130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door paolie »

^^ nee, dat is heel specifiek gedefinieerd in het RVV. Die heft alleen elektronische verboden op.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wouter N14 schreef: do 17 apr 2025, 10:32 Als het direct na een afrit begint, hoort er niks te staan. Anders een A2-100 :A2:
Bij Den Oever de toerit op kom je uit een 80 km/h gebied.

Maar, zet maar lekker een 130 bord neer. Wel zo duidelijk. Na zoveel jaar 100 km/h overdag zijn we toch al wel gewend aan snelheidsborden na iedere 'kruising'. Ik denk zelfs dat ISA systemen er niet mee overweg kunnen als het blanco is langs de berm.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Dan moet het ISA systeem zich aanpassen. Het is belachelijk dat we na iedere oprit een bord neerzetten als dat volgens de wet niet hoeft. Bovendien draag je dan bij aan het bordenoerwoud terwijl we dat zo veel mogelijk willen verminderen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: vr 18 apr 2025, 12:36Het is belachelijk dat we na iedere oprit een bord neerzetten als dat volgens de wet niet hoeft.
Daar koop je niks voor als je op een autoweg weer achter een Duitser zit die 80 rijdt omdat die niet snappen dat een bord :G3: als enige land in de regio 100 km/h inhoudt.

Dan kan het maar beter duidelijk aangegeven worden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Genoeg Gerda's die het ook niet begrijpen :lol:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: vr 18 apr 2025, 12:52
sven_engelen schreef: vr 18 apr 2025, 12:36Het is belachelijk dat we na iedere oprit een bord neerzetten als dat volgens de wet niet hoeft.
Daar koop je niks voor als je op een autoweg weer achter een Duitser zit die 80 rijdt omdat die niet snappen dat een bord :G3: als enige land in de regio 100 km/h inhoudt.

Dan kan het maar beter duidelijk aangegeven worden.
Mijn ervaring is dat Duitsers vaak ook niet snappen dat een kruispunt betekent dat een snelheidsbeperking die voor het kruispunt gold door het kruispunt automatisch wordt opgeheven, omdat dat in Duitsland anders werkt. Omgekeerd zetten de Duitsers na een kruispunt geen herhaling van een afwijkende Vmax neer, die geldt totdat die expliciet wordt opgeheven. Moeten Duitsers dan maar herhalingsborden neerzetten voor de Nederlanders waarvoor dit vreemd is?

Ik snap het punt wel, maar feit is dat verkeersregels van land tot land verschillen, en je moeilijk overal rekening mee kan houden tenzij we dit soort zaken in Europa verder zouden stroomlijnen. Maar dat gebeurt allerminst, en ik heb de indruk dat van alle EU-landen, Nederland misschien nog wel het meest een eigen koers gevaren heeft in de laatste drie decennia met o.a. de invoering van DV en de daarbijbehorende wegmarkeringen.

Overigens hangt aan de Poolse, Tsjechische en Zwitserse equivalent van de :G3: ook een specifieke maximumsnelheid, en dat zijn ook buurlanden van Duitsland. En er zijn nog wel wat meer landen waar aan een autowegbord een maximumsnelheid gekoppeld is. We zijn inderdaad afwijkend ten opzichte van de rest van de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië, maar helemaal vreemd is het nou ook weer niet.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Attietattie schreef: do 17 apr 2025, 12:02 Overigens heb je zelfs kans dat een rechter zegt dat jij beter had moeten weten. Afhankelijk van je werk, dagelijkse ritten en/of rij-ervaring.
Ik heb het hier volgens mij al vaker gemeld, maar die interpretatie is vaak ook net hoe het de staatskas uitkomt.
2 gevalletjes voor de rechter laten komen:

1. Stuk wat er uitziet als bubeko maar bibeko getrokken. Keihard afgestraft met een boete. Mijn verweer dat de weg er niet uitzag als bibeko of Vmax 50 werd van tafel geveegd want: de bebording geldt voor iedereen en u wordt niet geacht na te denken wat de bedoeling is.

Dus

2. Dit indachtig volg ik keurig de borden op de A9 die einde 90 km/h aankondigen en ga 130 rijden. Wordt keihard afgestraft, want ja "de bebording klopt misschien niet, maar u had kunnen weten dat het de bedoeling is dat hier dan weer 100 km/h geldt.

Ja, wat is het nou, Befehl ist Befehl ofwel bord is bord, of mag ik nog zelf nadenken wat de "bedoeling" is.?

Kortom ik heb er niet zo veel mee op.
Chris schreef: vr 18 apr 2025, 12:52 [Mijn ervaring is dat Duitsers vaak ook niet snappen dat een kruispunt betekent dat een snelheidsbeperking die voor het kruispunt gold door het kruispunt automatisch wordt opgeheven, omdat dat in Duitsland anders werkt.
Ik ben toch wel van mening dat "de Duitser" toch erg veel moeite heeft met zich aanpassen aan een andere situatie dan zuhause.
Ze worden vaak opgehemeld als fantastische chauffeurs maar als ik het onbeholpen gestuntel hier zoal zie (spitsstroken niet willen begrijpen, rotonde-paniek, vol in de ankers om fietsers voorrang te geven die geen voorrang hebben, 60 km/h bubeko hard zat vinden enz.) vind ik het aanpassingsvermogen toch vaak droevig.
Ik verdiep me ook in regels/gebruiken als ik hun land bezoek, enige mate van zich informeren voordat ze hierheen komen zou ook niet verkeerd zijn.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

mvalkenburg schreef: vr 18 apr 2025, 15:56 Ik ben toch wel van mening dat "de Duitser" toch erg veel moeite heeft met zich aanpassen aan een andere situatie dan zuhause.
Ze worden vaak opgehemeld als fantastische chauffeurs
Door wie dan? :rofl2:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

mvalkenburg schreef: vr 18 apr 2025, 15:56Ik verdiep me ook in regels/gebruiken als ik hun land bezoek, enige mate van zich informeren voordat ze hierheen komen zou ook niet verkeerd zijn.
Tja dat zou inderdaad iedereen moeten doen, maar de realiteit is anders.

En daar komt bij dat de autoweg een relatief zeldzaam wegtype is, die ook nog verschillende verschijningsvormen kent. Enkelbaans, dubbelbaans, met rotondes, zonder rotondes, met verkeerslichten, etc. En je komt er meestal niet eentje kort na het grensbord tegen, maar zoals in Friesland of Zeeland pas na een lang stuk over de snelweg gereden te hebben, en dan is dat grensbord met dat ene wegtype allang weer vergeten.

Zo moeilijk is het dan niet om er ook een bord 100 bij te hangen. Of in het geval van 130 km/h dag en nacht, een bord 130.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Verdrag van Wenen maar eens opfrissen? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Een bizar groot aantal autowegen in Nederland heeft ook helemaal geen vMax van 100 km/h; ik kan het werkelijk niemand kwalijk nemen dat de gemiddelde Gerda niet weet dat :G3: gelijk staat aan 100 km/h. Je wordt als automobilist 'getraind' om een onderbord te verwachten met een lagere vMax. En als Duitser kun je hier toch ook totaal geen wijs uit?

https://maps.app.goo.gl/XuSDMwRKJfYcC6Z79
https://maps.app.goo.gl/U1WUWNwggeWxCNfw7
https://maps.app.goo.gl/CqNRHRjQQBp5PAG99
https://maps.app.goo.gl/DWCLV96WdqDGV4oMA
https://maps.app.goo.gl/ceq7K3eG8rfSEtn88
https://maps.app.goo.gl/k8hBhd4eDRaEM87M7
https://maps.app.goo.gl/hdXyeCEBWvnbneEH7
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

mvalkenburg schreef: vr 18 apr 2025, 15:56Ik ben toch wel van mening dat "de Duitser" toch erg veel moeite heeft met zich aanpassen aan een andere situatie dan zuhause.
Ze worden vaak opgehemeld als fantastische chauffeurs maar als ik het onbeholpen gestuntel hier zoal zie (spitsstroken niet willen begrijpen, rotonde-paniek, vol in de ankers om fietsers voorrang te geven die geen voorrang hebben, 60 km/h bubeko hard zat vinden enz.) vind ik het aanpassingsvermogen toch vaak droevig.
Ik verdiep me ook in regels/gebruiken als ik hun land bezoek, enige mate van zich informeren voordat ze hierheen komen zou ook niet verkeerd zijn.
Zodra ze de grens over komen gaat het flink achteruit. Maar in Duitsland is het er naar mijn mening ook niet beter op geworden.

Wat die spitsstroken betreft: Als de gemiddelde kaaskop het ook niet interesseert en die ook maar in het midden maar blijft aanmodderen, dan kun je toch moeilijk verwachten dat onze gasten het wel goed doen... Ik bedoel ik zou ondanks bord en groene pijlen ook twijfelen als de locals dat niet volgen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Autostrada schreef: vr 18 apr 2025, 16:22 Een bizar groot aantal autowegen in Nederland heeft ook helemaal geen vMax van 100 km/h; ik kan het werkelijk niemand kwalijk nemen dat de gemiddelde Gerda niet weet dat :G3: gelijk staat aan 100 km/h. Je wordt als automobilist 'getraind' om een onderbord te verwachten met een lagere vMax. En als Duitser kun je hier toch ook totaal geen wijs uit?

https://maps.app.goo.gl/XuSDMwRKJfYcC6Z79
https://maps.app.goo.gl/U1WUWNwggeWxCNfw7
https://maps.app.goo.gl/CqNRHRjQQBp5PAG99
https://maps.app.goo.gl/DWCLV96WdqDGV4oMA
https://maps.app.goo.gl/ceq7K3eG8rfSEtn88
https://maps.app.goo.gl/k8hBhd4eDRaEM87M7
https://maps.app.goo.gl/hdXyeCEBWvnbneEH7
En als klap op de vuurpijl nog deze: https://maps.app.goo.gl/caQCv5xGBfszPAdt9
Ik neem het ze inderdaad niet kwalijk. Je kunt wel heel principieel stellen dat iedereen (incl buitenlanders) de wet zou moeten kennen maar dat is gewoon geen realistische verwachting. En alsof een snelheidsbordje onder een bordje 'autoweg' nou zoveel verschil maakt qua bordenwoud :')
Davy
expressweg

Bericht door Davy »

mvalkenburg schreef: vr 18 apr 2025, 15:56 Ik ben toch wel van mening dat "de Duitser" toch erg veel moeite heeft met zich aanpassen aan een andere situatie dan zuhause.
Dat is een fenomeen dat je bij alle landen wel ziet. Genoeg Nederlanders op de Belgische snelwegen tegenwoordig die niet harder dan 100 rijden of 80 op het Belgische OWN waar je nog 90 mag. Omgekeerd zie je hier in Zeeuws-Vlaanderen de Vlamingen op de 80-wegen 65-70 rijden...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Duitsers zijn volgens mij bang voor elke camera die ze als snelheidscamera zien. En er hangen nogal wat camera's langs de autosnelwegen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat klopt. De Duitser associeert een camera, of zelfs een voorwerp dat daarop lijkt, wat naast of boven de weg hangt al snel met een snelheidscamera.

Belangrijker nog is dat hen is verteld, en zo staat het zelfs ook in reisgidsen over "Die Niederlande", dat de boetebedragen hier aanzienlijk hoger liggen dan in hun eigen land. En dat is ook zo, want voor een paar kilometer te hard krijg je in Duitsland een boete van, zeg, twee tientjes. Maar in Nederland bedraagt het boetebedrag voor dezelfde overtreding al gauw het dubbele of meer.

Duitsers zijn tot slot nogal "gehoorzaam", dus 100 is 100 en niet 101. Dat, met in het achterhoofd die hoge boetes, is er de oorzaak van dat de Duitser zich in Nederland over het algemeen strikt aan de maximum snelheid houdt.

Nederlandse parkeertarieven zijn in Duitsland eveneens berucht: die zijn niet alleen erg duur, maar een parkeerovertreding resulteert in een enorme boete en vaak ook een wielklem of zelfs een weggesleept voertuig. Met nog eens een fors extra bedrag bovenop de al torenhoge parkeerboete.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dit informatieve filmpje met een ADAC-juriste kwam ik net tegen, het illustreert wat je zegt.
Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed net over de A28 en het leek wel alsof iedereen dacht dat je daar 130 km/h mag. Ik had de cruise control op 110 staan, haalde niemand in tussen Nunspeet en Zwolle, maar werd continu met 120+ ingehaald. Wel een heel ander beeld dan die colonnes achter iemand die met 1 km/h verschil op links hangt met 101 km/h.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik heb gisteren het stukje 130 tussen Lelystad en Emmeloord in beide richtingen bereden; en ik heb geen merkbaar verschil gemerkt met het gebruikelijke verkeersbeeld. Zelf vind ik het wel fijn dat ik legaal wat sleurhutten kan inhalen met snelheden rond de 130 op de teller :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Sinds de verlaging van de snelheid 5 jaar geleden naar 100 is dat volgens mij het algemene beeld.

Het levert meer irritatie in het verkeer op. Aan de ene kant heb je een groep die "gewoon" met 120 km/h blijft doorrijden en dus iedereen aan het inhalen is.
Aan de andere kant zijn er degenen die netjes 100 rijden. Als zij met 105 km/h iemand die 99 km/h rijdt gaan inhalen hebben ze direct een rij achter zich. Of wellicht geflitst en getoeter omdat ze te langzaam, gaan.

Daardoor rijdt het in Nederland totaal niet ontspannen. Het is steeds remmen en weer even gas tot je opnieuw moet remmen voor iemand die bv. in een tunnel op de rem gaat staan omdat tijdens die meters omlaag de meter 107 ofzo aangeeft.

Die 130 hoeft van mij niet: voor de meeste plaatsen in Nederland is dat te snel.
Laten we gewoon weer generiek de 120 als Vmax aanhouden en op plaatsen waar het nodig is de 100 blijven houden.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Willem schreef: zo 20 apr 2025, 16:50Die 130 hoeft van mij niet: voor de meeste plaatsen in Nederland is dat te snel.
Als dat echt te snel is, gaat men vanzelf langzamer rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Vinny schreef: zo 20 apr 2025, 16:49 Ik heb gisteren het stukje 130 tussen Lelystad en Emmeloord in beide richtingen bereden; en ik heb geen merkbaar verschil gemerkt met het gebruikelijke verkeersbeeld. Zelf vind ik het wel fijn dat ik legaal wat sleurhutten kan inhalen met snelheden rond de 130 op de teller :lol:
Dat is ook wel 1 vd plekken waar de snelheidsverlaging naar 100 nooit geëffectueerd is volgens mij :lol:
brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus »

Vandaag A7 tussen de sluizen gereden (waar ook 130 km/h mag nu) zorgt voor een onrustig wegbeeld omdat aan beide kanten van de traject of gewerkt wordt of de snelheid dusdanig naar beneden wordt gebracht. Ik zie de toegevoegde waarde niet van die verhoging naar 130 km/h.

Ter hoogte van het Monument richting Friesland is nog steeds 100 km/h; paar honderd meter maar toch.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ de meeste werkzaamheden op het traject zelf zijn nu toch klaar? Ter hoogte van de sluizen was er altijd al een ander snelheidsregime. Maar volgens mij kan je nu toch tussen die twee punten, als het verkeer het toelaat, langdurig 130 rijden? Je hoeft niet meer op je hoede te zijn t.h.v. de Kazematten voor een laser of flitser, denk ik dan.

Vanochtend reed ik tegen acht uur de A12 op bij Maarsbergen, richting Utrecht. Kwam er een Golf (8) aanstuiven, kennelijk nog in de veronderstelling dat het wintertijd was en dus nog 130 km/h (+) mocht. :dontknow: Hij (neem ik aan) stuitte op wat verkeer.. wat hij had kunnen zien aankomen maar (wellicht bewust) remde op het laatste moment zodat ie de reclame op de kentekenplaat van zijn voorganger duidelijk kon lezen.. :roll:
Terwijl rijstrook 1 gewoon vrij was.. optisch dan want formeel gesloten met een rood kruis. Zijn oplossing was dus, in de krapte, rechts inhalen. :neenee: Nu doe ik dat zelf ook weleens maar niet op die manier van 'hoeken'. Volgens mij is een bekeuring voor een rood kruis OF rechts inhalen / kleven / gevaarlijk rijgedrag om het even.

Verkeerscamera's genoeg trouwens, zijn ook net vernieuwd, denk ik. Zijn bol-achtig met een soort van stekeltjesdakje voor de zon. Zijn niet meer de langwerpige units.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Durashift schreef: zo 20 apr 2025, 21:38
Verkeerscamera's genoeg trouwens, zijn ook net vernieuwd, denk ik. Zijn bol-achtig met een soort van stekeltjesdakje voor de zon. Zijn niet meer de langwerpige units.
9 maanden geleden waren ze nog langwerpig en hadden al een stekeldakje: https://maps.app.goo.gl/DEA1L6m3cCDkVogt9?g_st=ac

(Off-topic, die camera's zijn niet voor snelheidsmeting of verkeersovertredingen. Alleen monitoren van het verkeer dacht ik.)
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

brandsrus schreef: zo 20 apr 2025, 20:26 Ik zie de toegevoegde waarde niet van die verhoging naar 130 km/h.
Ik eerlijk gezegd ook niet. Niet omdat 130 me niet bevalt maar eerder omdat het maar sumiere korte stukken 130 zijn. Pak het dan goed aan en fix eerst het stikstofgeneuzel zodat de snelheid op alle overige 100 6-19 trajecten ook verhoogd kan worden naar 130.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ En denk je dat dat onder kabinet Flodder-I nog gaat gebeuren? Die paar stukken waar nu weer permanent 130 mag worden gereden zijn puur symboolpolitiek.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Alles wat nu nog 100 is, is ook symboolpolitiek.

Van het weekend ook lekker legaal 130 150 gereden richting Emmeloord... om vervolgens stil te staan voor de Kethelbrug :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: zo 20 apr 2025, 16:39 Ik reed net over de A28 en het leek wel alsof iedereen dacht dat je daar 130 km/h mag. Ik had de cruise control op 110 staan, haalde niemand in tussen Nunspeet en Zwolle, maar werd continu met 120+ ingehaald. Wel een heel ander beeld dan die colonnes achter iemand die met 1 km/h verschil op links hangt met 101 km/h.
Als je op de A28 rijdt tussen Hoevelaken en Zwolle heb je bij uitstek veel lange-afstandsverkeer, zeker tijdens de Paasdagen. Maw verkeer uit de Randstad op weg naar de Paasbrunch in het noorden/oosten. Zeker op de lange afstand schiet het gewoon niet op met 100 km/h. Een beetje hetzelfde met 30 km/h bibeko, je beseft pas hoe tergend traag het is als je lange stukken precies op die vMax gaat rijden (100km/h op de teller dus).

Persoonlijk rijd ik overdag altijd zo'n 115 a 120 km/h op de teller. 's Avonds max 135 km/h, ik vind veel harder niet prettig rijden op de Nederlandse snelwegen met die smalle rijstrookjes en vaak matige fundering / hobbelige wegen.
caertandes
zandpaadje

Bericht door caertandes »

Ik was benieuwd naar iets heel specifieks, en misschien weet iemand het hier:
Wordt op de stukken waar nu weer 130 geldt dit ook herhaald na iedere oprit? Vroeger werd dit bij 130 niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat niemand meer zou snappen wat nou de snelheid is als er niets staat.