Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » wo 20 feb 2013, 17:14

HAFRABAisfun schreef:@MandelSoft, bij je nieuw systeem, de borden aan de splitsing van de E40 en de A10, waarom verdwijnt Brugge van de borden, ik zou hier Gent nog niet aangeven, het merendeel van het verkeer kan navigeren op de doelen Brugge en Brussel. Wel zijn de huidige borden een echte rommelboel, die nog verwarrend is ook.
Brugge verdwijnt niet. Als je de juiste volgorde volgt, zie je juist Brugge verschijnen op de latere borden...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » wo 20 feb 2013, 17:16

HAFRABAisfun schreef:@MandelSoft, bij je nieuw systeem, de borden aan de splitsing van de E40 en de A10, waarom verdwijnt Brugge van de borden, ik zou hier Gent nog niet aangeven, het merendeel van het verkeer kan navigeren op de doelen Brugge en Brussel. Wel zijn de huidige borden een echte rommelboel, die nog verwarrend is ook.
Brugge verdwijnt niet; hij verschijnt op de latere portalen...
HAFRABAisfun schreef:Dat is nu ook al het geval, een vorkbord met een pijl naar links, maar dat is het grootste probleem niet. De portalen daarentegen zijn heel vreemd en verwarrend, en zouden beter verwijderd worden.
Waarom zijn de portaalborden verwarrend. Kan je wat specifieker zijn?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door HAFRABAisfun » wo 20 feb 2013, 17:38

https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... 9,,0,-3.93
Dit bord is heel onduidelijk, het is alsof Brussel nu ook via Veurne gaat en heeft een vreemde lay-out. Men had de doelen onder elkaar moeten zetten.

https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... 1,,0,-3.38
Wat is het nut van dit portaal, men had Brussel, Brugge en Jabbeke onder elkaar moeten zetten en een Calais en Veurne ernaast.

https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... 1,,0,-3.38

Nog steeds die vreemde lay-out. Misschien had men Jabbeke beter op een apart bord gezet.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » wo 20 feb 2013, 17:53

Ik zal ook maar mijn voorstel posten.
SPOILER: TOON

Dit is de configuratie voor eenvoudige afritten:
Afbeelding
Het interval van de huidige borden heb ik behouden.
Op 800m staat enkel de hoofdbestemming.
Na de afrit staat het bevestingsbord met duidelijk onderscheid van de volgende afrit.

Afbeelding
Dit is de configuratie voor nul meter indien er voor de afrit rechtdoorbestemmingen moeten vermeld worden, bijvoorbeeld om duidelijk te maken dat er na afrit Mechelen-Noord nog een afrit Mechelen-Zuid volgt. Dit bord kan afhankelijk van de situatie als centraal bord (op z'n Frans) of als portaal uitgevoerd worden. Als het bord als portaal is uitgevoerd dienen de lokale bestemmingen wel beperkt te worden.

Die lokale bekunnen dan verplaatst naar een apart aankondigingsbord op 1200m:
Afbeelding
Indien er ook voor rechtdoor lokale bestemmingen noodzakelijk zijn, dan sneuvelt het 400m-afritbord ten voordele van een vorkbord dat enkel lokale bestemmingen bevat (zoal er op de E19 enkele staan).
En ja, ik ken ondertussen jullie kritiek over het vermelden van A-nummers...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » wo 20 feb 2013, 18:24

Overigens vind ik de situatie in Vlaanderen best nog meevallen.
Die nieuwe aanpassingen in Wallonië zijn echt een drama met die piepkleine bordjes:
http://maps.google.com/?ll=50.733892,4. ... 95,,0,5.39
Gelukkig staan (voorlopig?) de oude grote verlichte afritborden er nog.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 feb 2013, 18:28

^^ Dat is écht vreselijk! :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 18:48

Pino schreef:
Vinny schreef:Je hebt niets aan rustige borden als er geen bestemming op staat die je kunt plaatsen. Die Duitse borden kunnen net zo goed in de vuilverbrander. Je hebt er niets aan.
Dat is bewezen onjuist, nu mensen uitstekend hun weg weten te vinden over de autosnelwegen van de landen waar in de afritbewegwijzering in principe geen hoofddoel rechtdoor is opgenomen.
Dat is bewezen flauwekul en dat geef je in je eigen post ook al aan. Mensen negeren de borden gewoon. Je kunt dus net zo goed helemaal niets neerzetten en dan rijden mensen ook goed... :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » wo 20 feb 2013, 18:50

@HAFRABAisfun: Oh, je had het over de bestaande wegwijzers. Ja, die zien er inderdaad niet uit...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Ds79m » wo 20 feb 2013, 18:53

Vinny schreef:
Pino schreef:
Vinny schreef:Je hebt niets aan rustige borden als er geen bestemming op staat die je kunt plaatsen. Die Duitse borden kunnen net zo goed in de vuilverbrander. Je hebt er niets aan.
Dat is bewezen onjuist, nu mensen uitstekend hun weg weten te vinden over de autosnelwegen van de landen waar in de afritbewegwijzering in principe geen hoofddoel rechtdoor is opgenomen.
Dat is bewezen flauwekul en dat geef je in je eigen post ook al aan. Mensen negeren de borden gewoon. Je kunt dus net zo goed helemaal niets neerzetten en dan rijden mensen ook goed... :geeuw:
Dat is toch ook zo? Zonder rechtdoordoelen bij kleine afritten is er echt geen man overboord.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 18:55

Dan moet je dus geen vorkborden plaatsen. Die suggereren een beslissingpunt. Leve Old School 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door sirdanilot » wo 20 feb 2013, 20:13

^ In Old-school was er een vreemd verschil tussen afritten op snelwegen en afritten op n-wegen. Op N-wegen stond er wél een vorkbord, op A-wegen niet :nuts: Nu staat er gewoon altijd een vorkbord, wel is de lay-out anders op snelwegen maar dat is zeker geen nadeel te noemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 20:23

Dat verschil was bewust gemaakt, om het onderscheid tussen N- en A-wegen beter te accentueren. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » wo 20 feb 2013, 21:07

Vinny schreef:Dat is bewezen flauwekul en dat geef je in je eigen post ook al aan. Mensen negeren de borden gewoon. Je kunt dus net zo goed helemaal niets neerzetten en dan rijden mensen ook goed...
Nee, dat geef ik niet aan. Ik geef aan dat mensen naar de afslaande doelen kijken en dat 95% van de weggebruikers niet is geïnteresseerd in rechtdoordoelen. Wat je doet, doe je voor 5%. Je kunt ervoor kiezen dan helemaal niets te doen (groep te marginaal) en je kunt kijken in hoeverre je die groep tegemoet kunt komen. Mijn antwoord op die vraag hieronder.
Dan moet je dus geen vorkborden plaatsen. Die suggereren een beslissingpunt. Leve Old School 8-)
Er zijn natuurlijk wel degelijk weggebruikers die een beslissing moeten maken. Dat zijn bij uitstek de weggebruikers die weten dat ze "hier ergens in de buurt" de afrit moeten hebben, maar niet zeker zijn waar precies. En laat het nu net zo zijn dat je die mensen beter bedient met een lokaal rechtdoordoel dan met het hoofddoel. Trouwens ook beter met een vorkbord dan met een los old school-rechtdoorpaneel op 300 meter. En beter dan met de Zweedse benadering.

Uiteraard is dit iets dat alleen speelt in gebieden waar afritten redelijk dicht op elkaar liggen of waar plaatsen worden bediend door meerdere afritten. Daarom vind ik de "Duitse" benadering te digitaal. Daar koop je helemaal niets voor als je volgende afrit vijftien kilometer verderop is, terwijl ook de keuze tussen twee dichtbij elkaar liggende plaatsen (Villariba afslaan, Villabajo rechtdoor) redelijke non-informatie is.De "volgende afrit"-benadering zorgt tenslotte niet altijd voor de juiste lokale informatie, zoals we in Nederland bijvoorbeeld zien bij Amersfoort. Ik zou tegen die achtergrond willen bewegen naar iets subtielers, hetgeen in mijn ogen het beste zou bestaan uit één hoofddoel en een lokaal doel wanneer dat relevant is. Forza Italia!
Laatst gewijzigd door Pino op wo 20 feb 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Davy » wo 20 feb 2013, 22:27

jdb2 schreef:En ja, ik ken ondertussen jullie kritiek over het vermelden van A-nummers...
Het blijft echter opvallend te noemen dat Nederlanders precies niet zonder die A-nummers kunnen, en totaal niet met die E-nummering overweg kunnen. E-nummerallergie noem ik het altijd :mrgreen: . Omgekeerd hoor je dit soort opmerkingen eigenlijk nooit, geen enkele Vlaming zal erover vallen dat in Nederland de A-nummering primair is. Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur om niets, omdat denk ik men koppig wil blijven vasthouden aan het eigen vertrouwde systeem.

Over de bewegwijzering zelf:
Ik blijf sowiso bij mijn standpunt qua bewegwijzering: op de borden voor een afrit moet je gewoon als rechtdoordoel de hoofddoelen plaatsen, en niet de volgende afrit naar een of ander boerengat. Bestuurders die niet zo goed zijn in de weg vinden hebben daar gewoon moeite mee als er enkel de volgende afrit wordt vermeld, een punt die ik al meermaals heb gehoord van mensen die in Duitsland hebben gereden. Als op de wegwijzer "Brussel - Gent" voor rechtdoor staat aangegeven, zijn dit soort personen gewoon gerustgesteld dat ze op de goede weg zitten en gaan ze niet onnodig twijfelen bij de afrit. De volgende afrit kan je netjes vermelden op het afstandenbord, dat is al een heel mooie vooraankondiging, ook voor de mensen die net de oprit hebben genomen!
Ik heb sowiso de indruk dat sommigen in deze discussie iets teveel in de "wegennerdmodus" denken, en zich te weinig inleven wat Jan Modaal denkt...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door nederland24 » wo 20 feb 2013, 22:43

daviedoff schreef:
jdb2 schreef:En ja, ik ken ondertussen jullie kritiek over het vermelden van A-nummers...
Het blijft echter opvallend te noemen dat Nederlanders precies niet zonder die A-nummers kunnen, en totaal niet met die E-nummering overweg kunnen. E-nummerallergie noem ik het altijd :mrgreen: . Omgekeerd hoor je dit soort opmerkingen eigenlijk nooit, geen enkele Vlaming zal erover vallen dat in Nederland de A-nummering primair is. Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur om niets, omdat denk ik men koppig wil blijven vasthouden aan het eigen vertrouwde systeem.
Daar vallen de meeste mensen niet over, maar behalve E-nummers kunnen ook A-wegen, B-wegen en N-wegen snelweg zijn. In Nederland zijn alleen A-wegen een snelweg en dat werkt een stuk prettiger.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door HAFRABAisfun » wo 20 feb 2013, 22:46

In België zijn alle E-nummers snelwegen, de E-wegen die niet over een snelweg lopen worden niet aangegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 22:49

Nee, dat geef ik niet aan. Ik geef aan dat mensen naar de afslaande doelen kijken en dat 95% van de weggebruikers niet is geïnteresseerd in rechtdoordoelen. Wat je doet, doe je voor 5%. Je kunt ervoor kiezen dan helemaal niets te doen (groep te marginaal) en je kunt kijken in hoeverre je die groep tegemoet kunt komen. Mijn antwoord op die vraag hieronder.
Voor een willekeurig beslissingspunt op de snelweg moeten twee dingen gebeuren:
1) routebevestiging
2) locale geleiding
Een rechtdoorbord waar de volgende informatie opstaat is dan ook cruciaal:
1) wegnummer
2) hoofddoel/"control city"
3) de eerste relevante bestemming waarvoor je de afrit niet moet nemen (locale geleiding)

dingen die leuk, maar niet persé nuttig zijn:
4) einddoel/"remote focal point"
5) netwerkdoel

In België slaan ze soms te veel door door gebieden als "De Mosten" op rechtdoor-vorkborden te vermelden. Systeemtechnisch valt er - met jouw argumentatie - juist veel voor te zeggen. Mensen zullen dat gebied wellicht niet makkelijk kunnen koppelen aan één der afritten aan de E 19 en als je het dan op de rechtdoorborden toevoegt zullen mensen die er heen moeten goed geleid worden, terwijl mensen die er niet heen moeten het doel kunnen negeren.
Het blijft echter opvallend te noemen dat Nederlanders precies niet zonder die A-nummers kunnen, en totaal niet met die E-nummering overweg kunnen. E-nummerallergie noem ik het altijd
Ik vind het grote probleem in België dat de A-nummers een "schaduw-wegnummeringssysteem" vormen. Vrijwel alle wegenkaarten noemen ze, maar je zult ze met een vergrootglas moeten zoeken op de bewegwijzering. Nederlanders zullen - als de tomtom roept: "Volg de A 14 naar Gent" thuis natuurlijk vertellen hoe slecht de bewegwijzering wel niet in België is - ze hebben het nummer immers niet op de bewegwijzering kunnen vinden. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » wo 20 feb 2013, 23:05

Ach ja, E-nummer-allergie. We zijn niet altijd even rationeel in 'olland, maar wellicht is er een samenhang met de janboel die E-nummers aan deze kant van de grens zijn. Dan sta je al met 1-0 achter, waar Belgen dat soort ervaringen toch niet met hun A-nummers zouden moeten hebben. Als je je dan ook nog eens ziet dat E-nummering in België dan ook nog eens wat aparte resultaten heeft opgeleverd (de lege E42 en de E25 door de Ardennen, maar de Europees cruciale verbinding Brussel - Luxembourg moet naar E411 en wisselt halverwege van nummer) ga je al snel naar 2-0. Het "schaduwnummersysteem" dat Vinny omschrijft zorgt voor de 3-0 en we zitten al in blessuretijd. Wat op zich zonde is. In Scandinavië werken de E-nummers op een manier dat het al snel 1-1 wordt en dan hoor je de Nederlanders niet meer.

Wat betreft hoofddoelen: ik verval in herhaling als ik zeg dat ik graag één hoofddoel op de voorwegwijzers zie verschijnen naast eventuele relevante lokale doelen. Maar waarom zijn er in België in de loop der tijd alleen maar rechtdoordoelen bijgekomen? En vind jij als Belg dat een goede ontwikkeling? Vind je het evenzeer een goede ontwikkeling dat dat vaak niet spiegelt naar afstandenborden?
Vinny schreef:Een rechtdoorbord waar de volgende informatie opstaat is dan ook cruciaal:
1) wegnummer
2) hoofddoel/"control city"
3) de eerste relevante bestemming waarvoor je de afrit niet moet nemen (locale geleiding)
Precies zo zie ik het voor me. Één hoofddoel en extra lokale geleiding alleen wanneer dat nodig is. Zo'n noodzaak zie ik eigenlijk alleen wanneer er tussen de afritdoelen plaatsen staan die onterechte suggesties afgeven of een incompleet beeld schetsen. Dat speelt met name als er naar een bepaalde plaats meerdere afritten leiden; je geeft een incompleet beeld door X als afritdoel neer te zetten zonder weer te geven dat er nog een afrit naar X-West komt.

De Mosten is me juist een doorn in het oog, omdat ik op de drie afritten waar dat doel voor rechtdoor staat aangegeven geen enkele indicatie zie dat je voor De Mosten zou moeten afslaan. Dus waarom staat het dan rechtdoor? Een extra rechtdoorverwijzing moet een potentiële verwarring wegnemen, niet een onzekerheid van een onvoldoende voorbereide weggebruiker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 23:21

Ik heb zelf geen enkel idee waarom "De Mosten" is toegevoegd op de bewegwijzering. Dit is echter een bewuste keuze geweest van de wegbeheerder. Vroeger zag je dit doel namelijk niet op de wegwijzers. Ik denk dat het bij aanleg van de HSL- aan het begin van de eeuw is toegevoegd.
je je dan ook nog eens ziet dat E-nummering in België dan ook nog eens wat aparte resultaten heeft opgeleverd (de lege E42 en de E25 door de Ardennen, maar de Europees cruciale verbinding Brussel - Luxembourg moet naar E411 en wisselt halverwege van nummer)
Dit wordt in België overduidelijk als minder (of niet) problematisch gekwalificeerd. De E 411 heeft zelfs een heuse fanpagina gehad op het internet, met een actief forum. Andersom klagen Belgen in Nederland waarschijnlijk ook niet omdat de E nummers in Nederland juist wel worden aangegeven - al is het dan op "te negeren" ruiters op veel plaatsen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » wo 20 feb 2013, 23:35

^^ Dat "om te negeren" heeft er in de periode van pak 'm beet 1980 tot 2010 wel voor gezorgd dat E-nummers op veel plaatsen ontbraken. Met NBA beweegt het voor E-nummering de goede kant op, maar nog steeds wordt een E-nummer juist op cruciale plaatsen regelmatig naar een ruiter verbannen. Je ziet de op het Nederlandse systeem foeterende Belg al snel voor je.

Wat betreft De Mosten: het is inderdaad een toevoeging van na 2000 geweest. Als in een eerdere post gezegd, ik heb het idee dat sinds 2000 (wellicht ook het moment dat Vlaanderen zelfontworpen bewegwijzering ging plaatsen) een wildgroei van rechtdoordoelen is ontstaan. Zonder logische onderliggende reden. Er zat heel veel charme in het idee dat een weg maar één hoofddoel had, en dat dat hoofddoel een plaats was met het belang van Antwerpen, Brussel, Luik, etc.
Laatst gewijzigd door Pino op do 21 feb 2013, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Davy » wo 20 feb 2013, 23:37

In Belgie werkt toch voor mij het E-nummersysteem vrij goed, zeker voor transitverkeer (wat een aardig aandeel vormt van het verkeer op de Belgische snelwegen) dat op aardig wat routes met 1 of 2 nummers volledig Belgie kan doorkruisen. Met het A-nummersysteem zal dat vaak niet lukken. Spreekt een TomTom dan echt over een A14? Trouwens een janboel vind ik overdreven, de meeste E-nummers in Belgie kennen een logisch verloop, in Nederland is het een ander verhaal.

Wat ik ook niet onaardig vind, is hetgeen je in Frankrijk af en toe ziet: een apart vooraankondigingsbord reeds enkele kilometers voor de afrit (meestal bij de afrit ervoor), met daar reeds al de doelen voor die afrit, en de afstandsaanduiding tot die afrit. Je zou dit in Belgie dan ergens bij het afstandenbord kunnen plaatsen, die je dan weer kan voorbehouden voor de afstanden van de doorgaande doelen.

Mijn belangrijkste punt blijft gewoon, en daar begon deze discussie mee: ik hoop dat Belgie nooit het systeem zal invoeren zoals in Duitsland en zoals op de Nederlandse NBA-bewegwijzering dat op een wegwijzer voor de afrit (het vorkbord dus) enkel de volgende afrit wordt vermeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2013, 23:47

Dat "om te negeren" heeft er in de periode van pak 'm beet 1980 tot 2010 wel voor gezorgd dat E-nummers op veel plaatsen ontbraken.
Ik heb laatst nog eens wat historische wegenfoto's erbij gepakt, en zelfs in de vroege jaren '80 hingen E nummers altijd wel op knooppunten ergens op de bewegwijzering. Tot aan seperate bordjes (bij Kerensheide geloof ik) aan toe. Ook stonden vroeger de routebevestigingsborden redelijk algemeen langs snelwegen, waarmee het A- en E- nummer van de weg stukken zichtbaarder was dan de kilometersteentjes in België. Die kun je eigenlijk alleen met 120 km/h lezen als je weet waar ze staan. Als kind kon ik zelfs de rariteiten aanwijzen waar in plaats van de gebruikelijke A een E nummer stond op zo'n kilometerbordje. Maar ja, achterin de auto heb je weinig andere dingen te doen dan daar op te letten :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » wo 20 feb 2013, 23:50

Daviedoff schreef:Wat ik ook niet onaardig vind, is hetgeen je in Frankrijk af en toe ziet: een apart vooraankondigingsbord reeds enkele kilometers voor de afrit (meestal bij de afrit ervoor), met daar reeds al de doelen voor die afrit, en de afstandsaanduiding tot die afrit. Je zou dit in Belgie dan ergens bij het afstandenbord kunnen plaatsen, die je dan weer kan voorbehouden voor de afstanden van de doorgaande doelen.
Dat Franse bord staat inderdaad direct na de voorafgaande afrit, in een serie met het reguliere afstandenbord. Ik noemde het eerder in deze draad al als optie om de afstand naar de volgende afrit te kunnen vermelden, zonder te knabbelen aan ruimte op het afstandenbord. Maar je moet er natuurlijk wel plek voor hebben tussen de afritten in. In Nederland zou het op teveel plaatsen aan ruimte ontbreken, nu afritten in te grote delen van het land maar kort uit elkaar liggen. Daar past vaak al geen afstandenbord meer tussen - wat zich dan uit in portalen met afstanden.

In het wat dunnerbevolkte België zouden dit soort borden wellicht wel passen. Al blijf je natuurlijk zitten met de maar relatief beperkte toegevoegde waarde van de informatie in verhouding tot de kosten.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Tommy » do 21 feb 2013, 10:06

Dit is hier toch wel weer het potje Vlaming versus Nederlander topic. Zucht.

Er wordt nogal gedramd op 'De Mosten'. Evenzeer kan er gedramd worden op 'Puyenbroek Wachtebeke', 'BLOSO domein Hofstade' of 'Recreatiedomein De Schorre Boom'. Persoonlijk vind ik deze toeristische doelen op deze borden vervuiling. Echter, de borden zijn nét voor ter plekke onbekenden (wordt op 't forum hier ook vaak gezegd) en daar horen dus de toeristen bij die net op zoek zijn naar deze specifieke trekpleisters. Ik vind dit beter op te lossen door dergelijke toeristische plekken en pretparken te plaatsen op een apart bord zoals 'Technopolis'.

Ik heb het hier al eerder gepost dat ik (zoals davieoff) hoop dat België nooit het systeem zal invoeren zoals in Duitsland dat op de vorkborden enkel het volgende 'boerengat' is aangegeven. Ik denk dat er meer dan 5% van de chauffeurs geïnteresseerd is in de hoofddoelen op dat beslissingsmoment. Als ik de weg uitleg aan Jan Modaal zal ik bijvoorbeeld zeggen 'Neem de E17 en volg Antwerpen, daarna volg je de E19 richting Brussel en rij af in Rumst.' Op ieder bord zal deze persoon netjes 'E17 Antwerpen' zien staan totdat deze er niet meer is (thv Ring Antwerpen) en ziet daarna gewoon 'E19 Brussel'. Na dit bord weet die dat de volgende afrit voor hem is. Heel simpel te volgen... Anders dient die persoon eerst 'Beervelde' te volgen, daarna 'Lokeren', daarna 'Waasmunster',... Wat een gedoe. Het afstandsbordje 'Antwerpen xxkm' na de afrit bevestigd het doel te laat.

In België primeert het E-nummer boven het A-nummer (enkel autosnelwegen). Het aantal autosnelwegen dat geen E-nummer heeft is dan ook heel klein (A10 Jabbeke-Oostende, A12 Brussel-Antwerpen, A19 Kortrijk-Ieper). De E-nummers zijn duidelijk en overal aangegeven. Dat een TomTom met 'A14' of iets dergelijks komt aandraven vind ik een fout van het navigatiesysteem. Ikzelf rij weinig tot nooit met navigatie, maar die keren dat ik er mee reed (of bij iemand anders) werd toch telkens het E-nummer weergegeven hoor. Als transitland vind ik het gebruik van het E-nummer een goede zaak. De buitenlander in kwestie (en ik zie een truckchauffeur voor mij) dient slechts één nummer te volgen om het gehele land te doorkruisen. E40 van oost naar west (en omgekeerd) of E19 van noord naar zuid (of omgekeerd). Ik geef wel toe dat het grote nadeel hiervan is dat er in bijvoorbeeld in de verkeersinformatie telkens een onderscheid moet gemaakt worden tussen de E40 Brussel-Gent(of verder) en E40 Brussel-Luik(of verder). In dit geval was A10 en A3 makkelijker geweest...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » do 21 feb 2013, 10:27

^^ Ik heb nog nooit een TomTom gezien die alleen een A-nummer geeft. Wel vele kaarten waarop A- en E-nummers naast elkaar staan. En dan kom je een beetje bedrogen uit als je dat A-nummer niet op de borden ziet. Dat brengt je natuurlijk ook weer op een andere kwestie: moeten de kaarten niet de bewegwijzering volgen in plaats van andersom? Maar het kwaad voor de Nederlandse Jan Modaal is dan al geschied.

Wat betreft De Mosten en andere toeristische trekpleisters: het zijn geen toeristische trekpleisters van wereldformaat en dat impliceert dat je ze een ondergeschiktere rol moet geven in de bewegwijzering. Zoveel ter plaatse onbekenden gaan daar namelijk ook weer niet heen. Maar goed, over de voorkeur voor een alternatieve manier van geleiding, daarover lijken we het eens. Overigens worden de borden op de E19 evenzeer vervuild met Transportzone Meer en dergelijke. Het lijkt iets van de provincie Antwerpen ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Sophie » do 21 feb 2013, 10:40

^^
Als ze tenminste zouden doen. Maar zoek eens de E411 op de A28 en de E420 op de A54. Of de E44 en de E421 in België over snelwegen lopen, hangt van de kaartenboer af - Soms wel, soms niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door harry » do 21 feb 2013, 11:09

HAFRABAisfun schreef:In België zijn alle E-nummers snelwegen, de E-wegen die niet over een snelweg lopen worden niet aangegeven.
België zou België niet zijn als daar geen uitzonderingen op waren. De N49 richting Knokke wordt tegenwoordig steeds meer aangegeven als E34, terwijl die weg nog lang geen snelweg (A11) is.

Over De Mosten:
SPOILER: TOON

2004:
Afbeelding
(Foto Palance)

2010:
Afbeelding

Meer is niet altijd beter. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door captain007 » do 21 feb 2013, 11:22

De N49 is helemaal een rare, want op bijvoorbeeld de R1 staat het ook nog op de borden, nota bene gecombineerd in het E34 schildje.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » do 21 feb 2013, 13:45

Ik vind E-nummers primair aangeven niet erg, maar dan is het wel zo netjes er consistent mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor het omgekeerde geval, waarin je A-nummers prioriteit geeft.

België pakt het in dat opzicht knullig aan met zijn schaduwsysteem met A-nummers (iets wat regelmatig leuk weer op kaarten terugkomt, ook op Belgische!), op sommige wegen met E-nummers dat nummer niet aangeven (E34 op de N49, E46, die over een N-weg loopt, E411 op de A28, E420, E421). En dan heb je nog die vreselijke driedubbelnummering van drie verschillende klassen wegen die in de verste verte niet op elkaar lijken: A11-N49-E34. Maar goed, het is niet zo'n nummerrotzooi als in Spanje...
Nederland is er ook niet helemaal handig in. Door E-nummers inconsistent wel of niet gelijkwaardig te maken aan de A-nummers maak je het systeem er ook niet beter op.
Veel beter is de aanpak van de Duitsers (gewoon niet vermelden op de wegwijzers, alleen op afstandenborden) en in Scandinavië (geen schaduwsysteem, gewoon één nummer voor de E-weg die ook doorloopt over alle wegtypen).

Wat dat betreft, geen E-nummerallergie, maar een stukje ondubbelzinnigheid en consistentie...

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op do 21 feb 2013, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door mhkamp » do 21 feb 2013, 14:09

Ik zie duizend-en-één oplossing voor nieuwe bewegwijzering. Van NBA tot eigen gemaakte systemen tot het Duitse model.

Het Belgische systeem is an sich niet verkeerd - Polen heeft zo ongeveer hetzelfde - maar er mag nodig opgefrist worden.

Waarom ga je het Tsjechische systeem niet toepassen? Je noemt een paar 'supersteden' zoals Liége, Brussel / Bruxelles, Antwerpen, Kortrijk ect. De afritten simpel en geen boogie-woogie en het rechtdoordoel is hetzelfde: Één van de genoemde 'supersteden'. Na de afrit afstandentablaux met daarop de afstand tot de volgende afrit en 'superstad'.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie