De keuze van netwerkdoelen / control cities (deel 1)
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- expressweg
Toch is volgens mij de afstand van de Utrechtsebrug tot aan afrit Ouderkerk ook nog wel een kilometer of 5. Dan zou het totaal dus 210 de ene kant op zijn. Na Maastricht komt Amsterdam gelijk op de borden en zou het toch tenminste meer dan 200 moeten zijn lijkt mij?Riva schreef:Amsterdam komt pas na Maastricht op de borden op de A2 vanuit het Zuiden. Daarvoor staan alleen Maastricht, Heerlen en Eindhoven op de borden.
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is al eens ergens ter sprake gekomen op dit forum, maar ik weet even niet meer waar...hoevenpe schreef:Na Maastricht komt Amsterdam gelijk op de borden en zou het toch tenminste meer dan 200 moeten zijn lijkt mij?
In elk geval: Amsterdam staat bij knooppunt Kruisdonk voor het eerst vermeld, maar zonder afstandsaanduiding. De eerste borden MET afstandsaanduiding staan bij Meerssen op de Kruisberg. Afstand tot Amsterdam is dan nog 198 km.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Dat zou mij ook logischer lijken. Wat mij betreft kan het dan vanaf Cheratte worden aangegeven.bas1984 schreef:Wat mij betreft mogen ze Amsterdam ook al vanaf de Belgische grens aangeven. De A2 loopt namelijk, ondanks de onderbreking in Maastricht, helemaal door naar Amsterdam.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader
Eerst dient men te weten waar het gros van het (bovenlokaal) verkeer, dat op een bepaalde plek passeert, naartoe gaat. Idealiter kiest men op basis daarvan de bestemmingen (over de nationale grenzen heen). Weg dus met de huidige strikte regels in de Nederlandse bewegwijzering.
Mij lijkt het best dat:
- Indien er op de weg een grote stad ligt, die als 'focaal verdeelpunt' functioneert (d.w.z. een punt waar het verkeer zich opsplitst in verschillende richtingen, of een punt dat de eindbestemming is van een groot aantal weggebruikers) ligt, wordt deze als voorlopige eindbestemming aangegeven.
- Indien het verkeer zich opsplitst op een knooppunt a.h.w. in the middle of nowhere, wordt een bijkomende bestemming toegevoegd, die gelegen is langs de kruisende weg.
- Aanvullend worden belangrijke tussenliggende doelen aangeduid.
- Er wordt rekening gehouden met het belang van de weg: lokaal, nationaal, internationaal. Op een internationale transportas bijvoorbeeld geeft men vlugger lange-afstandsdoelen aan dan op een snelweg van eerder lokaal belang.
- Eventueel kunnen lange-afstandsdoelen eenmalig aan belangrijke knooppunten of bijvoorbeeld aan de grens worden aangeduid d.m.v. een 'volg route...'-bord (km-aanduiding incluis).

Bord in Belgische uitvoering, zoals ik het zou plaatsen langs de E40 net na de Duits-Belgische grens te Lichtenbusch. Paris en Lille hoeven op deze manier niet permanent aangeduid te worden tot Liège; en toch lever je service aan het lange-afstandsverkeer.
Deze vijf richtlijnen zou ik als dusdanig in de praktijk omzetten, d.w.z. niet te strikt en afhankelijk van de situatie.
Toegepast op de A2, kies ik voor Eindhoven als eindbestemming tussen KP Amstel en Eindhoven. Ik ben er zeker van dat het verkeer ter hoogte van pak 'm beet KP Deil niet massaal op weg is naar Maastricht; onnodig dus om dat al vanaf Amsterdam aan te geven. In Eindhoven zal het verkeer zich opsplitsen richting Venlo, Maastricht (en Antwerpen). Indien de A2 Eindhoven-grens B het nummer A75 had gekregen, zou Maastricht niet op de borden hebben gestaan bij KP Deil.
In omgekeerde richting: eindbestemming Amsterdam.
Wat betreft de A2 Eindhoven-grens B, vind ik het wat moeilijker. Ofwel [Köln, Maastricht] ofwel [Köln, Liège, Maastricht]. Köln onder voorbehoud, nadat aangetoond is dat een aanzienlijk deel van het bovenlokaal verkeer op KP Kerensheide voor de A76 kiest. Liège is ook een moeilijk geval, want veel verkeer is er ten zuiden van Maastricht niet meer. Om het aantal permanent aangegeven doelen te beperken, opteer ik voor een bord 'Liège 105km, volg route Maastricht'.
Luxembourg is m.i. uitgesloten, omdat Liège net dezelfde rol als Eindhoven vervult: verdeelpunt richting Brussel, Namur, Luxembourg, Verviers.
Wat vinden jullie?
EDIT: in omgekeerde richting:
- tussen KP Cheratte en Eindhoven: Eindhoven als eindbestemming
- tussen Eindhoven en Amsterdam: Amsterdam als eindbestemming
Mij lijkt het best dat:
- Indien er op de weg een grote stad ligt, die als 'focaal verdeelpunt' functioneert (d.w.z. een punt waar het verkeer zich opsplitst in verschillende richtingen, of een punt dat de eindbestemming is van een groot aantal weggebruikers) ligt, wordt deze als voorlopige eindbestemming aangegeven.
- Indien het verkeer zich opsplitst op een knooppunt a.h.w. in the middle of nowhere, wordt een bijkomende bestemming toegevoegd, die gelegen is langs de kruisende weg.
- Aanvullend worden belangrijke tussenliggende doelen aangeduid.
- Er wordt rekening gehouden met het belang van de weg: lokaal, nationaal, internationaal. Op een internationale transportas bijvoorbeeld geeft men vlugger lange-afstandsdoelen aan dan op een snelweg van eerder lokaal belang.
- Eventueel kunnen lange-afstandsdoelen eenmalig aan belangrijke knooppunten of bijvoorbeeld aan de grens worden aangeduid d.m.v. een 'volg route...'-bord (km-aanduiding incluis).

Bord in Belgische uitvoering, zoals ik het zou plaatsen langs de E40 net na de Duits-Belgische grens te Lichtenbusch. Paris en Lille hoeven op deze manier niet permanent aangeduid te worden tot Liège; en toch lever je service aan het lange-afstandsverkeer.
Deze vijf richtlijnen zou ik als dusdanig in de praktijk omzetten, d.w.z. niet te strikt en afhankelijk van de situatie.
Toegepast op de A2, kies ik voor Eindhoven als eindbestemming tussen KP Amstel en Eindhoven. Ik ben er zeker van dat het verkeer ter hoogte van pak 'm beet KP Deil niet massaal op weg is naar Maastricht; onnodig dus om dat al vanaf Amsterdam aan te geven. In Eindhoven zal het verkeer zich opsplitsen richting Venlo, Maastricht (en Antwerpen). Indien de A2 Eindhoven-grens B het nummer A75 had gekregen, zou Maastricht niet op de borden hebben gestaan bij KP Deil.
In omgekeerde richting: eindbestemming Amsterdam.
Wat betreft de A2 Eindhoven-grens B, vind ik het wat moeilijker. Ofwel [Köln, Maastricht] ofwel [Köln, Liège, Maastricht]. Köln onder voorbehoud, nadat aangetoond is dat een aanzienlijk deel van het bovenlokaal verkeer op KP Kerensheide voor de A76 kiest. Liège is ook een moeilijk geval, want veel verkeer is er ten zuiden van Maastricht niet meer. Om het aantal permanent aangegeven doelen te beperken, opteer ik voor een bord 'Liège 105km, volg route Maastricht'.
Luxembourg is m.i. uitgesloten, omdat Liège net dezelfde rol als Eindhoven vervult: verdeelpunt richting Brussel, Namur, Luxembourg, Verviers.
Wat vinden jullie?
EDIT: in omgekeerde richting:
- tussen KP Cheratte en Eindhoven: Eindhoven als eindbestemming
- tussen Eindhoven en Amsterdam: Amsterdam als eindbestemming
-
- autoweg
-
- autoweg
Ik zou Köln door Aachen vervangen (goh ;-)), qua ligging en grootte is het vergelijkbaar met Luik en het is de eerste grote stad over (op ;-)) de grens. Bovendien is de verbinding Eindhoven-Keulen helemaal niet zo logisch via A2/A76, dat kan beter via A67/BAB40/BAB57 of A67/BAB40/BAB3.Rien schreef: Wat betreft de A2 Eindhoven-grens B, vind ik het wat moeilijker. Ofwel [Köln, Maastricht] ofwel [Köln, Liège, Maastricht]. Köln onder voorbehoud, nadat aangetoond is dat een aanzienlijk deel van het bovenlokaal verkeer op KP Kerensheide voor de A76 kiest. Liège is ook een moeilijk geval, want veel verkeer is er ten zuiden van Maastricht niet meer. Om het aantal permanent aangegeven doelen te beperken, opteer ik voor een bord 'Liège 105km, volg route Maastricht'.
Wat vinden jullie?
Overigens zou ik Aken met tussen haakjes Aachen erop zetten, net als Luik.. ;-)
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- Secretaris
Op dit punt wil ik me toch een keer in deze discussie mengen.Rien schreef:- Eventueel kunnen lange-afstandsdoelen eenmalig aan belangrijke knooppunten of bijvoorbeeld aan de grens worden aangeduid d.m.v. een 'volg route...'-bord (km-aanduiding incluis).
De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- verkeersader
Da's geen slecht idee. Ik zie nu trouwens in dat ik een fout heb gemaakt, want gezien de plek waar het bord staat, zou er "suivre Liège folgen" of iets dergelijks moeten staan. Het maakt het er niet overzichtelijker op.René schreef:De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
Als internationaal symbool lijkt me een pijl het meest eenvoudig... en het duidelijkst? (Dus "--> Liège".)
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
-
- autoweg
Ik denk dat het wel meevalt als je "via" gebruikt. Dat betekent in de meeste "grote" talen hetzelfde. In Duitsland vinden ze dat in ieder geval ook en daarom zie je op de BAB93 als je uit Oostenrijk komt een groot bord: Berlin via (über) <93><8><99><9>René schreef: Op dit punt wil ik me toch een keer in deze discussie mengen.
De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
(snelwegnummers uit mijn hoofd..)
-
- autoweg
Hoe bedoel je? Dat het niet handig is om het aan te geven? Dat is het inderdaad niet. Daar heb je gelijk in. Maar tot dat de A73 er is, is het een geweldig alternatief!jeroent schreef:Ja maar dat lijkt me tot 2007/2008 niet echt bevorderlijk voor jou en je stadsgenoten (tenminste in een van je 2 woonplaatsen).. dus ook niet wenselijk voor bewegwijzeringbas1984 schreef:of Keulen via de A67/BAB61/BAB4. Dat gaat ook erg goed.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Ok op die manier.. Ik was even in de war met een ander topic
Toch wordt op de radio soms gemeld om over Venlo te gaan (wanneer er iets gebeurd is op de A2/A76).
Ik snap natuurlijk dat voor de bewoners aan de Klagenfurtlaan te Venlo dat niet prettig is. Echter, op dit moment is het een veel gebruikte route, ook voor richting Keulen.

Toch wordt op de radio soms gemeld om over Venlo te gaan (wanneer er iets gebeurd is op de A2/A76).
Ik snap natuurlijk dat voor de bewoners aan de Klagenfurtlaan te Venlo dat niet prettig is. Echter, op dit moment is het een veel gebruikte route, ook voor richting Keulen.
-
- autoweg
Bij extra verkeer door een calamiteit wordt vanuit Duitsland echter de route via de B221 (AS Kaldenkirchen-AS Straelen) aanbevolen. Er staan op de 61 zelfs speciale borden met knipperlichten voor die ze aan kunnen zetten.bas1984 schreef:Ok op die manier.. Ik was even in de war met een ander topic![]()
Maar volgens mij is dat meer als er in Venlo een versperring is. Ik heb ze al 2 keer in werking gezien, maar weet dus niet wat er toen aan de hand was.
Misschien is het sowieso een beter idee om die route als vaste bewegwijzering ri. Mönchengladbach in te stellen. Het is niet ver om en levert een stuk minder overlast op (behalve dan in Leuth). De weg is goed "uitgebouwd" dus eigenlijk is daar niet zoveel op tegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen. Ben daar wel eens geweest, toen het donker was. Das echt uitkijken daar voor overstekend wild. Bovendien zit het 'om' vooral in dat eerste stukje. Daar kom je uit het westen maar vanaf de afslag loopt de weg nog een heel stuk in west/zuidwestelijke richting terug.
-
- autoweg
Ja en nu ik erover nadenk zijn de Duitsers ook vast niet zo blij om onze overlast naar hun land te verplaatsen.Jeroen schreef:Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen. Ben daar wel eens geweest, toen het donker was. Das echt uitkijken daar voor overstekend wild. Bovendien zit het 'om' vooral in dat eerste stukje. Daar kom je uit het westen maar vanaf de afslag loopt de weg nog een heel stuk in west/zuidwestelijke richting terug.
Het is niet hun schuld dat die A74 er niet al lang ligt...
-
- Wegnummerfotograaf
Nee, maar wel dat ze destijds de BAB61 recht naar Venlo hebben laten lopen, in plaats van aan de sluiten op de BAB40...jeroent schreef:Het is niet hun schuld dat die A74 er niet al lang ligt...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Ongeveer hier dus:Jeroen schreef:Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg