130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 jun 2022, 16:32

Km357 schreef: wo 22 jun 2022, 15:09
Schelpenpaadje schreef: wo 22 jun 2022, 9:35 Om eerlijk te zijn vind ik 24/7 100km/u van meer realisme getuigen dan de vroemvroem motie van de VVD.

Door de oorlog in Oekraïne, het getraineer van geradicaliseerde boeren en de besluiteloosheid van het huidige en vorige kabinet-Rutte is de situatie van nu van geheel andere orde dan de situatie bij de invoering van 100 km/u overdag.

Tijdelijk ook 's nachts 100 km/u en binnen een definitief stikstofbeleid bepalen wat we willen met de vmax (100? 120? 130?) geeft ook een hoop duidelijkheid voor de weggebruiker. En met een continue maximumsnelheid die 24 uur per dag geldt kun je op termijn ook een hoop verkeersborden opruimen.

Op de schaal van het gehele stikstofprobleem en klimaatdoelstellingen is het gerommel in de marge, maar als het helpt om andere sectoren in beweging te krijgen, dan ben ik inmiddels zo ver dat ik het maar over me heen laat komen.
"Tijdelijk". Beetje naïef om dat te denken nee?

100 doet niks voor het stikstof, dus 120/130 was veel beter gebleven zoals het was. Als iemand 100 wil rijden, kan die dat nog altijd zelf beslissen.
Er zijn 10 jaar geleden in de bouw- en kredietcrisis een hoop "tijdelijke" maatregelen genomen m.b.t. inkomsten en uitgaven van de overheid die tot op de dag van vandaag nooit zijn teruggedraaid. Dus ik maak me zeker geen illusies. Er zijn op dit moment echter zaken waar ik me drukker om kan maken. Als het invoeren of afzien van 24/7 100 km/u politiek gezien helpt om andere maatregelen door te voeren waar we wél wat aan hebben, so be it.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 30 okt 2022, 20:28

Het wil voor heel veel bestuurders echt niet lukken met die 130 na 19 h.

Afgelopen donderdagavond reed ik om 19.00 zuidwaarts de Moerdijkbrug af, maar ik voelde me bijna een aso omdat ik al dat verkeer voorbij zoefde dat maar100 bleef rijden (en een enkeling ook op de linkerrijstrook). En dat strak 100 blijven rijden door het overgrote deel bleef zo tot aan Den Bosch.

Vanavond eenzelfde ervaring op de A12 bij Harmelen (westwaarts) toen het 19.00 werd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 30 okt 2022, 23:47

^^ komt misschien omdat het donker is?
Althans, op de regionale wegen heb ik wel de indruk dat mensen die het niet al te best zien in het donker (of daaraan weer moeten wennen) de geldende maximumsnelheid dan niet rijden. Frustrerend, vind ik. Ga dan niet de weg op, mensen, als je het niet kan zien of niet durft te rijden in het donker..

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 31 okt 2022, 9:11

Of blijf gewoon rechts. Maar nee, die vrachtwagen moet en zal ingehaald worden. Desnoods mbv cruise-control.

Wat anders: Onlangs kwam ik dit artikel tegen:
https://www.autosnelwegen.nl/index.php/ ... amenleving

Interresante quote:
Ondanks de sterk in opkomst zijnde milieuproblematiek, was overduidelijk geworden dat de maximumsnelheid van 100 km/h op alle autosnelwegen onhoudbaar was geworden. Vrijwel niemand hield zich nog aan de 100 km/h-limiet, en bij gebrek aan een redelijke limiet werd er ook vaak véél sneller gereden. De limiet was zo ongeloofwaardig, dat de gemiddelde snelheid jaar in jaar uit toenam. Niet verwonderlijk, want het Nederlandse autosnelwegennet had een ontwerpsnelheid van 120 km/h, en ook in alle ons omringende buitenlanden waren hogere maximumsnelheden de normaalste zaak van de wereld.
Wat is het grote verschil met nu? De wegen zijn inmiddels veiliger geworden. De auto's ook. Alhoewel? Nu rijden er massaal stadsautootjes op de snelwegen (de bekende Aygo, Cuore, C1, noem maar op). Die had je vroeger niet echt; een Kever of een Eend waren groter en luxer.

Maar wat is er veranderd aan de mentaliteit van de nederlander? Zijn we nou zoveel volgzamer, slaafser, servieler en kritieklozer geworden? Misschien dat vroeger de oorlog nog verser in het geheugen lag en veel mensen een aversie hadden tegen 'befehl ist befehl'?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 okt 2022, 9:22

Het is veel drukker op de weg, zelfs als maar een klein aandeel zich strak aan de 100 houdt (het liefst met 95 gps een vrachtwagen inhalen) dan frustreert dit de doorstroming dermate dat het zinloos is geworden om proberen sneller te rijden.

Ik hou meestal overdag ook 107 aan, sneller is vaak gewoon zinloos omdat je je dan voortdurend vast rijdt achter mensen die met 1 km/h verschil een ander inhalen en het liefst ook nog als een volleerd aso de auto plotseling naar links gooien.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 okt 2022, 9:40

hneel schreef: ma 31 okt 2022, 9:11 Wat is het grote verschil met nu? De wegen zijn inmiddels veiliger geworden. De auto's ook. Alhoewel? Nu rijden er massaal stadsautootjes op de snelwegen (de bekende Aygo, Cuore, C1, noem maar op). Die had je vroeger niet echt; een Kever of een Eend waren groter en luxer.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vermoed zomaar dat je nooit in een Eend of een Kever hebt (mee)gereden. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik bij mijn vader in een Golf I meereed begin jaren '80. Hij liet 'm eens flink lopen (tot 140 km/u op de teller) en je had daarbij het gevoel dat de auto ieder moment los van de grond zou komen... Ook heb ik wel eens in een Eend meegereden. Dat was in de bebouwde kom al een angstaanjagende ervaring! Kortom: die Aygo van nu mag dan een stadsautootje zijn, maar die ligt veel beter op de weg dan de 'luxere' auto's van pakweg 40/50 jaar geleden.

Overigens rijd ik zelf 's avonds tegenwoordig ook nog maar zelden 130 km/u. Niet omdat ik niet zou weten dat het toegestaan is, maar enkel omdat ik met 100 a 110 km/u zoveel zuiniger rijd. Met de brandstofprijzen van tegenwoordig ben ik liever een paar minuten langer onderweg en bespaar ik me de nodige euro's door wat rustiger te rijden. Ik let uiteraard wel op dat ik bij inhalen niemand hinder en geef even gas bij als dat nodig is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 31 okt 2022, 9:42

Wat jullie in NL doen is 1 ding, maar als die gewoontes dan in BE of andere landen ook toegepast worden, wordt het al snel meer dan frustrerend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 okt 2022, 9:46

hneel schreef: ma 31 okt 2022, 9:11 Maar wat is er veranderd aan de mentaliteit van de nederlander? Zijn we nou zoveel volgzamer, slaafser, servieler en kritieklozer geworden? Misschien dat vroeger de oorlog nog verser in het geheugen lag en veel mensen een aversie hadden tegen 'befehl ist befehl'?
Er zijn nu veel meer oudere bestuurders op de weg. De Stentor heeft de afgelopen tijd een aantal artikelen gehad over de maximumsnelheid van 80 km/h op de A28 door Zwolle als de spitsstroken open zijn en dat niemand zich daar aan houdt. Dat klopt, is mijn ervaring ook. Maar de reacties zijn weer typerend over drukkende en inhalende vrachtwagens.

Dat is dus het volk dat strak 78 op de teller rijdt en dus amper 70 in het echt en dan hoogst verbaast is dat vrachtwagens ze gaan inhalen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 okt 2022, 10:12

Km357 schreef: ma 31 okt 2022, 9:42 Wat jullie in NL doen is 1 ding, maar als die gewoontes dan in BE of andere landen ook toegepast worden, wordt het al snel meer dan frustrerend.
In Vlaanderen zie ik anders ook genoeg bestuurders die 95 hard zat vinden :lol:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 31 okt 2022, 10:15

Meestal hebben die gele kentekenplaten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 okt 2022, 10:18

Aan de andere kant zijn er ook genoeg die overdag 130 willen rijden op meerstrooks wegvakken en als ik dan met 110+ een ander aan het inhalen ben wachten ze maar even tot ik naar rechts ben.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 31 okt 2022, 11:12

Seat Ibiza schreef: ma 31 okt 2022, 9:40
hneel schreef: ma 31 okt 2022, 9:11 Wat is het grote verschil met nu? De wegen zijn inmiddels veiliger geworden. De auto's ook. Alhoewel? Nu rijden er massaal stadsautootjes op de snelwegen (de bekende Aygo, Cuore, C1, noem maar op). Die had je vroeger niet echt; een Kever of een Eend waren groter en luxer.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vermoed zomaar dat je nooit in een Eend of een Kever hebt (mee)gereden.
Ha, mijn allereerste auto was een eend. Of eigenlijk Citroen Dyane; de iets luxere uitvoering.

(Mijn broer had een Kever. Mijn moeder heeft ook jaren Eend gereden.)
Met de brandstofprijzen van tegenwoordig
Dat is wel een ding, tegenwoordig. Ik reed met mijn Eend nog een dubbeltje per kilometer.

En de controles. Dat had je begin jaren 90 nog niet. Al zijn een hoop mensen er echt paranoide over. Zo heel vaak kom je die flitsers nou ook weer niet tegen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 31 okt 2022, 13:10

Chris schreef: ma 31 okt 2022, 9:22Het is veel drukker op de weg, zelfs als maar een klein aandeel zich strak aan de 100 houdt (het liefst met 95 gps een vrachtwagen inhalen) dan frustreert dit de doorstroming dermate dat het zinloos is geworden om proberen sneller te rijden.
Precies dit.
En dat zal je ook merken op wegen waar het niet zo druk is, dat de snelheid daar hoger ligt.
In mijn omgeving ben ik de laatste tijd geen rustige wegen tegengekomen, behalve in de avond/nacht. Overdag zitten de snelwegen in mijn omgeving echt vol.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 31 okt 2022, 14:45

Echt ontspannend rijden is het in Nederland al tijden niet meer echt.

In de steden steeds meer (elektrische) fietsers die totaal de regels niet volgen en zonder te kijken voor je neus schieten.

Op het OWN echt een hoop mensen die nog net geen 70 rijden als 80 de limiet is, voornamelijk auto's met fietsendragers.
Op de snelweg het bekende 'naar links gaan zonder te kijken' waardoor je weer lekker op de rem kan gaan staan.

Of juist andersom, van die bezorg en klusbusjes die enorm op je bumper staan te kleven, ook in de bebouwde kom.

Laatst was ik 2 weken in het zuiden van Zweden, en moest weer helemaal wennen aan de mentaliteit en drukte hier.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 31 okt 2022, 18:36

Chris schreef: ma 31 okt 2022, 9:46 De Stentor heeft de afgelopen tijd een aantal artikelen gehad over de maximumsnelheid van 80 km/h op de A28 door Zwolle als de spitsstroken open zijn en dat niemand zich daar aan houdt. Dat klopt, is mijn ervaring ook.
Ik hield me daar gisterenavond anders wel aan :dyn_hyp:
Snelwegfreak schreef: ma 31 okt 2022, 10:15 Meestal hebben die gele kentekenplaten.
Die Luxemburgers kunnen inderdaad niet rijden :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 31 okt 2022, 20:34

Chris schreef: ma 31 okt 2022, 9:22 Het is veel drukker op de weg, zelfs als maar een klein aandeel zich strak aan de 100 houdt (het liefst met 95 gps een vrachtwagen inhalen) dan frustreert dit de doorstroming dermate dat het zinloos is geworden om proberen sneller te rijden.

Ik hou meestal overdag ook 107 aan, sneller is vaak gewoon zinloos omdat je je dan voortdurend vast rijdt achter mensen die met 1 km/h verschil een ander inhalen en het liefst ook nog als een volleerd aso de auto plotseling naar links gooien.
De handhaving is ook anders, als ik de verhalen van familie moet geloven. Nu krijg je onverhoeds post op de mat, vroeger moest je gewoon uitkijken en was het alleen maar duur
Chris schreef: ma 31 okt 2022, 9:46
hneel schreef: ma 31 okt 2022, 9:11 Maar wat is er veranderd aan de mentaliteit van de nederlander? Zijn we nou zoveel volgzamer, slaafser, servieler en kritieklozer geworden? Misschien dat vroeger de oorlog nog verser in het geheugen lag en veel mensen een aversie hadden tegen 'befehl ist befehl'?
Er zijn nu veel meer oudere bestuurders op de weg. De Stentor heeft de afgelopen tijd een aantal artikelen gehad over de maximumsnelheid van 80 km/h op de A28 door Zwolle als de spitsstroken open zijn en dat niemand zich daar aan houdt. Dat klopt, is mijn ervaring ook. Maar de reacties zijn weer typerend over drukkende en inhalende vrachtwagens.

Dat is dus het volk dat strak 78 op de teller rijdt en dus amper 70 in het echt en dan hoogst verbaast is dat vrachtwagens ze gaan inhalen.
Mede daarom vind ik Vmax<100 op de snelweg dan ook een bijzonder slecht idee.

hneel schreef: ma 31 okt 2022, 11:12 En de controles. Dat had je begin jaren 90 nog niet. Al zijn een hoop mensen er echt paranoide over. Zo heel vaak kom je die flitsers nou ook weer niet tegen.
Dat stukje wat voorbij kwam dat door de ongeloofwaardige Vmax veel sneller wordt gereden; dat treft ook op mij anno 2022. Als er ruimte is en ik wat tijd wil sparen, rij ik gewoon snelwegsnelheid in plaats van dat kansloze getreuzel.
CasablancaMarocco schreef: ma 31 okt 2022, 14:45 In de steden steeds meer (elektrische) fietsers die totaal de regels niet volgen en zonder te kijken voor je neus schieten.
Zelfs op de fiets is het soms gewoon eng wat de mensen om je heen allemaal uitspoken. Ik ga tegenwoordig een stuk door de stad als ik naar het werk fiets en vraag me af of het verstandig is vooraf een schietgebedje te doen. Vanmorgen moest ik de berm in omdat petje met z'n scooter een ebike aan het inhalen was, die op haar beurt een langzame fietser voorbij ging. Terwijl op dat kleine stukje dat ie door de bocht kon kijken tegenverkeer kwam. Bij de vri moet dan op alle mogelijke manieren gezorgd geprobeerd worden om vooraan te staan, zelfs als de mensen die daarbij ingehaald worden; eerder de voorkruiper ingehaald hebben omdat deze extreem traag was.
Als je met de auto maar half zo'n idioot gedrag vertoond, wordt je met de nek aangekeken en opgesloten maar op de fiets is het kennelijk normaal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 apr 2023, 17:28

Het valt mij op dat men het 100 rijden zat lijkt te zijn. Ik heb vandaag 300 kilometer gereden door Nederland en bijna non-stop 115 op de cruise control kunnen rijden zonder telkens vast te rijden achter trage inhalers, en ik werd met die snelheid ook vrijwel continu ingehaald. Eerder deze week een rit van Venlo naar Zwolle waar een beetje hetzelfde was. En onlangs een rondje midden-Nederland met hetzelfde beeld.

Het ligt er wel een beetje aan hoe druk het is, als het druk is en er iemand met 95 links aan het 'inhalen' is dan heb je snel enorme kolonnevorming. Maar als het verkeersbeeld meer vrije afwikkeling is, dan ligt de rijsnelheid ook wel een stukje hoger.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 15 apr 2023, 18:08

Ik heb het idee dat de regio ook meespeelt; in de Randstad wordt voor mijn gevoel wat langzamer gereden dan in bijvoorbeeld Brabant of het noorden. Zal wel wat met gewenning te maken hebben; rondom de grote steden was 100km/u al veel langer de norm. En ook denk ik dat meespeelt dat je buiten de randstad slechts zelden trajectcontroles tegenkomt.

Bijvoorbeeld op de A12 tussen Utrecht en Gouda (geen trajectcontrole) wordt voor mijn gevoel erg langzaam gereden, zelfs 's avonds (wanneer je dus 130 mag) rijdt een aanzienlijk deel langzamer dan 110, terwijl op bijvoorbeeld de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven op eenzelfde tijdstip de meesten daar ruim boven zitten. Ik kachel zelf trouwens ook meestal rond de 115 (op de GPS) waar je 100 mag en daarmee ben ik in de Randstad één van de vlotsten, terwijl ik daarmee hier in het zuiden ongeveer met de stroom mee rijd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2023, 18:31

Het helpt mogelijk ook dat in Nederland flitsapps, zoals Flitsmeister, volledig legaal in gebruik zijn. Persoonlijk heb ik de indruk (correct me if I'm wrong) dat Flitsmeister zeker op autosnelwegen dermate betrouwbaar mobiele flitsers meldt, zodat de kans om geflitst te worden vrijwel uitgesloten is. Of je moet dermate hard rijden, dat een videowagen van de politie je aandacht trekt, maar dat zal met 120 km/h nog niet echt het geval zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 apr 2023, 20:37

^^ Echt specifiek Flitsmeister, Waze loopt vaak achter de feiten aan.
Steyn_E schreef: za 15 apr 2023, 18:08 Ik heb het idee dat de regio ook meespeelt; in de Randstad wordt voor mijn gevoel wat langzamer gereden dan in bijvoorbeeld Brabant of het noorden. Zal wel wat met gewenning te maken hebben; rondom de grote steden was 100km/u al veel langer de norm. En ook denk ik dat meespeelt dat je buiten de randstad slechts zelden trajectcontroles tegenkomt.
In de randstad is het ook drukker, meer afritten en gedoe, daar voelt 100 niet zo idioot traag als op pakweg een A73.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 16 apr 2023, 12:27

Ik denk ook niet dat we in de toekomst nog legaal 120 / 130 mogen rijden overdag, ik zie nergens in de politiek ook maar ergens een discussie hierover.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 16 apr 2023, 12:47

Gewenning zal zeker meespelen, dat zie ik ook heel goed in de grensregio. Genoeg Belgen op de GOW's hier rijden 65-70 en in België zie ik regelmatig Nederlanders niet harder dan rond de 100 rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 16 apr 2023, 13:15

CasablancaMarocco schreef: zo 16 apr 2023, 12:27 Ik denk ook niet dat we in de toekomst nog legaal 120 / 130 mogen rijden overdag, ik zie nergens in de politiek ook maar ergens een discussie hierover.
Jazeker. Forum voor Democratie vindt dat 130 overdag wel weer kan.

Dus inderdaad, dat gaat niet gebeuren. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 apr 2023, 13:31

Als de stikstofproblematiek een oplossing krijgt, zie ik het daarna nog wel weer eens gebeuren.
Steyn_E schreef: za 15 apr 2023, 18:08 Ik heb het idee dat de regio ook meespeelt; in de Randstad wordt voor mijn gevoel wat langzamer gereden dan in bijvoorbeeld Brabant of het noorden. Zal wel wat met gewenning te maken hebben; rondom de grote steden was 100km/u al veel langer de norm.
Dat idee heb ik ook. Nou kom ik niet heel veel buiten de Randstad, maar mijn ervaringen overdag op de A9 en snelwegen rond Amsterdam geven wel dat beeld dat het niet veel harder gat dan 100.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

janneman
woonerf

Bericht door janneman » ma 17 apr 2023, 14:08

waldo79 schreef: ma 31 okt 2022, 10:18 Aan de andere kant zijn er ook genoeg die overdag 130 willen rijden op meerstrooks wegvakken en als ik dan met 110+ een ander aan het inhalen ben wachten ze maar even tot ik naar rechts ben.
Hier idem dito.
Deze hardrijders moeten incalculeren dan ze af en toe snelheid moeten terugnemen.
Rijd met regelmaat van Purmerend naar Enschede en heb de zelfde ervaringen.
Soms rijden ze je voorbij alsof je stilstaat. Pakkans is toch verwaarloosbaar of ze schuiven een boete gemakkelijk.
Wie het weet mag het zeggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 17 apr 2023, 14:36

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 14:08Deze hardrijders moeten incalculeren dan ze af en toe snelheid moeten terugnemen.
Ik denk dat iedere hardrijder dat doet en dan ook geen enkel bezwaar heeft tegen anderen die (trager) inhalen. Ik denk alleen wél dat ze een bezwaar hebben tegen mensen die dat met een halve km/h snelheidsverschil doen, waardoor een inhaalactie onnodig lang duurt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

janneman
woonerf

Bericht door janneman » ma 17 apr 2023, 16:02

En dan steekt het onderbuikgevoel de kop op.
Want alles wat langzamer rijdt doet er in hun ogen vaak te lang over.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 apr 2023, 16:08

Ach, soms versnel ik ook even als er iemand achterop komt. En soms ben ik zelf de snellere ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 17 apr 2023, 16:29

Voor mij klopt wat Attietattie aangeeft wel.

Er zijn een paar dingen die ik irritant vind, onafhankelijk van mijn gewenste kruissnelheid; wat vooral te maken heeft met "ikke ikke ikke" gedrag, een totaal gebrek aan omgevingsbewustzijn en de totale weigering om ook maar te proberen een beetje met anderen mee te denken.

- Inhalen met kleine snelheidsverschillen. En daar stoor ik me ook aan als ik 100 a 105 op de GPS rij en er een slakkenrace voor mij aan de gang is met 96 vs 93...

- Kansloze en totaal onnodige invoeghulp.

- Voorgooien terwijl daar totaal geen noodzaak voor is; als je nog 100m hebt tot de volgende vrachtwagen en het achter mij helemaal vrij is, dan kun je makkelijk achter mij invoegen zonder te moeten remmen; als ik maar enigszins kan met de ruimte naar voren toe geef ik bovendien gas bij zodat je eerder naar links kunt.

- Onnodig lang wachten met naar rechts gaan, waardoor ik moeilijk daarop kan anticiperen en waardoor het dus veel lastiger voor mij is om de ander in te halen alvorens de ander bij het volgende nog tragere voertuig aankomt; dus lastiger om te zorgen dat de ander de ruimte heeft zijn snelheid vast te houden.

- Niet proberen de ander gelegenheid te geven om in te halen / van strook te wisselen.

- Bumperkleven

- Jojo-snelheden (wat iets anders is dan een bewuste tijdelijke afwijking).

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 16:02 En dan steekt het onderbuikgevoel de kop op.
Voor sommigen zal dat zo zijn, voor mij is dat niet per definitie zo.

Wel is het zo dat als ik over een stuk van 50km constant achter traaginhalers zit en nauwelijks boven 95 op de GPS kom, mijn geduld minder en minder wordt. Pas vanaf 108 GPS wordt er geflitst, er is in de verste verte geen noodzaak om met 95 op de GPS in te halen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 apr 2023, 16:39

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 16:02 En dan steekt het onderbuikgevoel de kop op.
Persoonlijke ervaring: nee, dat is niet waar. Maar als het snelheidsverschil inderdaad nagenoeg nul is, is dat wel frustrerend. Dat is namelijk geen inhalen meer, maar er naast rijden.

Nou ben ik zelf echt geen hardrijder (overdag houd ik hem op 106 echte kilometers per uur), maar zelfs dan is het vervelend als mensen er naast blijven hangen. Dat is echt niet voorbehouden aan "hardrijders."
Enne gojje mins blieft altied leave.