Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

SAN RED
verkeersader

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door SAN RED »

Waarom Wimpie25 zo aanspreken? Nergens voor nodig denk ik. En jullie hebben dan wel heel, heel slechte ogen :lol:

Maar rustig. Mijn vorige post ging vooral over hoe het nieuwe symbool nu is geïntegreerd in de nieuwe richtlijn, en ik dat niet zo goed vind. Zeker niet als je het vergelijkt met de nieuwe borden op knooppunt Antwerpen-West en Linkeroever.
SAN RED schreef: ma 20 jul 2026, 20:27 (...) Een bord is niet per se beter puur omdat er een internationaal afritsymbool in een zwart-wit-kleurstelling op staat.
= er zijn nog andere factoren die een bord goed maken.
(...) Het internationale afritsymbool heeft zeker wel een meerwaarde, omdat het ook volop in de buurlanden wordt gebruikt. Van de manier waarop het nu in de richtlijn in het ontwerp is geïntegreerd, word ik niet echt gelukkig.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Rene schreef: di 21 jul 2026, 12:52 Niet iedereen heeft hetzelfde zicht/kleurenpalet in zijn/haar ogen.
Dus geef maar toe dat je een domme uitspraak hebt gedaan...
Wat zijn we weer vriendelijk vandaag. Waarom toch altijd zo op de man spelen?

De groen-gele combinatie heeft in de praktijk altijd goed gewerkt. Dat niet iedereen hetzelfde Kleurenzicht heeft, klopt. Maar het maakt de setup niet onleesbaar, en het is gekend dat het beter tot zijn recht komt in de werkelijkheid dan op een beeldscherm.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

De groen-gele kleurcombinatie komt in genoeg andere landen voor: de wegnummers op primary roads in het VK, de wegnummers in het model van Zuidelijk Afrika en Australië, vormen van tweetalige bewegwijzering. Het doet het altijd minder dan wit op groen, maar het is geen keuze waarvan je je afvraagt hoe de Belgen hier nou in hemelsnaam bij kwamen. Ik denk wel dat het het altijd beter heeft gedaan op de standalone borden van de jaren ‘70; het integreren vanaf ongeveer 2000 is nooit een succes geworden. Maar dat begint al met het nóg wat bredere kleurenpalet waarin dit alles gebeurde.

In zoverre denk ik dat België beter eerder over had gekund naar afritsymbolen. Nu weet de trouwe lezer hier dat ik ook zo mijn bezwaren heb tegen het symbool vanwege zijn ruimtebeslag - borden in landen als Denemarken en Zuidelijk Afrika werken beter wat dat betreft. Maar als je dat wilt, was mijn voorstel voor België vanaf 2000 om ergens anders te beginnen dan wat al sinds 2000 rond gaat.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Dus bij deze borden vind je het geel‑groen‑afritnummer ook niet succesvol geïntegreerd?
SAN RED schreef: ma 20 jul 2026, 20:27
SPOILER: TOON

Afbeelding
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Andere kleurstelling had denk ik beter gewerkt. Zie Denemarken en Zuidelijk Afrika. Maar dit vind ik alweer beter dan de afritnummers die half in het blauw en half in het grijs staan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die oplossing kwam in het verleden ook al een voor in de oude opmaak :)

https://maps.app.goo.gl/gSt5RqKk69gd5zyJ6
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Nu die brug daar verdwenen is, valt dat enorme paneel nog meer op. :mrgreen:
Daar is het geel‑groene afritnummer inderdaad in het bord verwerkt, maar niet in een vaste hoek positie en ook niet op de baseline zoals in mijn bovengenoemde voorbeeld.
Pino schreef: di 21 jul 2026, 17:06 Andere kleurstelling had denk ik beter gewerkt. Zie Denemarken en Zuidelijk Afrika.
Een zwarte achtergrond met een wit cijfer voor het afritnummer zou ik persoonlijk wel goed vinden. Op de vooraankondiging (1600m) hetzelfde, maar dan met het afritsymbool ernaast. Een gemiste kans, zeker nu al die zwarte servicebalken van de borden verdwijnen :)
ThatPCDude
dorpsstraat

Bericht door ThatPCDude »

Pino schreef: di 21 jul 2026, 17:06 ^^ Andere kleurstelling had denk ik beter gewerkt. Zie Denemarken en Zuidelijk Afrika. Maar dit vind ik alweer beter dan de afritnummers die half in het blauw en half in het grijs staan.
Zuidelijk Afrika. Bedoel je niet gewoon Zuid-Afrika? Beetje gek om het zo te noemen, als dat is wat je benoemt. Anders is die hoofdletter Z wat onnodig.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Over contrast: zwart en wit gecombineerd dat is veel leesbaarder dan groen en geel gecombineerd dat is een feit zoals door nu Vlaanderen en Wallonië indertijd is aangegeven.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

ThatPCDude schreef: di 21 jul 2026, 18:28
Pino schreef: di 21 jul 2026, 17:06 ^^ Andere kleurstelling had denk ik beter gewerkt. Zie Denemarken en Zuidelijk Afrika. Maar dit vind ik alweer beter dan de afritnummers die half in het blauw en half in het grijs staan.
Zuidelijk Afrika. Bedoel je niet gewoon Zuid-Afrika? Beetje gek om het zo te noemen, als dat is wat je benoemt. Anders is die hoofdletter Z wat onnodig.
De landen in zuidelijk Afrika hanteren dezelfde bewegwijzeringsstandaard (SADC = Southern African Development Community). Dus dat is niet hetzelfde als Zuid-Afrika, maar Zuid-Afrika valt er wel onder.

https://www.wegenwiki.nl/SADC_Road_Traffic_Signs_Manual
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het ligt denk ik niet zozeer aan de kleurstelling. Het is gewoon de algemene vormgeving van het bord en je hebt ook route- en havennummers op het bord staan, wat het ook lastiger te interpreteren valt. De SADC geeft gewoon zwarte nummers op witte achtergrond als afritnummer maar het bord wordt daar niet persé beter door.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ huh? Als je die borden (van het bovengenoemde voorbeeld, uitrit 8) al vreemd vindt :wtf:

Het bordontwerp is technisch gezien correct uitgevoerd, los van het feit dat elementen nog eens vaste posities heeft. En als je er ter plaatse rijdt, is het afritnummer gewoon goed leesbaar (en ja andere kleurstelling zou nog steeds beter zijn) Er worden hier zaken zo opgeblazen dat ik toch ook denk van: "wat?"
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: di 21 jul 2026, 19:11 De landen in zuidelijk Afrika hanteren dezelfde bewegwijzeringsstandaard (SADC = Southern African Development Community). Dus dat is niet hetzelfde als Zuid-Afrika, maar Zuid-Afrika valt er wel onder.
Ik verwees inderdaad naar de SADC-bewegwijzering. Hoewel Zuid-Afrika meen ik het enige land in de regio dat afritnummers gebruikt, staat het in een gedeelde richtlijn die ook landen als Mozambique zou verplichten wanneer zij afritnummers invoerden.
Vinny schreef: di 21 jul 2026, 19:31 Het ligt denk ik niet zozeer aan de kleurstelling. Het is gewoon de algemene vormgeving van het bord en je hebt ook route- en havennummers op het bord staan, wat het ook lastiger te interpreteren valt. De SADC geeft gewoon zwarte nummers op witte achtergrond als afritnummer maar het bord wordt daar niet persé beter door.
In de SADC-vormgeving vind ik de afritnummers het echt prima doen. Het is niet voor niets overgenomen in mijn eigen ontwerpen. Maar als je probeert te zeggen “verander op de Belgische borden het geel-groene afritnummer door iets zwart-wits en je zit nog steeds niet lekker”, ben ik dat met je eens. Je had iets gewonnen aan leesbaarheid, maar ik denk dat deel van het probleem zit in een baseline met wegnummer, pijl en afritnummer. De Zuid-Afrikanen zetten het afritnummer niet voor niets bovenaan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

SAN RED schreef: di 21 jul 2026, 16:57 Dus bij deze borden vind je het geel‑groen‑afritnummer ook niet succesvol geïntegreerd?
Als ik alleen deze foto’s zie en niet beter zou weten, zou ik denken dat men met het cijfer doelt op een soort omleidingsroute. Ik zie niet intuïtief dat dit een afritnummer is. In de praktijk zal het waarschijnlijk anders zijn, omdat je het dan bij elke afrit terug ziet komen, maar bij zo’n stand alone foto moet je echt weten wat er bedoeld wordt.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op zich eens, maar ik heb in de loop der tijd toch ook meer dan genoeg eerste kilometers snelweg afgelegd in andere landen. Dat ook in een tijd dat er nog geen ladingen fotomateriaal beschikbaar waren via wegenfora, Streetview en dergelijke. Dat was dan altijd een vorm van “training on the job” waar je binnen een aantal kilometers zo de hoofdlijnen van de geleiding uitvond. Hoe het zit met kleurgebruik, afritnummers, bepaalde symbolen (centrumsymbool iemand?). Je went (wende?) toch altijd verrekt snel. Vast nog wat sneller waar zaken teruggaan op internationaal harmoniseren of naäpen, maar een dwingende eis is dat eigenlijk nooit.

Betekent niet dat ik vind dat België het nou goed deed in haar Alleingang; bedoel vooral te zeggen dat het menselijk cognitief systeem tot veel in staat is wanneer standaarden niet gevolgd zijn of er simpelweg geen standaard is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ klopt. In Italië ben je er ook na 1 afrit aan gewend dat de rechterrijstrook (meestal) niet afvalt ondanks het afritbord dat er boven hangt en de afslaande pijl die op het wegdek is getekend.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Dat duurde bij mij de eerste keer dat ik in Italië reed (in 2001, nog onbekend met het wegenforum) toch echt wel zeker een uur, zo tegen mijn gevoel ging dat in.
Belgische afritnummers, waren er natuyal heel vroeg, veel eerder dan bij ons, en ook daarvan kan ik mij herinneren dat niet meteen het kwartje viel.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat zal ook iets persoonlijks zijn denk ik, en wellicht ook de 'generatie' waarin je voor het eerst kilometers rijdt in een land. Ik ken België al uit mijn kinderjaren; dus voor mij zijn goud/groene afritborden wel makkelijk te herkennen vanuit een vroeger verleden.

https://i.imgur.com/FI2dF8e.png

Hier zou ik dus ook geen afritnummer halen; als het mijn eerste keer naar Antwerpen zou zijn. Zoveel afritten kom je, zeker als je de A 58/A 4/A 12 rijdt ook niet tegen... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

paolie schreef: di 21 jul 2026, 22:56 Dat duurde bij mij de eerste keer dat ik in Italië reed (in 2001, nog onbekend met het wegenforum) toch echt wel zeker een uur, zo tegen mijn gevoel ging dat in.
Grappig; dat had ik dus totaal niet. Althans niet bij de reguliere autosnelweg-bewegwijzering waar feitelijk alleen een pijl boven de rechterstrook mist. Waar ik wel in verwarring raakte toen ik er voor het eerst kwam, was op de Tangenziale van Milaan, met zijn vooraankondigingen van de volgende afrit boven de middelste strook. Ook die verwarring was echter al voor het oprijden van de Autosole voorbij.

Het doet ergens denken aan opmerkingen rond invoering NBA, dat Nederlanders altijd onder een vallende pijl moeten doorrijden (en dat staande pijlen dat zouden wegnemen). Dat zat bij mij altijd al wat minder in het systeem.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Is het ook geen gevalletje "waar je mee opgroeit, vind je logisch"?
Kan mij ook voorstellen dat buitenlanders gek opkijken van knalrode fietspaden in Nederland.

Zoals ik al eerder zei, losstaand zou ik een groen/geel bord niet koppelen aan een afritnummer, in Nederland, Duitsland en Frankrijk blijft dat nummer blauw/wit, wit/zwart. Op een gegeven moment ga je wel het patroon zien, maar ik zou losstaand zeggen dat het een gevaarlijke stoffenroute is.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Gisteren gemerkt dat op de E40 richting Brussel op het grondgebied Vlaams-Brabant er al deels nieuwe bewegwijzering geplaatst is voor de afritten Affligem en Ternat, de afmetingen van de bebording klopte naar mijn inziens wel volgens de richtlijnen (1600m en 800m bord), enkel vond ik wel dat de spatiëring tussen de rand van het bord en de bestemmingen wat weinig was.

Misschien is het nog een bord dat als eerste opgesteld is ofzo, het was al enkele maanden geleden dat ik er gepasseerd was. Ik was al wel positief gezind dat het terug duidelijke en grote leesbare borden zijn. Ik heb er wel geen foto van kunnen nemen.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Deze ook al gespot:
  • Afrit Grimbergen op de Ring van Brussel (R0)
  • Afrit Vrasene op de E34
Ik had die van Affligem op de E40 ook al opgemerkt:
Door de kleine spaciering met de rand lijkt het bord nogal vol te staan. Er staan dus ook drie doelen op: Liedekerke, Denderleeuw en Affligem.
Ik ben van mening dat één duidelijk doel volstaat. In dit geval Affligem. Dit is mijn inziens de naam van de afrit en dat mag gerust zo blijven.
Volgens de richtlijnen staan er nu slechts 2 witte borden (ipv 3 vroeger). Vind ik dus ook verwarrend. Ik was zéér gewoon aan de 1600m, 800m en 400m aanduiding. Het is echt geen meerwaarde om dat nu plots te veranderen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Mikhail schreef: vr 31 jul 2026, 10:51 ... enkel vond ik wel dat de spatiëring tussen de rand van het bord en de bestemmingen wat weinig was.
Normaal hoe groter de letter hoe minder ruimte er tussen de bies van het bord en de letter moet. Kort gezegd: heeft te maken met de zichtbaarheid van de letters. De bies moet wel duidelijk dunner zijn t.o.v de dikte van de letter, voor het zichtbare contrast.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Tommy schreef: vr 31 jul 2026, 12:48 Afrit Vrasene op de E34
Dan zijn toch de 1200m borden voor Industrie Waas? Of zijn de andere afritborden ook vervangen?
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

SAN RED schreef: vr 31 jul 2026, 13:03 Normaal hoe groter de letter hoe minder ruimte er tussen de bies van het bord en de letter moet. Kort gezegd: heeft te maken met de zichtbaarheid van de letters. De bies moet wel duidelijk dunner zijn t.o.v de dikte van de letter, voor het zichtbare contrast.
Net zoals je voldoende spatiëring wilt tussen letters onderling, wil je ook voldoende spatiëring tussen een doel en een bies. Als de bies dunner is dan de stokdikte van de letter, zal inderdaad de stokdikte van de letter bepalend zijn. Nu bestaat er geen regel van het slag “minimale spatiëring is x stokdiktes” of “y x-hoogtes”, maar ergens hebben stokdiktes en x-hoogtes wel degelijk invloed op wat de spatiëring moet zijn. Anders gezegd: grotere letter vergt ook grotere afstand tussen bies en doel, al maak je de bies nog zo dun.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Nee. Al heb je gelijk dat er geen regels zijn wat betreft spatiëring. Je moet geen standaard typografieregels toepassen op grote wegwijzers hè. Als je dat doet, raakt een bord proportioneel compleet uit verhouding en fragmenteert alles.
Grotere letters vereisen verhoudingsgewijs minder randafstand om het contrast en de leesbaarheid optimaal te houden. Dat is algemeen bekend, al gaat het in de praktijk vaak mis. Als de bies te dik is of te ver van de letter staat, trekt het kader meer aandacht dan de tekst. De ruimte tot de rand blijft dus bewust krapper, zodat het oog direct naar het woordbeeld getrokken wordt en niet naar het bord zelf.
Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk, daar hebben ze ook heel weinig tussenruimte tussen bies en letter. Nederland, met toch wel een dikke bies en een letterhoogte van 360, moet er inderdaad wel wat meer tussenruimte zijn.

En dan bedoel ik zeker niet dat Pino geen punt heeft, maar ik heb het gevoel dat dit een welles-nietesdiscussie gaat worden, zeker omdat dit echt een niche-onderwerp is. Dus ik haak al af ;)
Laatst gewijzigd door SAN RED op vr 31 jul 2026, 15:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Tommy schreef: vr 31 jul 2026, 12:48 ^^
Deze ook al gespot:
Door de kleine spaciering met de rand lijkt het bord nogal vol te staan. Er staan dus ook drie doelen op: Liedekerke, Denderleeuw en Affligem.
Ik ben van mening dat één duidelijk doel volstaat. In dit geval Affligem. Dit is mijn inziens de naam van de afrit en dat mag gerust zo blijven.
Volgens de richtlijnen staan er nu slechts 2 witte borden (ipv 3 vroeger). Vind ik dus ook verwarrend. Ik was zéér gewoon aan de 1600m, 800m en 400m aanduiding. Het is echt geen meerwaarde om dat nu plots te veranderen.
Bij Affligem hebben ze het nieuwe 1600m en 800m bord vernieuwd, voor Ternat enkel het 1600m bord.

Als je de nieuwe richtlijnen bekijkt is er nog maar 1 volledig wit bord, nl. het 1600m bord, en 2 blauwe met een wit bord boven met afritnummer en naam, nl. het 800m en 0m bord. Het 1200m bord is optioneel.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Tommy schreef: vr 31 jul 2026, 12:48 ^^
Deze ook al gespot:
Volgens de richtlijnen staan nog gewoon altijd bovenaan 3 witte afritnaamborden. Blauwe achtergrondborden volgen daaronder met bestemmingen vanaf 800m:

Even als een voorbeeld deze afrit:

Witte afritbord met afritnaam:
:AS: 19a ⬈
Affligem
Blauwe afritbord met bestemmingen:
Liedekerke
Denderleeuw
Affligem
N208 800m

Bij het laatste afritbord valt 800m weg.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 31 jul 2026, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

SAN RED schreef: vr 31 jul 2026, 15:05 Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk, daar hebben ze ook heel weinig tussenruimte tussen bies en letter. Nederland, met toch wel een dikke bies en een letterhoogte van 360, moet er inderdaad wel wat meer tussenruimte zijn.
Belangrijk verschil tussen Frankrijk en Nederland/België is wel dat de Fransen bewegwijzeren in kapitaalschrift, dus die hebben geen stokken en staarten. Juist dat maakt een vrij kleine afstand tussen letter en bies mogelijk in Frankrijk. En andere landen waar het kapitaalschrift gangbaar is. Maar voor onze gemengde schriften is dat geen argument.

Overigens is dit ook een van de redenen waarom bestemmingen die in Frankrijk of Italië wél in mixed case worden bewegwijzerd nooit lekker uitkomen. Het systeem is niet berekend op stokken en staarten, en de kleine letters worden klein uitgevoerd om alles binnen de lijnvoering van regulier kapitaalschrift te laten passen. Niet zo gek dat dat niet werkt - maar op de een of andere manier komen dan nog wel eens mensen terug uit Frankrijk met het idee “prima idee eigenlijk, die kapitalen, want ze lezen in Frankrijk beter dan het gemengde schrift.”
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik heb het teruggevonden:
:AS: 19a Affligem:
Afbeelding
Afbeelding
:AS: 20 Ternat:
Afbeelding
Let niet op de weergave.

Ten eerste 800m i.p.v. 800 m.
Ten tweede vervlaamste Waalse witte afrit tweeregelige borden.
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 31 jul 2026, 22:56, 3 keer totaal gewijzigd.