Afbeelding

OV-Chipkaart: vragen en tips

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door paolie » ma 06 sep 2010, 18:51

Rene schreef:^^
En van die 10ct mag je dan ook nog eens extra lang genieten in Amsterdam (gezien de lage gemiddelde snelheid van het OV aldaar).
Die Amsterdammers zijn echt spekkopers: de langste tijd ervan kunnen genieten tegen de laagste kosten.
En maar blijven zeuren, die Amsterdammers... :dyn_hyp:
Ach, je zou Amsterdammers eens op excursie naar Limburg moeten sturen, om het OV daar eens mee te maken, en het gezeur zou snel voorbij zijn. Te verwend zal ik maar zeggen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 sep 2010, 20:18

Vinny schreef:Veolia heeft net de tarieven gepubliceerd voor de treinen in Limburg:
Veola Transport schreef:Tarieven Bus
Kilometertarief Noord- en Midden-Limburg € 0,131
Kilometertarief Zuid-Limburg € 0,148
Daltarief*
Kilometertarief Noord- en Midden-Limburg (dal) € 0,105
Kilometertarief Zuid-Limburg (dal) € 0,118

Tarieven Trein
Kilometertarief Noord en Midden Limburg € 0,184
Kilometertarief Zuid Limburg € 0,199
Daltarief*
Kilometertarief Noord en Midden Limburg (dal) € 0,110
Kilometertarief Zuid Limburg (dal) € 0,119 )
Ze hebben, gezien de prijsverschillen, zeker te veel betaald voor de concessie in Zuid-Limburg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 sep 2010, 21:59

Al sla je me dood, ik heb geen flauw idee waarom het OV in Zuid LImburg duurder is, het enige dat ik me voor kan stellen is dat de exploitatie van het OV duurder is vanwege de grotere hoogteverschillen. Maar dat is een pure gok van mij, ik weet het echt niet.
Ach, je zou Amsterdammers eens op excursie naar Limburg moeten sturen, om het OV daar eens mee te maken, en het gezeur zou snel voorbij zijn. Te verwend zal ik maar zeggen.
Ik vond in Zuid Limburg het OV erg goed. Luxe, frequent, servicegericht. Nee, ik snap het gezeik van sommige mensen op Veolia echt niet. Wat mij betreft nemen ze eerder vandaag dan morgen het GVB over. En dat de tram of metro dan een centje meer per kilometer kost: dat heb ik er wel voor over als de kwaliteit navenant omhoog gaat :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 sep 2010, 22:01

Vinny schreef:ik heb geen flauw idee waarom het OV in Zuid LImburg duurder is, het enige dat ik me voor kan stellen is dat de exploitatie van het OV duurder is vanwege de grotere hoogteverschillen.
Dan verwacht ik naast een daltarief ook een bergtarief. ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 9:16

Vinny schreef:Ik vond in Zuid Limburg het OV erg goed. Luxe, frequent, servicegericht. Nee, ik snap het gezeik van sommige mensen op Veolia echt niet. Wat mij betreft nemen ze eerder vandaag dan morgen het GVB over. En dat de tram of metro dan een centje meer per kilometer kost: dat heb ik er wel voor over als de kwaliteit navenant omhoog gaat :yes:
Beste Vinny, na jarenlange ervaring met het OV in Zuid-Limburg, kan ik je vertellen dat het over het algemeen drama tot zeer drama is. Lage frequenties, onlogische routes, trage verbindingen, ieder jaar weer wisselende dienstregelingen en daarbij zowat het duurste tarief van heel Nederland. Ik kan je voorspellen dat een overname van het GVB door Veolia op een enorme catastrofe zou uitdraaien....

(Het feit dat het OV in Z-Limburg zo duur is, heeft te maken met de enorme verliezen die Veolia heeft geleden de afgelopen jaren...)

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 07 sep 2010, 10:54

Nou het hoge tarief is te verklaren met een artikel in de Limburger. Het idee is dat iedereen met een persoonlijke chipkaart gratis een soort van voordeelurenabonnement kan gebruiken. Maar je bent dus wel verplicht je privacy op te geven voor die korting. Plus moet in een gezin ieder zijn eigen kaart hebben, in plaats van die te kunnen delen voor incidenteel gebruik.
Limburger.nl schreef: OV-korting voor wie buiten de spits reist

De invoering van de ov-chipkaart in Limburg maakt de bus- en treinreis in de daluren goedkoper, zonder dat hiervoor een speciaal abonnement moet worden afgesloten. Reizigers die uitsluitend in de ochtendspits reizen, zijn bij Veolia juist duurder uit dan voorheen.

Dat is het gevolg van de tariefstructuur van de ov-chipkaart, die per direct in de bussen van Veolia gebruikt kan worden. De invoering in de treinen van Veolia laat nog even op zich wachten. Voorlopig zijn het papieren treinkaartje en de strippenkaart nog te gebruiken. Veolia streeft er echter naar om nu al zo veel mogelijk reizigers te laten overstappen naar de chipkaart.

Of het gunstig is nu al de chipkaart te gebruiken, hangt af van het reispatroon. Veolia-directeur René de Beer: „Uitgangspunt is dat de tarieven ongeveer hetzelfde blijven als nu, maar de papieren tarieven zijn niet een-op-een te kopiëren naar de chipkaart-tarieven. Gevolg is dat de ene groep reizigers er iets op vooruitgaat en de andere er iets op achteruit." Dit verschil komt deels door een besluit van Veolia, dat in overleg met de provincie het reizen in de daluren goedkoper maakt ten opzichte van de ochtendspits. Dit om de capaciteit optimaal te kunnen benutten, stelt Veolia.

Wie uitsluitend in de ochtendspits rijdt en ook nog eens lange stukken aflegt, is de dupe van het systeem. Dat betekent echter niet dat de gewone forens wordt gepakt, bezweert De Beer. „Reizen in de ochtendspits wordt voor hen weliswaar duurder, maar de namiddag- en avondspits valt onder de daluren. Het nadeel en voordeel heffen elkaar op."

Wie uitsluitend na negen uur reist profiteert wel, stelt Veolia. Reizigers hoeven hiervoor niet een speciaal voordeelurenabonnement af te sluiten. De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat. Hierdoor zijn gebruikers van de anonieme chipkaart, die mede in het leven geroepen is voor mensen die hun persoonsgegevens niet willen afstaan, duurder uit.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 10:56

Dan is het wel vreemd dat dat zogenaamde dal-tarief nog altijd hoger ligt dan het Amsterdamse standaard tarief....Oftewel: gewoon een marketingpraatje van Veolia...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 07 sep 2010, 11:19

De km-prijs hangt af van de efficientie van het busvervoer (lees: de mate van sociaal vervoer) en van de hoeveelheid die de opdrachtgever (meestal de provincie) wil bijspijkeren. In de randstad is het eenvoudiger om bussen redelijk frequent te laten rijden EN redelijk vol te laten zijn buiten de spits.
GVB is een moneydrain overigens.

Raar verhaal overigens dat de korting (om technische redenen) alleen voor persoonlijke kaarten kan gelden. Bij de NS betaal je 55 Euro per jaar voor 40% dalurenkorting. Dus daar is het voor te stellen dat die niet anoniem kan zijn. Ook als de korting alleen zou gelden voor veelreizigers of Limburgers zou het te begrijpen zijn. Nu niet. Wellicht is Limburg bang dat Belgen en Duitsers ook goedkoper uit zijn, hoewel die waarschijnlijk ook een kaart-op-naam kunnen krijgen. Alleen is automatische saldo-opboeking lastig zonder NLse rekening.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 11:28

^^ het is gewoon een trucje om zoveel mogelijk persoonlijke kaarten aan de man te brengen. Persoonlijke kaarten zijn namelijk een bron van een enorme, zeer bruikbare, informatiestroom.

Aangezien Zuid-Limburg veel dichter bevolkt is dan Noord-en Midden Limburg, zou je juist verwachten dat het OV hier efficiënter, en dus goedkoper, zou zijn. Maar Zuid-Limburg is juist duurder....

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 11:30

Al eens de topografie van Zuid-Limburg bekeken?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 11:33

^^ Grapjas...
Maar vooruit, vertel, wat wil je hiermee duidelijk maken...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 12:16

Ook in Zwitserland zijn de treinen in de bergen duurder :-)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 12:20

Maar de bergen ook wat hoger ;)
Nee, aan dat kleine beetje reliëf kan het absoluut niet liggen.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 12:46

Ik was dan ook een smilie vergeten.
Dietrich Bonhoeffer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 07 sep 2010, 15:14

De kilometerprijzen voor de chipkaart worden bepaald door de opdrachtgever en niet door de busmaatschappij. In dit geval dus de provincie Limburg. Zij kunnen vast antwoord geven op de vraag naar de reden van de verschillen tussen het noorden en het zuiden.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 15:38

Willem schreef:worden bepaald door de opdrachtgever
Dan vermoed ik een soort van Compensatie, omdat het Noorden landelijker is en dus langere reisafstanden kent...
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 sep 2010, 15:40

Giuseppe schreef:Nou het hoge tarief is te verklaren met een artikel in de Limburger. Het idee is dat iedereen met een persoonlijke chipkaart gratis een soort van voordeelurenabonnement kan gebruiken. Maar je bent dus wel verplicht je privacy op te geven voor die korting. Plus moet in een gezin ieder zijn eigen kaart hebben, in plaats van die te kunnen delen voor incidenteel gebruik.
Zoiets is niet nieuw: in Flevoland, Overijssel en Gelderland kun je al enkele maanden gebruikmaken van het product "Dalkorting Oost-Nederland" waarmee je 20% korting krijgt voor € 7,50 per jaar. Tot 1 september was het zelfs gratis. Dat kan inderdaad alleen met een persoonlijke kaart.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 07 sep 2010, 17:54

Dat lijkt op de NS-kortingkaart. Je moet dan daar wel vaak genoeg reizen (en niet met NS) om die 7,50 terug te verdienen op de eerste 37,50 Euro. Niet interessant voor de gemiddelde Randstedeling, Brabander of Groninger.
Ik heb wat moeite om Flevoland tot Oost-Nederland te rekenen....

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 sep 2010, 18:06

Nee, maar voor wie in de regio woont kan het vaak wel uit. Helemaal als je geregeld met de streekbus reist.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 sep 2010, 18:48

Timmetje schreef:
Willem schreef:worden bepaald door de opdrachtgever
Dan vermoed ik een soort van Compensatie, omdat het Noorden landelijker is en dus langere reisafstanden kent...
Dat zou kunnen, maar dan blijft het vreemd dat bijvoorbeeld Amsterdam weer een veel lager tarief kent, terwijl de afstanden daar veel korter zijn...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 11:41

Vreemd is het nou ook weer niet, in het oude zone-systeem was Amsterdam (en vooral de regio Waterland) ook al een stuk goedkoper, alleen viel dat niet zo op :)
De afstand Aalsmeer - Amsterdam alsmede de afstand Edam, Marken - Amsterdam was toen de strippenkaart en de chipkaart naast elkaar bestonden, de chipkaart een stukje duurder, terwijl er op dergelijke afstanden er geen verschil zou moeten zijn (het zone-effect is op 20 km afstand natuurlijk een beetje weggeebt)

Merk op dat in Dordrecht de opdrachtgever er voor gekozen heeft om voor streekbussen een goedkoper km tarief te hanteren als voor stadsbussen. Dat vind ik eerlijk gezegd nog veel opmerkelijker...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 15:17

Vinny schreef:Vreemd is het nou ook weer niet, in het oude zone-systeem was Amsterdam (en vooral de regio Waterland) ook al een stuk goedkoper, alleen viel dat niet zo op :)
De afstand Aalsmeer - Amsterdam alsmede de afstand Edam, Marken - Amsterdam was toen de strippenkaart en de chipkaart naast elkaar bestonden, de chipkaart een stukje duurder, terwijl er op dergelijke afstanden er geen verschil zou moeten zijn (het zone-effect is op 20 km afstand natuurlijk een beetje weggeebt)
Dit heeft alles met de zonegrootte te maken. Die was/is in sommige regio's groter dan gemiddeld en in andere kleiner. Gemiddeld is een zone 4,5 km in doornsee, maar voor de 12 km naar Kampen betaal ik vanaf waar ik woon 5 zones, dus 6 strippen. Met de chipkaart ben ik dan een stuk goedkoper uit. En helemaal als ik 20% dalkorting krijg (ongeveer 2 in plaats van 3 euro voor een enkele reis, ofwel 33% goedkoper).

kees
expressweg

Bericht door kees » do 23 sep 2010, 17:31

Een leuk filmpje over een nieuwe vinding:
http://www.youtube.com/watch?v=6BfB5oEiS84

Ties
autoweg

Bericht door Ties » do 23 sep 2010, 19:27

Is er al bekend wat er met de Samenreiskorting gaat gebeuren?
Het OV-chipsysteem kan verschillende reizigers natuurlijk niet aan elkaar koppelen.
Nu kun de medereizigers nog een papieren kaartje kopen, maar hoe gaat dat als de OV-chipkaart helemaal ingevoerd wordt?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 24 sep 2010, 11:39

Voorlopig is het papieren kaartje niet uitgefaseerd. Er komen waarschijnlijk in de toekomst mogelijkheden om met meerdere personen op 1 kaart te reizen. Voor de bus/tram zullen het speciale kaarten zijn voor bijvoorbeeld een begeleider van een schoolklas om naar het zwemband te gaan zonder 20 kaarten bij je te hebben. Voor de trein mogelijkheden om een groepsreis via de grote automaten op je pas te laden, net als het papieren kaartje nu. Je reist dan niet op saldo, maar wel met je chipkaart.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 sep 2010, 13:20

Peter schreef:Er komen waarschijnlijk in de toekomst mogelijkheden om met meerdere personen op 1 kaart te reizen. Voor de bus/tram zullen het speciale kaarten zijn voor bijvoorbeeld een begeleider van een schoolklas om naar het zwemband te gaan zonder 20 kaarten bij je te hebben.
Ik ben benieuwd hoe ze dat in de Rotterdamse en Amsterdamse meto op willen gaan lossen. Zou het in theorie kunnen dat een kaart registreert dat er bv. 20 mensen op reizen en de poortjes open blijven totdat er 20 mensen doorheen zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 30 sep 2010, 13:46

Ik vermoed hetzelfde als in veel zwembaden. Je kan een chipkaart meerdere keren activeren. Activeren--1 persoon passeren-- Activeren -- 1 persoon passeren -- etc en als laatste degene met de kaart door het poortje. Hetzelfde voor de uitgang met deactiveren, maar je zou dit ook als een groeps-deactivatie kunnen doen (waarbij het poortje een tijdje openblijft om de groep door te laten).

Bij een losse lezer in de bus zal je een aantal (2-3 seconden) moeten tussenvoegen om te kunnen tellen. Hopelijk met een teller in de OV-machine.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 04 okt 2010, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 okt 2010, 18:42

Peter schreef:Ik vermoed hetzelfde als in veel zwembaden. Je kan een chipkaar meerdere keren activeren. Activeren--1 persoon passeren-- Activeren -- 1 persoon passeren -- etc en als laatste degene met de kaart door het poortje. Hetzelfde voor de uitgang met deactiveren, maar je zou dit ook als een groeps-deactivatie kunnen doen (waarbij het poortje een tijdje openblijft om de groep door te laten).
De apparatuur is voor zowel in- en uitchecken geschikt. Dus als je al bent ingecheckt, kun je alleen maar uitchecken in hetzelfde voertuig (of op hetzelfde station), je kunt niet nogmaals inchecken.

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 02 okt 2010, 13:34

Overigens werkt dat ook heel vaag... als je de kaart de ene keer direct na het inchecken voor de kaartlezer houdt dan check je weer uit, probeer je dat te herhalen dan verschijnt er bij het uitchecken opeens de tekst op het display dat je al bent ingecheckt.

Daarnaast is het in de spits ook niet erg handig met uitchecken. Je moet wel een aantal seconden tussen het uitchecken van verschillende personen laten, anders dan wordt je kaart niet gelezen. Dat levert bij mij het volgende in m'n reisoverzicht op:

Datum: 27-09-2010
Transactie: Check-in 18:01 Check-out --:--
Vervoerder: Connexxion
Af: € 4,00 (ik schijn volgens het systeem niet te hebben uitgecheckt en wordt 'bestraft' doordat het instaptarief niet wordt teruggestort.)

Datum: 27-09-2010
Transactie: Check-in 18:31 Check-out 18:31
Vervoerder: Connexxion
Af: € 0,84

Wat ik daarbij verkeerd heb gedaan mag iemand mij gaan vertellen. Ik kan me nog herinneren dat het apparaat "Goede reis" vermeldde bij het uitchecken, waarbij ik dacht "da's niet de bedoeling" en dus maar meteen weer uitgecheckt heb (wat het overzicht dus ook weergeeft). Wel amateuristisch dat je binnen een half uur twee keer kunt inchecken zonder uit te checken, want dat heeft me per saldo dus € 4,84 -/- € 2,54 (dalprijs Enschede-Oldenzaal) = € 2,30 gekost. Leuk en aardig, maar het 'jaagt' mij snel de auto weer in... :shutup:
*11-08-2017 L.M.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 02 okt 2010, 15:18

Het geld dat je kwijt bent door het verkeerd uitchecken kun je terugvragen bij de vervoerder (hier Connexxion).