Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het kan effectief zijn dat men er zo kort opzit. Waze in België werkt sterk samen met de overheid, ook voor het delen van verkeersinformatie.

Zo gebruikt Waze ook de Belgische overwegsymbolen, in de interface :)

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Op zowel afrit Moerbeke en Kemzeke op de E34 hebben ze nieuwe afritborden geplaatst met verwijzingen naar industriezones volgens de nieuwe vormgeving (de andere wegwijzers op de afrit zijn echter wel behouden). Het gaat om de optionele wegwijzers op 1200 m afstand. Ik vond het eerst raar omdat er enkel die industriezones aangeduid werden en niets anders. Daarom dacht ik dat het niet volgens de nieuwe richtlijnen was, ook omdat er geen verwijzing is naar de afritnaam of de andere bestemmingen op de afrit. Maar in de richtlijn is expliciet opgenomen dat dit optionele 1200 m dus gebruikt mag worden voor allerhande zaken die niet op de andere wegwijzers mogen komen. Daardoor zullen dit soort borden wat chaotisch overkomen, want verwacht je maar een stortvloed van witte en bruine doelen die je eigenlijk nauwelijks kunt opnemen.

Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.

Afbeelding

Het gaat dus specifiek om dit soort borden in de richtlijn:
Afbeelding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Daardoor zullen dit soort borden wat chaotisch overkomen, want verwacht je maar een stortvloed van witte en bruine doelen die je eigenlijk nauwelijks kunt opnemen.
Maar die stortvloed van witte en bruine doelen die je eigenlijk nauwelijks kunt opnemen heb je straks maar op één bord, in plaats van dat ze álle borden vervuilen. Dat lijkt mij grote winst.
Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.
Mwah. Het enige wat ik tegen vind vallen is het veel te dunne biesje om het pictogram heen. Laat die dan weg, zeker omdat het een wit veld op een wit bord is. Dan kan het pictogram ook weer wat groter uitgevoerd worden.

Overigens lijkt dit toch volledig het Duitse pictogram te zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Alfa schreef: vr 17 jul 2026, 10:24 Ik vind toch ook het afritnummer minder goed overkomen in zwart-wit-kleurstelling tov de oude geel-groen-kleurstelling, die er veel meer tussenuit sprong.
Groen-geel stond in direct contrast met het blauwe bord. Nu krijg je een soort gelaagdheid waarin eerst het witte bovenste deel van het bord al moet worden onderscheiden van het blauwe borddeel, en het afritnummer dan een niet-contrasterend onderdeel vormt van dat witte borddeel - waar je blik in deze context toch al niet naartoe trekt. Het feit dat dan ook nog eens wordt gewerkt met een dun biesje (kom er maar in met het halation-effect) verslechtert het dan nog iets verder.

Het eigen ontwerp dat SAN RED enige malen postte, waarin het witte borddeel is geïntegreerd met het blauwe, en waarin het afritnummer vervolgens een contrasterend wit blok met zwarte letters vormt, werkt veel beter wat dat betreft. In die zin de Noorse benadering. Maar ja, dan moet je uiteindelijk de hele afritnaam overboord gooien als separaat bewegwijzerd gegeven. Wat ik een prima idee zou vinden, maar we hebben de afgelopen weken gezien dat Belgen toch wel sterk hechten aan dat fenomeen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad een mooi voorbeeld van de nieuwe 1200m borden.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Snelwegfreak schreef: vr 17 jul 2026, 10:37Het enige wat ik tegen vind vallen is het veel te dunne biesje om het pictogram heen. Laat die dan weg, zeker omdat het een wit veld op een wit bord is. Dan kan het pictogram ook weer wat groter uitgevoerd worden.
Zo dus:

Afbeelding
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Dat biesje is juist voor de leesbaarheid zo dun gemaakt...

Niet benieuwd hoe Antwerpen het gaat doen qua uitvoering van de richtlijn? ;) Want deze keer is antwerpen de laatkomer betreft het symbool :duck:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik zou in zo'n geval ook gewoon breedschrift gebruiken voor het afritnummer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

SAN RED schreef: vr 17 jul 2026, 13:03 Dat biesje is juist voor de leesbaarheid zo dun gemaakt...
Een dikke bies om het afritnummer binnen de dikke bies van het witte borddeel zou wellicht ook niet handig zijn. Juist ook omdat beide dan rechte hoeken bevatten, dus anders dan het Franse ovaal. Maar juist dan zou ik naar de (Spaanse) oplossing van Snelwegfreak zonder bies bewegen.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Wimpie25 schreef: vr 17 jul 2026, 13:06 Ik zou in zo'n geval ook gewoon breedschrift gebruiken voor het afritnummer.
Dat lijkt ook mis te gaan hier: alles staat in het smallere schrift, terwijl dat niet nodig was geweest.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ En de pijl kun je hier dan ook weglaten lijkt mij, juist omdat je met het afritsymbool werkt en het een eenmalig bord is met doelen die op de volgende borden niet meer terugkomen, dus meer een verwijzing, zo van: 'voor A volg B', waarbij B in dit geval 'afrit 12' is. Bovendien is de daadwerkelijke uitvoegstrook nog een eindje verder.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Als je goed hebt opgelet bij de richtlijnen, weet je dat absolute continuïteit in de lay-out een vereiste is. Het punt is dat de voorwegwijzer in dezelfde lay-out moet zijn uitgevoerd als de besliswegwijzer (voor zover mogelijk). Dus ja, dan moet de pijl er ook op staan. "Absolute voorspelbaarheid van de lay-out is cruciaal".

Bij het nieuwe knooppunt Antwerpen-West, richting Antwerpen, hebben ze bij de afritten Zwijndrecht en Hoboken voorwegwijzers van het type 'uitsmijter' (besliswegwijzers) gebruikt. Het verschil is dat de richtlijn het afritsymbool voorschrijft en de mogelijkheid biedt om een afstandsaanduiding toe te voegen. De borden bij Antwerpen-West waren een voorloper/proef. In 2023 werd dit door veel forummers nog onterecht als "fout ontwerp" bestempeld
Laatst gewijzigd door SAN RED op vr 17 jul 2026, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

SAN RED schreef: vr 17 jul 2026, 14:08Als je goed hebt opgelet bij de richtlijnen, weet je dat absolute continuïteit in de lay-out een vereiste is.
Ik heb ook goed opgelet en het document gelezen, maar ik heb gewoon een kritische opmerking! :p
Laatst gewijzigd door Teetje op vr 17 jul 2026, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dat mag 8-)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Als ze zo de industriegebieden en alle andere bruine bestemmingen gaan aanduiden dan vindt ik dat een heel goede zaak. Zo ga je de wildgroei van bestemmingen op het uiteindelijke laatste beslissingsbord vermijden en voor een duidelijker en rustiger bord zorgen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Maar is het niet zo dat witte of bruine bestemmingen soms de hoofdbestemming van een afrit zijn? Dan wil je dat soort belangrijke bestemmingen toch niet op slechts 1 bordje verdekt opgesteld hebben staan? Of speelt dat in Vlaanderen niet zo?

In Nederland hebben we dat helaas ook alleen maar op serviceborden, maar in andere landen weten ze daar veel beter mee om te gaan.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Het zal zeker wel spelen op afrit Schansakker op de R4, waar enkel de fabriek van Volvo kan bereikt worden: https://www.google.com/maps/@51.0865317 ... FQAw%3D%3D In die gevallen zal men inderdaad wellicht gewoon de witte of bruine bestemmingen op de hoofdborden plaatsen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik verwacht dat combinaties zoals dit wel mogelijk zullen blijven. Al vind je zelden bruine bestemmingen op autosnelwegen, des te meer zijn er wel belangrijke witte bestemmingen die je niet zomaar kan wegmoffelen op een apart servicebord.

https://maps.app.goo.gl/DmsDe1fnmpvdCB2i9
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

^^ Dat is een verzorgingsplaats. Daarvoor zijn aparte borden. Die informatie wordt juist niet geïntegreerd in de standaard interlokale bewegwijzering. De uitvoering zoals hier, geïntegreerd op een portaalbord in een knooppunt, vind ik bijzonder matig.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik vind dat Alfa hier wel een punt heeft. Deze borden op de E314 bijvoorbeeld heb ik nooit onduidelijk gevonden; ik heb het altijd een van de betere borden in België gevonden:

Afbeelding

En ja, ik ken het nadeel van dit ontwerp wel = dat de pijl wat boven het afritnummer zweeft. Maar over het algemeen heeft het wel iets. Ik vind het niet lelijk en heel goed leesbaar. Hoe de nieuwe richtlijn nu ook is: wanneer deze borden vervangen worden, gaat het zeker geen verbetering zijn t.o.v de huidige situatie. Een bord is niet per se beter puur omdat er een internationaal afritsymbool in een zwart-wit-kleurstelling op staat.

De laatste nieuwe borden waarin het geel-groene vlak is geïntegreerd, staan op knooppunt Antwerpen-West en Linkeroever. Paradoxaal genoeg waren dat juist de eerste borden in België waar het geel-groene afritnummer een efficiënte en consequente positie kreeg:

Afbeelding

Gewoon keurig altijd in dezelfde hoek van het bord en mooi uitgelijnd op de baseline, makkelijk te volgen. De geel-groen-kleurstelling komt er op deze manier ook gewoon goed uit. Maar oké, Alfa en ik zullen wel een van de weinigen zijn met deze mening.

Het internationale afritsymbool heeft zeker wel een meerwaarde, omdat het ook volop in de buurlanden wordt gebruikt. Van de manier waarop het nu in de richtlijn in het ontwerp is geïntegreerd, word ik niet echt gelukkig.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ik heb jaren en jaren door België gereden zonder te realiseren waar dat geel-groene nummer voor diende. Pas na een aantal jaar op het forum werd het mij duidelijk. Ben dus groot voorstander van het gebruik van een gestandaardiseerd symbooltje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
ThatPCDude
dorpsstraat

Bericht door ThatPCDude »

Ik neem aan dat je een grapje maakt? Een nogal bijzondere kleurcombinatie die toevallig iedere keer in de buurt van een aansluiting voorkomt zal zeker en vast (vast en zeker :rofl2:) iets met afritnummering temaken hebben.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In de serie “opa vertelt”: ik herinner mij nog vakantieritten door België halverwege de jaren ‘80 - een leeftijd waarop ik net leerde lezen en waar ik het wegenvirus al aardig te pakken had met kaarten en borden lezen. Dus ik vroeg wat die groen-gele borden dan waren, want ik kon ze niet plaatsen. En zo werd mij het fenomeen afritnummer uitgelegd, in een tijd dat nog vrijwel geen ander land in Europa ze had en het afritsymbool nog niet was uitgevonden.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

ThatPCDude schreef: ma 20 jul 2026, 20:45 Ik neem aan dat je een grapje maakt? Een nogal bijzondere kleurcombinatie die toevallig iedere keer in de buurt van een aansluiting voorkomt zal zeker en vast (vast en zeker :rofl2:) iets met afritnummering temaken hebben.
Zo zeker en vast vind ik het niet. Groen en geel als signaalkleur geeft mij eerder aan associatie met een categorie voertuigen/transport dan een afritnummer. In Frankrijk, Nederland en Duitsland behoudt het afritsymbool dezelfde kleurstelling als de rest van het bord.
Ja, na 4/5 afritten zal het continu op/aflopende nummer een hint zijn. De kleurstelling zelf niet.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het invoeren van zo een afritsymbooltje moest toch niet van mij hoor, in Vlaanderen niet(, als alsook zowel in Nederland al lang geleden niet).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Lijkt me voor een ieder toch duidelijk als je een internationaal symbool hebt? Ik weet wel dat ik de nieuwe borden in Nederland zag voor het eerst met de pijlen omhoog die erg lijken op de Duitse varianten maar je had daarvoor al een probeersel die het maar op een aantal plakken heeft gehaald en sommige (zoals de volgende plaats) inmiddels al vervangen zijn voor het nieuwe type.
https://www.google.com/maps/place/Arnhe ... FQAw%3D%3D
Persoonlijk vind ik de nieuwe manier duidelijker dan de oude.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Internationale pictogrammen zijn beter dan lokale vormgevingen. En zeker beter dan een lokale vormgeving met een allerminst geweldig contrast, zoals geel op groen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Op foto's werkt de combinatie niet goed, maar in de praktijk is er met de leesbaarheid niets mis.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Niet iedereen heeft hetzelfde zicht/kleurenpalet in zijn/haar ogen.
Dus geef maar toe dat je een domme uitspraak hebt gedaan...
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Rene schreef: di 21 jul 2026, 12:52 Dus geef maar toe dat je een domme uitspraak hebt gedaan...
Kun je lang wachten. Ofwel komt er een kulargument (dat Vlaams groen en geel anders is of zo), ofwel hoor je niks meer. Ik persoonlijk vind het iemand sieren als hij of zij, na goede tegenargumenten, zijn of haar ongelijk durft toe te geven.