[I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [I][A002] A2 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 aug 2021, 11:47

Vinny schreef: zo 01 aug 2021, 9:12 They like to change road numbers for political reasons. As long as the signage does not reflect this, we will still have confusion...
https://goo.gl/maps/ExkTpRrozVsLjdPn6

This indicates an A 2 from Naples to Rome. :rofl2:
Ik denk overgenomen van een oud bord. De A2 was vroeger het nummer voor wat nu de A1 tussen Napels en Rome is. Pas toen de bypass van Rome in de A1 werd aangelegd, werd het nummer ook doorgetrokken tot Napels. Daarvoor was het de A1 van Milaan tot Rome, die eindigde op de GRA. De A2 begon aan de zuidkant van Rome op de GRA en ging bij Napels over in de A3 naar Reggio Calabria.

Men had natuurlijk ook het nummer A2 verder door kunnen laten lopen over de A30, tot de A1 bij Caserta.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » zo 01 aug 2021, 15:16

De Italianen kennende zullen ze dat nummer ook gewoon op de bewegwijzering gebruiken, want ze geven liever de weg aan waar je (ooit) op terecht komt dan het nummer waar je zelf op rijdt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 01 aug 2021, 15:30

Sorry Vinny. Dit is een bord in Napels dat de weg naar Rome aangeeft. Dan ga je echt nooit op de A2 terecht komen. Niet de huidige althans, wel de oude.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 aug 2021, 8:01

Dat zeg ik toch ook? :dontknow:

De stelling dat Italianen meestal het nummer bewegwijzeren waar je (uiteindelijk) op terecht komt heeft geen specifieke betrekking meer op dat bord. Ik geef toe: dat had ik handiger kunnen formuleren 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 10:36

^^ Ah. Maar verwacht jij dan dat op de A2 in de rijrichting noord het nummer A3 gaat verschijnen omdat je daar uiteindelijk op terecht komt? Ik namelijk niet, want het valt niet te koppelen aan het bewegwijzerde doel Salerno. Dat hoort bij het wegnummer waarop je al zit, dus wordt niet vergezeld van een wegnummer (of alleen E45). Pas tegen de tijd dat het doel Napoli in beeld komt, zou dat vergezeld gaan van A3, net zoals Roma A30 erbij zou krijgen.

Dat is trouwens ook precies wat er gebeurt langs de A2 in de regio Salerno. Er zit in die zin best een logica in dat principe dat de Italianen alleen wegnummers waarop je ooit terecht komt weergeven. Het is niet mijn logica, maar het wordt vrij consistent toegepast. Wegnummers worden aangegeven als een separaat doel of gekoppeld aan een bewegwijzerd kruisend doel - anders staat er gewoon niets. Op de A2 richting noord wordt het wegnummer A2 dus niet herhaald. Men zou A3 kunnen bewegwijzeren als zelfstandig doel of gekoppeld aan A3-hoofddoel Napoli. Maar voor beide bestaat nou niet echt aanleiding.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 aug 2021, 20:04

Er was geen aanleiding om de A 2 tussen Rome en Napels te hernummeren naar A 3 en er is geen aanleiding om voor een ander gedeelte van de A 3 het nummer te wijzigen in A 2!

Verder bewijzen de wegbeheerders in Italië telkenmale de weggebruiker geen dienst door op nieuwe borden verouderde wegnummers aan te geven plus dat het aangeven van het wegnummer waar je op uitkomt in plaats van waar je op rijdt sowieso al verwarrend is.

Kortom: me not happy ... :roll:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 aug 2021, 21:36

Ik neem aan dat je met het eerste doelt op de hernummering van de oude A2 Rome-Napels in A1? Had misschien niet gehoeven inderdaad, maar de aanleiding was best logisch. Namelijk het tot stand komen van een doorlopende route Milaan-Napels ruim buiten Rome om. Als men het toen bij de oude nummering had gelaten, had de oostelijke bypass van Rome vermoelijk A1 A2 geheten en had je TOTSOs gekregen om de A1 en de A2 af te rijden tot aan de GRA. Doe dan huidig maar. Op zijn minst kun je uitrekenen wat voor kritiek hier op het forum was ontstaan zónder deze wijziging. De aanleiding om het zuidelijke stuk A3 nu A2 te gaan noemen was, zoals al uit en te na besproken, puur politiek. Tja, goede bruggen bouwen is duurder - zeker als je ook niet echt investeren in het corrigeren van bewegwijzering.

Het blijven verwijzen naar oude wegnummers, zoals je al constateerde, is gewoon stom. Kun je blijven roepen dat Italianen weinig geven om dat soort nummers, maar dat wordt dan wel een self-fulfilling prophecy als je ieder rijden op wegnummer op deze manier onmogelijk maakt. Het uitsluitend bewegwijzeren van wegnummers waarop je uitkomt vergt altijd weer een kleine omschakeling, maar daar heb ik dan niet zo'n moeite mee omdat het eigenlijk best wel consistent gebeurt. Vind daarbij ook dat er een beetje een karikatuur van wordt gemaakt dat alleen maar nummers worden gebruikt waar je op uitkomt. Meestal staat er rechtdoor namelijk helemaal geen wegnummer. Staat er dan toevallig wel eentje, dan is dat eigenlijk altijd gekoppeld aan een bepaald doel (staan er vaak ook meerdere wegnummers met bijbehorende doelen onder elkaar) of heeft het een eigen regel. In beide gevallen is, als je ook maar enigszins bekend bent met het Italiaanse systeem, duidelijk dat dit een doel is, niet het wegnummer rechtdoor. Het maakt het ook vrij voorspelbaar wanneer een nummer verderop bewegwijzerd zal worden. Op een A11 zijn de bewegwijzerde hoofddoelen Firenze en Pisa nord. Dat zijn de doelen in lijn, dus geen wegnummer A1 of A12 waarop je terecht komt. Op de A12 richting Livorno: Roma is gekoppeld aan de SS1, dus bewegwijzerd met wegnummer náást A12-einddoel Rosignano M. Zit je op de SS1, dan is Roma hoofddoel, dus geen verwijzing naar de A12 waarop je terecht zult komen. Enzovoorts.

Daar kun je heel veel van vinden, en het is bepaald ook niet mijn smaak, maar even in Italië rondrijden en je weet dat het gewoon geen land is waar je routebevestiging krijgt met het wegnummer waarop je zit. Daarvoor moet je dan maar op de kilometerbordjes kijken.