Afbeelding

OV-Chipkaart: vragen en tips

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wally
verkeersader

Re: OV-Chipkaart: vragen en tips

Bericht door Wally » za 08 jan 2011, 21:35

Zojuist ook even gekeken naar de nieuwe layout. Ook bij RET en vermoedelijk dus alle vervoerders wordt de instapborg vermeld.

Voor declaraties kun je een handig overzicht genereren, dat is in ieder geval een hele vooruitgang.

Het overzicht zelf is er niet veel duidelijker op geworden. Het is vooral een 'technisch' overzicht geworden.

Mijn suggestie is om om te beginnen de reis als geheel te tonen, en check-in en check-uit dus niet apart.
Ook verwarrend is dat de ritprijs verstopt in de regel staat, en niet in de kolom met bedragen. Je zou toch makkelijk willen zien wat een reis gekost heeft, dezelfde info die je in het display van de CiCo punten ziet. Welke reiziger wil weten hoe het met de borg zit? Bij problemen wellicht, waar dat blijkt dan al uit een onvolledige transactie in het overzicht.
Vermelding van het product is op zich wel handig (weet je of het juiste product wordt aangesproken) maar maakt de lijst wel weer wat uitgebreider.

martwout
dorpsstraat

Bericht door martwout » di 15 nov 2011, 11:33

Beste leden,

Ik zit met de volgende vraag en wil graag weten of mijn gedachte klopt als je bij de NS met de chipkaart reist. Ik heb een voordeelurenabonnement (oude stijl) waarop de mogelijkheid zit om op saldo te reizen (het kortingproduct is al erop geladen). Maar wat me tegenhoud is de gedachte dat je bij de NS geld achterlaat als je op saldo gaat reizen. Deze gedachte is als volgt: Het starttarief is € 10 en de rit kost bijvoorbeeld € 6. Dan wordt er na het uitchecken € 4 teruggestort. Maar als ik dan weer moet reizen, moet er minimaal € 10 opstaan voor de terugreis. Zover ik begrijp zijn de oplaadmogelijkheden € 5 of € 10 (etc). Zodoende moet ik dan € 10 laden waardoor ik € 14 saldo is en dus € 4 meer dan nodig. Zodoende krijg je m.i. zodoende steeds meer extra saldo op de kaart die je eigenlijk niet nodig had. Waarom geen mogelijkheid om het saldo precies op te laden tot de € 10 in dit geval € 6. Daarom reis ik nog ouderwets omdat je precies betaalt wat je nodig hebt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 15 nov 2011, 11:53

^^ maar als je volgende rit 4 euro is, staat je teller weer op nul. Je zult dus eigenlijk maximaal zo'n 10 euro meer op je OV-chipkaart hebben dan strikt genomen nodig is. Maar als je op termijn je OV-chipkaart weer inlevert, krijg je dat geld weer uitbetaald.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 15 nov 2011, 20:38

Even wat anders: in Duitsland staan nu ook drie OV-chipkaart paaltjes. Twee staan er in Leer(Ostfr.) en eentje staat er in Weener. Wel zo handig nu je als student verplicht moet inchecken bij Arriva. Voor studenten met een geldige OV-kaart is het overigens gratis om naar Leer te reizen vanaf Groningen. Hoe dat met andere OV-abbo's zit weet ik niet.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 nov 2011, 20:41

Zo dat is nog even wat anders dan een internationaal vervoersbewijs tegen IC tarief zoals vroeger... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2011, 7:12

^^ Vroeger kon je gewoon met de strippenkaart naar Leer reizen, dus hoezo IC-tarief? Je mocht als OV-studentenkaarthouder in Groningen al de strippen voor het traject Nieuweschans-Leer afstempelen.

Daarnaast zijn de Duitse internationale tarieven gebaseerd op de treinen die op een bepaald traject rijden. Als daar geen IC's of ICE's rijden is het internationale tarief gebaseerd op de Produktklasse C (Nahverkehr) en niet op B (IC/EC) of A (ICE). Dan is zo'n traject per kilometer dus ook goedkoper. Er is dus geen kilometergebonden tarief, maar een relatiegebonden tarief. Voor een kaartje Weener(gr)-Leer(Ostfr) betaal(de) je dus geen IC-tarief.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2011, 20:34

Ja leuk, op Nieuweschans de trein uithollen en dan geen tijd meer te hebben om je strippenkaart te stempelen :facepalm:
Als je Amsterdam-Leer (NS traject gratis) aanvinkte, dan betaalde je als student het internationale CIV tarief, en dat is vergelijkbaar met het Duitse IC tarief (kortom te duur voor mij, en dus heb ik maar een slagje Zuidbroek gedaan :lol: )

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2011, 22:20

Vinny schreef:Ja leuk, op Nieuweschans de trein uithollen en dan geen tijd meer te hebben om je strippenkaart te stempelen :facepalm:
Lees nog eens mijn post erboven: Je mocht als OV-studentenkaarthouder in Groningen al de strippen voor het traject Nieuweschans-Leer afstempelen. Dat heeft Arriva ook bevestigd, er was daar ooit ergens een discussie over.
Als je Amsterdam-Leer (NS traject gratis) aanvinkte, dan betaalde je als student het internationale CIV tarief, en dat is vergelijkbaar met het Duitse IC tarief (kortom te duur voor mij, en dus heb ik maar een slagje Zuidbroek gedaan :lol: )
Nee, dat is onzin. Het CIV (tegenwoordig SCIC-NRT) in Duitsland is niet gebaseerd op het Duitse IC-tarief, het is geen kilometergebaseerd tarief. Het tarief is gebaseerd op de hoogste productklasse op het traject waarvoor je een kaartje koopt, voor het traject tussen Weener(gr) en Leer is het CIV/SCIC-NRT gebaseerd op het Duitse tarief voor Produktklasse C (Nahverkehr). Dat tarief ligt beduidend lager dan het IC-tarief. Duitsland is daar op het Europese vasteland uniek in, in andere landen is het SCIC-NRT inderdaad kilometergebaseerd en is een reis van bijvoorbeeld 50 km ongeacht het traject even duur. In Duitsland is dat met de relatiegebonden tarieven dus niet zo. Overigens geldt voor trajecten waarop IC/EC/ICE-treinen rijden altijd een hoger tarief: zou je een SCIC-NRT-ticket voor bijvoorbeeld Bremen-Hamburg kopen en de metronom nemen, dan heb je dus feitelijk te veel betaald, want SCIC-NRT is daar op het IC/EC-tarief (Produktklasse B) gebaseerd.

Wel is het zo dat het binnenlandse Duitse vol tarief vrij hoog is en dat zeker in het Nahverkehr veel (regionale) kortingsmogelijkheden en Verkehrsverbunden zijn, waardoor het niet vaak voorkomt dat je voor een binnenlandse reis in Duitsland met een kaartje tegen het DB-tarief van Produktklasse C reist (hooguit als je een reis maakt van het ene Verbund naar het andere of een reis van of naar een gebied zonder Verbundtarif). Maar zulke kaartjes, waarmee je dus niet in de IC/EC/ICE mag, bestaan wel.

Nog een paar voorbeelden: Weener(gr)-Leer(Ostfr) is in het SCIC-NRT € 5,20 voor een enkele reis van 26 tariefkilometers. Misschien zitten daar nog een paar kunstmatige kilometers bij omdat het een grensoverschrijdend traject betreft, maar veel zullen het er niet zijn, de spoorlijn tussen de grens en Leer loopt zeker niet in een rechte lijn. Ter verglijking: Köln-Bonn is 34 tariefkilometers, slechts 8 km meer, en een kaartje voor dat traject volgens SCIC-NRT-tarief kost € 14,00 (en dan mag je alle treinen op dat traject nemen, dus ook de ICE). Ander voorbeeld: Essen-Oberhausen is maar 22 tariefkilometers, maar kost € 5,40. Een kortere afstand dan Weener(gr)-Leer, maar een hoger tarief. En nog een mooie, in afstand vergelijkbaar met Weener(gr)-Leer: van Limburg naar Montabaur. Dat kan alleen over de HSL en is 28 tariefkilometers, dus 2 tariefkilometers meer. De prijs volgens SCIC-NRT-tarief? € 20,00, bijna het viervoudige voor een vergelijkbare afstand.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2011, 22:36

Nee, dat is onzin. Het CIV (tegenwoordig SCIC-NRT) in Duitsland is niet gebaseerd op het Duitse IC-tarief,
Lees nou toch gewoon wat ik schrijf :!:
Ik zeg dat het bedrag dat je betaalt vergelijkbaar is met het Duitse IC tarief, niet dat de tarieven op elkaar gebaseerd is. Je betaalt gewoon schandalig veel voor het treinkaartje als je dat uit de automaat haalt. Vroeger had ik altijd een lieftallige dame die op Amsterdam Centraal voor mij internationale treinkaartjes maakte (naar Duitsland en Frankrijk). Toen NS Internationaal, nog Internationaal was en ik was bijna altijd meer dan de helft goedkoper uit, dan wanneer ik de tickets uit de automaat rammelde en dat is natuurlijk heel erg raar.
Lees nog eens mijn post erboven: Je mocht als OV-studentenkaarthouder in Groningen al de strippen voor het traject Nieuweschans-Leer afstempelen. Dat heeft Arriva ook bevestigd, er was daar ooit ergens een discussie over.
Je weet toch hoe lang het geleden was dat ik studeerde :geeuw:
Toen bestonden OV chipkaartjes nog alleen in Science Fiction boeken, toen kreeg je treinkaartjes in geel-blauwe mapjes, en toen was de verbinding met Leer net nieuw en reed er nog NoordNed treinen (in het groen). En oh ja, vervoerders hadden brakke internetsites waar je helemaal geen informatie uit kon afleiden en zeker niet zoiets fancy's doen als treinreizen boeken...

Hmm er is eigenlik best wel veel veranderd in al die jaren... :oops:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2011, 22:40

Ik ga morgen eens kijken hoeveel de NS vraagt voor een retourtje naar Leer, ik had beloofd toch even langs het Centraal Station te gaan. Kan ik gelijk checken of ze nog steeds 15 euro voor dat traject vragen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2011, 23:03

Vinny schreef:
Nee, dat is onzin. Het CIV (tegenwoordig SCIC-NRT) in Duitsland is niet gebaseerd op het Duitse IC-tarief,
Lees nou toch gewoon wat ik schrijf :!:
Ik zeg dat het bedrag dat je betaalt vergelijkbaar is met het Duitse IC tarief, niet dat de tarieven op elkaar gebaseerd is.
Het Duits IC-tarief is toch duidelijk hoger dan zo'n 20 cent per kilometer. Voorbeeld: Duisburg-Düsseldorf (24 km) is volgens DB-tarief in de IC's € 7,50, in de ICE's € 12,50, het SCIC-NRT-tarief is € 13,00 en dus afgeleid van het ICE-tarief. Waaruit je kan afleiden dat het Duitse binnenlandse IC-tarief al ruim 30 cent per kilometer. Een enkeltje Leer voor € 5,20 is helemaal niet duur. Gevoelsmatig ligt Leer vlak over de grens, maar in werkelijkheid kloppen die 26 tariefkilometers aardig. Dan is € 5,20 niet duur. Visé(fr)-Luik is bijvoorbeeld een vrijwel even grote afstand als Weener(gr)-Leer, een dikke 20 km. Maar in SCIC-NRT rekent de NMBS voor Visé(fr)-Luik doodleuk 32 tariefkilometers en is het tarief € 7,20. Kortom, zo duur is het verhoudingsgewijs helemaal niet om per trein naar Leer te reizen.
Vinny schreef:Ik ga morgen eens kijken hoeveel de NS vraagt voor een retourtje naar Leer, ik had beloofd toch even langs het Centraal Station te gaan. Kan ik gelijk checken of ze nog steeds 15 euro voor dat traject vragen...
Een retourtje Leer met gratis reizen in Nederland zou conform het SCIC-NRT-tarief € 10,40 moeten kosten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2011, 23:07

Nou ik weet bijna zeker dat het destijds zo'n 15 euro was. Ik was erg geschrokken, temeer je in Leer wel voor een fractie van het bedrag een kaartje naar Nieuweschans kan kopen (heb ik me laten vertellen, ik ben zelf nooit op Leer geweest). Nou ja dan maar het Landschapspark van Gronau onveilig maken, zodat ik die grensovergang WEL "op mijn CV" kon zetten.

Wellicht dat ik ooit nog eens naar Hamburg ga via Groningen-Leer

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 16 nov 2011, 23:13

^^ Koop je een standaardkaartje (dagretour, 2e klasse) zonder gratis reizen etc. dan betaal je bij Arriva 17 euro. Koop je hetzelfde kaartje via de site van NS Internationaal (waar de reisplanner je ook naar verwijst) dan betaal je voor datzelfde kaartje 26,40 euro.

Ik niet snap. Maar goed: ik heb er niet zo veel verstand van.
Laatst gewijzigd door Groningen op wo 16 nov 2011, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2011, 23:17

Vinny schreef:Nou ik weet bijna zeker dat het destijds zo'n 15 euro was. Ik was erg geschrokken, temeer je in Leer wel voor een fractie van het bedrag een kaartje naar Nieuweschans kan kopen (heb ik me laten vertellen, ik ben zelf nooit op Leer geweest).
Ik wel. In de Duitse kaartautomaat waren ook kaartjes naar Nieuweschans, Winschoten en Groningen te krijgen, waarbij nota bene bij vermeld stond dat die volgens strippenkaarttarief waren. :)

Overigens bestond en bestaat er ook nog steeds een bus Nieuweschans-Leer. Ik heb daar ooit een gebruik van gemaakt, maar dat zal al wel zo rond 2003 geweest zijn, enkeltje was toen iets van € 3,50.
Tja, op de verbinding Groningen-Bremen doet de trein eigenlijk onder voor de bus van Public Express, die sneller, goedkoper en ook comfortabel is.
Groningen schreef:^^ Koop je een standaardkaartje (dagretour, 2e klasse) zonder gratis reizen etc. dan betaal je bij Arriva 17 euro. Koop je hetzelfde kaartje via de site van NS Internationaal (waar de reisplanner je ook naar verwijst) dan betaal je voor datzelfde kaartje 26,40 euro.

Ik niet snap.
Arriva heeft een speciaal tarief voor haar eigen trein naar Leer. :)

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 16 nov 2011, 23:20

Coen Tunnel schreef:
Tja, op de verbinding Groningen-Bremen doet de trein eigenlijk onder voor de bus van Public Express, die sneller, goedkoper en ook comfortabel is.
Stopt aan de overkant van het Hoofdstation, vlak voor het Groninger Museum :).
Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:^^ Koop je een standaardkaartje (dagretour, 2e klasse) zonder gratis reizen etc. dan betaal je bij Arriva 17 euro. Koop je hetzelfde kaartje via de site van NS Internationaal (waar de reisplanner je ook naar verwijst) dan betaal je voor datzelfde kaartje 26,40 euro.

Ik niet snap.
Arriva heeft een speciaal tarief voor haar eigen trein naar Leer. :)
Aha, vandaar. Die site van de NS (qua reisplanner) is dan wel mooi geniepig: die verwijst rechtstreeks naar de site van NS International (vanuit het perspectief van de NS wel logisch). Via Arriva houd je mooi 9,40 euro in de zak.

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 23 nov 2011, 8:07

^^
Dat kan nog veel vreemder. Plan een reisje van bijvoorbeeld Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim in de NS reisplanner en je krijgt resultaten die gebruik maken van de Grensland Express. Voor de ritprijs wordt je echter naar de site van NS Hispeed verwezen omdat voor deze internationale treinreis een speciaal ticket vereist is. Geef je daar opnieuw de hele reis in dan krijg je alleen maar resultaten die gebruik maken van de intercity naar Berlin Ostbahnhof. De NS reisplanner geeft dus een verwijzing voor een reis naar een externe site die je daar niet kunt boeken.

Dat kost dan € 35,- (enkele reis, 2e klas, geen verdere korting). Kies je echter voor het niet aangegeven alternatief (enkeltje Amsterdam Centraal-Hengelo en in de GE een kaartje naar Bentheim) van de NS reisplanner dan kost je dat € 19,80 + € 4,50 = € 24,30.
*11-08-2017 L.M.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 23 nov 2011, 8:51

^^ Sterker nog! Datzelfde doet de NS-site voor de binnenlandse reis Maastricht-Eijsden! (Maar dat zal denk ik nog wel hersteld worden)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2011, 14:50

Dat kost dan € 35,- (enkele reis, 2e klas, geen verdere korting). Kies je echter voor het niet aangegeven alternatief (enkeltje Amsterdam Centraal-Hengelo en in de GE een kaartje naar Bentheim) van de NS reisplanner dan kost je dat € 19,80 + € 4,50 = € 24,30.
En als je een kaartje uit de automaat koopt betaal je weer een andere prijs, volgens mij namelijk iets van 22 euro..., vroeger was Bentheim grens-Bad Bentheim 1,80 euro...