[I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino »

^^ Ja, het is een enorm politiek proces geweest, de verlenging van de concessie. En plannen groots aankondigen is natuurlijk ook maar een manier om te hopen dat de concessiegever “bijt” op jouw fantastische idee dat verlenging van de concessie moet brengen. Waarbij iedereen hier hopeloos dubbele petten op had, want dezelfde autonome regio die veel te zeggen heeft over de aanbesteding is ook grootaandeelhouder van de zittende concessionair. Dus welkom in deze FEBO-aanbesteding: Autobrennero mag er een muntje ingooien en je weet wat eruit komt.

Als eerder gezegd, er moet best wel wat aan de A22 gebeuren, maar ik weet niet of dit investeringsprogramma tegen nog 50 jaar volle tol het beste is voor de weggebruiker. Je benoemt in die zin wel wat pijnpunten; de verbredingen gaan zomerse files niet echt oplossen (in their defence: vraag is of het zou kunnen, met de hoeveelheid verkeer op piekdagen, of dat het een soort Franse A7 blijft). De A22 Verona-Modena heeft grotendeels al ruimte voor een derde rijstrook dankzij de brede middenberm, dus dat is ergens laaghangend fruit. Bolzano-Verona zou de weg breder moeten en dat is zeker in een dal als dit wel een ingreep. Maar voor 7 miljard mag je op zich ook wel wat verwachten…
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

De echte kosten liggen wellicht nog meer op het noordelijkste deel Brenner - Bolzano. Dat zit vol met tunnels en grote viaducten, die allemaal 50 jaar oud zijn en al die tijd zijn blootgesteld aan dooizout en winterweer. Dat vervangen zal ook een vermogen kosten.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino »

^^ Ongetwijfeld. Je zou de gelegenheid te baat kunnen nemen om de bruggen dan 2x3 te maken. Maar op maaiveld en in tunnels ligt dat waarschijnlijk moeilijker, en je wilt natuurlijk niet permanent wisselen van 2x2 naar 2x3.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Plaatje van de A22 door Bolzano.

Afbeelding

Komt uit een nieuwsbericht van de provincie Bozen dat er een pilotproject komt om de A22 tolvrij te kunnen gebruiken tussen Bolzano-Nord en Bolzano-Sud om het stadswegennet te ontlasten. Vooralsnog alleen in de spitsuren en alleen met een transponder en overeenkomst, dus incidentele gebruikers hebben er niks aan.

https://news.provinz.bz.it/de/news/urba ... erautobahn
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Ik was vanmiddag in Rovereto en er was een viaduct over de A22, natuurlijk moest er even gefotografeerd worden ;)

Afbeelding
A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Hajo »

^^ Daar ben ik vanochtend zuidwaarts langs gereden! :woop: :D Ik was onderweg van Verins naar Arona aan het Lago Maggiore, waar ik nu ben, in mijn hotel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Gisteravond heeft een rotslawine plaatsgevonden tussen Bolzano en Klausen. Het meeste is net naast de A22 neergekomen en er is geen noemenswaardige schade, de autosnelweg is weer open.

Men bouwt nu een tijdelijke wal langs de autosnelweg zodat rotsklimmers naar boven kunnen en de resterende losse rotsen naar beneden kunnen laten vallen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

^^ Er is een 7 meter hoge keerwand gebouwd. Volgende week is de A22 weer helemaal open met 2 rijstroken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

De mist in de Povlakte is kennelijk zo dicht dat ze de hele A22 hebben afgesloten tussen Verona en Modena.

De A13 is wel gewoon open blijkbaar.

Afbeelding

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino »

^^ Het schijnt de derde dag op rij te zijn. Maar vóórdat het gisteren tot afsluiting kwam, waren er wel al behoorlijk wat incidenten geweest met in totaal 29 betrokken voertuigen - bron. Behalve mist is het trouwens ook smog; de luchtkwaliteit is op de hele Povlakte al wat langer dramatisch.

Ik neem aan dat de omstandigheden op de A22 ook echt materieel slechter waren dan op andere wegen in de omgeving: A13, A31, SS434. Daar kunnen natuurlijk allerlei omstandigheden aan bijdragen. Wel fascinerend.
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Koots »

Vandaag goed hommeles op de Brenner, vanaf Innsbruck. E.e.a. (ga ik van uit) veroorzaakt door de enorme sneeuwval...
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Vinny »

Pino schreef: zo 18 feb 2024, 13:14 ^^ Het schijnt de derde dag op rij te zijn. Maar vóórdat het gisteren tot afsluiting kwam, waren er wel al behoorlijk wat incidenten geweest met in totaal 29 betrokken voertuigen - bron. Behalve mist is het trouwens ook smog; de luchtkwaliteit is op de hele Povlakte al wat langer dramatisch.

Ik neem aan dat de omstandigheden op de A22 ook echt materieel slechter waren dan op andere wegen in de omgeving: A13, A31, SS434. Daar kunnen natuurlijk allerlei omstandigheden aan bijdragen. Wel fascinerend.
Dat is wel heftig, ik weet dat er in Nederland en België ook een aantal zware verkeersongelukken in dichte mist hebben plaatsgevonden. Volgens mij worden hier echter geen wegen preventief afgesloten voor zover ik weet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Afgelopen september was er deze wegwerkzaamheden op de A22 tussen Rovereto en Trento. Een 3-1 systeem waarbij de rijrichtingen alleen met van die flappen gescheiden waren. De maximumsnelheid was dacht ik 60, maar het vrachtverkeer reed al tegen de 90 en op de linkerrijstrook werd ik ook compleet opgejaagd met +30. Toen ik in een gat weer naar rechts ging knalden er een heleboel met 120 voorbij.

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Rovereto - Bolzano 15 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2958
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Robbert297 »

Heb toevallig net een halfuurtje geleden de Brenner Autobahn bereden (van zuid (Verona) naar noord). Inderdaad bij de wegwerkzaamheden over het traject hielden veel zich niet aan de snelheid. Zelfs de Duitsers reden harder dan 60. Vond de 60 ook wel ongeloofwaardig moet ik zeggen.

Nu zit ik bij een Raststation aan de Oostenrijkse A12 net voor de Fernpas. Eens kijken hoeveel Duitsers ik tegen ga komen. :woop:
Слава Україні
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Ik had nog een foto gemaakt vanaf de Mendelpass richting Bolzano, met zoom naar het viaduct van de A22 op de oever van de Eisack / Isarco.

De afstand is hemelsbreed 12 kilometer. Rond de zomer is er vaak teveel vocht in de lucht om scherpe foto's te krijgen op zulke afstanden.

Je ziet ook hoeveel vrachtverkeer er daar passeert. Er lijkt spontaan een opstopping te ontstaan. Dit is het einde van een lang stuk bergafwaarts waar de traagste het tempo bepaalt en achteropkomend verkeer er ophoopt.

Afbeelding
A22 Bolzano by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6603
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Jeroen »

Robbert297 schreef: zo 21 apr 2024, 14:12 Heb toevallig net een halfuurtje geleden de Brenner Autobahn bereden (van zuid (Verona) naar noord). Inderdaad bij de wegwerkzaamheden over het traject hielden veel zich niet aan de snelheid. Zelfs de Duitsers reden harder dan 60. Vond de 60 ook wel ongeloofwaardig moet ik zeggen.
60 bij werkzaamheden is vrij standaard op snelwegen in Italië, ongeacht hoe de rijbanen zijn ingericht. Veel maakt het toch niet uit, want borden met een snelheidsbeperking zijn voor de gemiddelde Italiaan niet meer dan een decoratie van de weg.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6553
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Inderdaad. Handhaven doen de Italianen bij wegwerkzaamheden ook niet echt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

https://news.provinz.bz.it/de/news/a22- ... rer-region

Er is weer gesproken over de aanbesteding van de concessie van de A22. Men spreekt nu over € 9,2 miljard aan investeringen.

Voorzien is nog steeds een dynamische derde rijstrook tussen Bolzano en Verona, en een permanente verbreding naar 2x3 rijstroken tussen Verona en Modena.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door Pino »

Zo heel verschillend van het voorstel van twee jaar terug is het niet. Alleen de werken zijn twee miljard duurder geworden. Wat hebben ze dan de afgelopen twee jaar gedaan met het niet gunnen?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Chris »

Pino schreef: vr 06 mei 2011, 8:34 Bij Trento is eergisteren de nieuwe afrit Trento-Sud geopend. De nieuwe afrit is bedoeld als vervanging van de bestaande afrit Trento-Centro, waar door capaciteitsgebrek vaak files ontstaan. Omdat het niet mogelijk was om Trento-Centro uit te bouwen, hebben ze de afrit een paar kilometer naar het zuiden verlegd. Voor wie aankomt vanuit het zuiden, wordt de nieuwe afrit de hoofd-toegang naar de stad. Verkeer naar de stad Trento dat vanuit het noorden aankomt zal in principe gebruik maken van Trento-Nord. Je komt dan vooral met deze afrit in aanraking als je ergens aan de zuidkant van de stad moet zijn. Bijkomend voordeel daarbij is dat je niet meer door de stad hoeft om bijvoorbeeld de doorsteek te maken richting A31.

De afrit Trento-Centro is op dit moment overigens nog niet gesloten. Ze laten hem nog een dag of tien open om verkeer wat tijd te geven om te wennen. Half mei gaat de oude afrit echter dicht. Alleen hulpdiensten zullen er dan nog gebruik van kunnen maken. De oprit op dezelfde plek laten ze nog wat langer open. Bekeken wordt zelfs nog of het wenselijk is om hem definitief beschikbaar te houden.

Nadere info op de website van de Autobrennero. Hieronder nog enkele foto's, gepost door Schwarzpunkt op SSC.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Alleen maar kleine lettertjes, niet te lezen.
Afbeelding

Afbeelding
Overigens begrijp ik dat ze bij Trento ook bezig zijn met een wisselstrook. Zal nog eens uitdokteren hoe en wat.
Ik zag dit op Google Earth, eens kijken of er wat op het forum over stond, en ja dus ;)

De aansluiting Trento-centro is nog wel half in gebruik: alleen als toerit naar de A22 toe, zowel richting noorden als zuiden. Maar je kan de A22 er dus niet meer verlaten.

Op satellietbeelden van Google Earth is te zien dat de afritten ergens tussen mei en september 2011 zijn afgezet. Via de parallel verlopende tangenziale (SS12) kan je Trento bijna net zo goed bereiken.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Ik heb een video gemaakt van een wat langer stuk A22, vanaf Trento tot Bolzano. Best een aardig stuk om te rijden, met uitzicht op de bergen rondom.

Link
Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 886
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door ronny forgeron »

De A22 ten zuiden van Brixen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

De concessionair heeft een nettowinst van bijna € 100 miljoen behaald in 2024, op een omzet van € 405 miljoen.

https://www.suedtirolnews.it/wirtschaft ... raumgewinn
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero / Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Er wordt bericht dat er een 50 kilometer lange rij vrachtauto's staat op de A22 richting Oostenrijk.

In Duitsland ook een LKW-Stau die al op de A8 bij Rosenheim begint.

Afbeelding