Het kan effectief zijn dat men er zo kort opzit. Waze in België werkt sterk samen met de overheid, ook voor het delen van verkeersinformatie.
Zo gebruikt Waze ook de Belgische overwegsymbolen, in de interface

Moderator: Moderatoren

Maar die stortvloed van witte en bruine doelen die je eigenlijk nauwelijks kunt opnemen heb je straks maar op één bord, in plaats van dat ze álle borden vervuilen. Dat lijkt mij grote winst.Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Daardoor zullen dit soort borden wat chaotisch overkomen, want verwacht je maar een stortvloed van witte en bruine doelen die je eigenlijk nauwelijks kunt opnemen.
Mwah. Het enige wat ik tegen vind vallen is het veel te dunne biesje om het pictogram heen. Laat die dan weg, zeker omdat het een wit veld op een wit bord is. Dan kan het pictogram ook weer wat groter uitgevoerd worden.Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.
Groen-geel stond in direct contrast met het blauwe bord. Nu krijg je een soort gelaagdheid waarin eerst het witte bovenste deel van het bord al moet worden onderscheiden van het blauwe borddeel, en het afritnummer dan een niet-contrasterend onderdeel vormt van dat witte borddeel - waar je blik in deze context toch al niet naartoe trekt. Het feit dat dan ook nog eens wordt gewerkt met een dun biesje (kom er maar in met het halation-effect) verslechtert het dan nog iets verder.Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.
Zo dus:Snelwegfreak schreef: vr 17 jul 2026, 10:37Het enige wat ik tegen vind vallen is het veel te dunne biesje om het pictogram heen. Laat die dan weg, zeker omdat het een wit veld op een wit bord is. Dan kan het pictogram ook weer wat groter uitgevoerd worden.

Een dikke bies om het afritnummer binnen de dikke bies van het witte borddeel zou wellicht ook niet handig zijn. Juist ook omdat beide dan rechte hoeken bevatten, dus anders dan het Franse ovaal. Maar juist dan zou ik naar de (Spaanse) oplossing van Snelwegfreak zonder bies bewegen.
Dat lijkt ook mis te gaan hier: alles staat in het smallere schrift, terwijl dat niet nodig was geweest.Wimpie25 schreef: vr 17 jul 2026, 13:06 Ik zou in zo'n geval ook gewoon breedschrift gebruiken voor het afritnummer.
Ik heb ook goed opgelet en het document gelezen, maar ik heb gewoon een kritische opmerking!SAN RED schreef: vr 17 jul 2026, 14:08Als je goed hebt opgelet bij de richtlijnen, weet je dat absolute continuïteit in de lay-out een vereiste is.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik vind dat Alfa hier wel een punt heeft. Deze borden op de E314 bijvoorbeeld heb ik nooit onduidelijk gevonden; ik heb het altijd een van de betere borden in België gevonden:Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.

Zo zeker en vast vind ik het niet. Groen en geel als signaalkleur geeft mij eerder aan associatie met een categorie voertuigen/transport dan een afritnummer. In Frankrijk, Nederland en Duitsland behoudt het afritsymbool dezelfde kleurstelling als de rest van het bord.ThatPCDude schreef: ma 20 jul 2026, 20:45 Ik neem aan dat je een grapje maakt? Een nogal bijzondere kleurcombinatie die toevallig iedere keer in de buurt van een aansluiting voorkomt zal zeker en vast (vast en zeker) iets met afritnummering temaken hebben.
Kun je lang wachten. Ofwel komt er een kulargument (dat Vlaams groen en geel anders is of zo), ofwel hoor je niks meer. Ik persoonlijk vind het iemand sieren als hij of zij, na goede tegenargumenten, zijn of haar ongelijk durft toe te geven.