Als eerder gezegd, er moet best wel wat aan de A22 gebeuren, maar ik weet niet of dit investeringsprogramma tegen nog 50 jaar volle tol het beste is voor de weggebruiker. Je benoemt in die zin wel wat pijnpunten; de verbredingen gaan zomerse files niet echt oplossen (in their defence: vraag is of het zou kunnen, met de hoeveelheid verkeer op piekdagen, of dat het een soort Franse A7 blijft). De A22 Verona-Modena heeft grotendeels al ruimte voor een derde rijstrook dankzij de brede middenberm, dus dat is ergens laaghangend fruit. Bolzano-Verona zou de weg breder moeten en dat is zeker in een dal als dit wel een ingreep. Maar voor 7 miljard mag je op zich ook wel wat verwachten…
[I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Als eerder gezegd, er moet best wel wat aan de A22 gebeuren, maar ik weet niet of dit investeringsprogramma tegen nog 50 jaar volle tol het beste is voor de weggebruiker. Je benoemt in die zin wel wat pijnpunten; de verbredingen gaan zomerse files niet echt oplossen (in their defence: vraag is of het zou kunnen, met de hoeveelheid verkeer op piekdagen, of dat het een soort Franse A7 blijft). De A22 Verona-Modena heeft grotendeels al ruimte voor een derde rijstrook dankzij de brede middenberm, dus dat is ergens laaghangend fruit. Bolzano-Verona zou de weg breder moeten en dat is zeker in een dal als dit wel een ingreep. Maar voor 7 miljard mag je op zich ook wel wat verwachten…
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
De echte kosten liggen wellicht nog meer op het noordelijkste deel Brenner - Bolzano. Dat zit vol met tunnels en grote viaducten, die allemaal 50 jaar oud zijn en al die tijd zijn blootgesteld aan dooizout en winterweer. Dat vervangen zal ook een vermogen kosten.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Plaatje van de A22 door Bolzano.

Komt uit een nieuwsbericht van de provincie Bozen dat er een pilotproject komt om de A22 tolvrij te kunnen gebruiken tussen Bolzano-Nord en Bolzano-Sud om het stadswegennet te ontlasten. Vooralsnog alleen in de spitsuren en alleen met een transponder en overeenkomst, dus incidentele gebruikers hebben er niks aan.
https://news.provinz.bz.it/de/news/urba ... erautobahn

Komt uit een nieuwsbericht van de provincie Bozen dat er een pilotproject komt om de A22 tolvrij te kunnen gebruiken tussen Bolzano-Nord en Bolzano-Sud om het stadswegennet te ontlasten. Vooralsnog alleen in de spitsuren en alleen met een transponder en overeenkomst, dus incidentele gebruikers hebben er niks aan.
https://news.provinz.bz.it/de/news/urba ... erautobahn
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Ik was vanmiddag in Rovereto en er was een viaduct over de A22, natuurlijk moest er even gefotografeerd worden

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto by European Roads, on Flickr
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Gisteravond heeft een rotslawine plaatsgevonden tussen Bolzano en Klausen. Het meeste is net naast de A22 neergekomen en er is geen noemenswaardige schade, de autosnelweg is weer open.
Men bouwt nu een tijdelijke wal langs de autosnelweg zodat rotsklimmers naar boven kunnen en de resterende losse rotsen naar beneden kunnen laten vallen.


Men bouwt nu een tijdelijke wal langs de autosnelweg zodat rotsklimmers naar boven kunnen en de resterende losse rotsen naar beneden kunnen laten vallen.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
De mist in de Povlakte is kennelijk zo dicht dat ze de hele A22 hebben afgesloten tussen Verona en Modena.
De A13 is wel gewoon open blijkbaar.


De A13 is wel gewoon open blijkbaar.


-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Ik neem aan dat de omstandigheden op de A22 ook echt materieel slechter waren dan op andere wegen in de omgeving: A13, A31, SS434. Daar kunnen natuurlijk allerlei omstandigheden aan bijdragen. Wel fascinerend.
-
Koots
- dorpsstraat
- Berichten: 133
- Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Vandaag goed hommeles op de Brenner, vanaf Innsbruck. E.e.a. (ga ik van uit) veroorzaakt door de enorme sneeuwval...
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Dat is wel heftig, ik weet dat er in Nederland en België ook een aantal zware verkeersongelukken in dichte mist hebben plaatsgevonden. Volgens mij worden hier echter geen wegen preventief afgesloten voor zover ik weet.Pino schreef: zo 18 feb 2024, 13:14Het schijnt de derde dag op rij te zijn. Maar vóórdat het gisteren tot afsluiting kwam, waren er wel al behoorlijk wat incidenten geweest met in totaal 29 betrokken voertuigen - bron. Behalve mist is het trouwens ook smog; de luchtkwaliteit is op de hele Povlakte al wat langer dramatisch.
Ik neem aan dat de omstandigheden op de A22 ook echt materieel slechter waren dan op andere wegen in de omgeving: A13, A31, SS434. Daar kunnen natuurlijk allerlei omstandigheden aan bijdragen. Wel fascinerend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Afgelopen september was er deze wegwerkzaamheden op de A22 tussen Rovereto en Trento. Een 3-1 systeem waarbij de rijrichtingen alleen met van die flappen gescheiden waren. De maximumsnelheid was dacht ik 60, maar het vrachtverkeer reed al tegen de 90 en op de linkerrijstrook werd ik ook compleet opgejaagd met +30. Toen ik in een gat weer naar rechts ging knalden er een heleboel met 120 voorbij.

A22 Rovereto - Bolzano 09 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 10 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 11 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 12 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 13 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 15 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 09 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 10 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 11 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 12 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 13 by European Roads, on Flickr

A22 Rovereto - Bolzano 15 by European Roads, on Flickr
-
Robbert297
- expressweg
- Berichten: 2958
- Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
- Locatie: Гронінген
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Heb toevallig net een halfuurtje geleden de Brenner Autobahn bereden (van zuid (Verona) naar noord). Inderdaad bij de wegwerkzaamheden over het traject hielden veel zich niet aan de snelheid. Zelfs de Duitsers reden harder dan 60. Vond de 60 ook wel ongeloofwaardig moet ik zeggen.
Nu zit ik bij een Raststation aan de Oostenrijkse A12 net voor de Fernpas. Eens kijken hoeveel Duitsers ik tegen ga komen.
Nu zit ik bij een Raststation aan de Oostenrijkse A12 net voor de Fernpas. Eens kijken hoeveel Duitsers ik tegen ga komen.
Слава Україні
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Ik had nog een foto gemaakt vanaf de Mendelpass richting Bolzano, met zoom naar het viaduct van de A22 op de oever van de Eisack / Isarco.
De afstand is hemelsbreed 12 kilometer. Rond de zomer is er vaak teveel vocht in de lucht om scherpe foto's te krijgen op zulke afstanden.
Je ziet ook hoeveel vrachtverkeer er daar passeert. Er lijkt spontaan een opstopping te ontstaan. Dit is het einde van een lang stuk bergafwaarts waar de traagste het tempo bepaalt en achteropkomend verkeer er ophoopt.

A22 Bolzano by European Roads, on Flickr
De afstand is hemelsbreed 12 kilometer. Rond de zomer is er vaak teveel vocht in de lucht om scherpe foto's te krijgen op zulke afstanden.
Je ziet ook hoeveel vrachtverkeer er daar passeert. Er lijkt spontaan een opstopping te ontstaan. Dit is het einde van een lang stuk bergafwaarts waar de traagste het tempo bepaalt en achteropkomend verkeer er ophoopt.

A22 Bolzano by European Roads, on Flickr
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6603
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
- Locatie: Ergens op de rechterrijstrook
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
60 bij werkzaamheden is vrij standaard op snelwegen in Italië, ongeacht hoe de rijbanen zijn ingericht. Veel maakt het toch niet uit, want borden met een snelheidsbeperking zijn voor de gemiddelde Italiaan niet meer dan een decoratie van de weg.Robbert297 schreef: zo 21 apr 2024, 14:12 Heb toevallig net een halfuurtje geleden de Brenner Autobahn bereden (van zuid (Verona) naar noord). Inderdaad bij de wegwerkzaamheden over het traject hielden veel zich niet aan de snelheid. Zelfs de Duitsers reden harder dan 60. Vond de 60 ook wel ongeloofwaardig moet ik zeggen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
- Locatie: [CH]
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero
Inderdaad. Handhaven doen de Italianen bij wegwerkzaamheden ook niet echt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
https://news.provinz.bz.it/de/news/a22- ... rer-region
Er is weer gesproken over de aanbesteding van de concessie van de A22. Men spreekt nu over € 9,2 miljard aan investeringen.
Voorzien is nog steeds een dynamische derde rijstrook tussen Bolzano en Verona, en een permanente verbreding naar 2x3 rijstroken tussen Verona en Modena.
Er is weer gesproken over de aanbesteding van de concessie van de A22. Men spreekt nu over € 9,2 miljard aan investeringen.
Voorzien is nog steeds een dynamische derde rijstrook tussen Bolzano en Verona, en een permanente verbreding naar 2x3 rijstroken tussen Verona en Modena.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
Zo heel verschillend van het voorstel van twee jaar terug is het niet. Alleen de werken zijn twee miljard duurder geworden. Wat hebben ze dan de afgelopen twee jaar gedaan met het niet gunnen?
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I] A022 Autostrada del Brennero
Ik zag dit op Google Earth, eens kijken of er wat op het forum over stond, en ja dusPino schreef: vr 06 mei 2011, 8:34 Bij Trento is eergisteren de nieuwe afrit Trento-Sud geopend. De nieuwe afrit is bedoeld als vervanging van de bestaande afrit Trento-Centro, waar door capaciteitsgebrek vaak files ontstaan. Omdat het niet mogelijk was om Trento-Centro uit te bouwen, hebben ze de afrit een paar kilometer naar het zuiden verlegd. Voor wie aankomt vanuit het zuiden, wordt de nieuwe afrit de hoofd-toegang naar de stad. Verkeer naar de stad Trento dat vanuit het noorden aankomt zal in principe gebruik maken van Trento-Nord. Je komt dan vooral met deze afrit in aanraking als je ergens aan de zuidkant van de stad moet zijn. Bijkomend voordeel daarbij is dat je niet meer door de stad hoeft om bijvoorbeeld de doorsteek te maken richting A31.
De afrit Trento-Centro is op dit moment overigens nog niet gesloten. Ze laten hem nog een dag of tien open om verkeer wat tijd te geven om te wennen. Half mei gaat de oude afrit echter dicht. Alleen hulpdiensten zullen er dan nog gebruik van kunnen maken. De oprit op dezelfde plek laten ze nog wat langer open. Bekeken wordt zelfs nog of het wenselijk is om hem definitief beschikbaar te houden.
Nadere info op de website van de Autobrennero. Hieronder nog enkele foto's, gepost door Schwarzpunkt op SSC.
Overigens begrijp ik dat ze bij Trento ook bezig zijn met een wisselstrook. Zal nog eens uitdokteren hoe en wat.
- SPOILER: TOON
De aansluiting Trento-centro is nog wel half in gebruik: alleen als toerit naar de A22 toe, zowel richting noorden als zuiden. Maar je kan de A22 er dus niet meer verlaten.
Op satellietbeelden van Google Earth is te zien dat de afritten ergens tussen mei en september 2011 zijn afgezet. Via de parallel verlopende tangenziale (SS12) kan je Trento bijna net zo goed bereiken.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
Ik heb een video gemaakt van een wat langer stuk A22, vanaf Trento tot Bolzano. Best een aardig stuk om te rijden, met uitzicht op de bergen rondom.
Link
Link
-
ronny forgeron
- verkeersader
- Berichten: 886
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
- Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
De concessionair heeft een nettowinst van bijna € 100 miljoen behaald in 2024, op een omzet van € 405 miljoen.
https://www.suedtirolnews.it/wirtschaft ... raumgewinn
https://www.suedtirolnews.it/wirtschaft ... raumgewinn
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn
Er wordt bericht dat er een 50 kilometer lange rij vrachtauto's staat op de A22 richting Oostenrijk.
In Duitsland ook een LKW-Stau die al op de A8 bij Rosenheim begint.

In Duitsland ook een LKW-Stau die al op de A8 bij Rosenheim begint.








