130 km/h op Nederlandse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!
Omdat het hier gaat om de algemene V-max, en die is niet locatiegebonden.
Alle uitzonderingsgevallen (de 100 en 80 stukken) kosten waarschijnlijk wel veel tijd (vanwege de te verwachten bezwaren die kunnen worden ingediend)
Alle uitzonderingsgevallen (de 100 en 80 stukken) kosten waarschijnlijk wel veel tijd (vanwege de te verwachten bezwaren die kunnen worden ingediend)
-
hoevenpe
- expressweg
Maakt echter dit niet de veel relevantere verhoging van 100 naar 120/130 niet veel ingewikkelder?
Want die procedures moeten dan tegen 130 getoetst worden en niet tegen 120...
Volgens mij moet je nu eerst alle snelweg trajecten verhogen waar nodig (van 100 naar 120 dus) en daarna pas met een algemene maatregel de vMax van 120 naar 130 verhogen. Want anders krijg je die langzame stukken nooit omhoog en heb je dus zeker in de randstad niet echt iets aan deze maatregel...
Want die procedures moeten dan tegen 130 getoetst worden en niet tegen 120...
Volgens mij moet je nu eerst alle snelweg trajecten verhogen waar nodig (van 100 naar 120 dus) en daarna pas met een algemene maatregel de vMax van 120 naar 130 verhogen. Want anders krijg je die langzame stukken nooit omhoog en heb je dus zeker in de randstad niet echt iets aan deze maatregel...
-
Wouter N14
- Moderator
Daarnaast vrees ik nog steeds dat deze maatregel er toe zal leiden dat een aantal wegvakken juist snelheid verliezen, dus van 120 naar 100. Enerzijds omdat er mensen zullen gaan roepen dat 130 echt niet kan op bijvoorbeeld een A44, anderzijds als soort compensatiemaatregel ("oke, daar 130 maar dan daar 100").
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
DjIdee
- autoweg
Bij een algemene maatregel bestuur specificeer je geen specifiek wegvak, en daardoor omzeil je allerlei procedures die je bij bouw/verbouw/verhoging of verlaging vmax op specifiek gedeelte niet hebt....
Althans, zo is het mij uitgelegd, raar maar waar...
Althans, zo is het mij uitgelegd, raar maar waar...
-
hoevenpe
- expressweg
Op zich is uitruilen helemaal geen probleem, mits het maar correct gebeurd:
dus bijv. de A44 naar 100 (deels) maar tegelijk de A4 naar 130.
of de A12 langs zoetermeer naar 100 maar dan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam naar 130.
Volgens mij was dat sowieso al de bedoeling in het regeerakkoord.
dus bijv. de A44 naar 100 (deels) maar tegelijk de A4 naar 130.
of de A12 langs zoetermeer naar 100 maar dan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam naar 130.
Volgens mij was dat sowieso al de bedoeling in het regeerakkoord.
-
Wouter N14
- Moderator
-
hoevenpe
- expressweg
De A44 mag van mij best deels naar 100, zeker bij die smalle bruggetjes...
Zo zijn er wellicht meer plekken te bedenken waar 100 gezien de bebouwing beter op z'n plaats is dan 130.
Feit is (ik had daar ook al een keer een lijstje van gemaakt op dit forum) dat gewoon er veel meer trajecten zijn die omhoog moeten qua snelheid dan plekken waar het omlaag zou kunnen gezien de omstandigheden. De snelheid moet gewoon bij de weg passen, dus langs Dordt 100, maar dan verderop na de tunnel weer vrij tot aan Rotterdam bijv.
Of bedoelde jij wat anders?
Zo zijn er wellicht meer plekken te bedenken waar 100 gezien de bebouwing beter op z'n plaats is dan 130.
Feit is (ik had daar ook al een keer een lijstje van gemaakt op dit forum) dat gewoon er veel meer trajecten zijn die omhoog moeten qua snelheid dan plekken waar het omlaag zou kunnen gezien de omstandigheden. De snelheid moet gewoon bij de weg passen, dus langs Dordt 100, maar dan verderop na de tunnel weer vrij tot aan Rotterdam bijv.
Of bedoelde jij wat anders?
-
Wouter N14
- Moderator
Ik bedoel ongeveer hetzelfde, maar het lijkt mij echt niet nodig om een aantal wegvakken af te waarderen van 120 naar 100. Dat er een aantal van 100 naar 120/130 moet is zeker waar.
-
Wouter N14
- Moderator
[url=http://www.nu.nl/politiek/2356088/pvv-wil-elf-kilometer-hard-voorlopig-niet-bekeuren.html]www.nu.nl[/url] (14-1-2010) schreef: PVV wil elf kilometer te hard voorlopig niet bekeuren
AMSTERDAM - Gedoogpartij PVV wil dat automobilisten die maximaal elf kilometer per uur te hard rijden daarvoor niet meer worden bekeurd, aangezien het nieuwe kabinet de maximumsnelheid op autosnelwegen wil verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur. Tweede Kamerlid Raymond de Roon (PVV) heeft daarover donderdag Kamervragen gesteld aan de nieuwe minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).De Roon eist niet alleen een 'onmiddellijke stop' op het uitdelen van bekeuringen op snelwegen, nu Opstelten is aangetreden. Wat hem betreft worden ook de bonnen die zijn uitgeschreven sinds het bekend worden van het regeerakkoord, ingetrokken.
-
Wimpie24
- expressweg
Dat is toch niks abnormaal. In sommige gemeenten wordt hier pas vanaf 15km/u te hard geflitst.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Neem aan dat alle handhavers binnen België zelfde marges hanteren. Mompelt iets over rechtsgelijkheid :confuuuse:
-
hoevenpe
- expressweg
Op zich zijn er best argumenten te vinden om de grenzen op de snelweg te verhogen van +8 naar +11, maar eerlijk gezegd vind ik dat nou niet zo'n schokkende verhoging... Of zou hij +11 + 8 bedoelen?
Met terugwerkende kracht is natuurlijk heerlijk populistisch en neem ik niet zo serieus
Met terugwerkende kracht is natuurlijk heerlijk populistisch en neem ik niet zo serieus
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Gebeurt in Nederland ook niet altijd.waldo79 schreef:Neem aan dat alle handhavers binnen België zelfde marges hanteren. Mompelt iets over rechtsgelijkheid :confuuuse:
Er is ooit tijdens werkzaamheden op de Ring Alkmaar een controle gehouden. Daar was de Vmax 80, de Vwiu (snelheid bij werk in uitvoering) 50. Daar werd toen pas gehandhaafd vanaf 80. Dus alleen de 'wegmisbruikers' kwamen op de foto en kregen terecht een beste prent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
DjIdee
- autoweg
Duitsland heeft ook een ruimere marge....
Die 70% die nu tot 10km te hard zal pijn doen in de schatkist en in de scores... En het CJIB moet gaan zoeken naar andere financiering, want dat zijn heel veel administratiekosten
Hoop dat het overgenomen wordt. Met terugwerkende kracht hoeft dan weer niet, maar dat zal ook de insteek geweest zijn... Vanaf nu, prima
Die 70% die nu tot 10km te hard zal pijn doen in de schatkist en in de scores... En het CJIB moet gaan zoeken naar andere financiering, want dat zijn heel veel administratiekosten
Hoop dat het overgenomen wordt. Met terugwerkende kracht hoeft dan weer niet, maar dat zal ook de insteek geweest zijn... Vanaf nu, prima
-
kukel360
- stadsweg
Volgens mij is het een verhoging van 124 km/h naar 131 km/h. Ongecorrigeerd is dit 135 km/h. Dus 7 km/h meerhoevenpe schreef:Op zich zijn er best argumenten te vinden om de grenzen op de snelweg te verhogen van +8 naar +11, maar eerlijk gezegd vind ik dat nou niet zo'n schokkende verhoging... Of zou hij +11 + 8 bedoelen?
-
Wimpie24
- expressweg
Dat is zeker niet zo. Een jaar of twee terug kwam het zelf uit de lokale én federale wegpolitie in de provincie Limburg veel ruimere marges hanteerden in de rest van het land. Daar werd je bijvoorbeeld op de snelweg pas vanaf 135 km/u geflitst. Nu is dat teruggevallen tot gemeentes waar de lokale politie op opdracht van de burgervader de bevolking van zware boetes behoed en zijn dus zijn positie in bescherming genomen wordt. In België staat de burgemeester aan het hoofd van de gemeentelijke politie en de brandweer.waldo79 schreef:Neem aan dat alle handhavers binnen België zelfde marges hanteren. Mompelt iets over rechtsgelijkheid :confuuuse:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
hoevenpe
- expressweg
S.v.p dan ook 115 en 94 voor de 100 en 80 zones, en ook op autowegen... kijk, daar hebben we wat aankukel360 schreef: Volgens mij is het een verhoging van 124 km/h naar 131 km/h. Ongecorrigeerd is dit 135 km/h. Dus 7 km/h meer
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Het zou volgens mij ook logisch(er) zijn om alle stukken snelweg met een Vmax van 80 of 100 km/u naar 90 respectievelijk 110 km/u te verhogen. Dan hou je mooi de "oneven tientallen" als rijtje, aansluitend met wat er op de matrixborden getoond kan worden: (30) - 50 -70 - 90 - 110 - 130. 
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De ANWB vindt dat op tweebaanswegen het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en regulier verkeer te groot wordt bij een maximumsnelheid van 130 (nieuwsbericht). Kan de ANWB dan wellicht even uitleggen hoe vreselijk onveilig het ons omringende buitenland is, waar een dergelijk snelheidsverschil al jaren gebruikelijk is en waar de meerderheid van de wegen net zo tweebaans is als hier?
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Re-Design, Kilometerheffing, Filevrije dag....
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
De anwb moet eens kleur bekennen en niet via allerlei omwegen en smoesjes toch tegen allerlei verbeteringen voor automobilisten zijn. Zeg dan gewoon eerlijk dat je de belangenclub van vroeger niet meer wilt zijn.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
ANWB-advies voor 130 km-zones aan het kabinet, overdag:

En 's nachts:

Wat mij direct opvalt is de A37. Alleen in de nacht daar 130? Kan wat mij betreft 24/h per dag

En 's nachts:

Wat mij direct opvalt is de A37. Alleen in de nacht daar 130? Kan wat mij betreft 24/h per dag
Laatst gewijzigd door mhkamp op do 14 okt 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Euregio
- geband
huhh
waarom mag je op de lege wegen in Groningen (2x2) geen 130, en langs steden als Zoetermeer juist wel..
Heel noord nederland mag het niet, en precies op de drukke locatie's wel, ik snap er niks van.
Heel noord nederland mag het niet, en precies op de drukke locatie's wel, ik snap er niks van.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dit had ik al voorspeld eerder in deze draad. Dat wordt een fles champagne opentrekken vanavond, met overheerlijke gebraden dode mus erbijkukel360 schreef:Volgens mij is het een verhoging van 124 km/h naar 131 km/h. Ongecorrigeerd is dit 135 km/h. Dus 7 km/h meerhoevenpe schreef:Op zich zijn er best argumenten te vinden om de grenzen op de snelweg te verhogen van +8 naar +11, maar eerlijk gezegd vind ik dat nou niet zo'n schokkende verhoging... Of zou hij +11 + 8 bedoelen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Jeroentedee
- stadsweg
Wat een belachelijke kaartjes.
Wel 130 op een 2x3 maar nog steeds volle A12 maar niet op rustige wegen als grote delen van de a73 en de A50 onder Paalgraven.
Wel 130 op een 2x3 maar nog steeds volle A12 maar niet op rustige wegen als grote delen van de a73 en de A50 onder Paalgraven.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Op de A73 zal wel teveel vrachtverkeer rijden...
Maar goed, neemt niet weg dat over het algemeen daar wel gewoon 130 gereden kan worden...
Maar goed, neemt niet weg dat over het algemeen daar wel gewoon 130 gereden kan worden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De ANWB koppelt de maximumsnelheid van 130 km/u aan het aantal rijstroken. Bij 3 rijstroken of meer mag je van hun 130 km/u, op andere wegen 120.Euregio schreef:huhhwaarom mag je op de lege wegen in Groningen (2x2) geen 130, en langs steden als Zoetermeer juist wel..
![]()
-
woutero
- stadsweg
Dat advies van de ANWB moest de regering maar eens vrolijk naast zich neerleggen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de stedelijke gebieden: Emmeloord en Heerenveen?!
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Ach, de ANWB is onder Van Woerkom langzaam maar zeker opgeschoven naar links. Nu zullen ze inderdaad kleur moeten bekennen.
Als ze nog meer van dit soort onzin blijven uitkramen dan wordt het misschien maar eens tijd om maar eens lid te worden van een andere wegenwacht.
Als ze nog meer van dit soort onzin blijven uitkramen dan wordt het misschien maar eens tijd om maar eens lid te worden van een andere wegenwacht.
-
Chris
- Moderator
Van mij hoeft die 130 niet zo nodig, maar de argumenten van de tegenstanders slaan echt nergens op.
In half Europa is de maximumsnelheid 130 en daar wordt het verschil met het vrachtverkeer niet als een probleem geacht. Zowieso zal het echt niet statistisch significant onveiliger worden door 10 km/uur sneller. Het geluidsaspect hebben we het al eerder over gehad; circa 0.3 dB hoger. Dat is een verhoging die je niet kan waarnemen (3 dB is ongeveer het eerste verschil wat een menselijk gehoor kan waarnemen). Qua uitstoot kan ik daar niet zo veel over zeggen, behalve dat wettelijke rekenmodellen (ISL, CAR) niet eens op de exacte maximumsnelheid zijn gebaseerd, alleen op wegtype.
In half Europa is de maximumsnelheid 130 en daar wordt het verschil met het vrachtverkeer niet als een probleem geacht. Zowieso zal het echt niet statistisch significant onveiliger worden door 10 km/uur sneller. Het geluidsaspect hebben we het al eerder over gehad; circa 0.3 dB hoger. Dat is een verhoging die je niet kan waarnemen (3 dB is ongeveer het eerste verschil wat een menselijk gehoor kan waarnemen). Qua uitstoot kan ik daar niet zo veel over zeggen, behalve dat wettelijke rekenmodellen (ISL, CAR) niet eens op de exacte maximumsnelheid zijn gebaseerd, alleen op wegtype.