[N201] Omlegging Aalsmeer en Uithoorn
Moderator: Moderatoren
-
- Hoofdmoderator
Re: [N201] Omlegging Aalsmeer en Uithoorn
De posts over het onnodige spatiegebruik zijn afgesplitst: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=18951
Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
Als mensen eens de kleur van het verkeerslicht zouden respecteren dan zou de kruising volkomen veilig moeten zijnSnelwegfreak schreef:Ja, dat kán. Maar ze kunnen dus ook hier oversteken. En hier gelijkvloers oversteken terwijl verkeer daar met zeer hoge snelheid kan naderen en weinig zicht heeft vanwege de helling, lijkt me aardig gevaarlijk.Vinny schreef:Niet persé nodig, fietsers zullen ook over het aquaduct zelf kunnen fietsen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Donderdag 15 mei wordt tussen 10:00 en 11:00 de openingsceremonie voor het Amstelaquaduct gehouden. Minister Schultz zal daarbij aanwezig zijn.
Ik ga er vanuit dat de N201 dan in de middag geheel opengesteld wordt voor het verkeer.
Ik ga er vanuit dat de N201 dan in de middag geheel opengesteld wordt voor het verkeer.
-
- dorpsstraat
Op www.n201.info staat dat het verkeer er pas op 16 mei overheen kan.
Ruim zeven jaar is er gewerkt aan de realisatie van de nieuwe N201. Eind 2006 is de eerste schop de grond in gegaan. Het eerste project dat was afgerond, was de Kruisweg. Vanaf 2011 zijn fasegewijs de andere N201-projecten opengesteld voor het verkeer. In 2011 was dat de Fokkerweg en in 2012 de ‘Omlegging Aalsmeer- Uithoorn’. Vlak na de opening van de Waterwolftunnel in april 2013 werd de ‘Aansluiting A9’ in gebruik genomen en nu zijn de ‘Omlegging Schiphol-Rijk’ en de ‘Aansluitingen A4’ aan de beurt. De Omlegging Amstelhoek wordt op 16 mei a.s. geopend voor verkeer. De op- en afritten van de N201 bij de Zijdelweg worden ook dit voorjaar opengesteld.
Ruim zeven jaar is er gewerkt aan de realisatie van de nieuwe N201. Eind 2006 is de eerste schop de grond in gegaan. Het eerste project dat was afgerond, was de Kruisweg. Vanaf 2011 zijn fasegewijs de andere N201-projecten opengesteld voor het verkeer. In 2011 was dat de Fokkerweg en in 2012 de ‘Omlegging Aalsmeer- Uithoorn’. Vlak na de opening van de Waterwolftunnel in april 2013 werd de ‘Aansluiting A9’ in gebruik genomen en nu zijn de ‘Omlegging Schiphol-Rijk’ en de ‘Aansluitingen A4’ aan de beurt. De Omlegging Amstelhoek wordt op 16 mei a.s. geopend voor verkeer. De op- en afritten van de N201 bij de Zijdelweg worden ook dit voorjaar opengesteld.
-
- 2x5 autosnelweg
De weg zou ook op 16 mei pas open kunnen gaan. Ik weet niet wat men nog allemaal moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
Nog enkele feiten en cijfers over het aquaduct.
Start bouw 1 februari 2011
Oplevering 15 mei 2014
Hoogste punt weg 0,800 m NAP
Laagste punt weg -9,934 m NAP
Waterstand Amstel -0,400 NAP
Totale tracé Omlegging Amstelhoek: 2835 m
Lengte toeritten 213 m
Lengte gesloten deel 135 m
Noodkering 12 x 6,7 m2 = 80,4 m2
80.000 kg stalen deur
Omhulling noodkering 466 m2 (hout, staal en net)
12.000 kg staalconstructie omhulling
Inhoud pompkelder 336 m3
Capaciteit per pomp 85 m3 (3 pompen elk 50% capaciteit, max cap. 170 m3/u)
Opp. hittewerende bekleding 1750 m2
Opp. Tegels 776m2
Anti-vandaal coating 3000m2
Bron
Start bouw 1 februari 2011
Oplevering 15 mei 2014
Hoogste punt weg 0,800 m NAP
Laagste punt weg -9,934 m NAP
Waterstand Amstel -0,400 NAP
Totale tracé Omlegging Amstelhoek: 2835 m
Lengte toeritten 213 m
Lengte gesloten deel 135 m
Noodkering 12 x 6,7 m2 = 80,4 m2
80.000 kg stalen deur
Omhulling noodkering 466 m2 (hout, staal en net)
12.000 kg staalconstructie omhulling
Inhoud pompkelder 336 m3
Capaciteit per pomp 85 m3 (3 pompen elk 50% capaciteit, max cap. 170 m3/u)
Opp. hittewerende bekleding 1750 m2
Opp. Tegels 776m2
Anti-vandaal coating 3000m2
Bron
-
- 2x3 autosnelweg
Minister Schultz heeft de openingshandeling voor het Amstelaquaduct vanmorgen verricht. Hier zijn diverse foto's van de openingshandelingen te vinden.
dichtbij.nl schreef:UITHOORN - De N201 is officieel open. Om half elf opende minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en gedeputeerde Elisabeth Post (verkeer) het Amstelaquaduct. Dit is het sluitstuk van de N201.
Foto: Bas Joosse
Met een druk op de welbekende rode knop klapten twee panelen weg die het aquaduct nog even afsloten van de Mijdrechtse zijde. De panelen toonden een luchtfoto van de 'omlegging Amstelhoek', waarop de oude N201 en de nieuwe in één beeld gevangen zijn. Vervolgens maakten de minister en gedeputeerde een kort ritje in een elektrische auto.
Proces
In korte toespraken memoreerden beiden nog even hoe het proces gelopen was. De eerste krantenartikelen dateren volgens Post uit 1962, Schultz benadrukte vooral het economische belang van de weg, voor Aalsmeer, Uithoorn, Amstelhoek, Floraholland en Schiphol.
Laatst gewijzigd door mavas op do 15 mei 2014, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bronvermelding foto
Reden: bronvermelding foto
-
- 2x5 autosnelweg
Ik was er vanmiddag even langsgereden, maar zoals het er nu naar uitziet gaat die pas morgen open denk ik. Dat zag ik ook op de DRIP's staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- dorpsstraat
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ook de Rijksoverheid heeft een persbericht over het gereedkomen van het (gehele) N201+ project uitgebracht. Alleen jammer van deze zin: "Onder de Ringvaart van de Haarlemmermeer is een aquaduct aangelegd: de Waterwolf"
Maar ik geloof dat het persbericht sowieso door een stagiair ofzo is geschreven gezien ook het gebruik van het woord 'stoplichten'.

Rijksoverheid schreef:Nieuwe N201 verbetert bereikbaarheid en leefbaarheid
Met een ritje in een Tesla en een toespraak ónder de rivier de Amstel bij Amstelhoek openden minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen en gedeputeerde Mobiliteit van Noord-Holland Elisabeth Post het laatste stukje van de vernieuwde provinciale weg N201. Aan de vernieuwing is jarenlang gewerkt. De bereikbaarheid is er sterk door verbeterd, en de leefbaarheid in de regio is er met sprongen op vooruitgegaan.
De N201 is misschien wel de langste, en in ieder geval de drukste provinciale weg van Nederland. De weg loopt van Hilversum via onder meer Vinkeveen, Uithoorn Aalsmeer en Hoofddorp naar Heemstede, en vandaar naar Zandvoort. Het is een belangrijke schakel voor vrachtverkeer van de bloemenveiling Aalsmeer en de bedrijven rondom Schiphol naar de snelwegen A2, A4 en A9. Veel van dat verkeer liep door de dorpskernen van Uithoorn en Aalsmeer. Dat zorgde voor veel oponthoud en overlast.
De provincie Noord-Holland heeft de knelpunten aangepakt, samen met de betrokken gemeenten, de bloemenveiling in Aalsmeer en Schiphol. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu is partner in het zogeheten Masterplan 201+.
Onder de naam Masterplan N201+ zijn deze problemen aangepakt:
• Tussen Hoofddorp en de Amstel bij Uithoorn is de weg deels verbreed;
• De weg is omgeleid om de dorpen Aalsmeer en Uithoorn heen;
• De aansluitingen op de snelwegen A9 en A4 zijn verbeterd;
• Onder de Ringvaart van de Haarlemmermeer is een aquaduct aangelegd: de Waterwolf;
• Bij Amstelhoek is nu het laatste stukje van de omlegging geopend: een aquaduct onder de Amstel, dat tevens dienst doet als waterkering.
Auto’s kunnen nu beter doorrijden. Er zijn tien stoplichten minder op de route. Ook zijn bruggen over de Amstel en de Ringvaart vervangen door tunnels. Dat is niet alleen prettig voor het autoverkeer, maar ook voor de binnenvaart. En de dorpskernen van Uithoorn en Aalsmeer zijn veel schoner, stiller en veiliger geworden nu het doorgaande autoverkeer om de dorpen heen rijdt.
Het hele project heeft € 638 miljoen euro gekost. Het ministerie van IenM heeft aan het project meebetaald en meegewerkt omdat de N201 heel belangrijk is voor onze economie. Het verbindt de luchthaven Schiphol en de bloemenveiling in Aalsmeer met de snelwegen. Wij garanderen dat deze topsectoren van de economie bereikbaar blijven.
-
- 2x3 autosnelweg
En hierbij de speech van de minister.
Minister van I&M schreef:Spreekpunten minister Schultz voor opening omlegging N201 bij Amstelhoek
Toespraak | 16-05-2014
“Juist hier in dit gebied kunnen we heel goed zien hoe spannend het is om Nederland verder te bebouwen en beter bereikbaar te houden. Juist hier kun je goed zien hoe lastig dat is met de beschikbare ruimte die kleiner en kleiner wordt. En hoe ingewikkeld de afwegingen zijn tussen het algemeen belang en het individueel belang. Dat vraagt meer en meer om creativiteit die verder gaat dan aanleg van infrastructuur alleen.” Dat zei minister Schultz donderdag 15 mei bij de opening van de vernieuwde N201, bij Aalsmeer en Schiphol.
Dames en heren,
We staan hier op een hele bijzondere plek. Juist hier, meters onder de Amstel, precies op de provinciegrens tussen Utrecht en Noord-Holland, kunnen we heel goed zien hoe spannend het is om Nederland verder te bebouwen en beter bereikbaar te houden.
-Juist hier kun je goed zien hoe lastig dat is met de beschikbare ruimte die kleiner en kleiner wordt.
- En hoe ingewikkeld de afwegingen zijn tussen het algemeen belang en het individueel belang.
- Hier kun je ook goed merken hoe creatief je moet zijn als bouwer omdat je met het vliegverkeer te maken hebt, maar ook met het water en de scheepvaart.
Het resultaat mag er zijn!
Ik heb veel respect voor de provincie Noord-Holland die de regie heeft genomen. Veel respect ook voor de goede samenwerking 7 jaar lang tussen alle gemeenten en de stadsregio Amsterdam.
Ik heb ook veel waardering voor de bouwers van dit project, voor de manier waarop is gewerkt en zeker voor de omwonenden hier die hun omgeving zien veranderen. Dat is ingrijpend. Ik kom daar zo op terug.
Eerst wil ik iets zeggen over het belang en de winst die we vandaag boeken met de openstelling van de N201.
Het is een forse impuls voor de bereikbaarheid van de regio.
- 10 verkeerslichten minder!
- Twee bruggen minder die open kunnen staan!
- Drie nieuwe aansluitingen op de A4 en A9.
Dat betekent ook een plus voor het vestigingsklimaat voor bedrijven! Dit is een heel dynamisch gebied met een nationaal en internationale uitstraling. Kijk alleen al naar de aanwezigheid van Schiphol en Flora Holland.
Dat zie je terug in de duizenden vrachtwagens per dag die in dit gebied over de N201 gaan. Op het drukste punt van de dag zelfs 8000! Een betrouwbare bereikbaarheid is heel wezenlijk.
Ik kom daarmee op het tweede belangrijke winstpunt: dat is natuurlijk de leefbaarheid en de veiligheid.
Want de dorpskernen van vooral Aalsmeer, Uithoorn en Amstelhoek kunnen opgelucht ademhalen omdat ze verlost zijn van die duizenden vrachtwagens per dag. Minder lawaai, schonere lucht, veiliger.
Maar ik ga niet voorbij aan de lastige afweging die is gemaakt. Want een aantal omwonenden krijgt nu wél het verkeer dichterbij.
Voor sommigen die hier al lang wonen is ook het vrije uitzicht verdwenen; ze voelen zich ingekapseld. Ik kan het niet mooier maken.
Helaas moeten we die afweging soms maken, ook op andere terreinen.
Zo was ik gisteren in Eemdijk waar we 22 kilometer dijk gaan verhogen en verstevigen. Veel mensen in het dorp hebben daarom hun tuinen moeten verkopen. Ook hún omgeving verandert en ook dáár is die afweging gemaakt.
Ik hecht er daarom zeer aan dat we dit zorgvuldig doen en goed contact houden tijdens het project en mensen zeer serieus nemen.
Want het gaat weliswaar om het algemeen belang maar altijd met respect voor het individueel belang.
Mijn waardering voor de mensen van het projectteam dit naar eer en geweten hebben gedaan.
Alles bij elkaar kunt u trots zijn op het resultaat.
Ik heb begrepen dat het soms lastig was om goed door te kunnen bouwen. Bijvoorbeeld bij de bouw van de Waterwolftunnel vanwege de eis dat dichtbij de landingsbaan van Schiphol de hoogte van 14 meter niet mag worden overschreden.
Dat is knap lastig als je aan het heien bent. Dat vraagt inventiviteit, samenwerking en slim bouwen. Daar zijn we gewoon goed in.
Tot slot kom ik nog even terug op wat ik in het begin zei.
Dat je juist hier ziet hoe spannend het is om Nederland goed bereikbaar te houden in de toekomst.
We zijn ambitieus.
Vorige maand publiceerde het World Economic Forum dat Nederland op dit moment na Singapore en Hongkong het beste handelsland ter wereld is. Een van de belangrijkste redenen was de goede infrastructuur.
Dat blijft onze aandacht houden. Denk alleen al aan de 63 km wegverbreding tussen Schiphol-Amsterdam en Almere.
Maar mijn boodschap is dat we er niet komen met de aanleg van grote nieuwe infrastructuur alleen. Omdat steeds meer mensen naar de Randstad trekken, komt er veel meer druk op de ruimte. Dat zie je hier.
Daarom moeten we oplossingen zoeken met slimme inrichting van de ruimte en betere benutting van de bestaande wegen. Dat wordt dé uitdaging de komende jaren.
Daar doen we ook veel aan, samen met de regionale bestuurders en het bedrijfsleven.
- Denk aan de elektric freeway die is aangelegd tussen Amsterdam Zuid-Oost en Almere voor elektrische fietsen. Dagelijks rijden medewerkers op de elektrische fiets langs de file op de A6!
- Denk aan een autodeel-project in Amsterdam Zuid-Oost. Begonnen in november met 3 bedrijven. Inmiddels doen 30 bedrijven mee, en ze delen 6 auto’s.
- Maar ook een probeeractie om de regio Amsterdam kennis te laten maken het R-net. Mensen konden de afgelopen maanden tegen een gereduceerd tarief een probeerkaartje krijgen, en 20.000 mensen hebben hier gebruik van gemaakt!
Er zijn nog veel meer mogelijkheden om de mobiliteit te verbeteren.
Ik roep dan ook het bedrijfsleven op: denk daarover na! Sluit je aan bij ons programma Beter Benutten. Slimme bereikbaarheid reduceert de kosten en is goed voor het imago.
Tot slot feliciteer ik alle betrokkenen met dit resultaat. De omlegging van de N201 - een van de drukste N-wegen van Nederland - is na zeven jaar een feit.
Niet zo maar een weg, maar een weg met een terechte ‘plus’.
-
- 2x3 autosnelweg
Een foto van de gemeente Uithoorn van de binnenkant van het Amstelaquaduct.

Officiële opening Amstel Aquaduct - omlegging Amstelhoek N201 by GemeenteUithoorn, on Flickr
Meer foto's van de gemeente in de spoiler

Officiële opening Amstel Aquaduct - omlegging Amstelhoek N201 by GemeenteUithoorn, on Flickr
Meer foto's van de gemeente in de spoiler
- SPOILER: TOON
Laatst gewijzigd door Rein op vr 16 mei 2014, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Het is wel een mooie bottleneck nu. Kan nog wel eens problemen op gaan leveren in de toekomst.
-
- 2x3 autosnelweg
Vergeleken met voorheen (drukke brug, aantal VRI's, dwars door centrum Uithoorn etc.) is het natuurlijk een hele verbetering, maar het is inderdaad afwachten hoeveel verkeer hier op af komt. En al helemaal als de (oude) doorgaande route tussen Amstelhoek en Uithoorn de facto dichtgegooid zal worden, al is een definitief besluit hierover nog niet genomen.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Hoofdmoderator
Het is de bedoeling dat de oude route óf gehandhaafd blijft als omleidingsroute bij een calamiteit/afsluiting van het aquaduct óf dat deze afgewaardeerd en ''verboden'' wordt voor doorgaand verkeer. De gemeente Uithoorn en de provincie Noord-Holland zijn er nog niet helemaal over uit. Noord-Holland wil uiteraard de huidige route handhaven en de gemeente Uithoorn wil uiteraard een andere omleidingsroute. Probleem is dat die omleidingsroute enorm lang is en ook niet echt geschikt is om zoveel verkeer aan te kunnen (smalle, oude wegen).
-
- 2x3 autosnelweg
[N201] Omlegging Aalsmeer en Uithoorn
Het is een mooi stukje weg geworden. Van A2 tot A4 kostte me exact 20 minuten. Kortom: bij drukte een goed alternatief voor de route A2 - A9 - A4.
Het nieuwe deel werd trouwens al behoorlijk goed bereden, het was bijna druk te noemen.
Het nieuwe deel werd trouwens al behoorlijk goed bereden, het was bijna druk te noemen.
-
- 4x5 autosnelweg
Je kunt natuurlijk de busbaan prima gebruiken als calamiteitenroute. Het is gewoon een kwestie van de slagboom openzetten...Snelwegfreak schreef:Het is de bedoeling dat de oude route óf gehandhaafd blijft als omleidingsroute bij een calamiteit/afsluiting van het aquaduct óf dat deze afgewaardeerd en ''verboden'' wordt voor doorgaand verkeer. De gemeente Uithoorn en de provincie Noord-Holland zijn er nog niet helemaal over uit. Noord-Holland wil uiteraard de huidige route handhaven en de gemeente Uithoorn wil uiteraard een andere omleidingsroute. Probleem is dat die omleidingsroute enorm lang is en ook niet echt geschikt is om zoveel verkeer aan te kunnen (smalle, oude wegen).

-
- 2x5 autosnelweg

Ik heb begin van de middag ook even de nieuwe route gereden, van A2 tot aan A4. Ging ook behoorlijk vlot en de route rijdt ook erg prettig. Alleen hoeven stoppen bij de N231 en de A4, voor de rest liep het allemaal door. Video komt waarschijnlijk morgen, aangezien ik vandaag een aanhangwagen voor me had.
-
- 4x5 autosnelweg
Die wachten maar lekker. Je kunt niet met iedereen rekening houdenEn dan de tractoren laten vastrijden op de smalle brug...

Bussen zijn breder dan auto's dus voor 80% van het verkeer is het een goede oplossing...

-
- 2x3 autosnelweg
In de spoiler een aantal foto's van het gisteren geopende stuk tussen Amstelhoek (Tienboerenweg) en Uithoorn (Amsterdamseweg) via het Amstelaquaduct.

- SPOILER: TOON
Laatst gewijzigd door Rein op vr 16 mei 2014, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Die gele sticker op het eerste bord had dus weggehaald moeten worden 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Strakke foto's!
Hier nog een mooie video van het aquaduct met een drone gemaakt, 5 dagen voor de opening.
[youtube]eA3xLNn5NRA[/youtube]
Hier nog een mooie video van het aquaduct met een drone gemaakt, 5 dagen voor de opening.
[youtube]eA3xLNn5NRA[/youtube]
-
- 2x5 autosnelweg
Als het verwerken is voltooid, dan ook bewegend beeld vanaf de grond:
[youtube]xK0F1tpzU6c[/youtube]
[youtube]xK0F1tpzU6c[/youtube]
-
- 2x3 autosnelweg
Leuke Ferrari voor je

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 4x5 autosnelweg
Een deel van Amstelhoek is slechts via dit weggetje bereikbaar. Hadden ze beter ongelijkvloers kunnen maken, maar ja, dat kostte kennelijk te veel geld.Iets over de helft zit nog een kruising met VRI. De N201 kruist hier eigenlijk niet meer dan een boerenpad en het bevreemdde me dat deze kruising nog in de nieuwe weg lag.
-
- 2x5 autosnelweg
Die Ferrari kwam vast het tracé checken. Hij gaf ook zoveel gas om lekker lawaai te maken. Toen ik dat doorhad, heb ik even het raampje geopend, om te zien of hij dat nog meer deed.
Dat is ook de reden dat het originele geluid er in zit, en op originele snelheid
Dat is ook de reden dat het originele geluid er in zit, en op originele snelheid

-
- Moderator
Ik verbaasde me daar ook over. Dat is echt een onbeduidende aansluiting. Volgens de satellietbeelden van Google Earth wordt er alleen een bouwbedrijf op ontsloten, plus een paar huizen. Hopelijk is die VRI gekoppeld met de VRI met de N196. Dat als je daar moet stoppen, dat je dan niet ook eens hoeft te stoppen bij die ondergeschikte aansluiting. Die paar bewoners wachten maar mooi.Vinny schreef:Een deel van Amstelhoek is slechts via dit weggetje bereikbaar. Hadden ze beter ongelijkvloers kunnen maken, maar ja, dat kostte kennelijk te veel geld.Iets over de helft zit nog een kruising met VRI. De N201 kruist hier eigenlijk niet meer dan een boerenpad en het bevreemdde me dat deze kruising nog in de nieuwe weg lag.