S-routes in Rotterdam

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: S-routes in Rotterdam

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 4:10

Bart217 schreef: di 10 sep 2019, 22:40 (..) Als het goed is, wordt de S118 op de Vondelingenweg/Gadering bewegwijzerd op blauw (i.p.v. in wit), want dat betekent dat je de aangegeven route moet volgen om uiteindelijk op de S118 te komen. Op de foto van toerit Hoogvliet is te zien dat S101 in het wit is afgebeeld, wat betekent dat je er daar al op zit, wat sinds kort dus zo is.
Ja, is dat het onderscheid? Nooit geweten.. denk dat het gemiddelde weggebruikerspubliek dat ook niet weet.

Het brengt mij wel in verwarring.. want op onderstaande foto staan verschillende S nummers in het wit afgebeeld..
Lijkt mij dat je maar op 1 nummer tegelijk kan 'rijden'..

Afbeelding

Bron: uit dit draadje eerder op deze pagina.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » zo 15 sep 2019, 9:14

^^ Nee, de gemiddelde weggebruiker weet dat ook niet.

S-routenummers worden in wit afgebeeld vanaf het punt waar je nog een keuze kunt maken, voordat je de betreffende route oprijdt. In het geval rij je al op de S103. De S101 (Doklaan), S102 (Groene Kruisweg) en S120 (Brielselaan) beginnen/eindigen alle 3 op het Maastunnelplein, het plein waar je uitkomt als je vanaf het punt op de foto naar boven rijdt.

Er zijn zeker ook wegvakken met meerdere s-routes, omdat die routes elkaar overlappen, bijv. Strevelsweg, tussen Vaanweg en Zuidplein, of de Victor Hugoweg, tussen Vaanweg en Spinozaweg.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » zo 15 sep 2019, 10:00

Niet dat ik me ooit verdiept heb in die S-routes, maar ik heb niet het idee dat er iemand is die ooit volgens een S-route rijdt.
Ik moet wel eens in het Erasmus MC zijn, en rij vanuit Spijkenisse zo nu en dan de Groene Kruisweg uit (die overgaat in de Dorpsweg) tot aan het Maastunnelplein (en dan uiteraard de Maastunnel door richting het ziekenhuis). Maar echt geen haar op mijn hoofd heeft dan gedacht dat ik over de S102 rij......
Vraag van mijn kant dus: wat is hier dan de toegevoegde waarde (voor de gewone weggebruiker) van?
met groet, Frank

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 15 sep 2019, 14:12

De toegevoegde waarde is er in Rotterdam-Zuid in elk geval niet. S-Routes zijn voor verkeer naar het centrum of naar de centrumring te begeleiden vanuit de snelweg. Dat doen steden als Den Haag, Amsterdam en zelfs Nijmegen (kind of) vrij goed. In Rotterdam Noord gaat het op zich ook goed met de S Routes. In Rotterdam zuid heb ik het gevoel dat elke hoofdweg daar een S Nummer moet hebben en zo werkt het systeem dus niet.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 sep 2019, 14:38

frenkievee schreef: zo 15 sep 2019, 10:00 Niet dat ik me ooit verdiept heb in die S-routes, maar ik heb niet het idee dat er iemand is die ooit volgens een S-route rijdt.
Ik moet wel eens in het Erasmus MC zijn, en rij vanuit Spijkenisse zo nu en dan de Groene Kruisweg uit (die overgaat in de Dorpsweg) tot aan het Maastunnelplein (en dan uiteraard de Maastunnel door richting het ziekenhuis). Maar echt geen haar op mijn hoofd heeft dan gedacht dat ik over de S102 rij......
Vraag van mijn kant dus: wat is hier dan de toegevoegde waarde (voor de gewone weggebruiker) van?
Het is ook meer bedoeld voor de geleiding van ter plekke onbekenden. Daar val jij niet onder. ;)

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » zo 15 sep 2019, 15:26

^^
Voor Rotterdam niet nee..... :D

Maar ik heb even zitten zoeken naar zomaar wat routebeschrijvingen en in geen van die ik gevonden heb, wordt ergens van een S-route gerept. Niet alleen in Rotterdam, maar ook Nijmegen (waar ik dus wel volslagen onbekend ben) of Den Haag staan die niet in een routebeschrijving. In Den Haag heb ik wel een beschrijving gevonden over parkeren, en daarin wordt gesproken over "vanaf de centrumring" met een kaartje erbij dat dat S100 zou zijn. Maar ook weer nergens hoe je daar moet komen.
Dus blijft: wat is de toegevoegde waarde? Zeker als (bijna) niemand dat gebruikt in routebeschrijvingen.....
met groet, Frank

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 sep 2019, 15:45

^^ In al die steden zijn de S-routes recentelijk geïntroduceerd. Dat heeft misschien wat tijd nodig. In Amsterdam werkt het wel fijn, want ik weet dat ik een S-route kan volgen om in het centrum te komen.
sven_engelen schreef: zo 15 sep 2019, 14:12 De toegevoegde waarde is er in Rotterdam-Zuid in elk geval niet. S-Routes zijn voor verkeer naar het centrum of naar de centrumring te begeleiden vanuit de snelweg. Dat doen steden als Den Haag, Amsterdam en zelfs Nijmegen (kind of) vrij goed.
Het manco in Nijmegen is dat één van de belangrijkste inprikkers, de Neerbosscheweg vanaf de A73 bij :KP: Neerbosch, geen S-nummer heeft. En ook de andere inprikkers vanaf de A73 niet. Dat maakt het netwerk al weer minder duidelijk, omdat je eerst een ongenummerde weg moet volgen om op een S-route te komen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 15 sep 2019, 15:48

^^ Ik begrijp ook niet waarom wegen als de S103 en S105 niet zijn doorgetrokken naar de A73. Dat zou het hele S Route systeem in Nijmegen al een aantal keren beter maken. Google maps geeft overigens wel aan dat de S104 doorloopt tot de A73. Heel vreemd allemaal.
Svenlo

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 15 sep 2019, 22:45

frenkievee schreef: zo 15 sep 2019, 15:26Dus blijft: wat is de toegevoegde waarde?
DRIPs. Bijvoorbeeld "s113 afgesloten, Centrum volg s114". Dat is veel korter dan de straatnamen (die ook nog wel eens op een route wisselen).
Ander voorbeeld: "Centrum via s112 6 minuten, via s114 7 minuten".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 15 sep 2019, 22:47

sven_engelen schreef: zo 15 sep 2019, 15:48 Google maps geeft overigens wel aan dat de S104 doorloopt tot de A73.
Google Maps heeft de gewoonte dat een ongenummerde weg in het verlengde van een genummerde weg datzelfde nummer heeft. Ze kunnen er niet tegen dat een wegnummer zomaar ergens ophoudt.
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 16 sep 2019, 11:55

Hoog tijd dat Google maps de ontbrekende nummers op de wegwijzers plakt. Vaak is van Maps aangeeft wel hoe het logischerwijs zou moeten zijn (maar zit er een eigenwijze gemeenteambtenaar in de weg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 sep 2019, 13:22

Peter schreef: ma 16 sep 2019, 11:55zit er een eigenwijze gemeenteambtenaar in de weg
Of een eigenwijze provincie-ambtenaar die zomaar wegnummers op wegwijzers laat zetten zonder overleg.
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 16 sep 2019, 13:29

Waren er maar meer van die eigenwijze provincie-ambtenaren 8-) Overlegtijgers of niet.
Zolang het maar geen ijgenweize ambtenaren zijn die wegweizers creeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 sep 2019, 19:11

harry schreef: zo 15 sep 2019, 22:47
sven_engelen schreef: zo 15 sep 2019, 15:48 Google maps geeft overigens wel aan dat de S104 doorloopt tot de A73.
Google Maps heeft de gewoonte dat een ongenummerde weg in het verlengde van een genummerde weg datzelfde nummer heeft. Ze kunnen er niet tegen dat een wegnummer zomaar ergens ophoudt.
Er is routeconsistentie geprogrammeerd: in 99% van de gevallen dat er een wegnummer niet zichtbaar is op de wegwijzers bestaat het nummer nog wel over de betreffende route. In de overige gevallen klopt het dus niet en dat is hier het geval...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 sep 2019, 20:08

harry schreef: ma 16 sep 2019, 13:22
Peter schreef: ma 16 sep 2019, 11:55zit er een eigenwijze gemeenteambtenaar in de weg
Of een eigenwijze provincie-ambtenaar die zomaar wegnummers op wegwijzers laat zetten zonder overleg.
Zolang er geen consistent beleid wordt gevoerd kun je individuele ambtenaren niet verwijten naar eigen inzicht te handelen!

Het probleem in Nederland is dat er geen duidelijke richtlijnen meer bestaan of en wanneer wegbeheerders een routenummer op de bewegwijzering moeten laten aangeven. Als ambtenaar kun je dan alleen nog de site van Harry bekijken en constateren dat R- nummers en N- nummers boven de 400 weinig op de bewegwijzering voorkomen en N nummers tussen de 175 en 399 en S nummers vrijwel altijd.

In ieder geval, sinds een aantal gemeenten over gegaan zijn tot de introductie van S nummers, zoals Rotterdam, dan mag je er vanuit gaan dat er beleid en visie achter zit. Dat is nodig, want dan kan de rest van het 'veld' daar op inspelen: navigatiesoftwareontwikkelaars, kaartenmakers, bedrijven die routebeschrijvingen opstellen, aannemers die (tijdelijke) borden maken, strooizout-strooiers, hulpdiensten en natuurlijk niet te vergeten de weggebruikers zelf. Als er teveel inconsistenties in het systeem sluipen wordt het systeem onbruikbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 nov 2019, 13:00

Bart217 schreef: di 10 sep 2019, 9:45 ^^ En dat is dus gedaan. De s101 en s102 zijn doorgetrokken tot in Hoogvliet...
Maar wel in 1 richting. Vanaf de Groene Kruisweg (s102) staat een bord met verwijzing naar de S101 via de Laning. Helaas is de eerste foto niet scherp, maar de tweede foto is beter, die is op de Laning genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er geen foto's van, maar de andere richting op staat enkel s102 in platte tekst. Ik ben niet op de Aveling geweest, dus ik durf niet te zeggen of en hoe de S101 aangegeven staat tussen de A15 en de rotonde met de Laning.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 26 nov 2019, 18:35

Palance schreef: di 26 nov 2019, 13:00ik durf niet te zeggen of en hoe de S101 aangegeven staat tussen de A15 en de rotonde met de Laning.
De laatste keer dat ik er was, was er in die richting niks aangegeven.
(Dat was in oktober of begin november.)

Nog een foto van september:
Afbeelding
--Harry.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » di 26 nov 2019, 21:30

Het aanpassen/bijplaatsen van borden zal dan wel volgen. Dat duurt langer dan het toevoegen van een s-route op de kaart...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 nov 2019, 13:22

Bart217 schreef: di 26 nov 2019, 21:30Dat duurt langer
Soms tientallen jaren...
--Harry.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » do 12 jan 2023, 0:00

Rotterdam wil de S127 verlengen naar Ommoord via de Capelseweg en de President Rooseveltweg. Tot nu toe zijn de ontwerpen voor de kruispunten Roer, Zevenkampseweg en Martin Luther Kingweg deels aangepast.
Afbeelding

Is het de bedoeling dat de S127 helemaal wordt verlengt tot het kruispunt met de Terbregseweg? In dat geval zou ik de S127 in wit-op-blauw missen op dit bord onderaan de toekomstige afrit 27 van de nieuwe A16.
Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 12 jan 2023, 0:23

^^ Ik denk dat de s127 op het kruispunt Terbregseweg-President Rooseveltweg gaat beginnen. De afrit vanuit de nieuwe A16 vormt 1 geheel met de huidige afrit 27. Als je de s127 vanaf die afrit indirect aangeeft dan moet je dat dus ook op de Hoofdweg doen. Daar moet sowieso al s110 indirect worden aangegeven, twee indirecte s-nummers zal te veel van het goede zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 jan 2023, 18:26

Ik trof vanmorgen op het kruispunt Groene Kruisweg/Vondelingenweg twee nieuwe handwijzers aan die verwijst naar Pernis (weer wit-op-blauw) én de S118 (vervanging van dit).

Foutje? Of is er toch een doortrekking van de S118 naar de S101 toe?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 21 jan 2023, 18:43

Palance schreef: za 21 jan 2023, 18:26 Of is er toch een doortrekking van de S118 naar de S101 toe?
Die is feitelijk jaren geleden al aangekondigd door deze borden...
Afbeelding

...maar werd ook weer tegengesproken door dit:
Afbeelding

Ik denk dus dat ze in Rotterdam niet weten wat ze willen.
(Of is dat laatste bordje -op de Groene Kruisweg- nu aangepast?)
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 jan 2023, 18:49

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er niet op gelet.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 21 jan 2023, 19:16

Het is een beetje jammer dat de openbare database van de NBd er al even uit ligt, anders kon je zien wat er allemaal nog meer geplaatst gaat worden. Inderdaad wordt de S118 daar toegevoegd (wens vanuit gemeente) en als het goed is verdwijnt dat kleine bordje met de rode streep erdoorheen. Aansluitend kruispunt van de S118 viel buiten de scope van dit (toch al enorme) vervangingsproject van Rotterdam-Zuid. Als het goed is wordt zo'n beetje alles rond Zuidplein/Ahoy, de Groene Kruisweg en de Vaanweg de komende tijd vervangen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 jan 2023, 19:23

Die handwijzer van de S118 heb ik via wegstatus.nl kunnen vinden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Op de Groene Kruisweg vanuit Rotterdam zijn al borden bij de aansluiting met de A15 vervangen. Rechtdoor zijn Rhoon en Poortugaal vervangen door Hoogvliet, en voor linksaf (A15-oost) is nu Antwerpen bewegwIjzerd.
Laatst gewijzigd door Palance op za 04 feb 2023, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 21 jan 2023, 19:29

Ja, dat zat er ook allemaal in. Zo'n twee jaar aan gewerkt, aan dat plan. Maar bij mij zie ik geen wegwijzerplaatjes, omdat de link naar de openbare database dood is.

EDIT: en via jouw linkje (hyperlink Antwerpen) doet ie het ineens wel. Huh..? Nou ja, goed. Leuk dat het eindelijk geplaatst wordt. Merendeel heb ik in 2019 al uitgewerkt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 jan 2023, 19:40

Het linkje in de spoiler doet het weer.

Dit is nu volgens de eerste vermelding van Antwerpen op het OWN in Rotterdam.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 jan 2023, 23:51

Pernis is een "eigen" dorp, zei het binnen de gemeente Rotterdam.
Maar daardoor hoort het wel in wit-op-blauw aangegeven te worden.

Anders moeten immers zelfs plaatsen als Schoonhoven of Sneek in zwart-op-wit te staan (immers ook geen "eigen" plaats meer).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 22 jan 2023, 12:21

Criterium is in principe of het in de BAG (een basisadministratie) als kom is opgenomen. Maar de gemeente waar zo'n kom onder valt heeft uiteindelijk het laatste woord.