Afbeelding

De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2010, 20:42

De NOS heeft er vanavond aandacht besteed, hier het bijbehorende fragment: http://nos.nl/video/178799-randstadrail ... klaar.html

Let niet te veel op de verschillende onjuistheden en merkwaardige uitspraken :lol: Bijvoorbeeld dit kaartje:
Afbeelding :hm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Hofplein wordt erasmuslijn

Bericht door Vinny » ma 16 aug 2010, 20:56

Kaartje is wel leuk gevonden. Heeft iemand zich met inkscape uitgeleefd... :lol:

De enige echte feitelijke onjuistheid die ik bespeurde in de reportage is dat de metro van Den Haag Centraal naar Spijkenisse rijdt. Dat doet hij volgens mij niet. Je moet in Rotterdam Zuidplein overstappen. Dit tenzij het alsnog veranderd is, maar dat lijkt me niet eigenlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Re: Nederlandmetro.nl - De Nederlandse Metrosite!

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2010, 21:06

- Van Aartsen spreekt over 2 stadsgewesten, dat is er maar 1, Haaglanden. En ook dat is formeel een stadsregio.
- Pedro Peeters van de RET veronderstelt dat lightrail tot een afstand van 30 km sneller is dan de trein, maar dat lijkt mij onzin in dit geval. Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen? Waarom zou je op deze afstand concurrentie willen tussen trein en lightrail?
- Hij zegt ook dat lightrail de trein aanvult. In het algemeen geldt dat misschien, maar toch niet hier? Met de trein kom ik niet (meer) in Pijnacker.
- Er wordt te veel benadrukt dat het gaat om de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, maar het is juist voor de tussenliggende plaatsen dat zij goed naar of DHC of goed naar RTC kunnen.
- De vergelijking met Amsterdam is natuurlijk flauw en ongefundeerd.
- Dat kaartje is krankjorem. Ze hebben de RandstadRail over de hoofdlijn naar Utrecht getrokken en vervolgens via een eigen lijn naar Rotterdam laten lopen. De correcte Hofplein-route is nog zichtbaar. Daarnaast hebben ze ter hoogte van Leidschendam ondefinieerbare bebouwing ingetekend.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 16 aug 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 16 aug 2010, 21:08

Voorlopig rijdt de metro nog tot Rotterdam Centraal. In een later stadium wordt deze geintegreerd met de huidige kort-trajectdiensten tot Slinge en ontstaat er een doorgaande lijn Den Haag Centraal - Slinge. Dat is dan het definitieve eindplaatje. De metro's naar/van Spijkenisse blijven zoals altijd beginnen en eindigen op Rotterdam Centraal.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 16 aug 2010, 21:09

Wouter N14 schreef: Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen?
Tegenwoordig wel ja. In de "goede oude tijd" was de Hofpleinlijn sneller dan de route via Delft. Nu met Randstadrail is het verschil 6 minuten.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 16 aug 2010, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2010, 21:10

^^ Maar toch niet als je naar Rotterdam Centraal moest?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 16 aug 2010, 21:12

Er is lang een tijd geweest dat de treinen van de Hofpleinlijn via de verbindingsboog bij de Kleiweg naar R'dam Centraal reden. Vanaf Pijnacker kon je dan om en om naar Centraal en Hofplein. Dat is later (ergens in de jaren '80 ofzo) veranderd wegens capaciteitsproblemen op de boog langs Blijdorp.
Maar eigenlijk had ik inderdaad het centrum van Rotterdam als eindbestemming in gedachten (zeg even de Coolsingel).
Laatst gewijzigd door Willem op ma 16 aug 2010, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2010, 21:13

^^ Dat is dan denk ik ook lang geleden :) Het meest exotische wat ik heb meegemaakt was een omleiding van de intercity uit Venlo via de Hofpleinlijn naar Den Haag C.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 aug 2010, 23:27

Wouter N14 schreef:- Van Aartsen spreekt over 2 stadsgewesten, dat is er maar 1, Haaglanden. En ook dat is formeel een stadsregio.
- Pedro Peeters van de RET veronderstelt dat lightrail tot een afstand van 30 km sneller is dan de trein, maar dat lijkt mij onzin in dit geval. Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen? Waarom zou je op deze afstand concurrentie willen tussen trein en lightrail?
- Hij zegt ook dat lightrail de trein aanvult. In het algemeen geldt dat misschien, maar toch niet hier? Met de trein kom ik niet (meer) in Pijnacker.
- Er wordt te veel benadrukt dat het gaat om de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, maar het is juist voor de tussenliggende plaatsen dat zij goed naar of DHC of goed naar RTC kunnen.
- De vergelijking met Amsterdam is natuurlijk flauw en ongefundeerd.
- Dat kaartje is krankjorem. Ze hebben de RandstadRail over de hoofdlijn naar Utrecht getrokken en vervolgens via een eigen lijn naar Rotterdam laten lopen. De correcte Hofplein-route is nog zichtbaar. Daarnaast hebben ze ter hoogte van Leidschendam ondefinieerbare bebouwing ingetekend.
1. Haaglanden en SRR zijn inderdaad twee stadsregios, maar je kunt dat best vertalen met stadsgewest. Dit is een beetje een zout en slakken verhaal.
2. Pedro Peeters uitspraak moet je in context zien. Hij bedoeldt te zeggen dat voor afstander kleiner dan 30 kilometer de metro een beter vervoermiddel is dan de trein. Dat is natuurlijk net hoe je het bekijkt, in Zurich is de stoptrein (S-bahn) het dragende vervoerssysteem, en dat zijn toch echt treinen en geen metros. Voor het Nederlandse vervoerssysteem vind ik zijn statement helemaal nog zo gek niet. Treinen zijn toch meer voor de middellange en lange afstand, terwijl voor korte afstand metro of tram meer geeigende vervoersmiddelen zijn (of gewoon de streekbus).
3. Vergelijken met Amsterdam is gewoon altijd wat mensen doen, ik stoor me daar dus helemaal niet aan.
4. Kaartje is inderdaad net alsof het door een stagair is ingetekend, maar echt volkomen fout kan ik het ook weer niet noemen. Zeker niet als je de korte tijd dat het ding daadwerkelijk in beeld is in aanmerking neemt. Geeft gewoon een globaal overzicht van de route weer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 17 aug 2010, 8:48

Goed, laten we weer een beetje terug on topic gaan ;)

Zijn er hier nog mensen die metrogerelateerde foto's hebben liggen en die in de Beeldbank zouden willen zien staan?
Laat het me dan even weten per PM, dan stuur ik je het mailadres door.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 aug 2010, 18:05

Wouter N14 schreef:Als je van DHC naar RTC moet ben je toch veel sneller met de NS-treinen?
Inderdaad, dat is behoorlijk veel sneller dan met de RR. Het verbaast me dat er zoveel wordt geroepen over die snelle verbinding tussen Den Haag en Rotterdam terwijl dat per trein inderdaad sneller is. Voor de tussenstations (Pijnacker, Berken en Rodenrijs etc.) is Rotterdam Centrum nu wel degelijk beter bereikbaar (Den Haag CS was dat al per trein). En door de ombouw kun je bij een stremming tussen Den Haag en Rotterdam niet meer omgeleid worden (ook ik ben een keer omgeleid geweest via de Hofpleinlijn).

De directe verbinding die je vanaf volgend jaar hebt tussen Slinge en Den Haag is wel handig. Het centrum van Rotterdam is dan beter bereikbaar voor voornoemde plaatsen en inwoners van Den Haag.

Deze opening (en de doortrekking volgend jaar helemaal) zal wel de doodsteek worden voor tram 11, de tram die voor een jaar weer op proef op de rail is geholpen mede om Diergaarde Blijdorp beter te bereiken, maar ook de wijk. Interessant detail: De inwoners van de wijk Blijdorp hebben gevochten voor de tram, maar maken er amper gebruik van. Met de komst van de metrohalte Blijdorp zal het met die tramlijn ook snel voorbij zijn.

Ik zal volgende week proberen wat plaatjes te schieten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 17 aug 2010, 18:22

RR E doet er 35 minuten over Den Haag -Rotterdam Centraal volgens 9292ov. Met de intercity doe je er 24 minuten over en met de stoptrein 31 minuten. Als je op een (voor de trein) ongunstig moment op Den Haag of Rotterdam Centraal komt kan de RR E nog steeds de beste optie zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 aug 2010, 20:24

Dat verschil valt nog allerzins mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 17 aug 2010, 20:44

Omdat de lijn vanaf vandaag dus naar Rotterdam Centraal gaat en Blijdorp ook open is gegaan heb ik daar vandaag weer wat foto's gemaakt. :) Ik vind Blijdorp er ruim en vooral hoog uit zien. Hier staan de 21 foto's van Blijdorp:
http://beeldbank.nederlandmetro.nl/gall ... temId=1676

Met deze wijziging komen er langs de andere stations van lijn E palen met de welbekende grote metro M en de stationsnaam erbij. Vandaag zag ik deze al bij Rodenrijs staan:
http://beeldbank.nederlandmetro.nl/gall ... emId=13036

En uiteraard heb ik een foto gemaakt van lijn E die nu dus Rotterdam Centraal aandoet en wel op het tijdelijke kopspoortje 3:
http://beeldbank.nederlandmetro.nl/gall ... emId=13038

Ik zal de komende periode nog wel meer foto''s uploaden van de vernieuwe lijn E.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 17 aug 2010, 21:58

Palance schreef: Deze opening (en de doortrekking volgend jaar helemaal) zal wel de doodsteek worden voor tram 11, de tram die voor een jaar weer op proef op de rail is geholpen mede om Diergaarde Blijdorp beter te bereiken, maar ook de wijk. Interessant detail: De inwoners van de wijk Blijdorp hebben gevochten voor de tram, maar maken er amper gebruik van. Met de komst van de metrohalte Blijdorp zal het met die tramlijn ook snel voorbij zijn.
Tramlijn 11 wordt inderdaad opgeheven, maar de route wordt overgenomen door lijn 7. Dat vertelde tenminste de tramconducteur van dienst.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 18 aug 2010, 9:28

Mooie foto's! :D

Ik had begrepen dat de geboorde tunnels enkelspoor zouden worden en dat er ook maar 1 tunnelbuis zou komen. Maar het lijkt nu toch op twee tunnelbuizen?

Ondergronds een prachtig station, helemaal anno 2010. Bovengronds vind ik wat minder met dat spiegelende marmer. Erg diep ook, dat is zeker vanwege het feit dat de tunnel geboord is en dichter aan de oppervlakte meer kans op schade geeft in bestaande bebouwing?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 18 aug 2010, 13:07

Mooie foto's weer, Mario! 8-) Ik ga vandaag ook een kijkje nemen op mijn vrije dag.
Kaaiman schreef:Ik had begrepen dat de geboorde tunnels enkelspoor zouden worden en dat er ook maar 1 tunnelbuis zou komen. Maar het lijkt nu toch op twee tunnelbuizen?
?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 18 aug 2010, 13:47

Kaaiman schreef: Ik had begrepen dat de geboorde tunnels enkelspoor zouden worden en dat er ook maar 1 tunnelbuis zou komen. Maar het lijkt nu toch op twee tunnelbuizen?
Het zijn twee buizen, die beide enkelspoor hebben. Anders gezegd: elk spoor ligt in een aparte tunnelbuis. Overigens is een van de sporen nog niet in gebruik genomen. Tussen de Melanchtonweg en Centraal Station wordt enkelspoor gereden. Ergens in 2011 wordt het andere spoor in gebruik genomen, tegelijk met de doortrekking naar Slinge en de invoering van een 10-minutendienst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 18 aug 2010, 17:58

Willem schreef:
Palance schreef: Deze opening (en de doortrekking volgend jaar helemaal) zal wel de doodsteek worden voor tram 11, de tram die voor een jaar weer op proef op de rail is geholpen mede om Diergaarde Blijdorp beter te bereiken, maar ook de wijk. Interessant detail: De inwoners van de wijk Blijdorp hebben gevochten voor de tram, maar maken er amper gebruik van. Met de komst van de metrohalte Blijdorp zal het met die tramlijn ook snel voorbij zijn.
Tramlijn 11 wordt inderdaad opgeheven, maar de route wordt overgenomen door lijn 7. Dat vertelde tenminste de tramconducteur van dienst.
Lijn 7? Dan zou die wel heel erg omrijden (of heel erg worden veranderd).

@Mario: Mooie foto's, nu hoef ik tenminste de plaatjes niet te maken (maar dat doe ik toch wel). Typisch dat je nog de naam "Erasmuslijn" aantreft.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2010, 0:46

Willem schreef:Er is lang een tijd geweest dat de treinen van de Hofpleinlijn via de verbindingsboog bij de Kleiweg naar R'dam Centraal reden. Vanaf Pijnacker kon je dan om en om naar Centraal en Hofplein. Dat is later (ergens in de jaren '80 ofzo) veranderd wegens capaciteitsproblemen op de boog langs Blijdorp.
De boog van Kleiweg naar Centraal is pas in 2002 opgebroken. Volgens mij werd deze tot ongeveer halverwege jaren '90 zelfs nog planmatig gebruikt door de treinen op de Hofpleinlijn. De routestrips in de Citypendels, die er tot de ombouw van die treinstellen hingen, toonden ook de aftakking naar Rotterdam Centraal.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 19 aug 2010, 7:08

Dat klopt. Dat had volgens mij te maken met de onveiligheid rond stations Bergweg en Hofplein. De Hofpleinlijn reed dan na een bepaald tijdstip (21.00?) via die boog naar Rotterdam Noord en het Centraal station.

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 19 aug 2010, 8:55

Heren, nogmaals het verzoek om deze discussie svp niet in dit topic te voeren. Dan kunnen we dit gebruiken voor mededelingen over en updates van de NederlandMetro-site.

Nogmaals bedankt!

Edit moderator Vinny: Bericht is afgesplitst, de discussie kan dus nu weer in dit topic gevoerd worden..

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 19 aug 2010, 18:13

mb90 schreef:Omdat de lijn vanaf vandaag dus naar Rotterdam Centraal gaat en Blijdorp ook open is gegaan heb ik daar vandaag weer wat foto's gemaakt. :)
Grappig, ik was vandaag foto's maken maar kreeg een RET medewerker op me dak die mij verzocht te stoppen voordat ik last kreeg met de politie :roll: .
Laatst gewijzigd door Mark op vr 20 aug 2010, 1:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 20:32

Zo na wat getingel op het moderatorenpaneel kunt u weer losbarsten over de metro of lightrail tussen Rotterdam en Den Haag...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 aug 2010, 20:44

Maandag heb ik en een aantal collega's cursus in Rotterdam, tegenover het centraal station. Mijn manager pakt vanaf Rodenrijs de metro. Ik zal maandag wel horen of het is bevallen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 aug 2010, 21:20

Link naar de website van Nico Spilt met allerhande informatie over de Hofpleinlijn: http://www.nicospilt.com/ZHESM.htm

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2010, 22:07

Mark schreef:Grappig, ik was vandaag foto's maken maar kreeg een RET medewerker op me dag die mij verzocht te stoppen voordat ik last kreeg met de politie :roll: .
Belachelijk, het is helemaal niet verboden om foto's te maken. Ik zou hebben gezegd: "Nou, bel de politie dan maar." Wat denkt die kerel wel niet dat-ie is? :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 22:33

Je moet altijd de aanwijzingen van het OV-personeel onverwijld opvolgen. Dat staat in de huisregels. Op basis daarvan kun je een bekeuring krijgen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2010, 22:47

Nee Vinny, zo'n bananenrepubliek is Nederland gelukkig niet. Het staat niet in de huisregels van de RET (bron). OV-personeel kan niet zomaar dingen die gewoon zijn toegestaan zonder opgaaf van reden verbieden en gaan dreigen met de politie. We leven hier niet in een dictatuur.

In de Algemene Voorwaarden Openbaar Stads- en Streekvervoer wordt fotograferen ook niet verboden, alleen het fotograferen van personeel in de uitoefening van hun taak zonder toestemming.

Wel staat er:

4. De reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door de vervoerder of het personeel worden gegeven tot handhaving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of in het belang van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in de wachtgelegenheden, op de stations en haltes en in de vervoermiddelen.

Dat lijkt me echter totaal niet van toepassing op iemand die fotografeert. Dat zijn hobbyisten die van het OV houden en het vaak ook aanbevelen. Die moet je niet als een stuk vuil behandelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 23:05

In Griekenland wordt je gewoon opgepakt wegens spionage. Is echt gebeurd..., kortom dit is dus niet voorbehouden aan landen als Noord-Korea of zo... (en voorzover ik weet kun je ook in Parijs en Londen gezeik krijgen als je de metro fotografeert. Lees daar op sommige fora ook wat over. Zelf nooit iets meegemaakt)