N342 schreef:Overigens werkt dat ook heel vaag... als je de kaart de ene keer direct na het inchecken voor de kaartlezer houdt dan check je weer uit, probeer je dat te herhalen dan verschijnt er bij het uitchecken opeens de tekst op het display dat je al bent ingecheckt. Leuk en aardig, maar het 'jaagt' mij snel de auto weer in...
Ik heb ook soortgelijke problemen meegemaakt. Zie eerder in dit ondewerp.
Kennelijk heb ik hetzelfde meegemaakt als jij. Ik denk dat ik de kaart te snel er langshaal waardoor na het nogmaals er langshalen ik word uitgecheckt en direct weer word ingecheckt; of zoiets.
Laatst probeerde ik het op een andere manier, door de kaart er langer voor te houden, en dat ging wel goed.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Toch zie en merk ik in de praktijk dat je je kaart niet even zomaar langs de lezer kunt 'wapperen' en dat je hem wel degelijk even ietsjes langer stil moet houden voor het apparaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Ja, en dat vind ik absurd. Het hangt overigens wel van de apparatuur af (de chipkaartlezers van het ene merk lijken mij trager dan die van het andere merk) en van de instellingen. Bij Syntus hier staan ze enorm zwak afgesteld - je moet echt lang je pasje tegen de lezer aanhouden. Als het pasje in de portemonnee zit lukt het soms niet. Terwijl de bedoeling was dat je je portemonnee gewoon op enkele centimeters voor de lezer langs zou kunnen halen. Soms zijn er ook problemen als er een ID-kaart ook in de portemonnee zit, omdat die net als de ov-chipkaart een RFID-chip hebben. Ook als je een buitenlandse chipkaart erbij in je portemonnee hebt zitten, zoals bijvoorbeeld de Luxemburgse E-Go, kun je problemen verwachten.
In Rotterdam maakt het inderdaad uit of je de kaart gebruikt in de metro (soepel) of in de tram (veel minder soepel - en dus vertragend voor in- en uitstappers).
Ik heb trouwens een keer in een tram gezeten (gestaan eigenlijk ) waar een extra kaartlezer geïnstalleerd was ergens tussen 2 deuren in (bij de 'harmnica' zeg maar). Voor het inchecken is dat uiteraard te laat, maar het uitchecken kun je dan alvast tijdig doen.
Ik had liever gehad dat dat soort palen bij de tramhaltes stonden. Maar dan krijg je het vandalisme-probleem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Klopt, op de treinstations gaat het goed en volgens mij ook op het Haagse deel van de RR (daar trof ik ze ook op de perrons aan).
Maar gezien sommige buurten waar de tramlijnen doorheenlopen vrees ik het ergste. Bovendien kun je als conroleur nu wél in één keer zien wie betaalt en wie zwart rijdt (dat is iedereen die niet incheckt, of waarbij het niet lukt, en niet meteen naar de conducteur doorloopt).
Voor zover mij bekend is dat een systeem keuze geweest. Op het platteland moet de chauffeur kunnen checken of iemand een geldig vervoersbewijs heeft en dat kan niet als mensen niet in het voertuig zelf hoeven in te checken. Het wordt natuurlijk wel vaag in Amsterdam: Op metro 51 geldt het metroregime (dat is buiten inchecken) en bij tram 5 het bus/tram regime en dat is binnen inchecken. Volgens mij is dat enorm verwarrend. In die zin had ik het wel kunnen billijken dat bij alle spoorverbindingen er buiten ingecheckt wordt, waarbij de conducteur alleen hoeft te controleren of de persoon dat daadwerkelijk gedaan heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel schreef:Het hangt overigens wel van de apparatuur af (de chipkaartlezers van het ene merk lijken mij trager dan die van het andere merk) en van de instellingen.
Dat zal het probleem geweest zijn.
Soms zijn er ook problemen als er een ID-kaart ook in de portemonnee zit, omdat die net als de ov-chipkaart een RFID-chip hebben.
Of zoals ik met een NS-OV-Chipkaart en zo'n witte OV-chipkaart, dan krijg je ook direct een foutmelding. Daarom maar mijn witte OV-chipkaart thuis laten liggen, want daar staat toch niks op.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Dat de apparatuur met twee ov-chipkaarten problemen heeft begrijp ik (bij mij werd een keer van beide chipkaarten saldo afgeschreven ), maar dat het probleem zich ook voordoet als er een andere chipkaart met een RFID-chip in de buurt is vind ik wel slecht. Er staat immers totaal andere informatie op die chips. Toch komt er een foutmelding als je een portemonnee met een ov-chipkaart en een identiteitskaart er in voor de lezer houdt. En zo ongewoon is die combinatie niet...
Palance schreef:Klopt, op de treinstations gaat het goed en volgens mij ook op het Haagse deel van de RR (daar trof ik ze ook op de perrons aan).
Alleen op haltes van de Erasmuslijn (die deels gedeeld worden met de RR3/4 Laan van NOI-Ypenburg). Voor die metrolijn moet je buiten inchecken. Wie buiten incheckt en vervolgens in RR 3 of 4 stapt (de eerste die aankomt als je bijvoorbeeld naar Centraal wilt) is 4 Euro kwijt aan RET en reist bovendien zwart met HTM (tenzij je nog een keer incheckt, maar dan ben je nog steeds 4 Euro kwijt).....
De combinatie vind ik zelf erg ongelukkig....
Het probleem zal zich in de toekomst ook wel voordoen bij NS en regionale treinvervoerders die een perron delen. Wie bij het verkeerde paaltje incheckt of uitcheckt is zijn geld kwijt (en reist bovendien wellicht zwart)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel schreef:Ja, en dat vind ik absurd. Het hangt overigens wel van de apparatuur af (de chipkaartlezers van het ene merk lijken mij trager dan die van het andere merk) en van de instellingen. Bij Syntus hier staan ze enorm zwak afgesteld - je moet echt lang je pasje tegen de lezer aanhouden.
Ja dat probleem ken ik. Hier bij Veolia hebben ze ook van die waardeloze dingen waar je je kaart echt tegenaan moet houden, terwijl het bij Connexxion in Utrecht gewoon snel en met een portemonnee eromheen ook werkte.
DEN HAAG - De ANWB stapt per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de ov-chipkaart (LCO). Dit staat in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat en de Regiegroep ov-chipkaart die maandag is verstuurd, zo meldt de ANWB. De automobilistenvereniging vindt dat haar ''inbreng in dit overleg onvoldoende serieus wordt genomen’’ en ziet ''geen meerwaarde in verdere deelname’’. Het duurt volgens de ANWB te lang voordat reizigers verbeteringen merken, terwijl de uitrol van de ov-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio’s wordt afgeschaft. De ANWB staat nog wel achter de invoering van de ov-chipkaart. Eén kaart voor het hele openbaar vervoer moet reizigers gemak bieden als zij hun reis met het ov combineren met de auto of de fiets.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Sinds een paar weken gebruik ik mijn OV-chipkaart om te reizen met de bus in Zuid-Limburg en mijn eerste ervaringen zijn niet bepaald positief: op ongeveer 10 reizen is nu al twee keer teveel saldo van mijn kaart afgeschreven! Na bestudering van het transactieoverzicht op internet, bleek ik 1x ingecheckt te hebben en direct weer uitgecheckt, waarna ik bij het uitstappen dus ipv uitgecheckt weer ingecheckt heb. Gevolg: - 4 euro. Een andere rit zou ik niet hebben uitgecheckt, terwijl ik zeker weet dat ik dat wel heb gedaan en het display ook het juiste bedrag aangaf dat er afgeboekt zou zijn van mijn kaart... Lekker systeem die chipkaart.
Een email aan Veolia met het verzoek het teveel afgeboekte bedrag terug te storten is vooralsnog niet beantwoord...
Seat Ibiza schreef:Sinds een paar weken gebruik ik mijn OV-chipkaart om te reizen met de bus in Zuid-Limburg en mijn eerste ervaringen zijn niet bepaald positief: op ongeveer 10 reizen is nu al twee keer teveel saldo van mijn kaart afgeschreven! Na bestudering van het transactieoverzicht op internet, bleek ik 1x ingecheckt te hebben en direct weer uitgecheckt, waarna ik bij het uitstappen dus ipv uitgecheckt weer ingecheckt heb. Gevolg: - 4 euro. Een andere rit zou ik niet hebben uitgecheckt, terwijl ik zeker weet dat ik dat wel heb gedaan en het display ook het juiste bedrag aangaf dat er afgeboekt zou zijn van mijn kaart... Lekker systeem die chipkaart.
Een email aan Veolia met het verzoek het teveel afgeboekte bedrag terug te storten is vooralsnog niet beantwoord...
Die apparatuur van Veolia is ook waardeloos, zo zwak als die staat afgesteld. Dan moet je je kaart er zo strak tegenaan houden dat je inderdaad wel eens meteen na het inchecken weer uitcheckt of vice versa. Heb ik ook al eens meegemaakt met uitstappen, toen moest ik 5 minuten wachten totdat ik weer opnieuw uit kon checken.
ViaHaaren schreef:... dat je inderdaad wel eens meteen na het inchecken weer uitcheckt of vice versa.
Waarom blokkeert de apparatuur niet voor bijvoorbeeld 10 seconden na een incheck- of uitcheckhandeling? Dan kan dat toch niet gebeuren. Of denk ik nou te simpel?
Inderdaad, ik weet van Connexxion dat ze zoiets hebben, of het anderhalve minuut is weet ik niet. Ik neem aan dat zodra de bus bij een andere halte is je wel gewoon kan uitchecken, ook al is het binnen die anderhalve minuut.
Staat mij bij dat er in de voertuigen een dode tijd van 20 seconden geldt, en bij stations een limiet van 1,5 minuut (bij dezelfde incheckpaal). Zou het moeten navragen. Het verbaast me een beetje dat Veolia dat kennelijk niet heeft, of wellicht moeten ze er nog achter komen dat dit best handig is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Klinkt overtuigend. Bij Connexxion heb ik het na een paar seconde gezien en bij het GVB heb ik het tijdens een excursie, waar we moesten wachten op een paar buitenlandse studenten die nog geen OV-chipkaart hadden, op een metrostation een keertje uitgetest en kwam toen om ongeveer 1,5 minuut uit.
Coen Tunnel schreef:Ik neem aan dat zodra de bus bij een andere halte is je wel gewoon kan uitchecken, ook al is het binnen die anderhalve minuut.
Dat is dus ook precies wat er gebeurt is: ik stap in op halte Y, de apparatuur registreerde kennelijk echter nog de vorige halte X, dus ik ben ingecheckt bij X en een paar seconden later uitgecheckt bij Y, omdat de apparatuur toen wel de goede halte had gevonden...
Klinkt als vervelende kinderziekten waar we in Rotterdam ook last van hadden. De laatste tijd (maanden, jaar?) heb ik geen enkel probleem ondervonden bij het gebruik van de chipkaart in Rotterdam of waar dan ook in den lande.
Palance schreef:Klinkt als vervelende kinderziekten
Is inderdaad waarschijnlijk het geval. De (overigens zeer behulpzame) medewerker van de klantenservice die ik net aan de lijn had, zei me ook dat het iets te vaak misging op dit moment. Maar hij beloofde me dat de twee spookafboekingen binnen een aantal werkdagen teruggeboekt zouden worden (en inmiddels heb ik daar ook al een bevestiging van per mail)
Ik zag zojuist dat de lay-out is aangepast van de transacties op ov-chipkaart.nl. Stond er eerst slechts een in- en uitcheckdatum en plaats (met eventuele kosten), nu lijkt het erop dat de informatie wat uitgebreider is, inclusief de borg die bij de NS wordt ingehouden.
Het overzicht is veel slechter leesbaar geworden en er worden veel dingen onnodig herhaald (zoals de check-in en de naam van het vervoerbedrijf).
De leesbaarheid wordt al een stuk beter als de aparte regels voor de check-in weer verdwijnen. Die gegevens worden toch bij de check-out weer herhaald, dus die hele regel is zinloos.