[I][A022] Autostrada del Brennero

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » wo 07 dec 2022, 19:06

^^ Ja, het is een enorm politiek proces geweest, de verlenging van de concessie. En plannen groots aankondigen is natuurlijk ook maar een manier om te hopen dat de concessiegever “bijt” op jouw fantastische idee dat verlenging van de concessie moet brengen. Waarbij iedereen hier hopeloos dubbele petten op had, want dezelfde autonome regio die veel te zeggen heeft over de aanbesteding is ook grootaandeelhouder van de zittende concessionair. Dus welkom in deze FEBO-aanbesteding: Autobrennero mag er een muntje ingooien en je weet wat eruit komt.

Als eerder gezegd, er moet best wel wat aan de A22 gebeuren, maar ik weet niet of dit investeringsprogramma tegen nog 50 jaar volle tol het beste is voor de weggebruiker. Je benoemt in die zin wel wat pijnpunten; de verbredingen gaan zomerse files niet echt oplossen (in their defence: vraag is of het zou kunnen, met de hoeveelheid verkeer op piekdagen, of dat het een soort Franse A7 blijft). De A22 Verona-Modena heeft grotendeels al ruimte voor een derde rijstrook dankzij de brede middenberm, dus dat is ergens laaghangend fruit. Bolzano-Verona zou de weg breder moeten en dat is zeker in een dal als dit wel een ingreep. Maar voor 7 miljard mag je op zich ook wel wat verwachten…

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 dec 2022, 19:14

De echte kosten liggen wellicht nog meer op het noordelijkste deel Brenner - Bolzano. Dat zit vol met tunnels en grote viaducten, die allemaal 50 jaar oud zijn en al die tijd zijn blootgesteld aan dooizout en winterweer. Dat vervangen zal ook een vermogen kosten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 dec 2022, 19:37

^^ Ongetwijfeld. Je zou de gelegenheid te baat kunnen nemen om de bruggen dan 2x3 te maken. Maar op maaiveld en in tunnels ligt dat waarschijnlijk moeilijker, en je wilt natuurlijk niet permanent wisselen van 2x2 naar 2x3.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 mar 2023, 20:47

Plaatje van de A22 door Bolzano.

Afbeelding

Komt uit een nieuwsbericht van de provincie Bozen dat er een pilotproject komt om de A22 tolvrij te kunnen gebruiken tussen Bolzano-Nord en Bolzano-Sud om het stadswegennet te ontlasten. Vooralsnog alleen in de spitsuren en alleen met een transponder en overeenkomst, dus incidentele gebruikers hebben er niks aan.

https://news.provinz.bz.it/de/news/urba ... erautobahn

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 sep 2023, 19:08

Ik was vanmiddag in Rovereto en er was een viaduct over de A22, natuurlijk moest er even gefotografeerd worden ;)

Afbeelding
A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 19:39

^^ Daar ben ik vanochtend zuidwaarts langs gereden! :woop: :D Ik was onderweg van Verins naar Arona aan het Lago Maggiore, waar ik nu ben, in mijn hotel.
Donateur Vereniging Wegenforum