Dit is nu wat je noemt geschiedenis, hopelijk breken ze het niet af voor een appartementsblok of zo .standaard.be schreef:Checkpoint Bravo geveild in Berlijn
donderdag 16 september 2010, 18u27 Bron: ap Auteur: kld
Het minder bekende broertje van Checkpoint Charlie in Berlijn, Checkpoint Bravo, is op een veiling voor 45 duizend euro verkocht aan een anonieme bieder. Dat heeft het veilinghuis donderdag bekendgemaakt.
Het eigendom is anderhalve hectare groot. Er staat nog altijd een gebouw op de grond, dat gebruikt werd als controlepost voor reizigers tussen Oost- en West-Berlijn. Het bouwwerk verkeert echter in dusdanig gehavende staat dat het perceel als bosgrond is geveild.
Checkpoint Bravo was de belangrijkste toegang via de snelweg tot het zuidwesten van Berlijn. De controlepost werd gebruikt tot in 1969 de weg werd verlegd.
[DDR] Checkpoint Bravo geveild in Berlijn
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
[DDR] Checkpoint Bravo geveild in Berlijn
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Checkpoint Bravo geveild in Berlijn

Ik vermoed dat er op de foto's twee verschillende plaatsen te zien zijn. De eerste foto, van het gebouw, is vermoedelijk gemaakt bij het "nieuwe" Checkpoint, dat zich hier bevond. De tweede foto, de verlaten weg, is hier gemaakt bij het "oude" Checkpoint. Omdat de toenmalige autoweg de grens twee keer kruiste, heeft de DDR de weg destijds verlegd en een nieuw controlepunt geopend.
Het stuk grond dat nu geveild is, is zeer waarschijnlijk de oude grensovergang. Ik vermoed dat de foto van het gebouw hier dus niet bij hoort...
-
- autoweg
Merci voor de opheldering ...
Ik moet toch eens naar Berlijn gaan precies, een speciale en interessante stad!
Ik moet toch eens naar Berlijn gaan precies, een speciale en interessante stad!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
- 2x2 autosnelweg
Ik meen eens gelezen te hebben dat een deel van de oude snelweg een camping was geworden.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- expressweg
Als het Checkpoint ten zuidwesten van West-Berlijn ligt, lijkt het mij onmogelijk dat het als controlepost voor reizigers tussen West- en Oost-Berlijn heeft gediend, zoals in het artikel wordt beweerd. Het is volgens mij veel logischer dat het checkpoint onderdeel was van de Transitroute.
-
- Voorzitter
Meer over Allied Checkpoint Bravo, met veel foto's van door de jaren heen:
http://www.berlin-brigade.de/us-ins/us-ein6.html
http://www.berlin-brigade.de/us-ins/us-ein6.html
-
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad, daar had ik overheen gelezen. Het betreft inderdaad een controlepunt tussen de DDR en West-Berlijn en niet tussen West-Berlijn en Oost-Berlijn, want dat was o.a. Checkpoint Charlie.kees schreef:Als het Checkpoint ten zuidwesten van West-Berlijn ligt, lijkt het mij onmogelijk dat het als controlepost voor reizigers tussen West- en Oost-Berlijn heeft gediend, zoals in het artikel wordt beweerd. Het is volgens mij veel logischer dat het checkpoint onderdeel was van de Transitroute.
Klopt.Frits schreef:Ik meen eens gelezen te hebben dat een deel van de oude snelweg een camping was geworden.
-
- 2x3 autosnelweg
45.000 euro voor een stuk grond van anderhalf hectare? Dat is toch spotgoedkoop.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [DDR] Checkpoint Bravo geveild in Berlijn
*Zware stof*
Na mijn rit Rostock op en neer besloot ik even een kijkje te gaan nemen of deze locatie nog bestond. Na veelvuldig zoeken kwam ik op de plek uit waar ik zijn moest. Helaas heb ik geen PDA of iets dergelijks om snel Google Maps er bij te toveren dus moest ik uit mijn hoofd zoeken. Na een kilometer lopen kwam ik bij deze brug uit. Ik had het vermoeden dat ik verkeerd was en ben teruggelopen, wat ik dus niet had moeten doen
Misschien morgen maar weer eens proberen.
Na mijn rit Rostock op en neer besloot ik even een kijkje te gaan nemen of deze locatie nog bestond. Na veelvuldig zoeken kwam ik op de plek uit waar ik zijn moest. Helaas heb ik geen PDA of iets dergelijks om snel Google Maps er bij te toveren dus moest ik uit mijn hoofd zoeken. Na een kilometer lopen kwam ik bij deze brug uit. Ik had het vermoeden dat ik verkeerd was en ben teruggelopen, wat ik dus niet had moeten doen

Misschien morgen maar weer eens proberen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kan je wel op weg helpen met deze plattegrond, maar dan zie je ook meteen mijn foto's van Checkpoint Bravomhkamp schreef: Na een kilometer lopen kwam ik bij deze brug uit. Ik had het vermoeden dat ik verkeerd was en ben teruggelopen, wat ik dus niet had moeten doen![]()

-
- expressweg
@ Wesso, ik ben zo vrij geweest om verder te klikken.
Kun je mij vertellen van welke infrastructuur dit de restanten zijn op foto 59 en 60?
Kun je mij vertellen van welke infrastructuur dit de restanten zijn op foto 59 en 60?
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
Maar die Auotbahn is er ook nooit gekomen, zo te zien.
-
- 2x2 autosnelweg

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter

Later is de weg met een boog om het uitstekende stukje West-Berlijn aangelegd, zodat je maar eenmaal de grens passeerde.
De huidige grens van de deelstaat Berlijn is (in het westen) nog steeds de vroegere grens tussen West-Berlijn en de DDR, en dus is op Google Maps het bijzondere grensverloop bij Albrechts Teerofen nog duidelijk zichtbaar. Ten tijde van de deling moet dat een vreemde plaats zijn geweest om te wonen, in het bos, helemaal omgeven door DDR-gebied, en slechts met een smalle weg langs het kanaal verbonden met de rest van West-Berlijn.
-
- 4x4 autosnelweg
Ik vond de rariteit rond metrostation FriedrIechstrasse leuker 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
-
- 2x2 autosnelweg
Vandaag geweest. Indrukwekkende stukje geschiedenis en jammer dat het zo verpaupert. Ik ben ook een rondje door het gebouw geweest. Aan de binnenkant is er nog wel wat over, maar wordt klaarblijkelijk nu gebruikt door zwervers.
De situatie is, zoals op de foto's van Wesso te zien is, niet veel veranderd, wel dat er een paar infozuilen rond het 'terrein' geplaatst zijn.
De situatie is, zoals op de foto's van Wesso te zien is, niet veel veranderd, wel dat er een paar infozuilen rond het 'terrein' geplaatst zijn.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.