[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door paolie » ma 12 apr 2021, 13:52

^^ richting zuiden gold een adviessnelheid van 70, maar wel alleen voor vrachtwagens. https://www.google.com/maps/@50.9019307 ... 384!8i8192
Permanent 100 is trouwens wel logisch voor dit stuk snelweg, dat zeker voor Nederlandse begrippen toch aardig substandaard is.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 12 apr 2021, 14:09

EtienneM schreef: ma 12 apr 2021, 13:46 Richting het zuiden zit wel een iets scherpere bocht, maar daar gold voorheen een lagere adviessnelheid.
Adviessnelheid was alleen voor vrachtwagens.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 16:39

^^ Nee, er was in 2019 en 2020 ook voor een klein jaar een adviessnelheid voor alle verkeer: https://www.google.com/maps/@50.9068537 ... 384!8i8192

Borden werden rond april/mei 2019 geplaatst, maar waren in maart 2020 al verdwenen toen de 100 overdag werd ingevoerd.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » wo 15 jun 2022, 14:30

De halfverharding die bovenop de tunnel is gelegd is nogal onderhoudsgevoelig. Meteen na de aanleg in 2018 werd al opgemerkt dat de halfverharding te veel begon te 'ruien' (en er dus kleine delen loskwamen). Nu zijn er steeds vaker scheurtjes en kuiltjes te zien. Formeel mogen alleen fietsers en voetgangers van de brede strook gebruik maken, maar o.a. scooters en andere niet toegestane voertuigen schijnen voor een acceleratie van de beschadigingen te zorgen.
Mijn Groene Loper schreef: De GraviLyn ging echter te veel ruien, zo bleek na enkele maanden. Jos: “Het is in 2018 in verschillende fases aangelegd door Versluys BV, tijdens verschillende weertypes en op verschillende funderingen. Je zag vervolgens dat er op enkele plekken meer materiaal los kwam dan de bedoeling was, dat de kleur veranderde of er scheuren ontstonden.” Er is onderzocht of hier een samenhang tussen was, maar dat bleek niet zo te zijn.

(...)

Al dat ruien was natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is een onderhoudscontract met Versluys BV afgesloten tot 2028. Nico legt uit: “Twee keer per jaar wordt de GraviLyn geïnspecteerd op scheurtjes, kuiltjes, spoorvorming enzovoort. Daaruit volgt een rapport en maatregelen.” Het kan dus voorkomen dat een gedeelte van het middenpad tijdelijk wordt afgezet. “Klopt. Na een reparatie moet het materiaal uitharden. Dan mag je er niet overheen lopen of fietsen en moet het weer ook meewerken.” Daarnaast wordt er vier keer per jaar geveegd om ervoor te zorgen dat er niet te veel los materiaal ligt. Op die manier wordt voorkomen dat er onveilige situaties ontstaan zoals valpartijen met de fiets.

Bron: https://www.mijngroeneloper.nl/nieuws/n ... oene-loper
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

ard-jan
zandpaadje

Bericht door ard-jan » ma 20 jun 2022, 11:56

Ik vind dat GraviLyn altijd vervelend en je ziet het steeds meer. Steentjes gaan in je schoen zitten, en toen ik nog skeelerde, moest ik dat soort spul altijd vermijden. Je ziet het helaas steeds meer in parken en dus ook op de Groene Loper. Als het net ligt ziet het er nog wel mooi uit, maar het wordt heel snel lelijk. Ik vind het maar niks