0:03
paolie schreef: di 23 jun 2026, 23:14 ^^ Tsja. De afrit vóór Moelingen heet Oost-Maarland en is van precies hetzelfde laken een pak.
Goh, in Vlaanderen navigeert vrijwel iedereen op afritnaam en knooppuntnaam en amper op nummers. Daar zou dan ook een mentaliteitswijzingen moeten plaatsvinden.
Effectief wijzigt er dan vrijwel niets, aangezien de afritnaam meestal ook wel één van de vermelde doelen is. En het toevoegen van kruisende wegnummers op knooppuntborden is alleen maar aanvullend. Maar in Nederland, waar een heel aantal knooppunten erbij gekomen zijn, die lang niet iedereen van naam meer kent, zou die toevoeging erg prettig zijn.
Hier een mooi voorbeeld uit Frankrijk: https://maps.app.goo.gl/nUMbZJy5qJZNCP7P7
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Volgens mij is het belang van afrit- en knooppuntnamen makkelijk te onderschatten. Voor ter plekke onbekenden die puur de instructies volgen zijn nummers waarschijnlijk beter, en voor formele identificatie ook. Maar voor informele identificatie zijn namen toch wel heel handig. Dan gaat het ook om ter plekke bekenden. Gesprekken op dit forum (niet noodzakelijk over bewegwijzering maar over de infrastructuur in het algemeen), nieuwsartikelen, verkeersinformatie, gesprekken bij de koffieautomaat: bij het bepalen van wat er bedoeld wordt lijken de ingeburgerde namen de voorkeur te genieten. De ongemakken die ontstaan doordat je hier en daar geen optimale afritnaam hebt voor beide richtingen zou ik liever op de koop toe hebben genomen, dan om die aanleiding te laten zijn om de logica van "eerste doel = afritnaam" los te laten.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Zeker bij knooppunten verschilt het enorm per persoon. Ik rij de route Amsterdam-Maastricht al 30 jaar zeer regelmatig. En nog steeds gooi ik knooppunten als Empel, Deil, De Hogt, Ekkersweijer en Batadorp door elkaar. Het beklijft gewoon niet (ik heb ze net zelfs even moeten opzoeken). Terwijl knooppunt A2-A15 ik bijvoorbeeld meteen weet te plaatsen.
Ik pleit ook niet voor het afschaffen van de namen. Helemaal niet. Alleen het toevoegen van de kruisende wegen zou de borden voor mij heel veel waardevoller maken. En voor plaatselijk onbekenden al helemaal, want namen van knooppunten op routes die ik weinig rij, zeggen me al helemaal niks.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 24 jun 2026, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik zie de meerwaarde niet in om de afritnaam en de uitsmijter te combineren. Dat zal inderdaad in 9 op de 10 dubbele informatie zijn. Er was niets mis met het oude systeem van afritnaam- en nummer op 1500 m, bewegwijzering op 800 m, nogmaals afritnaam- en nummer op 400 m en dan uitsmijter.

Het is wraakroepend dat er weer een wegendistrict het warm water meent uit te moeten vinden met een systeem dat duidelijker slechter is dan het oude. Het wordt tijd dat de autonomie van de wegendistriten (en wegbeheerders in het algemeen) qua bewegwijzering ontnomen wordt er een uniforme bewegwijzeringsdienst uitgebouwd wordt naar Nederlands voorbeeld.

Maar wellicht is de oefening hier gemaakt om bewegwijzering te ontwerpen op maat van de portalen voor spitsstrooksignalisatie (om te besparen dus).
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Het lijkt nu wel heel erg op de Waalse versie, alleen wordt daar de afritnaam niet herhaald.
https://maps.app.goo.gl/TzF92eeJXn7Efqhy6
Wel grappig dat na Wallonië nu ook Vlaanderen een variant van het Franse layout maakt en daarmee (onbedoeld?) beide systemen terug naar elkaar groeien. Dan zou een beetje afstemming geen kwaad kunnen om in beide landsdelen exact hetzelfde systeem in te voeren.
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ is er eigenlijk een ander land ter wereld waar binnen hetzelfde land regionaal gebonden twee compleet verschillende bewegwijzeringssystemen gebruikt worden (dus niet alleen wat detailverschillen)?
Laatst gewijzigd door paolie op wo 24 jun 2026, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Ik vind het maar het niks. Sluit ook totaal niet aan op de systematiek van de Vlaamse portaalwegwijzers, die twee panelen wit en blauw... Past gewoonweg niet sorry.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

paolie schreef: wo 24 jun 2026, 11:06 is er eigenlijk een ander land ter wereld waar binnen hetzelfde land regionaal gebonden twee compleet verschillende bewegwijzeringssystemen gebruikt worden (dus niet alleen wat detailverschillen)?
Canada lijkt me het grootste voorbeeld. De verschillende provincies daar hebben een gedeelde basis dat richtinggevende bewegwijzering groen is, met blauw voor servicedoelen, maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Met name in de gestandaardiseerde benadering van snelweg-afritten zie je daar forse verschillen. Tot aan het gebruik van groen en blauw naast elkaar op het parallelsysteem van de 401 in Ontario. In Australië zie je datzelfde in wat mindere mate: de bewegwijzering is landelijk wel min of meer geüniformeerd, maar daar zat nooit een standaard-sjabloon in van hoe je bewegwijzering van afritten op snelwegen aanvliegt. En dan zie je dat NSW veel meer inzet op vorkborden als aankondiging dan de meeste andere staten.
Queue schreef: wo 24 jun 2026, 9:36 Volgens mij is het belang van afrit- en knooppuntnamen makkelijk te onderschatten. Voor ter plekke onbekenden die puur de instructies volgen zijn nummers waarschijnlijk beter, en voor formele identificatie ook. Maar voor informele identificatie zijn namen toch wel heel handig. Dan gaat het ook om ter plekke bekenden. Gesprekken op dit forum (niet noodzakelijk over bewegwijzering maar over de infrastructuur in het algemeen), nieuwsartikelen, verkeersinformatie, gesprekken bij de koffieautomaat: bij het bepalen van wat er bedoeld wordt lijken de ingeburgerde namen de voorkeur te genieten. De ongemakken die ontstaan doordat je hier en daar geen optimale afritnaam hebt voor beide richtingen zou ik liever op de koop toe hebben genomen, dan om die aanleiding te laten zijn om de logica van "eerste doel = afritnaam" los te laten.
Het "afschaffen" van afrit- en knooppuntnamen is uiteindelijk maar relatief. Kijk je naar Frankrijk, dan merk je in informeel taalgebruik én in de formele verkeersinformatie nog steeds dat niet heel droog wordt gesproken over afrit 35, maar dat daar gewoon een plaatsnaam bij komt. Nog steeds. Omgekeerd hadden we in Nederland tot aan de invoering van NBA niet heel veel meer dan een conventie dat de afritnaam het eerstvermelde doel was, maar nooit iets dat als zodanig bewegwijzerd stond.

Als ik praat over het afschaffen van afritnamen, doelt dat er vooral op dat er geen totale systemen aan moeten worden opgehangen. Niet verplicht bewegwijzeren van de volgende afritnaam als rechtdoordoel, geen speciale bordjes in de middenberm, geen aparte witregel bovenaan uitsmijters. Het staat wat mij betreft niet in de weg aan zoiets als een aankondigingsbord met maar één afritdoel, gevolgd door verdere voorwegwijzers met meer afritdoelen; het staat evenmin in de weg aan ernaar streven dat dat ene doel in beide rijrichtingen hetzelfde moet zijn. Maar het loslaten van de formele afritnaam maakt het dan weer wel makkelijker om bij een individuele afrit te beslissen dat het beter is om dat ene doel per rijrichting te laten verschillen. Zoals je bij Amsterdam op de A10 verschillen hebt met Buitenveldert en Rivierenbuurt; en je voorkomt daar meteen ook ellende-namen als Tilburg-Centrum Westzijde mee.

Ik zou daarbij trouwens nog in overweging mee willen geven dat de verwachte tendens is dat het aantal bewegwijzerde doelen van een afrit alleen maar omlaag zal gaan. Want men rijdt op navigatiesysteem en alles wat je nodig hebt is een bord dat de link ligt tussen de instructie op je systeem en wat je ziet aan de weg. Dat kan heel goed eindigen in een systeem waarin er (in ieder geval in de grote meerderheid van de gevallen) niet heel veel meer overblijft dan één doel. Het goede nieuws is: dat is dan automatisch ook de afritnaam, en vaak ook datgene wat historisch de afritnaam was. Maar dan niet om de reden waarom men in de jaren '60 het fenomeen afritnaam is gaan uitdenken...
Laatst gewijzigd door Pino op wo 24 jun 2026, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In Nederland en Spanje kun je ook verschillen tegenkomen (maar dan nationaal vs regionaal).
https://maps.app.goo.gl/X5k5HCe8xJXA4WGp7
https://maps.app.goo.gl/VdcYyoR5cpt7CkbY6
Dan heb je in België op z'n minst het voordeel dat het wegbeheer per gewest enkel in handen is van één partij, en het wel uniform zou moeten zijn in heel de regio.
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Het voorbeeld dat je aangeeft in Nederland is een tijdelijke richtlijn geweest (kortdurende dwaling zeg maar) (dat kom je in ieder land wel tegen, niet het minst in België zelf, ook binnen de gewesten).
Laatst gewijzigd door paolie op wo 24 jun 2026, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.