De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: De Hofpleinlijn is dood. Leve de Erasmuslijn!
Wat heeft dat met de situatie waar Mark in is beland te maken? Ik zie de link tussen Griekenland en de RET niet. Nogmaals, in de regels staat nergens dat wat Mark deed verboden is en dat de RET-medewerker hem dat had mogen verbieden.
Overigens is fotograferen op stations in Griekenland officieel toegestaan, maar doet men er vaak wel moeilijk over (bron). En over je opmerking wat betreft het fotograferen in metrostations: zeker bij ondergrondse stations komt het nog weleens voor dat fotografen flitsen. Dat kan erg vervelend voor de metrobestuurder zijn. Persoonlijk heb ik nooit een probleem gehad bij het fotograferen, in geen enkele metro, op geen enkel station, ook niet waar fotograferen officieel verboden was.
Overigens is fotograferen op stations in Griekenland officieel toegestaan, maar doet men er vaak wel moeilijk over (bron). En over je opmerking wat betreft het fotograferen in metrostations: zeker bij ondergrondse stations komt het nog weleens voor dat fotografen flitsen. Dat kan erg vervelend voor de metrobestuurder zijn. Persoonlijk heb ik nooit een probleem gehad bij het fotograferen, in geen enkele metro, op geen enkel station, ook niet waar fotograferen officieel verboden was.
-
- 4x5 autosnelweg
Je moet altijd het gezag van de overheid respecteren.in de regels staat nergens dat wat Mark deed verboden is en dat de RET-medewerker hem dat had mogen verbieden.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
Een medewerker van de (geprivatiseerde) RET is géén overheidsmedewerker.Vinny schreef:Je moet altijd het gezag van de overheid respecteren.
In het geval van Mark staat er wel wat over fotograferen, maar niet dat het fotograferen van materieel en infrastructuur verboden is. En de enige kapstokregel is de regel die ik heb geciteerd:Staat in Zurich overigens ook aangegeven in de bus. "Wij willen de bus niet volhangen met regels, dus als wij vinden dat een bepaald gedrag storend is, dan mag het alsnog niet".
4. De reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door de vervoerder of het personeel worden gegeven tot handhaving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of in het belang van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in de wachtgelegenheden, op de stations en haltes en in de vervoermiddelen.
En nogmaals, dat lijkt me toch echt niet van toepassing bij iemand die fotografeert. In ieder geval niet in het geval van Mark, ik kan me niet voorstellen dat hij de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in gevaar zou brengen met fotograferen.
-
- Forumbeheerder
Ikzelf vind het zelf ook nogal raar (en tegenstrijdig). Ik ga er nog wel een mailtje aan wagen naar de RET. Niet dat ik ga klagen ofzoiets maar ik ben wel benieuwd naar een motivatie van 'waarom'?
Op de site van RET is bij de regels inderdaad geen verbod te vinden voor fotograferen van gewoon een station of iets dergelijks. Echter hier vind ik wel, in mijn ogen nogal onrealistische, voorwaarden.
Vermoedelijk had ik gewoon een medewerker te pakken die overijverig was ofzoiets. Immers, maandag heb ik op metrostation De Akkers ook foto's staan nemen. Daar ben ik met een fotocamera in me handen (en dat is echt niet onopvallend ofzoiets) 3 medewerkers tegengekomen die geen van alle wat zeiden. Desondanks blijf ik benieuwd naar de motivatie van waarom ik geen foto's mag nemen van Blijdorp. Zie ik eruit als een potentiele terrorist ofzoiets? Denkt Al Qaida mijn foto's te kunnen gebruiken voor een doelgerichte aanslag? Mij lijkt het alleen maar mooi als iemand een fotoserie wilt maken van het station. Het is een schitterend station, een meesterwerk. Het lijkt mij alleen maar goeie reclame als dit mooi op de foto komt
.
.
Enfin, wordt wellicht vervolgd.
PS: Ik was trouwens al bijna klaar met maken van foto's voordat ik werd aangesproken. Zou ik de foto's gewoon online kunnen zetten of nog even wachten/niet doen?
Op de site van RET is bij de regels inderdaad geen verbod te vinden voor fotograferen van gewoon een station of iets dergelijks. Echter hier vind ik wel, in mijn ogen nogal onrealistische, voorwaarden.
Deze regels lijken me voor de gemiddelde niet-commerciele hobbyfotograaf zoals ik of mb90 of voor alle foto's die op NederlandMetro staan bijvoorbeeld niet echt van toepassinglijkt mij? Het lijkt mij nogal van de zotte dat ik voor mijn kiekjes voor mijn fotoalbum een RET medewerker naast me moet hebben en ervoor nog eens moet dokken.RET schreef:Wanneer u een foto of filmopname wilt maken van of in een tram, bus, metro of op een station wilt fotograferen/filmen, houd u dan rekening met het volgende:
* Opnames zijn in principe alleen mogelijk tussen 10.00 en 16.00 uur;
* Opnames zijn niet gratis. RET-begeleiding is altijd noodzakelijk en wordt per dagdeel in rekening gebracht. Voor opnames in de avonduren of in het weekend gelden andere tarieven;
* Bij commerciële opnames hanteert de RET een toeslag;
* De RET beoordeelt elke aanvraag. Het script mag niet in strijd zijn met de huisregels of de uitstraling van het bedrijf. De RET behoudt het recht om de opnames af te breken;
* Een aanvraag moet u minstens drie weken voor de opnamedag indienen bij Corporate Communicatie.
Vermoedelijk had ik gewoon een medewerker te pakken die overijverig was ofzoiets. Immers, maandag heb ik op metrostation De Akkers ook foto's staan nemen. Daar ben ik met een fotocamera in me handen (en dat is echt niet onopvallend ofzoiets) 3 medewerkers tegengekomen die geen van alle wat zeiden. Desondanks blijf ik benieuwd naar de motivatie van waarom ik geen foto's mag nemen van Blijdorp. Zie ik eruit als een potentiele terrorist ofzoiets? Denkt Al Qaida mijn foto's te kunnen gebruiken voor een doelgerichte aanslag? Mij lijkt het alleen maar mooi als iemand een fotoserie wilt maken van het station. Het is een schitterend station, een meesterwerk. Het lijkt mij alleen maar goeie reclame als dit mooi op de foto komt

Overheidsmedewerker of niet, ik heb het 'advies' van de man uiteraard gewoon opgevolgd, had geen zin om ertegenin te gaan. Ik bracht nog tegenin dat het een openbare ruimte was, maar dat is het natuurlijk niet. Eigendom van de RET (daar heeft tie gelijk in inderdaad) en dat ik geen toestemming had van de leiding. Zou ik doorgaan kon ik zomaar eens last krijgen met de politie.Vinny schreef:Je moet altijd het gezag van de overheid respecteren.
Uiteraard nietCoen Tunnel schreef:In ieder geval niet in het geval van Mark, ik kan me niet voorstellen dat hij de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in gevaar zou brengen met fotograferen.

Enfin, wordt wellicht vervolgd.
PS: Ik was trouwens al bijna klaar met maken van foto's voordat ik werd aangesproken. Zou ik de foto's gewoon online kunnen zetten of nog even wachten/niet doen?
-
- 4x5 autosnelweg
Toch is het niet voor het eerst dat ik ervan hoor dat RET-ers niet willen dat er in stations gefotografeerd wordt (vergelijkbare verhalen heb ik gehoord ten tijde van de opening van station Rotterdam Centraal).
Voor zover ik bekend ben met de wetten personenvervoer is er geen goede reden om het fotograferen uit hobby-overwegingen te verbieden. Ik zou op zo'n moment weigeren te luisteren, mezelf laten verbaliseren en het uiteindelijk tot een zitting laten komen.
Voor zover ik bekend ben met de wetten personenvervoer is er geen goede reden om het fotograferen uit hobby-overwegingen te verbieden. Ik zou op zo'n moment weigeren te luisteren, mezelf laten verbaliseren en het uiteindelijk tot een zitting laten komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Er zit een klein verschil tussen foto's maken en filmen in een voertuig of een metrostation of op straat. In een voertuig of een metrostation ben je gast van een vervoersmaatschappij en dien je aanwijzingen op te volgen. Op straat geldt slechts de APV en heeft een niet-politieagent weinig te zeggen. Veel meer dan je uit de bus of het metrostation zetten kunnen ze niet, tenzij je extreem hinderlijk bent (met een hele filmset de metro in, mensen fotograferen, etc) of herhaaldelijk aanwijzingen negeert. BOAs die meereizen mogen meer (lees: bekeuren), maar ook die moeten waarschuwen, tenzij de gedragingen extreem zijn.
Hetzelfde geldt voor het eten van patat of ijs, drinken van bier, spelen van luide muziek, meebrengen van een fiets of groot pakket, etc, etc. Meestal niet toegestaan (expliciet of impliciet), maar te beoordelen door het personeel.
Boetes zijn altijd aan te vechten. Onredelijke eisen mogen niet worden gesteld daar OV voor (bijna) iedereen toegankelijk moet zijn:
kledingvoorschriften anders dan: niet in badkleding
meebrengen kinderwagen of looprek (mag wel bij extreme drukte !)
praten (anders dan schreeuwen) in het OV
opstaan voor ouderen of gehandicapten buiten de aangewezen plaatsen
etc, etc
Hetzelfde geldt voor het eten van patat of ijs, drinken van bier, spelen van luide muziek, meebrengen van een fiets of groot pakket, etc, etc. Meestal niet toegestaan (expliciet of impliciet), maar te beoordelen door het personeel.
Boetes zijn altijd aan te vechten. Onredelijke eisen mogen niet worden gesteld daar OV voor (bijna) iedereen toegankelijk moet zijn:
kledingvoorschriften anders dan: niet in badkleding
meebrengen kinderwagen of looprek (mag wel bij extreme drukte !)
praten (anders dan schreeuwen) in het OV
opstaan voor ouderen of gehandicapten buiten de aangewezen plaatsen
etc, etc
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Die regels zijn meer bedoeld voor professionale fotografen, waarbij de opnames in een of ander tijdschrift o.i.d. terechtkomen. Hobbyisten die foto's maken worden meestal niet lastiggevallen. Af en toe is er een medewerker die lastig gaat doen, zoals jij nu hebt meegemaakt. Meestal is hun angst dat ze herkenbaar op de foto worden afgebeeld. Als je laat zien dat dat niet het geval is, is de angel er waarschijnlijk al uit. Het is niet voor niets een soort ongeschreven regel dat personeel niet in beeld wordt gebracht.Mark schreef: Op de site van RET is bij de regels inderdaad geen verbod te vinden voor fotograferen van gewoon een station of iets dergelijks. Echter hier vind ik wel, in mijn ogen nogal onrealistische, voorwaarden.
Deze regels lijken me voor de gemiddelde niet-commerciele hobbyfotograaf zoals ik of mb90 of voor alle foto's die op NederlandMetro staan bijvoorbeeld niet echt van toepassinglijkt mij?
En trouwens, op station Blijdorp struikelde je afgelopen week over de fotografen. Als de RET-er die allemaal wil aanspreken heeft hij een drukke dag gehad.
-
- 4x5 autosnelweg
Als je er een boete voor krijgt weet je zeker dat je in de krant komt
Maar volgens mij mag fotograferen van het materieel inderdaad niet, ik kan me dergelijk gezeik van andere fora ook nog wel herinneren. Neemt niet weg dat ik het een redelijk zinloos verbod vind.

Maar volgens mij mag fotograferen van het materieel inderdaad niet, ik kan me dergelijk gezeik van andere fora ook nog wel herinneren. Neemt niet weg dat ik het een redelijk zinloos verbod vind.
-
- verkeersader
Sinds Mark een Canon Eos 550D heeft, wordt hij dus aangezien als professionele fotograafWillem schreef:Die regels zijn meer bedoeld voor professionale fotografen, waarbij de opnames in een of ander tijdschrift o.i.d. terechtkomen. Hobbyisten die foto's maken worden meestal niet lastiggevallen.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb geen professionele apparatuur
Toch zie ik met enige regelmaat fotografen op de metrostations staan.
Als ik volgende week met de RR ga, worden er dus gewoon foto's gemaakt.

Wie houdt mij tegen als ik dat materieel langs de openbare weg op de foto zet? Ik heb al zo wat foto's van trams (al dan niet toevallig in beeld verschijnend) gemaakt vaanf de openbare weg. Niemand die mij iets in de weg kan leggen.Vinny schreef:Als je er een boete voor krijgt weet je zeker dat je in de krant komt![]()
Als ik volgende week met de RR ga, worden er dus gewoon foto's gemaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Natuurlijk niet. Dit is voor professionele opnames, niet voor hobbyisten. NS en GVB hebben soortgelijke regels, maar dat maakt fotograferen voor hobbyisten nog niet verboden. En het maken van een foto van een tram, bus of metro vanaf de openbare weg verbieden ze feitelijk ook: dat kan dus helemaal niet en dat mag gewoon.Mark schreef:Deze regels lijken me voor de gemiddelde niet-commerciele hobbyfotograaf zoals ik of mb90 of voor alle foto's die op NederlandMetro staan bijvoorbeeld niet echt van toepassinglijkt mij? Het lijkt mij nogal van de zotte dat ik voor mijn kiekjes voor mijn fotoalbum een RET medewerker naast me moet hebben en ervoor nog eens moet dokken.
Een metrostation is wel openbaar toegankelijk. In die zin wel een openbare ruimte.Ik bracht nog tegenin dat het een openbare ruimte was, maar dat is het natuurlijk niet.
Is geen enkel probleem om die online te zetten.Zou ik de foto's gewoon online kunnen zetten of nog even wachten/niet doen?

Fotograferen in het materieel is soms verboden, alhoewel de controle vaak lastig is. Fotograferen van het materieel kun je niet verbieden. Als ik op de Euromast sta en een RET-bus fotografeer is er niemand die mij iets kan maken. Ook niet als ik dat doe op de openbare weg. Op de openbare weg heb ik niks met de regels van de RET te maken.Vinny schreef:Maar volgens mij mag fotograferen van het materieel inderdaad niet, ik kan me dergelijk gezeik van andere fora ook nog wel herinneren. Neemt niet weg dat ik het een redelijk zinloos verbod vind.

-
- Moderator
Misschien deze afgesplitste draad verder afsplitsen in een foto-draad? 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Nederlandmetro.nl - De Nederlandse Metrosite!
Mijn grootouders woonden aan de blokwachterswoning aan de 's-Gravenweg in Nootdorp (die alweer zo'n 20 jaar geleden is gesloopt). Als kind heb ik dan ook heel wat verschillende transporten langs zien komen over de Hofpleinlijn. Zoals de dagelijkse "olieboot" uit Schoonebeek, werkplaatstransporten met Duits materieel en de toenmalige Nederlandse internationale restauratie/buffetrijtuigen getrokken door een eloc of een 2200 c.q. 2400, omgeleide sneltreinen van de Oude Lijn, maar ook internationale vakantietreinen met een eloc 1000 van Den Haag naar Rotterdam werden regelmatig via de Hofpleinlijn gereden.Wouter N14 schreef:Dat is dan denk ik ook lang geleden
Het meest exotische wat ik heb meegemaakt was een omleiding van de intercity uit Venlo via de Hofpleinlijn naar Den Haag C.
-
- verkeersader
Nog even over het fotograferen op de stations. Van een RET-fotograaf begreep ik een tijdje terug dat het officieel op alle stations verboden is om foto's te maken, tenzij je toestemming hebt van een RET-er terplaatse. Waarom weet ik niet meer precies, maar het was iets in de trand met eigen RET-terrein o.i.d.
Op een eerste dag na een opening doet men echter vaak niet zo moeilijk bij het fotograferen is mijn ervaring, dus vandaar dat ik dinsdag maar gelijk naar Blijdorp was gegaan (en in september vorig jaar ook naar Rotterdam Centraal).
Op een eerste dag na een opening doet men echter vaak niet zo moeilijk bij het fotograferen is mijn ervaring, dus vandaar dat ik dinsdag maar gelijk naar Blijdorp was gegaan (en in september vorig jaar ook naar Rotterdam Centraal).
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.
-
- Voorzitter
Belachelijk. Dit was gebruikelijk in Oost-Europa ten tijde van het Warschaupact, maar nu, in Nederland, is het een belachelijke maatregel. Ook iets dat bijna niemand zal verwachten, dus de RET mag dan in mijn ogen ook wel duidelijk aangeven dat er een fotoverbod is, anders kun je wat mij betreft de argeloze fotograferende hobbyist/toerist weinig maken.mb90 schreef:Nog even over het fotograferen op de stations. Van een RET-fotograaf begreep ik een tijdje terug dat het officieel op alle stations verboden is om foto's te maken, tenzij je toestemming hebt van een RET-er terplaatse.
-
- Forumbeheerder
Ja dat vermoedde ik al.Willem schreef:Die regels zijn meer bedoeld voor professionale fotografen, waarbij de opnames in een of ander tijdschrift o.i.d. terechtkomen.
Een twijfelgevalletje dus eigenlijk.Coen Tunnel schreef:Een metrostation is wel openbaar toegankelijk. In die zin wel een openbare ruimte.
Die al ik dan spoedig eens gaan fixenCoen Tunnel schreef:Is geen enkel probleem om die online te zetten.

Jij hebt veel foto's van de stations gemaakt. Ben je hier ooit op aangesproken of had je toestemming gevraagd of iets dergelijks?mb90 schreef:Nog even over het fotograferen op de stations. Van een RET-fotograaf begreep ik een tijdje terug dat het officieel op alle stations verboden is om foto's te maken, tenzij je toestemming hebt van een RET-er terplaatse. Waarom weet ik niet meer precies, maar het was iets in de trand met eigen RET-terrein o.i.d.
-
- verkeersader
Nee, ik ben er nog nooit voor aangesproken en ik heb geen toestemming gevraagd. Toen was die vage regel van de RET mij ook nog niet bekend, dus toen wist ik niet dat dat nodig was. Sindsdien maak ik wel wat minder foto's van stations, vooral ondergronds, maar bovengronds maak ik gewoon nog foto's. Daar is toch lang niet altijd personeel aanwezig.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.
-
- autoweg
In Pijnacker zag ik laatst dat de Erasmuslijn via de bovenleiding van stroom wordt voorzien, echter op de foto's van station Blijdorp zie ik een derde rail. Wordt er bij het in- en uitgaan van de tunnel gewisseld?
Overigens ziet station Blijdorp er echt schitterend uit!
Overigens ziet station Blijdorp er echt schitterend uit!
-
- woonerf
De 'sluis' ligt op station Melanchthonweg. Tijdens het halteren wordt de pantograaf omhoog/naar beneden gedaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb ook nooit geweten dat die nieuwe stellen ook stroom van zowel boven als beneden konden krijgen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Hoe doen ze dat dan bij de gelijkvloerse spoorwegovergang op de Kleiweg? Of is die inmiddels ook verdwenen?CygnumNL schreef:De 'sluis' ligt op station Melanchthonweg. Tijdens het halteren wordt de pantograaf omhoog/naar beneden gedaan.
-
- 2x4 autosnelweg
Daar is de derde rail een stukje onderbroken. Omdat een treinstel op derde rail meerdere stroomafnemers heeft kan dat zonder problemen.
-
- 4x5 autosnelweg
Derde rail met een overweg erin is nu niet bepaald een toonbeeld van veiligheid... 
(Wegverkeer kan zo wel erg gemakkelijk nabij de stroomrail komen - ook al is die aan de bovenzijde met kunststof afgedekt)

(Wegverkeer kan zo wel erg gemakkelijk nabij de stroomrail komen - ook al is die aan de bovenzijde met kunststof afgedekt)
-
- 4x5 autosnelweg
In Engeland is het gebruikelijk. Dus.
-
- 4x5 autosnelweg

Zelfs met stroomafname aan de bovenzijde. Maar of je de situatie zoals die in het interbellum in GB is aangelegd als maatstaf voor een hedendaagse moderne lijn moet nemen...
-
- verkeersader
Waarom eigenlijk niet gewoon bovenleiding? Zo klein zijn de tunnels tegenwoordig niet meer, en bijvoorbeeld in de Antwerpse premetro kan het ook.
-
- verkeersader
Dan zou je alsnog ergens in de tunnel van systeem moeten wisselen, de oudere tunnels zijn tenslotte niet gebouwd voor bovenleiding. Het is toch ook veel handiger om in alle metrotunnels hetzelfde systeem te gebruiken? Logisch dus dat ook deze nieuwe tunnel gewoon derde rail heeft gekregen.
Het begin/einde van die derde rail is op minstens 10 meter afstand van de overweg vandaan, het lijkt me toch dat het wegverkeer daar niet snel terecht komt?Rene schreef:(Wegverkeer kan zo wel erg gemakkelijk nabij de stroomrail komen - ook al is die aan de bovenzijde met kunststof afgedekt)
-
- woonerf
Ik denk goedkoper en makkelijker te onderhouden.Giuseppe schreef:Waarom eigenlijk niet gewoon bovenleiding? Zo klein zijn de tunnels tegenwoordig niet meer, en bijvoorbeeld in de Antwerpse premetro kan het ook.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb het gewaagd de RET een mail te sturen met uitleg. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik antwoord - en nog snel ook.mb90 schreef:Nee, ik ben er nog nooit voor aangesproken en ik heb geen toestemming gevraagd. Toen was die vage regel van de RET mij ook nog niet bekend, dus toen wist ik niet dat dat nodig was
Maar weer te vroeg gejuichd, want het was een nietszeggend antwoord (hoewel ik specifiek had gevraagd waar ik het fotografeerverbord in hun huisregels kan vinden).
Ik heb maar geantwoord dat ik dit geen antwoord vind, omdat nog altijd niet helder is waarom men het verbiedt en hoe dat communiceert met hun huisregels. En nu verwacht ik echt geen antwoord meer terug:)Wanneer u een foto- of filmopname wilt maken in een voertuig van tram, bus of metro of in een metrostation, dan dient u hiervoor vooraf een schriftelijk verzoek te sturen naar de afdeling Marketing, Services en Communicatie van de RET:
RET
afdeling Marketing, Services en Communicatie
Postbus 112
3000 AC Rotterdam
Een aanvraag moet minstens drie weken voor de opnamedag worden ingediend, met daarbij een duidelijke reden voor het verzoek.
De RET beoordeelt elke aanvraag.
De tekst op onze website http://www.ret.nl is overigens niet uitsluitend voor zakelijke verzoeken bedoeld, maar ook voor aanvragen van individuele klanten. Hieronder de directe link naar de bewuste webpagina:
http://www.ret.nl/over-ret/pers/foto-en ... oeken.aspx
Fotograferen/filmen op de openbare weg is uiteraard wel toegestaan. Hiervoor is geen toestemming van de RET nodig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Wat een onzin. Volgens de RET moet een "individu" (ik lees: hobbyist) dus bij het kopje "pers" op de website op zoek gaan naar informatie over fotograferen.