[R036] gloednieuwe brug te smal voor bussen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: R36 gloednieuwe brug te smal voor bussen

Bericht door Vinny » ma 20 sep 2010, 21:56

Maar goed, in Kortrijk zijn er wel degelijk fouten gemaakt door de wegbeheerders, de brug die te smal is voor bussen, de tunnel die te smal is voor tweerichtingverkeer. Daarnaast zijn er een hoop dingen op een wanstalige manier afgebouwd en aangesloten. Denk bijvoorbeeld aan de verknoping van de R 8 met de E 17 en de R 8 met de A 19. Een Binnenring (R36) waar niemand meer snapt hoe dat ding loopt (en hoe moet de simpele weggebruiker het dan weten?)...

Het zijn allemaal geen dingen die de schoonheid van de stad Kortrijk geweld aandoen, noch van West-Vlaanderen een minder mooie provincie maken, en die ook niet uniek zijn voor Belgie, maar het zijn wel dingen waarvan ik denk: kan dat nou niet gewoon beter? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 20 sep 2010, 23:14

tompie schreef:
Wimpie24 schreef:^^
Als laatste punt moet ik toch ook de slecht verlichte (snel)wegen opnoemen, dat was voor mij toch echt de doodsteek bij mijn bezoek aan de regio. Ook staan er veel van die verlichtspalen nogal slordig en scheef.
Er staan in West Vlaanderen niet meer verlichtingspalen scheef dan in andere provincies hoor, kan je misschien eens een voorbeeld geven Wimpie? In jouw regio Aarschot staaner langs de N223 nu al maanden nieuwe verlichtingspalen zonder armatuur op! Is dat dan zoveel beter? En wat te denken van het wegdek van de Nieuwlandlaan? En wat wil je nu aantonen met die foto's? Ok ik moet toegeven dat die duitse ondersteuningsconstructies er beter uitzien, maar wat het formaat van die borden betreft zie ik niet zoveel verschil hoor!
Ik ben de eerste om toe te geven dat het in Aarschot ook niet perfect is, en ik mag dan aan het muggenziften zijn, ik zal dat pas doen als er iets is dat naar mijn indruk echt niet kan.
Er zijn gewoon bepaalde dingen wat betreft wegenbouw in West-Vlaanderen die mij absoluut niet bevallen en ik ga dat niet zomaar voor mijzelf houden.
Hetgeen dat ik toch wel het meeste mis in West-Vlaanderen is innovatie, een duidelijke identiteit die je ook terugziet in de wegeninfrastructuur. Een goede vergelijking is bijvoorbeeld de ring van Bruggen en de ring van Hasselt.
Ik mis ook bijvoorbeeld op veel plaatsen goede asmarkering op snelwegen die in textuur zijn aangebracht zoals in Vlaams-Brabant (iep-iep geluid) of in thermoplast zoals in Antwerpen en Limburg.
Maar voor de lieve vrede zal ik er niet verder op ingaan, zoals Vinny al aangaf gaat het hier enkel om Kortrijk en daar zijn al zaken genoeg die niet kloppen om deze discussie levendig houden. We leven in een te mooi land en we zitten in een te moeilijke tijd om ook nog eens onder elkaar te liggen bakkeleien.
Die best grote verschillen die er nu zijn zullen met de tijd ook wel verdwijnen en dan is iedereen gelukkig.

(Scheve verlichtingspalen,er staan er daar toch meer naar mijn indruk, ook slechte wegmarkeringen in gewone wegenverf)
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 sep 2010, 23:39

toch heeft Wimpie wel ergens gelijk vind ik... West-Vlaanderen komt enigzins achter qua wegen, en de nieuwe borden die ze plaatsen zien er niet altijd even goed uit, vooral dat kleine enge lettertype wat je nu vaak ziet zoals bij volgende voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

dit bijvoorbeeld is een stuk beter:
Afbeelding

zeker in de Westhoek vind je nog aardig wat N-wegen met een ouderwets alignement, vaak ook zonder fietspaden en je mag er op veel plekken nog gewoon 90...
sowiso zijn er in heel West-Vlaanderen nog vrij veel 2x1 gewestwegen met Vmax 90.

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 20 sep 2010, 23:56

Blijkbaar gaat het hier dus eigenlijk over de lijntjes en de bebording. Ik heb hier persoonlijk nog nooit problemen mee gehad, heb er ook nog nooit iemand over horen klagen ofzo en zie dus echt de problemen niet. Echte verschillen met andere provincies ervaar ik al evenmin. Bijgevolg zal ik me verder niet meer in deze discussie moeien.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » di 21 sep 2010, 6:11

daviedoff schreef:zeker in de Westhoek vind je nog aardig wat N-wegen met een ouderwets alignement, vaak ook zonder fietspaden en je mag er op veel plekken nog gewoon 90...
sowiso zijn er in heel West-Vlaanderen nog vrij veel 2x1 gewestwegen met Vmax 90.
Daar geef ik je gelijk in, hier in west-vlaanderen zijn we gelukkig nog niet zo hevig getroffen door onzinnig verlaagde snelheden en flitskasten. En om deze discussie af te sluiten laat het ons erbij houden dat W-Vl zowat het midden houd tussen de wegkwaliteit in Vlaanderen en Wallonie, nml. niet zo heel goed maar ook niet zo heel slecht :blauweduim:
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 21 sep 2010, 10:22

Ik ben dolgelukkig dat men op de meeste West-Vlaamse wegen nog 90 mag. Vanaf Oost-Vlaanderen zijn de meeste grote wegen op 70. Wat soms toch wel aan de lage kant is.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 sep 2010, 14:25

tompie schreef:
daviedoff schreef:zeker in de Westhoek vind je nog aardig wat N-wegen met een ouderwets alignement, vaak ook zonder fietspaden en je mag er op veel plekken nog gewoon 90...
Daar geef ik je gelijk in, hier in west-vlaanderen zijn we gelukkig nog niet zo hevig getroffen door onzinnig verlaagde snelheden en flitskasten. En om deze discussie af te sluiten laat het ons erbij houden dat W-Vl zowat het midden houd tussen de wegkwaliteit in Vlaanderen en Wallonie, nml. niet zo heel goed maar ook niet zo heel slecht :blauweduim:
Dat is inderdaad een goede samenvatting en daarmee is ook voor mij de discussie ook afgesloten ;)
Overigens zou Aarschot als je niet naar het landschap, natuur en de bebouwing kijkt, wat betreft wegen eerder een West-Vlaamse stad kunnen geweest. Je mag hier buiten de bebouwde kom op de meeste wegen gewoon 90, het wegdek is op veel wegen niet top meer (wegmarkeringen dan weer wel) en er is jaren achterstand geweest. Pas sinds dit jaar zitten we terug meer op het niveau van Vlaams-Brabant. Men is overigens nu ook een eerste VRI met LED zonder ovalen aan het plaatsen. Daar zijn wij tot nu toe altijd al van gespaard gebleven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 07 okt 2010, 0:43

Wimpie24 schreef:^^
Wat betreft kommer en kwel heb ik het vooral over de kwaliteit van diezelfde wegen en bebording. Ik stel mij altijd heel inschikkelijk wat de wegkwaliteit in Vlaanderen betreft maar wat betreft sommige dingen die ik bij Kortrijk zag, daar was het er bij mij toch af en toe over. Bij de stijl van aanleg van wegen in West-Vlaanderen merk ik over het algemeen een beetje misinspiratie op maar dat zal zeker en vast verbeteren in de Toekomst.
Wat betreft een winkelcentrum dat de handel terug doet opleven in een stad, dat blijft mij toch een vreemde oplossing.
Je moet een onderscheid maken tussen winkelcentra binnen en buiten de stad. De winkelcentra binnen de stad zijn eigenlijk totaal niet schadelijk. Welintegendeel, vaak geven ze een boots aan de stad. Winkelcentra buiten de stad daarentegen zoals Wijnegem zijn ruimtelijk gezien een horror, ze zijn vaak enkel met de auto te bereiken waardoor een autoverslaving bij gecreëerd wordt, ze beconcurreren de stad, ...
tompie schreef:Vroeger stond daar een scholencomplex, een klooster en vele tientallen kleine en verouderde winkeltjes.
Een klooster. Heb je daar een foto van? Ik hoop dat er geen historisch waardevolle architectuur gesneuveld is.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » do 07 okt 2010, 7:10

Op deze link http://kinkortrijk.blogspot.com/2007_08_01_archive.html is er een prachtige blog met heel veel foto's en filmpjes over de afbraak en heropbouw van de wijk

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 12:34

Ik vind het toch spijtig als ik zie wat men daar allemaal voor heeft gesloopt.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 08 okt 2010, 19:18

^^Dat is wel deels terechte kritiek. Schaalvergroting met amper aandacht voor de menselijke schaal. Het lijkt wel Brussel (er zelfs een woord om dit proces te beschrijven: verbrusseling of bruxellisation).

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 19:21

En met het nieuwe gebouw win je nu niet meteen een schoonheidsprijs, dat is ook al deel van de definitie waarmee het werkwoord "Verbrusseling" kan verklaren.
Schaalvergroting moet naar mijn mening gebeuren op nieuwe grond, niet in een bestaan stad waar je zomaar het bestaande weefsel verscheurd ipv van het aan te wenden voor vernieuwing. In bv Leuven heeft men dat naar mijn mening toch beter gezien. In Antwerpen daar en tegen gebeurd ook vanalles dat niet al te zuiver op te graat is, anders zouden er geen actiegroepen zijn die pagina's kunnen vullen met wat er aan erfgoed onder het bewind van Janssens al verdwenen is.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 08 okt 2010, 19:25

^^
ja het is natuurlijk een stukje nostalgie die verdwenen is, vooral voor mij omdat ik daar mijn kindertijd doorgebracht heb in die wijk, maar als je zou weten in welke erbarmelijke toestand die meeste kleine winkels waren en wat voor een smak geld die eigenaars gekregen hebben, zou je ook niet twijfelen hoor geloof me. Er is voor dit hele project geen enkele onteigening moeten gebeuren,iedereen heeft vrijwillig verkocht!!! Trouwens de school stond leeg, het rusthuis was volledig afgekeurd en in het klooster zaten maar een paar nonnetjes meer. De wijk had een broodnodige injectie nodig en die is er nu zeker gekomen als je ziet hoe de buurt nu heropleeft.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 19:27

Akkoord, maar had ben toch beter niet enkele gevelwerken kunnen behouden?

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 08 okt 2010, 19:29

Er was trouwens in deze oude winkels zo goed als geen bewoning waardoor de straten er na 18u leeg en verlaten bijlagen, boven het nieuwe winkelcentrum worden nu heel wat appartementen te huur aangeboden terwijl men er naast een 10 verdiepingen tellende toren met luxeappartementen neergepoot heeft. Die toren is al bijna volledig uitverkocht trouwens.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » do 14 okt 2010, 17:32

Wimpie, nu moet je wel toegeven dat op de foto's rondom Leuven er geen of bijna geen reflectoren naast de weg staan, en de foto's van de E40 in West-Vlaanderen wel.

Buiten het Ei en de onafgewerkte R8, of de vroegere doortocht langsheen Brugge naar Zeebrugge heb ik bijster weinig te klagen over de West-Vlaamse infrastructuur. In tegenstelling tot vele andere streken is de lintbebouwing er nog niet zo zwaar toegeslagen, en zijn er nog wegen die een echte doorgaande functie hebben zonder dat ze ook een woon- of winkelfunctie hebben.

Overigens kan ik me in West-Vlaanderen al lang geen lichtbakken meer herinneren. Ze staan nog altijd in Limburg en Vlaams-Brabant.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 okt 2010, 17:47

^^
Welke foto's, ik ken die snelweg van voor tot vanachter vanbuiten en er staan wél reflectoren. Overigens vind je in West-Vlaanderen niet meer of minder Lichtbakken dan in de andere provincies. Het verschil is dat je op de West-Vlaamse lichtbakken wel engschrift vindt maar de formaten blijven even gigantisch.
Wat er dan nieuw aan reflecterend wordt geplaats is vaak zo klein beschreven of miniem van formaat dat het eigenlijk niet normaal is. Dat is het enige probleem dat ze hebben daar.
Nogmaals, ik snap niet hoe je niet kan zien dat er overal reflectoren staan.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op do 14 okt 2010, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » do 14 okt 2010, 20:09

Wimpie24 schreef:Afbeelding
In de middenberm staat niks. In de rechter berm misschien een paaltje in de verte, en misschien wat onder het begroeisel dat over de vangrail kruipt.

Ook de foto van de E40 liet een mooi gat zien in de reflectoren.

Ik was daarnet nog op de E314. Tussen Maasmechelen en Genk-Oost zijn er ook geen reflectoren in de middenberm aangebracht. Is ook logisch: toen men de paaltjes heeft geplaatst die verwijzen naar de kortstbijzijnde praatpaal heeft men de laatste keer omgekeken naar reflectoren, maar toen men in de middenberm de dubbele vangrails aanbracht, is daar niet op gelet.

En zeker dit stuk snelweg is 's nachts donker, dwars door natuurgebied.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 okt 2010, 20:21

Jij ziet echt niet goed he, ik tel 1 reflector óp de vangrail. Ik zie een reflector links van de struik in de schaduw van de brug, zoals het hoort na 50 meter van die op de vangrail. Vervolgens volgen de paaltjes zich om de 50 meter op, bijgevolg zie je op de foto dus 4 reflectorpaaltjes.

En op de E40, uiteraard dat daar een gat was in de rij reflectoren tijdens de werken. Dat is toch niet meer dan normaal wanneer men grond moet opgraven er paaltjes moeten plaatsmaken. Die plaatjes zullen allemaal wel netjes teruggeplaats worden als de werken eindigen.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » do 14 okt 2010, 21:55

wooter schreef:Wimpie, nu moet je wel toegeven dat op de foto's rondom Leuven er geen of bijna geen reflectoren naast de weg staan, en de foto's van de E40 in West-Vlaanderen wel.

Buiten het Ei en de onafgewerkte R8, of de vroegere doortocht langsheen Brugge naar Zeebrugge heb ik bijster weinig te klagen over de West-Vlaamse infrastructuur. In tegenstelling tot vele andere streken is de lintbebouwing er nog niet zo zwaar toegeslagen, en zijn er nog wegen die een echte doorgaande functie hebben zonder dat ze ook een woon- of winkelfunctie hebben.

Overigens kan ik me in West-Vlaanderen al lang geen lichtbakken meer herinneren. Ze staan nog altijd in Limburg en Vlaams-Brabant.
Er staan in West Vlaanderen nog meer dan genoeg lichtbakken hoor zeker niet meer of minder dan in andere provincies en in de regio Leuven staan er meer dan genoeg reflectoren hoor, ik zie er op de foto zoals wimpie zegt meer of genoeg staan. Wil je dan misschien om de 5 meter of zo een reflector? :shutup:

tompie
autoweg

Bericht door tompie » ma 18 okt 2010, 14:32

Het Nieuwsblad - Maandag 18/10/2010

Minister Crevits opent Noordbrug officieel

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits opende zaterdag de nieuwe Noordbrug over de Leie in Kortrijk. Het volksfeest werd druk bijgewoond.
De officiële opening van de Noordbrug is een belangrijke stap in de voltooiing van de Leiewerken, samen met de afbraak van de Budabrug eind oktober. Want eens de afbraak een feit kunnen schepen tot 1.350ton (dat zijn honderd vrachtwagens) door de stad varen. 'Het was de doelstelling om dat voor het einde van 2010 te realiseren, en die doelstelling is gehaald', aldus minister Crevits.
Kortrijk mag na de afbraak van de Budabrug dan wel klaar zijn voor schepen van 1.350ton, Frankrijk heeft nog een inhaalbeweging te doen. In het kader van het Europees binnenvaartproject Seine-Leie-Schelde is trouwens voorzien om de Leie nog één meter uit te diepen zodat in 2016 schepen tot 4.500ton kunnen passeren en duwvaart mogelijk is op de Leie.

De nieuwe Noordbrug heeft 5miljoen euro gekost. Ook de IJzerkaai en de omgeving van de brug zijn mee aangepakt.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft meteen de eerste fase van de vernieuwing van de omliggende straten gerealiseerd. Een deel van de Noord- en de Beheerstraat is veiliger gemaakt, onder meer met een verhoogd fietspad. De verkeersleefbaarheid kreeg aandacht. Op vraag van de bewoners zijn de voetpaden verbreed, zijn er meer parkeerplaatsen en komen er meer bomen. Na overleg is ervoor geopteerd om de busbaan in de Beheerstraat enkel aan te leggen vanaf de brug tot aan de Meerstraat en de busbaan in de Noordstraat vanaf de Rekolettenstraat tot aan de Menenpoort.

Werken rotonde R36/N8 Euroshop
Vandaag starten de wegenwerken aan de R36 vanaf de rotonde aan de Euroshop tot en met de Menenpoort. Eerst gaan de nutsmaatschappijen aan de slag. Halfweg november zijn daar de eigenlijke wegenwerken gepland. Als alles meezit zullen die werken nog voor het einde van het jaar afgerond zijn. Later volgt de aanpak van de R36 van de Menenpoort tot en met de Brugsepoort aan de N50. De totale kostprijs van deze werken bedraagt ruim 2,8miljoen euro.