Let niet te veel op de verschillende onjuistheden en merkwaardige uitspraken

Moderator: Moderatoren
Tegenwoordig wel ja. In de "goede oude tijd" was de Hofpleinlijn sneller dan de route via Delft. Nu met Randstadrail is het verschil 6 minuten.Wouter N14 schreef: Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen?
1. Haaglanden en SRR zijn inderdaad twee stadsregios, maar je kunt dat best vertalen met stadsgewest. Dit is een beetje een zout en slakken verhaal.Wouter N14 schreef:- Van Aartsen spreekt over 2 stadsgewesten, dat is er maar 1, Haaglanden. En ook dat is formeel een stadsregio.
- Pedro Peeters van de RET veronderstelt dat lightrail tot een afstand van 30 km sneller is dan de trein, maar dat lijkt mij onzin in dit geval. Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen? Waarom zou je op deze afstand concurrentie willen tussen trein en lightrail?
- Hij zegt ook dat lightrail de trein aanvult. In het algemeen geldt dat misschien, maar toch niet hier? Met de trein kom ik niet (meer) in Pijnacker.
- Er wordt te veel benadrukt dat het gaat om de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, maar het is juist voor de tussenliggende plaatsen dat zij goed naar of DHC of goed naar RTC kunnen.
- De vergelijking met Amsterdam is natuurlijk flauw en ongefundeerd.
- Dat kaartje is krankjorem. Ze hebben de RandstadRail over de hoofdlijn naar Utrecht getrokken en vervolgens via een eigen lijn naar Rotterdam laten lopen. De correcte Hofplein-route is nog zichtbaar. Daarnaast hebben ze ter hoogte van Leidschendam ondefinieerbare bebouwing ingetekend.
Inderdaad, dat is behoorlijk veel sneller dan met de RR. Het verbaast me dat er zoveel wordt geroepen over die snelle verbinding tussen Den Haag en Rotterdam terwijl dat per trein inderdaad sneller is. Voor de tussenstations (Pijnacker, Berken en Rodenrijs etc.) is Rotterdam Centrum nu wel degelijk beter bereikbaar (Den Haag CS was dat al per trein). En door de ombouw kun je bij een stremming tussen Den Haag en Rotterdam niet meer omgeleid worden (ook ik ben een keer omgeleid geweest via de Hofpleinlijn).Wouter N14 schreef:Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen?
Tramlijn 11 wordt inderdaad opgeheven, maar de route wordt overgenomen door lijn 7. Dat vertelde tenminste de tramconducteur van dienst.Palance schreef: Deze opening (en de doortrekking volgend jaar helemaal) zal wel de doodsteek worden voor tram 11, de tram die voor een jaar weer op proef op de rail is geholpen mede om Diergaarde Blijdorp beter te bereiken, maar ook de wijk. Interessant detail: De inwoners van de wijk Blijdorp hebben gevochten voor de tram, maar maken er amper gebruik van. Met de komst van de metrohalte Blijdorp zal het met die tramlijn ook snel voorbij zijn.
?Kaaiman schreef:Ik had begrepen dat de geboorde tunnels enkelspoor zouden worden en dat er ook maar 1 tunnelbuis zou komen. Maar het lijkt nu toch op twee tunnelbuizen?
Het zijn twee buizen, die beide enkelspoor hebben. Anders gezegd: elk spoor ligt in een aparte tunnelbuis. Overigens is een van de sporen nog niet in gebruik genomen. Tussen de Melanchtonweg en Centraal Station wordt enkelspoor gereden. Ergens in 2011 wordt het andere spoor in gebruik genomen, tegelijk met de doortrekking naar Slinge en de invoering van een 10-minutendienst.Kaaiman schreef: Ik had begrepen dat de geboorde tunnels enkelspoor zouden worden en dat er ook maar 1 tunnelbuis zou komen. Maar het lijkt nu toch op twee tunnelbuizen?
Lijn 7? Dan zou die wel heel erg omrijden (of heel erg worden veranderd).Willem schreef:Tramlijn 11 wordt inderdaad opgeheven, maar de route wordt overgenomen door lijn 7. Dat vertelde tenminste de tramconducteur van dienst.Palance schreef: Deze opening (en de doortrekking volgend jaar helemaal) zal wel de doodsteek worden voor tram 11, de tram die voor een jaar weer op proef op de rail is geholpen mede om Diergaarde Blijdorp beter te bereiken, maar ook de wijk. Interessant detail: De inwoners van de wijk Blijdorp hebben gevochten voor de tram, maar maken er amper gebruik van. Met de komst van de metrohalte Blijdorp zal het met die tramlijn ook snel voorbij zijn.
De boog van Kleiweg naar Centraal is pas in 2002 opgebroken. Volgens mij werd deze tot ongeveer halverwege jaren '90 zelfs nog planmatig gebruikt door de treinen op de Hofpleinlijn. De routestrips in de Citypendels, die er tot de ombouw van die treinstellen hingen, toonden ook de aftakking naar Rotterdam Centraal.Willem schreef:Er is lang een tijd geweest dat de treinen van de Hofpleinlijn via de verbindingsboog bij de Kleiweg naar R'dam Centraal reden. Vanaf Pijnacker kon je dan om en om naar Centraal en Hofplein. Dat is later (ergens in de jaren '80 ofzo) veranderd wegens capaciteitsproblemen op de boog langs Blijdorp.
Grappig, ik was vandaag foto's maken maar kreeg een RET medewerker op me dak die mij verzocht te stoppen voordat ik last kreeg met de politiemb90 schreef:Omdat de lijn vanaf vandaag dus naar Rotterdam Centraal gaat en Blijdorp ook open is gegaan heb ik daar vandaag weer wat foto's gemaakt.
Belachelijk, het is helemaal niet verboden om foto's te maken. Ik zou hebben gezegd: "Nou, bel de politie dan maar." Wat denkt die kerel wel niet dat-ie is?Mark schreef:Grappig, ik was vandaag foto's maken maar kreeg een RET medewerker op me dag die mij verzocht te stoppen voordat ik last kreeg met de politie.