[R036] gloednieuwe brug te smal voor bussen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

tompie
autoweg

[R036] gloednieuwe brug te smal voor bussen

Bericht door tompie » vr 17 sep 2010, 6:33

Bron: Het Nieuwsblad
Bussen kunnen niet veilig kruisen

Nieuwe Noordbrug moet nu al aangepast worden
vrijdag 17 september 2010
De gloednieuwe Noordbrug gaat later open dan gepland. Nu al moet de brug worden aangepast om bussen gemakkelijker te laten passeren.
- Een testrit met bussen van De Lijn leert dat de splinternieuwe Noordbrug te smal is en dat bussen er niet veilig kunnen kruisen. Een paar dagen geleden klonk het nog dat er niets aan de hand was. De brug gaat nu later open dan gepland.

De Kortrijkse Noordbrug is te smal voor bussen van De Lijn. Dat leerde een testrit. Een deel van het huiswerk moet opnieuw gedaan worden en dat betekent een vertraging van enkele weken. De opening van de Noordbrug wordt daardoor opgeschoven naar 16oktober. Officieel luidde het dat die datum beter paste voor de agenda van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).

Voor alle duidelijkheid: de brug zoals die werd aangevoerd via het water, moet niet aangepast worden. Het gaat om de extra delen van de brug, vooral die stukken die de verbinding maken tussen de Noordstraat en de Beheerstraat. En het betreft ook de brede console in het midden van de brug en die rond de verlichtingspalen.

Ingenieur Peter De Meyer van Waterwegen en Zeekanaal geeft toe dat er een probleem is. De Meyer: 'Bij de simulatie op plan was een busrit mogelijk. Maar bij onze testrit bleek een vlotte doorgang niet mogelijk. Het probleem is het grootst aan de kant van de Noordstraat. Daar heb je een S-bocht en die zorgt voor onveilige situaties, zeker als de bussen moeten kruisen. Dan wordt het wel heel moeilijk, ook al verminderen ze hun snelheid.'

'We willen geen risico's nemen en gaan er een mouw aan passen. Want bovendien zal de brug de eerste maand worden gebruikt als omleiding voor de R36.'

Agenda Crevits

Waterwegen en Zeekanaal wou de brug al op 1oktober in gebruik nemen, maar dat zal niet lukken. De nodige aanpassingen moeten zelfs financieel nog begroot worden. 'De werken zullen dus al gauw drie tot vier weken extra in beslag nemen', zegt De Meyer, 'Ik ga me niet uitspreken over wie hier een fout maakte. Dat onderzoek moet nog gebeuren. In eerste instantie willen we het probleem oplossen.'

Schepen Guy Leleu weet van het uitstel. Dat heeft te maken met de agenda van Vlaams minister Hilde Crevits, die bij de officiële opening zou aanwezig zijn, zei hij aanvankelijk. Pas woensdag hoorde hij over een eventuele vertraging. Over welke problemen het ging, kon hij gisteravond nog niet zeggen.

De heisa doet denken aan de realisatie van de tunnel in de Doorniksewijk in Kortrijk(N50a). Ook daar kunnen de bussen niet kruisen en moeten ze om de beurt de tunnel in.
belgie is zo slecht nog niet

Rene
Secretaris

Re: R36 gloednieuwe brug te smal voor bussen

Bericht door Rene » vr 17 sep 2010, 8:08

Leg een paar stelconplaten neer voor de brug, en zet een radiografische VRI in voor bussen. Bij rood wacht de bus even op de stelconplaten.
Kan de brug verder wel open voor het andere verkeer.

Voor wat politiek geneuzel over een paar bussen hou je toch die brug niet dicht ? :nuts:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 17 sep 2010, 9:47

^^
Het is reeds de 2e keer dat men dit voor heeft in Kortrijk, bij het renoveren van de tunnel aan het eind van de N50 heeft men de tunnel wel breed genoeg gemaakt voor 2 wagens maar eenmaal de tunnel open was kwam men tot de constatatie dat als er een bus door de tunnel ging de weg te smal geworden was voor tegemoedkomend verkeer. Men heeft stoplichten gezet aan de tunnel die het verkeer ophouden zodat de bussen kunnen passeren...
Je zou denken een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar ja... :neenee:

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 17 sep 2010, 11:09

Mijn broer woont in Kortrijk en neemt er vaak de bus. Ik had hem deze draad gestuurd en dit is zijn reactie:

Tja, verwondert me niet. Alle chauffeurs zeiden al dat die aanloop naar de brug wel erg smal is... Tja, blijkt ook weer te kloppen.
Even reageren op dat 2de bericht. Deze brug is enkel voor lokaal verkeer en bussen, (ook de mijne) de rest moet over de RondeVanVlaanderenBrug (opeen 100-tal meter ervan). De noordbrug is nu al 4 jaar weg, dus op die paar weken extra zal het nu ook niet komen.

Maar dit is inderdaad niet de enige situatie. En het gemeentebestuur van Kortrijk is zeker geen kampioen in het wegpesten van De Lijn, Wevelgem doet het veel veel beter, met drempels waar bussen niet over kunnen. Tenzij ze hun oliereservoir willen kwijtspelen.

Welwel, wegen en verkeer, ze kunnen nog veel leren uit het buitenland!

http://maps.google.be/maps?client=firef ... 6,3.256284
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 sep 2010, 11:34

Tommy schreef:Even reageren op dat 2de bericht. Deze brug is enkel voor lokaal verkeer en bussen, (ook de mijne) de rest moet over de RondeVanVlaanderenBrug (opeen 100-tal meter ervan).
Dan klopt de titel van deze draad niet. Ik dacht dat het om die brug in de R36 ging, die jij dus als RondeVanVlaanderenBrug aanduidt. Hier wordt dus een brug bedoelt waar de R36 thans niet meer overheen gaat...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 sep 2010, 12:26

Want bovendien zal de brug de eerste maand worden gebruikt als omleiding voor de R36.'
Dit dus.

Overigens waar de R36 nu WEL loopt is me volstrekt onduidelijk. :(
Iemand die de gemeente Kortrijk eens leert hoe ze met wegnummering om moet gaan en verzekerd dat op een genummerde weg geen geslotenverklaringen uitgezonderd bestemmingsverkeer thuishoren krijgt een consumptie op mijn kosten aangeboden :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 17 sep 2010, 12:38

De R36 loopt 100m verder over een nieuw trace met een nieuwe brug, deze brug is een nieuwe brug in het oude trace maar is nog steeds gewestweg. Dit oude trace heeft echter nog geen nieuwe wegnummering gekregen en noemt ook nog R36. Ik vermoed dat het nieuwe wegnummer R36a zal worden of zoiets.

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » vr 17 sep 2010, 16:47

Ik dacht dat bij de tunnel van de N50 - die ook te smal is voor Lijnbussen - het de bedoeling was om vrachtwagens zo te weren, of althans moeilijker maken om in het centrum te komen. Een vrachtwagen kan hier namelijk ook niet zomaar door zonder de andere rijrichting achteruit te laten rijden. Ik had gehoord dat dit de reden was dat de tunnel te smal was. Een simpele rekenfout kan het toch niet geweest zijn :roll:
http://maps.google.be/maps?f=d&source=s ... 8&t=h&z=18

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 sep 2010, 17:23

^^ Als je eens je avatar bestudeert dan weet je hoe goed ze in Kortrijk zijn in infrastructuurplanning. Een rekenfout verbaast me dan ook helemaal niets... :?

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » vr 17 sep 2010, 18:59

Vinny schreef:^^ Als je eens je avatar bestudeert dan weet je hoe goed ze in Kortrijk zijn in infrastructuurplanning. Een rekenfout verbaast me dan ook helemaal niets... :?
:roll: Wat een loze opmerking is dit nu. Mijn avatar toont het Ei van Kortrijk, aangelegd zo'n 40 jaar geleden. daar is niks mis mee volgens mij. Dat de R8 een stuk verder onafgewerkt is, is niks speciaals in België. Dit heeft weinig te maken met de veel recentere tunnel van de N50a, noch de Noordbrug.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 18 sep 2010, 0:04

Dat doet desalniettemin niets af aan het feit dat er ook naar mijn indruk heel wat verkeersinfrastructurele fouten en blunder zich concentreren in de regio Kortrijk. Fouten waar eveneens naar mijn indruk niet echt werk van wordt gemaakt om ze op te lossen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 18 sep 2010, 7:18

JonasCoryn schreef:Ik dacht dat bij de tunnel van de N50 - die ook te smal is voor Lijnbussen - het de bedoeling was om vrachtwagens zo te weren, of althans moeilijker maken om in het centrum te komen. Een vrachtwagen kan hier namelijk ook niet zomaar door zonder de andere rijrichting achteruit te laten rijden. Ik had gehoord dat dit de reden was dat de tunnel te smal was. Een simpele rekenfout kan het toch niet geweest zijn :roll:
Het was wel degelijk een rekenfout! Toen de tunnel gerenoveerd werd was er op dat ogenblik een verkeerscirculatieplan met eenrichtingsverkeer stad inwaarts. Toen de tunnel klaar was en men een nieuw circulatieplan invoerde met terug tweerichtingsverkeer, kwam men tot de conclusie dat men er nooit aan gedacht had dat het wel eens zou mogelijk zijn dat er ooit weer tweerichtingsverkeer zou doorgaan. Resultaat= te smal. Om 2 wagens te laten kruisen gaat het nog nipt maar als er een bus of vrachtwagen door moet...

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » za 18 sep 2010, 15:21

Wimpie24 schreef:Dat doet desalniettemin niets af aan het feit dat er ook naar mijn indruk heel wat verkeersinfrastructurele fouten en blunder zich concentreren in de regio Kortrijk. Fouten waar eveneens naar mijn indruk niet echt werk van wordt gemaakt om ze op te lossen.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, verklaar je nader?

@ tompie, dat is dan idd echt wel een gigantische blunder ! :wall:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 18 sep 2010, 15:27

^^
De R8 die maar niet afgewerkt wordt, oude bebording, slecht wegdek op de snelwegen nabij Kortrijk. En dan die blunders met die bruggen en tunnels.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 sep 2010, 16:20

Aansluiting A 19 op R 8, niet werkende verkeerslichten, rotondes die weer worden weggehaald... etc etc. :dyn_hyp:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 18 sep 2010, 16:30

Is het probleem niet eerder dat wegen tegenwoordig véél te smal aangelegd worden?

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » za 18 sep 2010, 17:00

Wimpie24 schreef:^^
De R8 die maar niet afgewerkt wordt, oude bebording, slecht wegdek op de snelwegen nabij Kortrijk. En dan die blunders met die bruggen en tunnels.
Jep, de R8 is op verschillende stukken niet afgewerkt en heb me er ook al 1000x aan geërgerd, wees gerust.
Het wegdek op de snelweg? Dit is niet anders dan elders in België vind ik. En die bebording :s, heb ik totaal geen last van, zou niet weten welke je bedoelt.
Vinny schreef:Aansluiting A 19 op R 8, niet werkende verkeerslichten, rotondes die weer worden weggehaald... etc etc. :dyn_hyp:
Die aansluiting heeft ook te maken met de onafgewerkte staat van de R8. Die niet werkende verkeerslichten in Marke -> tevens een afrit van de R8.
"Rotondes die worden weggehaald", je bedoelt aan de Gentse poort? De nieuwe lichten vind ik wel een goede oplossing, het verkeer steeg in de spits dermate dat het door de korte opeenvolging van ronde punten bij de Groeningebrug tot de Gentse poort niet meer vooruit ging. Dat wordt wel meer gedaan toch, ook in andere steden, is dit een blunder?
Overlaatst, bij de implanting van K in Kortrijk is er een uitgebreid parkeerbeleid gekomen, met diverse digitale infoborden langs de invalswegen die de parkingcapaciteit weergeven. Dit vind ik bijvoorbeeld een zeer goed initiatief dat je elders toch niet gauw tegenkomt. (ik dacht dat Gent dit ook heeft, verder nergens)?

Ben ik nu de enige die vind dat Kortrijk al bij al niet veel anders is dan andere steden op dat gebied? :puh2:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 18 sep 2010, 17:18

Rene schreef:en zet een radiografische VRI in
Er vanuitgaande dat de brug een bepaalde bolling heeft en er vrij veel staal in verwerkt zit maakt dat dit niet echt een betrouwbare techniek is. En ik ken de situatie niet, maar zonder storende factoren kan er slechts (ik dacht) 300m hemelsbreed tussenruimte gegarandeerd worden.

Een kabel-VRI kan ook maar dan moet je een mantelbuis beschikbaar hebben of de kabel af laten zinken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 19 sep 2010, 6:26

JonasCoryn schreef: "Rotondes die worden weggehaald", je bedoelt aan de Gentse poort? De nieuwe lichten vind ik wel een goede oplossing, het verkeer steeg in de spits dermate dat het door de korte opeenvolging van ronde punten bij de Groeningebrug tot de Gentse poort niet meer vooruit ging. Dat wordt wel meer gedaan toch, ook in andere steden, is dit een blunder?
Overlaatst, bij de implanting van K in Kortrijk is er een uitgebreid parkeerbeleid gekomen, met diverse digitale infoborden langs de invalswegen die de parkingcapaciteit weergeven. Dit vind ik bijvoorbeeld een zeer goed initiatief dat je elders toch niet gauw tegenkomt. (ik dacht dat Gent dit ook heeft, verder nergens)?

Ben ik nu de enige die vind dat Kortrijk al bij al niet veel anders is dan andere steden op dat gebied? :puh2:
Hier heb je wel gelijk hoor jonas. Ik vind de heraanleg van de wegen (N8/R36/N43)in de buurt van het winkelcentrum bijzonder geslaagd te noemen! Ook de oplossing dat er door vrachtwagens ondergronds geleverd wordt is meer dan geslaagd!

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 19 sep 2010, 16:59

JonasCoryn schreef: Overlaatst, bij de implanting van K in Kortrijk is er een uitgebreid parkeerbeleid gekomen, met diverse digitale infoborden langs de invalswegen die de parkingcapaciteit weergeven. Dit vind ik bijvoorbeeld een zeer goed initiatief dat je elders toch niet gauw tegenkomt. (ik dacht dat Gent dit ook heeft, verder nergens)?

In Leuven heeft men die infoborden begin vorig jaar aan de invalswegen geplaats. Ze zijn digitaal en inwendig verlicht. Dat K in Kortrijk winkelcentrum moet trouwens toch een enorme dooddoener zijn voor de lokale middenstand?
Begrijp mijn niet verkeerd, Kortrijk is een mooie stad maar wat betreft de wegen die er rond liggen, vind ik het toch vooral kommer en kwel.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 19 sep 2010, 18:30

^^
Integendeel door het nieuwe shoppingcenter pal in het hart van de stad te leggen trekt de hele binnenstad weer aan.Alle toegangswegen zijn heraangelegd, de winkelstraten zijn de laatste jaren allemaal vernieuwd, overal zie je nieuwe winkels opduiken,...
Afbeelding

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » zo 19 sep 2010, 20:06

Idd, Kortrijk was als winkelstad de laatste jaren vrij "dood", nu is de hele buurt enorm terug aan het floreren als vroeger, grotendeels door K in Kortrijk.
Er is een stuk clienteel afgesnoept van het Ring Shopping center, even buiten het centrum, vermoed ik.

Ik vind trouwens dat Kortrijk juist wel goed bediend is qua wegen rond de stad. De R8 bijvoorbeeld is - zij het tot op vandaag deels onafgewerkt - een viervaks autosnelweg Vmax 120, Dat vind je rond nog geen 10 steden in België. Er zijn tevens 3 autosnelwegen en tal van gewestwegen die de stad aandoen, spoorlijnverbindingen in alle richtingen, een luchthaven, ... dat kan je toch moeilijk "kommer en kwel" noemen. Ik begrijp echt niet waar je op doelt, Wimpie24.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 19 sep 2010, 20:28

^^
Wat betreft kommer en kwel heb ik het vooral over de kwaliteit van diezelfde wegen en bebording. Ik stel mij altijd heel inschikkelijk wat de wegkwaliteit in Vlaanderen betreft maar wat betreft sommige dingen die ik bij Kortrijk zag, daar was het er bij mij toch af en toe over. Bij de stijl van aanleg van wegen in West-Vlaanderen merk ik over het algemeen een beetje misinspiratie op maar dat zal zeker en vast verbeteren in de Toekomst.
Wat betreft een winkelcentrum dat de handel terug doet opleven in een stad, dat blijft mij toch een vreemde oplossing. Ik moet wel zeggen dat het gebouw er aan de binnenkant heel netjes uitziet. Wat stond er vroeger op die plek?

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 19 sep 2010, 21:31

Korte vergelijking ook met andere West-Vlaamse steden qua inwoners:
Ieper Inwoners 34.812 (01/01/2008)
Roeselare Inwoners 56.547 (01/01/2008)
Kortrijk Inwoners 73.941 (01/01/2008)
Brugge Inwoners 117.073 (01/01/2008)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

tompie
autoweg

Bericht door tompie » ma 20 sep 2010, 6:42

Wat betreft een winkelcentrum dat de handel terug doet opleven in een stad, dat blijft mij toch een vreemde oplossing. Ik moet wel zeggen dat het gebouw er aan de binnenkant heel netjes uitziet. Wat stond er vroeger op die plek?
Vroeger stond daar een scholencomplex, een klooster en vele tientallen kleine en verouderde winkeltjes. Het is er echt wel een vooruitgang, het concept is zo opgebouwd dat het gewoon naadloos aansluit op de bestaande winkelstraten, je bent binnen zonder dat je het beseft, als het ware een nieuwe overdekte winkelstraat.
Enige nadeel vind ik persoonlijk is de ondergrondse parking, men kon makkelijk aangesloten hebben op de naastgelegen ondergrondse stadsparking veemarkt( heel goedkoop trouwens), maar men heeft gekozen voor een zelf uitgebate dure prive parking :neenee:

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 20 sep 2010, 13:03

Wat betreft kommer en kwel heb ik het vooral over de kwaliteit van diezelfde wegen en bebording. Ik stel mij altijd heel inschikkelijk wat de wegkwaliteit in Vlaanderen betreft maar wat betreft sommige dingen die ik bij Kortrijk zag, daar was het er bij mij toch af en toe over. Bij de stijl van aanleg van wegen in West-Vlaanderen merk ik over het algemeen een beetje misinspiratie op maar dat zal zeker en vast verbeteren in de Toekomst.
kwaliteit, misinspiratie,... Ik begrijp nog steeds niet wat je precies bedoelt hoor, kan je concrete voorbeelden geven - die je in andere steden niet hebt ?
Wimpie24 schreef: Wat betreft een winkelcentrum dat de handel terug doet opleven in een stad, dat blijft mij toch een vreemde oplossing. Ik moet wel zeggen dat het gebouw er aan de binnenkant heel netjes uitziet. Wat stond er vroeger op die plek?
Daar stonden vroeger idd een Klooster en enkele verloederde winkel/woon panden.
Een vreemde oplossing? Als je de handel terug wil doen opleven in het centrum is een winkelcentrum met ruime parking midden in het stadscentrum toch dé oplossing? Veel mensen gingen vroeger voor het gemak en parkeerruimte naar het Ring Shopping center, gelegen buiten het stadscentrum. Daar was het steeds druk, maar zo bleven de winkelstraten in Kortrijk stad eerder kalm.

Ik kan je op deze onderwerpen toch even totaal niet volgen hoor. Hoe lang is het geleden dat je in Kortrijk bent geweest?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 20 sep 2010, 17:05

^^
De meeste andere steden zorgen voor een heropleving van de handel in het stadscentrum door middel van de heraanleg van de gehele centrum, de bouw van nieuwe aantrekkingspolen (musea, culturele sites), nieuwe infrastructuur voor autoverkeer, OV en fietsverkeer zoals ondergrondse fietsparkings, nieuwe boulevards en parkeergarage's. Een winkelcentrum dat is altijd al dé nachtmerrie geweest bij de meeste handelsverengingen in de ruit.
Bovendien lijkt mij de sloop van een klooster toch niet al te katholiek...

Misinspiratie en slechte kwaliteit bij de wegbeheerder in West-Vlaanderen. Ten eerste is de nieuwe signalisatie die geplaatst wordt in die regio meestal van een bedenkelijk niveau, klein en slecht leesbare lettertype en belachelijk kleine borden. Ten tweede lijkt mij dat men daar helemaal geen stappen zet zoals de andere provincies doen om innovatiever te zijn bij de uitrusting van wegen. Een initiatief zoals Vlaams-Brabant en Limburg doen om alles wat inwendig verlicht is over boord te gooien en Duitse constructies voor borden binnenhalen met grote lettertypes. Of de provincie Antwerpen die altijd nieuwe projecten binnenhaalt die een toonbeeld moeten zijn voor het nieuwe standaardbestek.

Aan de andere kant lijkt het alsof men in West-Vlaanderen voor eeuwig en altijd vasthoud aan het standaardbestek 1.0 Daar komen dan nog eens de vele doorgaande wegen bij zoals de N8 waar de tijd 40 jaar heeft stille gestaan.
Als laatste punt moet ik toch ook de slecht verlichte (snel)wegen opnoemen, dat was voor mij toch echt de doodsteek bij mijn bezoek aan de regio. Ook staan er veel van die verlichtspalen nogal slordig en scheef. Ik zou niet weten hoe het komt dat West-Vlaanderen altijd zoveel achterblijft op de andere Vlaamse provincies. Ik vind dat echt spijtig want het is een prachtige provincie. Het wordt tijd dat de onderfinanciering daar eens dringend aangeklaagd wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tompie
autoweg

Bericht door tompie » ma 20 sep 2010, 18:30

Als laatste punt moet ik toch ook de slecht verlichte (snel)wegen opnoemen, dat was voor mij toch echt de doodsteek bij mijn bezoek aan de regio. Ook staan er veel van die verlichtspalen nogal slordig en scheef.
Er staan in West Vlaanderen niet meer verlichtingspalen scheef dan in andere provincies hoor, kan je misschien eens een voorbeeld geven Wimpie? In jouw regio Aarschot staaner langs de N223 nu al maanden nieuwe verlichtingspalen zonder armatuur op! Is dat dan zoveel beter? En wat te denken van het wegdek van de Nieuwlandlaan? En wat wil je nu aantonen met die foto's? Ok ik moet toegeven dat die duitse ondersteuningsconstructies er beter uitzien, maar wat het formaat van die borden betreft zie ik niet zoveel verschil hoor!

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 20 sep 2010, 18:37

De verlichtingspalen van de op- en afritten langs de E34 Ranst-Turnhout staan bijna allemaal scheef ;)

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 20 sep 2010, 18:55

De meeste andere steden zorgen voor een heropleving van de handel in het stadscentrum door middel van de heraanleg van de gehele centrum, de bouw van nieuwe aantrekkingspolen (musea, culturele sites), nieuwe infrastructuur voor autoverkeer, OV en fietsverkeer zoals ondergrondse fietsparkings, nieuwe boulevards en parkeergarage's. Een winkelcentrum dat is altijd al dé nachtmerrie geweest bij de meeste handelsverengingen in de ruit.
Bovendien lijkt mij de sloop van een klooster toch niet al te katholiek...
Vele straten zijn in het centrum heraangelegd geweest met de bouw van K in Kortrijk. Sinds '97 heb je de grootse Leiewerken, sinds '99 is de Veemarkt compleet heraangelegd, de achterkant van het station, de Oudenaardse steenweg, de laatste tijd zijn overal busbanen bijgekomen etc etc., op dit vlak staat het natuurlijk ook niet stil. Qua cultuur, uitgaan of toerisme doet de stad het altijd al best goed, enkel op winkelgebied kon het beter. Met een winkelcentrum te plaatsen op de plaats van een - leegstaand en deels vervallen - klooster en verloederde panden heel centraal gelegen in het winkelgebied kan je hierbij al veel bereiken. Zoals ik al zei, hoe lang is het geleden dat je in het centrum geweest bent?
Wimpie24 schreef: Misinspiratie en slechte kwaliteit bij de wegbeheerder in West-Vlaanderen. Ten eerste is de nieuwe signalisatie die geplaatst wordt in die regio meestal van een bedenkelijk niveau, klein en slecht leesbare lettertype en belachelijk kleine borden. Ten tweede lijkt mij dat men daar helemaal geen stappen zet zoals de andere provincies doen om innovatiever te zijn bij de uitrusting van wegen. Een initiatief zoals Vlaams-Brabant en Limburg doen om alles wat inwendig verlicht is over boord te gooien en Duitse constructies voor borden binnenhalen met grote lettertypes. Of de provincie Antwerpen die altijd nieuwe projecten binnenhaalt die een toonbeeld moeten zijn voor het nieuwe standaardbestek.

Aan de andere kant lijkt het alsof men in West-Vlaanderen voor eeuwig en altijd vasthoud aan het standaardbestek 1.0 Daar komen dan nog eens de vele doorgaande wegen bij zoals de N8 waar de tijd 40 jaar heeft stille gestaan.
Als laatste punt moet ik toch ook de slecht verlichte (snel)wegen opnoemen, dat was voor mij toch echt de doodsteek bij mijn bezoek aan de regio. Ook staan er veel van die verlichtspalen nogal slordig en scheef. Ik zou niet weten hoe het komt dat West-Vlaanderen altijd zoveel achterblijft op de andere Vlaamse provincies. Ik vind dat echt spijtig want het is een prachtige provincie. Het wordt tijd dat de onderfinanciering daar eens dringend aangeklaagd wordt.
Ik weet niet waar je het over hebt, ik kan menig bord perfect lezen, toch niet meer of minder dan in derest van België. Natuurlijk kom je hier ook - zoals in het hele land - wel exemplaren tegen die verouderd zijn of tijdelijk scheef door een ongeval oid.
Snelwegen die onverlicht zijn heb je overal in België, en wat is daar nu specifiek fout aan ? Ik denk ook dat dit met andere redenen te maken heeft en niet precies als "achterstallig" moet beschouwd worden.
De N8 die je noemt is vanaf Ieper tot Veurne inderdaad in een verouderde staat, maar dat is nu wel het slechtste voorbeeld van de provincie, en zulke toestanden vind je elders in het land ook.

Ik ben nu ook geen expert op dit vlak maar naar mijn oordeel verschilt West Vlaanderen toch niet al teveel van de andere provincies en ben je een beetje aan het muggenziften.