130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door sven_engelen »

Ik heb net op de A12 Utrecht - Den Haag gereden en kon op een korte file bij Gouda na, gewoon 115-120 rijden.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

In de Randstad heb je ook flink wat trajecten met 3 of meer rijstroken. Daarbuiten amper. En dan hang je dus een half uur achter die ene auto die met 93 km/u een colonne vrachtwagens inhaalt. Met nog 20 auto's tussen jou en die ene auto.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. De hele tegenstelling Randstad druk / provincie rustig werkt op veel manieren niet. Die vinden veel mensen in de provincie wellicht interessant, ook langs de lijn "wij lossen hier de problemen van de Randstad op" (wat in ieder geval qua stikstof totaal niet zo werkt), maar hij vliegt gewoon niet. Want de snelwegen in de Randstad hebben ook gemiddeld meer capaciteit gekregen, stonden vooraan toen er geld kon worden uitgedeeld voor capaciteitsverhogingen. In de provincies heb je dan ook nog eens de grote achterlandverbindingen, die bepaald meer verwerken dan het verkeer van Nergenshuizen naar de provinciehoofdstad. Het aantal echt rustige A-wegen in de provincie is gewoon uiterst beperkt.

Emissie- en uitstootargumenten tegen hogere snelheidslimieten lopen uiteindelijk altijd tegen hun houdbaarheid aan doordat men steeds schonere auto's produceert. Maar je kunt dat omgekeerd nooit werkelijk omkeren naar "dan is 150 dus prima". Want uiteindelijk stoten we met elkaar nog steeds veel te veel uit, en alles wat we minder uitstoten is in die zin nog steeds winst. Of dat nu om CO2 of stikstof gaat. Ook allemaal elektrisch gaan rijden los dat allemaal maar beperkt op, met name niet aan de CO2-kant. Want die elektriciteit die onze auto's in gaat wordt nog steeds voor een fors deel fossiel opgewerkt.

Veiligheidsargumenten hebben iets soortgelijks, maar dat werkt ook twee kanten uit. Doordat mensen zich toch vooral laten leiden door wegbeeld en drukte kun je aan vijf kilometer meer of minder nooit direct een gevolg koppelen. Je komt op enig moment natuurlijk wel uit op de statistiek die ten grondslag ligt aan bijvoorbeeld Vision Zero - dat de maximale impactsnelheid die het lichaam zo ongeveer aan kan wanneer de impact plaatsvindt in een beschermde auto tijdens een niet-frontaal of zijwaarts ongeluk en met gordel om. Daar zit zo rond de 110 wel een omslagpunt, dat tegenstanders van snelheidsverhoging niet helemaal zonder reden aanhalen. Tegelijkertijd is de snelweg bepaald niet de plek waar de kern van onze verkeersveiligheidsuitdagingen zit.
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Overal in Europa dezelfde maximum snelheid op de snelweg, het liefst de Duitse maximum snelheid..... :lol: Oh nee, dat is een adviessnelheid :duck:
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Coen Tunnel schreef: vr 18 jul 2025, 13:26Het duurt in de praktijk niet langer, want je kan toch nergens echt lekker doorrijden.

Geldt misschien voor de Randstad, niet in de rest van het land.

We zijn nu toch al gewend aan die 100 km/u.

Dat maakt het niet per se een fijne snelheid, en we wijken daarmee nog steeds flink af van andere Europese landen.

Het is veel veiliger.
Moet je buiten eens goed kijken, zodra één van de weinigen die zich strak aan de 100 houden gaat inhalen stroopt alles op en schuift als harmonica in elkaar.

Ja inderdaad, we zijn allemaal gewend aan de 100, daarom rijden zoveel bestuurders eerder 120. En het is inderdaad goed voor de doorstroming en veiligheid als alles als een harmonica in elkaar schuift en iedereen op een paar meter van elkaar blijft hangen zodra zo'n moraalridder z'n hok er zonder te zien voorsmijt. En als je de toppers tegen komt kun je bier en chips pakken voor een demo "hoe wissel ik niet van rijstrook" en "hoe druk ik gaatjes dicht"

Ik zal wel weer gek zijn, maar ik voel me op een autobaan met richtsnelheid 130 waar over het algemeen toch een beetje afstand gehouden word veiliger dan op de Nederlandse autosloomwegen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor zover het niet te druk is op de Autobahn, want dan is het daar ook feest met onveilige manoeuvres.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Als het daar druk is, voel ik me er nog steeds veiliger dan in Nederland. Het is alleen irritant dat het niet opschiet en er zitten inderdaad altijd wel wat "avonturiers" tussen, maar dat is in nederland naar mijn indruk zeer zeker niet beter.

Maar goed, dat is natuurlijk subjectief
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

duikgek89 schreef: wo 23 jul 2025, 11:26 Als het daar druk is, voel ik me er nog steeds veiliger dan in Nederland.
Ik vind de Duitse Autobahnen steeds vervelender rijden en ook onveiliger. Het gebrek aan dynamische signalering, de grote hoeveelheid 'Baustellen', maar bovenal het verkeersgedrag van de Duitse automobilisten: proberen toch 250 km/u te rijden als het daar veel te druk voor is, onnodig links en in het midden rijden, vol op de rem trappen bij een snelheidsbeperking, etc.

Nee, dan rij ik toch echt liever de Nederlandse snelwegen, ook al is dat dan met een beperking tot 100 km/u.
sven_engelen
expressweg

Als het druk is vind ik de Duitse Autobahn de hel op ongelimiteerde stukken. Vooral de Duitsers zijn dan enorm op de teentjes getrapt. Keihard op de rem gaan op het moment dat de snelheid eruit gaat en net zo hard weer optrekken zodra er ook maar iets van vrije ruimte is. Gevolg is dat je constant aan het hard gasgeven en hard remmen zit en o wee als je het geleidelijk doet, dan zit de eerste Friedrich met zijn BMW in je achterbumper te kloppen. Nee wat dat betreft doen we het in Nederland als het druk is toch net wat beter dan in Duitsland. Hoewel ik moet zeggen dat ik het in Frankrijk ook niet slecht vind om in drukte te moeten rijden...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ In Duitsland is het hollen of stilstaan en dat geeft een zeer onrustig effect.
Terwijl je in Frankrijk honderden kilometers heel ontspannen 130 kunt rijden. Het verschil tussen die landen begint steeds meer op te vallen.

Gezien de verkeersdrukte in Nederland vind ik 130 net wat te snel.
Wat mij betreft wordt opnieuw de 120 limiet landelijk ingevoerd (dat is een prima snelheid) met alleen een beperking tot 100 km/h als het echt nodig is. Bijvoorbeeld op de A10-west.
sven_engelen
expressweg

^^ 130 is buiten de hele drukken trajecten om en buiten de randstad echt wel te rijden hoor. Een snelweg als de A73 tussen Maasbracht en Roermond kan dat bijvoorbeeld prima aan.
jan
autoweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door jan »

De A65 richting ‘s-Hertogenbosch is net na De Baars ook permanent 100 km/h geworden viel mij vandaag op. Geen idee waarom, kan er niets over vinden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Jammer.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

jan schreef: di 16 sep 2025, 21:46 De A65 richting ‘s-Hertogenbosch is net na De Baars ook permanent 100 km/h geworden viel mij vandaag op. Geen idee waarom, kan er niets over vinden.
Dat is gek, want daar hoort een verkeersbesluit bij. Kan ook een actie van een milieuclub (XR ofzo) zijn geweest om de 6-19 h bordjes te verwijderen. Zal de eerste keer niet zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
sven_engelen
expressweg

^^ Kijkende naar het GIS bestand van 1 september van het NWB staat op de A65 dat het nog 130 is dus het zou best nog wel eens kunnen kloppen. Wellicht handig om dit even te melden bij RWS?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Peter schreef: wo 17 sep 2025, 11:17 Kan ook een actie van een milieuclub (XR ofzo) zijn geweest om de 6-19 h bordjes te verwijderen.
Dan moet je dat kunnen zien op de overgang van de permanent 100 naar 100 van 6-19h (en omgekeerd ). Staan er gewone borden 100, of met een zwart achtergrondschild?
jan
autoweg

Bericht door jan »

^^ Tussen De Baars en Tilburg Noord staan 100 borden met een zwart achtergrondschild.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
En bij de overgang naar N65 staan grote zwarte borden met een :G2: en :A1-80: erop. Is dus wel door RWS gedaan.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Nog vreemder is dat je nu als je vanuit Berkel-Enschot de N65(?) richting Den Bosch op gaat je nergens een :G1: tegenkomt terwijl de :G2: nu na de invoegstrook staat. Je mag dus maar invoegen met 80 waar het doorgaande verkeer 100 mag.
Fireman2209
zandpaadje

Bericht door Fireman2209 »

Wordt er ondertussen eigenlijk weer 130 gereden op de A37?

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173959 ... itse-grens
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Fireman2209 schreef: vr 31 okt 2025, 11:03 Wordt er ondertussen eigenlijk weer 130 gereden op de A37?
Massaal en niet alleen op de A37 ;)
Maar je bedoelt waarschijnlijk of het weer legaal mag.
Fireman2209
zandpaadje

Bericht door Fireman2209 »

^^

Ja of het legaal mag inderdaad :lol: (overdag)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

De afkorting NL op de Nederlandse kentekenplaten stond volgens de Duitsers voor "Nur Links" (alleen links), duidend op de gewoonte van Nederlandse bestuurders om op de Autobahn vrijwel constant alleen links te blijven rijden.

Inmiddels staat NL niet meer voor "Nur Links", maar voor "Nur Langsam" (alleen langzaam) omdat Nederlanders in hun eigen land en ook op Duitse Autobahn langzaam rijden, dat wil zeggen zelden sneller dan 100 - 110 met slechts af en toe een uitschieter naar 120.

Tja, als je dan met een hogere snelheid van zeg 150 of 160 op de Autobahn onderweg bent... dan is 100 - 120 wel langzaam, ja. :D
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

En wie zie ik in Nederland altijd star op de middelste rijstrook met exact 100 op de klok rijden... Juist, Duitsers....
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Yep. Want die camera's, hè... En boetebedragen waar je een hele dag voor moet werken. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je ziet inderdaad vaak Duitse auto's heel strak aan de snelheid houden, vaak ook van het type auto's dat op de Autobahn helemaal los gaat met hard rijden en op langzamer verkeer afstormen alsof ze het van de weg willen drukken.

Maar Duitsers denken schijnbaar dat elke mast een flitspaal heeft.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat laatste klopt wel zo ongeveer. Camera = op de rem en geen kilometer sneller dan toegestaan, want die boetebedragen... :schrikreactie:

Ingewijden, en zeker wij op het forum, weten dat het overgrote deel van de camera's langs de weg geen snelheidscamera's zijn. Maar voor een Duitser is dat niet helemaal duidelijk.

En als je dan al € 41 moet aftikken voor gecorrigeerd 4 kmh te snel op een provinciale weg... Dan moeten de bedragen voor nog hogere snelheidsovertredingen nog hoger liggen, denkt de Duitser. Hij heeft gelijk.
Raamkozijn31
woonerf

Bericht door Raamkozijn31 »

In Vlaanderen zou het kloppen, maar Nederland is eigenlijk een heel relaxed land als het op handhaving draait.
Misschien heeft dat ook met een rechts/links kabinet te maken, in Spanje en Zweden zijn er meer flitsers geplaatst tijdens linkse regeerperiodes.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Chris schreef: vr 31 okt 2025, 14:09 Je ziet inderdaad vaak Duitse auto's heel strak aan de snelheid houden, vaak ook van het type auto's dat op de Autobahn helemaal los gaat met hard rijden en op langzamer verkeer afstormen alsof ze het van de weg willen drukken.

Maar Duitsers denken schijnbaar dat elke mast een flitspaal heeft.
Ik weet niet of ze weer vakantie hebben, maar de N9 zat zojuist weer ramvol met die mo... Duitsers. Vreselijk irritant: elke lichte bocht was terug naar 70, bij een bordje 70 in de remmen en terug naar 65 en als een schildpad over een kruising heen rollen. Dan duurt die 30 km vanaf Alkmaar nog héél erg lang... :rooie:
Enne gojje mins blieft altied leave.
sven_engelen
expressweg

paolie schreef: vr 31 okt 2025, 14:05 En wie zie ik in Nederland altijd star op de middelste rijstrook met exact 100 op de klok rijden... Juist, Duitsers....
Dat en ze snappen spitsstroken nóg minder dan Nederlanders. Wat ben ik blij dat de spitsstrook op de A2 is verdwenen...