130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie »

Coen Tunnel schreef: vr 24 jan 2025, 15:09Of zijn er plekken in Nederland waar de volgorde als volgt is?

:A1-120:
[19 - 6 h]
:A1-100:
[6 - 19 h]
Niet dat ik weet. Maar jij haalde zelf de BABW al aan en daarin staat dat het wel degelijk zo zou moeten zijn.

Tijdens de invoering van de 100-overdag heb ik gepoogd me er hard voor te maken, want het hangt in heel het land verkeerd om.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Attietattie schreef: vr 24 jan 2025, 15:11 Niet dat ik weet. Maar jij haalde zelf de BABW al aan en daarin staat dat het wel degelijk zo zou moeten zijn.
Ik doelde op dit:

Meer dan twee borden, niet zijnde onderborden, worden buiten de bebouwde kom niet boven elkaar geplaatst. Borden worden gecombineerd in de volgorde van bijlage 1 van het RVV 1990, dat wil zeggen dat een bord geplaatst wordt onder een verderop in die bijlage genoemd bord.

Maar daar staat niet specifiek iets over de volgorde van meerdere borden A1 met verschillende maximumsnelheden. Bij mijn weten staat in de BABW niet gespecificeerd dat er van hoogste naar laagste snelheid moet worden gewerkt, maar ik laat me graag corrigeren als ik het over het hoofd heb gezien. Het zou wel in lijn zijn met hoe andere landen het doen.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Coen Tunnel schreef: vr 24 jan 2025, 14:43 [...]
Op zich kun je in de laatste situatie die jij noemt volstaan met:

:A1-120:
:A1-100:
[6 - 19 h]
:A1-90:
[bij nat wegdek]

Of je de :J20: nog moet plaatsen kun je je afvragen, maar die kan niet tussen de :A1-100: en :A1-90: in, want dat is in strijd met de Uitvoeringsvoorschriften BABW.
Juist ja, zoiets dacht ik dus ook. Maar dit doet geen enkele wegbeheerder (tenminste, ik heb het nog nergens gezien). Vreemd eigenlijk.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Van dat rijtje raken veel mensen denken ik van slag. Zeker in de trajectcontrole op bv. de A4 ook op een heldere zomerdag met 25 graden 89 km/h rijden uit angst voor een boete.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Wat moet het dan worden als de 90 km/h bij nat wegdek weer ten einde is? Volstaat dan alleen die melding of een herhaling van de hele totempaal?
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Als 130 gewoon weer wordt ingevoerd zitten we niet meer met het gejojo van die totempalen. :duck:
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ "Als 130 gewoon weer wordt ingevoerd" lijkt me op zichzelf al een indianenverhaal. Die totempalen zullen voorlopig wel blijven.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

sven_engelen schreef: vr 24 jan 2025, 22:18 ^^ Als 130 gewoon weer wordt ingevoerd zitten we niet meer met het gejojo van die totempalen. :duck:
Je bedoelt 'als de restrictie naar maximaal 100 km/h tussen 6 en 19 uur weer wordt afgeschaft'.

De officiële Vmax in Nederland is immers nog altijd 130 km/h en hoeft dus niet meer ingevoerd te worden.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... en-van-100

5 jaar na de invoering van de 100-km overdag, blijkt dat men nu nog steeds niet weet wat het heeft opgeleverd, maar dat het RIVM en RWS verwijzen naar modellen uit 2019.
"Stikstofwinst is dus geboekt, maar het is niet vast te stellen of dit (hoofdzakelijk) komt door de snelheidsverlaging."

Ik vind daar wat van. Een groot gevolg voor veel verkeer, maar het effect weten ze eigenlijk niet goed te duiden...

Uit het artikel blijkt ook dat in 2019 76 procent zich aan de snelheid hield, en in 2023 nog 64 procent.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

De meeste mensen die zich aan de snelheid houden doen dat waarschijnlijk omdat hun voorganger niet harder rijdt. :roll:

Als ik zelf een inschatting mag maken denk ik dat ruwweg de helft harder rijdt zodra ze de kans hebben. En van degenen die zich wel aan de snelheid houden doet waarschijnlijk de helft dat met tegenzin.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Op snelwegen met 2x2 rijstroken ontstaan er zeker op de door mij veel gebruikte routes overdag dusdanig weinig gaten in de verkeersstroom dat je effectief niet sneller bent met naar 120 doortrekken. Dan blijf ik lekker met 104-106 doortuffen.

Of mensen zich met tegenzin aan de limiet houden, geen idee. Ik heb het anderen niet gevraagd ;)
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Op mijn woon-werk route (A73 - A2 - A79) rij ik meestal 115 km/u op cruise control en voor het grootste deel van de A73 en A79 is dat ook wel te rijden. Op de A2 tussen Het Vonderen en Kruisdonk ligt de snelheid vaak een flink stuk lager rond de 95-100 km/u en dat op links. Daar valt totaal niet door te rijden en meestal is dat te wijten aan mensen die stoïcijns lange stukken 100 rijden op de linkerrijstrook.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

waldo79 schreef: wo 02 apr 2025, 9:02 Op snelwegen met 2x2 rijstroken ontstaan er zeker op de door mij veel gebruikte routes overdag dusdanig weinig gaten in de verkeersstroom dat je effectief niet sneller bent met naar 120 doortrekken. Dan blijf ik lekker met 104-106 doortuffen.

Of mensen zich met tegenzin aan de limiet houden, geen idee. Ik heb het anderen niet gevraagd ;)
Idem. Sneller rijden is op mijn trajecten overdag vooral van bumper naar bumper rijden. Heb met mijn vriendin de test eens gedaan, bij ruimte 130 rijden of steady 110 aanhouden. Traject van 85 km, ik had de tas amper neergezet toen ze de straat in kwam. Dan ook maar de cruise op 110 en mee met de flow. Saai, ja. Wel verrekt zuinig.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

waldo79 schreef: wo 02 apr 2025, 9:02 Op snelwegen met 2x2 rijstroken ontstaan er zeker op de door mij veel gebruikte routes overdag dusdanig weinig gaten in de verkeersstroom dat je effectief niet sneller bent met naar 120 doortrekken. Dan blijf ik lekker met 104-106 doortuffen.

Ik houd me aan de limiet omdat het rustig rijdt maar ook vooral omdat het een stuk minder brandstof verbruik oplevert.
Dus niet met tegenzin, ik vind het prima.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanaf vandaag mag weer 130 km/h gereden worden op een drietal trajecten.

Afbeelding
Rijksoverheid schreef: Vanaf nu hele dag 130 kilometer per uur op aantal snelwegen

Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van de Nederlandse snelweg. Het gaat vooralsnog om drie trajecten: de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het is de bedoeling dat voor de zomer er ook op een vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, overdag 130 kilometer per uur mag worden gereden. Daar worden nu voorbereidingen voor getroffen. In totaal gaat het om 117 kilometer aan asfalt.

Op de trajecten mag pas overdag 130 kilometer per uur worden gereden als er daadwerkelijk borden langs de weg staan. Die worden vandaag onthuld bij de Afsluitdijk en de komende dagen geplaatst door Rijkswaterstaat. Madlener: “We vinden het belangrijk dat het meteen duidelijk is dat je overdag 130 mag rijden. Daarom zetten we voldoende borden neer. Overigens hóéf je niet 130 te rijden, je mag ook gewoon 100 rijden op de rechterbaan.”

Er is gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij het ministerie steeds kijkt naar een aantal kansrijke trajecten waar de maximumsnelheid kan worden verhoogd zonder dat er extra maatregelen nodig zijn rond geluid en stikstof. Het onderzoeken van een beperkt aantal trajecten vergroot de kans dat de maximumsnelheid op een aantal plekken snel verhoogd kan worden. Dit wordt ook bij de volgende trajecten de aanpak.

Madlener: “Met deze trajecten zetten we een eerste stap, en houden we de vaart erin. Nu gaan we meer trajecten onder de loep nemen, om te zien waar we nog meer 130 kilometer per uur kunnen rijden. Zodra ik een inventarisatie heb, naar verwachting voor de zomer, informeer ik daarover de Tweede Kamer.”

Momenteel wordt door het ministerie onderzocht waar het verhogen van de maximumsnelheid niet leidt tot overschrijdingen van de normen voor geluid. Dat gebeurt met indicatieve berekeningen. Vervolgens wordt er berekend of er ook geen significante negatieve effecten zijn op Natura 2000-gebieden. Daar is onderzoek voor nodig.

Met de Actieagenda Auto, waarvan de snelheidsverhoging onderdeel is, neemt het kabinet een pakket aan maatregelen passend bij de grote opgaven en ontwikkelingen van dit moment. Met prioriteit voor het bereikbaar maken van nieuwe woningbouwlocaties, het vergroten van de verkeersveiligheid en het instandhouden van het hoofdwegennet en de aanpak van files. Zo’n 70% van alle gereisde kilometers in Nederland wordt met de auto afgelegd, en het kabinet wil daarom ook meer doen om de mobiliteit van de automobilist te vergroten. Het kabinet wil elk jaar één gepauzeerd aanlegproject herstarten om de filedruk te verlichten.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Mag je straks lekker 130 op weg naar Duitsland (A7 en A37) om daar dan in een douanefuik weer een kwartier te verliezen... 8-)
Zeker op de A37 wil het nog wel eens lang duren. Op de A7 hebben ze meer plek om de bussen/busjes van de auto's te scheiden en kan je als nette blanke bestuurder van een personenauto altijd ongezien door via de VZP met 20 km/h.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Greenpeace vindt er ook iets van...
Greenpeace heeft een verkeersbord met de snelheidslimiet van 130 kilometer per uur van de Afsluitdijk weggehaald en naar de Loonse en Drunense Duinen gebracht. De milieuorganisatie plaatste het op de plaats waar afgelopen weekend een grote brand woedde.
https://www.bndestem.nl/brabant/130-bor ... ~aff202b0/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik vind iets van mensen die iets stelen en daarna het milieu verzieken door metalen voorwerpen in een natuurgebied achter te laten.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Wouter N14 schreef: wo 16 apr 2025, 19:06 Greenpeace vindt er ook iets van...
Greenpeace heeft een verkeersbord met de snelheidslimiet van 130 kilometer per uur van de Afsluitdijk weggehaald en naar de Loonse en Drunense Duinen gebracht. De milieuorganisatie plaatste het op de plaats waar afgelopen weekend een grote brand woedde.
https://www.bndestem.nl/brabant/130-bor ... ~aff202b0/
Ze hebben wel een punt. Er hoort geen :A1-130: te staan maar een :F8: .
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Vrachtwagenchauffeurs zullen je dankbaar zijn. :roll:
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Attietattie schreef: do 17 apr 2025, 9:09 ^^ Vrachtwagenchauffeurs zullen je dankbaar zijn. :roll:
Hoezo? Is er een inhaalverbod voor vrachtwagen op de afsluitdijk?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Mijn opmerking was eigenlijk algemeen. Maar je hebt gelijk, dat gaat voor de Afsluitdijk niet op. I stand corrected.
Wouter N14
Moderator

Als het direct na een afrit begint, hoort er niks te staan. Anders een A2-100 :A2:
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Hoe zit dat eigenlijk bij een einde-90 bij nat wegdek (zoals hier)?
Heft deze alleen de 90 km/u op en moet men dus weer terug naar het vorige snelheidsregime (100 km/u tussen 6h en 19h) of is de snelheid dan 130 km/u? Puur theoretisch bekeken.
Слава Україні
Wouter N14
Moderator

130, niet alleen puur theoretisch. :yesyesyes:
Attietattie
2x5 autosnelweg

Pas daar alsjeblieft mee op. Ik heb het niet paraat, maar er is schijnbaar een rechter geweest die heeft gezegd dat alleen de tijdelijke snelheid dan wordt opgeheven.

Die heeft natuurlijk een enorme klap van de molen gehad, maar het kan dus nog wel wat discussie opleveren.

Overigens heb je zelfs kans dat een rechter zegt dat jij beter had moeten weten. Afhankelijk van je werk, dagelijkse ritten en/of rij-ervaring.
Wouter N14
Moderator

Altijd weer die vermaledijde jurisprudentie van amateurs met te veel macht en te weinig kennis :shutup:
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Attietattie schreef: do 17 apr 2025, 12:02 Pas daar alsjeblieft mee op. Ik heb het niet paraat, maar er is schijnbaar een rechter geweest die heeft gezegd dat alleen de tijdelijke snelheid dan wordt opgeheven.

Die heeft natuurlijk een enorme klap van de molen gehad, maar het kan dus nog wel wat discussie opleveren.

Overigens heb je zelfs kans dat een rechter zegt dat jij beter had moeten weten. Afhankelijk van je werk, dagelijkse ritten en/of rij-ervaring.
Vandaar mijn "puur theoretisch bekeken." :yes:
Слава Україні
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Attietattie schreef: do 17 apr 2025, 12:02 Pas daar alsjeblieft mee op. Ik heb het niet paraat, maar er is schijnbaar een rechter geweest die heeft gezegd dat alleen de tijdelijke snelheid dan wordt opgeheven.

Die rechter kon eerst zeggen: je weet toch dat er een landelijke maximum snelheid geldt van 100 tussen 6-19u?
Dat kan de rechter nu niet meer zeggen. Hooguit kan die rechter zeggen: er zijn een paar uitzonderingen, maar je weet vast wel dat die hier niet gelden. Waarop ik dan meteen aan de rechter zou vragen aan te geven welke wegvakken dan precies uitgezonderd zijn. Eens kijken of zo'n rechter dat zonder aarzelen op kan zeggen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vanuit die optiek zou ook :DVMEAV: gelijk moeten staan aan 130 km/h, tot het eerste bord met een andere snelheid.