Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe
Moderator: Moderatoren
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » di 07 sep 2010, 19:05
In de UK schijnt er geen maximum hoogte te zijn voor voertuigen en heb er ook behoorlijk veel erg hoge HGVs rond, bijv. van supermarktketens als Asda en Tesco, maar ook bijv. vrachtwagens met hooibalen.
Ik heb het eens nagezocht en de standaard hoogte is 5 meter. Als een brug geen hoogtebeperking heeft dan moet hij minstens 5 meter (16"6') hoog zijn en alle motorway viaducten zijn zo hoog.
Volgens mij zie je dit soort hoogtes toch in Nederland niet rondrijden:
Ik dacht dat er EU regels zijn voor dit soort zaken? Heeft de UK zich daar niet aan geconformeerd of zijn we met onze belachelijk lage tunnels (4,10m Roertunnel) gewoon een uitzondering in Europa?
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 07 sep 2010, 19:08
Vrachtwagens in het Verenigd Koninkrijk zijn vaak inderdaad hoger, en in Frankrijk volgens mij ook. In Nederland is tot 4 meter gangbaar, maar er zijn toch best veel viaducten waar je maar met maximaal 3,80 of 3,90 onderdoor kan. Ik denk dat historisch ligt. Als je eenmaal een hoogte hebt vastgelegd, kun je daar niet meer vanaf afwijken, zonder alle viaducten te moeten verhogen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » di 07 sep 2010, 19:16
Het heeft iig duidelijk wel voordelen. Zo zag ik vrij veel dubbeldekstrailers rondrijden (met name handig bij supermarktdistributie of ander transport met rolcontainers), een concept wat in Nederland nog niet echt van de grond komt door de beperkte hoogte. Ook autotransporters kunnen bv. 3 hoog laden, i.p.v. 2.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » di 07 sep 2010, 19:49
Voor hooibalen maakt het weinig uit, maar voor de meeste goederen heb je meer aan lengte (of breedte) dan hoogte, daar een te hoog zwaartepunt zorgt voor eerder kantelen of scharen. Speciaal regulier transport (op vaste routes) kan in Nederland ook vaak tot 4.5 meter hoogte. Vrijwel alle hoofdwegen (maar dus niet de A73 tunnel) laten dit toe en op veel trajecten kan 5 meter ook nog net. Veel oude spoorviaducten (van voor de oorlog) hadden in Nederland nog maten van 3.5 tot 3.8 meter. Dat was toen kennelijk de standaard. Opkrikken naar 5 meter wordt een onbegonnen zaak. 4.5 meter zou ooit nog eens kunnen.
In de USA zie je vaak goederentreinen rijden met gestapelde containers, meestal cross-country. De viaducten zijn daar dus op voorbereid en bovenleiding is zeldzaam.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
simon
- autoweg
Bericht
door simon » di 07 sep 2010, 19:58
Op de Betuweroute is het ook mogelijk met gestapelde containers te rijden. In de praktijk gebeurt het nooit aangezien op alle andere spoorlijnen de viaducten daar niet hoog genoeg voor zijn.