[E040][E314] [FOTO] Brussel - Leuven - Lummen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

[E040][E314] [FOTO] Brussel - Leuven - Lummen

Bericht door Davy » ma 20 sep 2010, 0:40

vandaag nog eens een ritje gemaakt:

een stukje E40 vanaf de Brusselse ring tot de splitsing met de E314, en deze laatste dan afgereden tot het knooppunt Lummen, waar de werkzaamheden volop bezig zijn.

in Aarschot even de snelweg verlaten om een hapje te eten, en erna een wandeling gemaakt, begeleid door een lokale gids jullie denk ik wel bekend ;)
welke me enkele zeer interresante plaatjes heeft opgeleverd (die zie je ongeveer halfweg de fotoreportage)!

KLIK HIER VOOR DE FOTO'S

bijzonderheden:
* Brussel was via de weg ondereikbaar
* de gestaag vorderende werkzaamheden op de E40
* een nu volledig in asfalt liggende E314
* het intermezzo in Aarschot
* de werkzaamheden thv knooppunt Lummen schieten op het eerste zicht goed op
* de rust op de weg!

edit: het gedeelte van de E314 in Vlaams-Brabant staat ook op video, gefilmd augustus 2011:
Link
Laatst gewijzigd door Davy op di 08 feb 2011, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO]Brussel - Leuven - Lummen: E40-E314

Bericht door vynkce » ma 20 sep 2010, 10:23

Ziet er mooi uit, overduidelijk plaats genoeg voor 4 rijstroken:
Afbeelding

Ik vind deze campagne best grappig:
Afbeelding

Zijn dit nu nieuwe borden?
Afbeelding

Verder ziet de E314 er op het Vlaams-Brabantse deel best goed uit nu. Enkel de bewegwijzering kan wel eens wat vernieuwing gebruiken. Het wegdek in Limburg is minder, net zoals op de E313. Op die weg zijn de stukken tussen Kwaadmechelen en Beringen en tussen Hasselt-Oost en Diepenbeek best in slechte staat. Voorbij Diepenbeek tot aan de taalgrens gaat het wel.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 sep 2010, 10:34

^^ ivm die laatste foto: deze borden zijn inderdaad nieuwe reflecterende borden.

ivm de bewegwijzering volg ik je wel: hier en daar kan er nog wel vernieuwd worden. het opvallenste zijn richting Leuven sommige afstandsborden, daar zitten een paar echt antieke gevallen bij. en voorts het gekende voorbeeld van de mooie nieuwe borden voor de VZP Rotselaar waar de oude lichtbakken er nog achter staan...

en die "gene zever" vind ik ook wel leuk eerlijk gezegd :lol:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 16 jan 2011, 18:56

vynkce schreef: Zijn dit nu nieuwe borden?
Vandaag gezien dat dit portaal en borden weggehaald zijn, er is voorlopig nog niets in de plaats gezet...
Ook voor het eerst over een nieuwe verbindingsboog gereden op Knoppunt Lummen (Leuven -> Antwerpen), ziet er goed uit. :top:
Bij leuven zelf iets minder, maar voor de rest ligt het Vlaams-Brabantse deel er nog vlekkeloos bij, het Limburgse deel is een stuk slechter, veel putten door vorstschade...

Landschappelijk blijft de snelweg erg mooi, zeker in dit schitterende weer:
Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 16 jan 2011, 20:39

Die borden zijn weggehaald geweest voor de aanleg van die nieuwe bogen denk ik. Het kan zijn dat de inwending verlichte onderweg zijn maar gezien de reflecterende cultuur in Limburg denk ik dat die metalen wel terug zullen komen.
Wat betreft de E314, die ligt er inderdaad schandalig bij in Limburg.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 16 jan 2011, 23:08

De eerste keer dat ik hier voorbijkwam vond ik deze (ex-) optit wel bijzonder

Afbeelding

http://maps.google.be/maps?q=50.899547, ... 04128&z=19

Wat was eigenlijk de bedoeling?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » zo 16 jan 2011, 23:19

Het ziet er naar uit dat deze oprit is vervangen door eentje verderop. De boogstralen van deze oprit zijn erg klein voor een autosnelweg. Waarschijnlijk komt dit uit de tijd dat dit deel van de E314 geen autosnelweg was, of dat er nog geen strenge eisen aan werden gesteld. Maar dat is mijn "educated guess"...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 17 jan 2011, 14:49

Deze fotoreeks nog niet eerder gezien, maar de omgeving daar is wel uitnodigend. Gelukkig kent Belgie behalve de Ardennen ook nog andere mooie gebieden. In welke provincie ligt dit gebied?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 17 jan 2011, 15:39

Deze streek heet "het Hageland". Het is een zeer heuvelachtige streek en ze wijkt geologisch, klimatologisch en op het gebied van natuur af van de rest van België. Net zoals de Kempen is ook hier de ondergrond redelijk uniek omdat het vol zit met ijzerzandsteen. Dit is een gesteente met een roestrode kleur. Veel historische gebouwen in de streek en vooral Aarschot zijn in dit gesteente opgetrokken. De heuvels in de streek waren ooit zandbanken van de oerzee, ze heten daarom getuigenheuvels.

Het is een erg rustige streek, omringd met landelijk gebied en dus redelijk afgezonderd van de hustle en bustle van de Vlaamse ruit. De bevolking is nog vrijwel volledig autochtoon. De hoofdplaats van het Hageland is Aarschot, een bruisende stad die wat infrastructuur betreft jaren achterstond maar nu wordt dat in sneltempo met Europese centjes weggewerkt met het oog op het opkomende toerisme.
in de toeristische interpretatie hiervan valt Leuven niet binnen het Hageland maar geologisch gezien is dat grotendeels wel zo. Het Hageland beslaat een groot stuk van het oosten van Vlaams-Brabant. De oostgrens wordt gevormd door Diest, de West- en Noordgrens door Aarschot.

Afbeelding

Afbeelding

Achter u bevindt zich de E314
Afbeelding

http://commondatastorage.googleapis.com ... 506140.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 228432.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 092326.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 811568.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 043959.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 043917.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 091246.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 092377.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 181620.jpg

http://commondatastorage.googleapis.com ... 091440.jpg
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 21 jan 2011, 15:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let bij het posten op de grootte van het plaatje. Ik heb het nu in een linkje omgezet ten behoeve van de leesbaarheid van de draad.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 17 jan 2011, 19:26

Wimpie24 schreef:De bevolking is nog vrijwel volledig autochtoon.
Doe je dat nou expres om een discussie aan te zwengelen?
Wat heeft dit feit nou voor relevantie voor de aantrekkelijkheid van een streek? Je bevestigt voor mij weer het beeld van het xenofobe Vlaamse platteland, brrrr..eng.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 17 jan 2011, 19:49

Het hangt er vanaf wat jij aantrekkelijk vind, hier wordt dat alleszins als een aantrekkelijkheidsfactor gezien. Evengoed als men in Antwerpen met het multiculturele karakter van de stad promoot. Aarschot presenteert zich nu eenmaal als "het leven zoals het was". Waarom zou het 1 niet kunnen en het ander wel, wat een kromme manier van denken zeg...
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 17 jan 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 17 jan 2011, 20:08

^^ Zo denk ik er ook over...
Het is gewoon een vaststelling, meer niet... En dat overdreven "correcte denken", waarbij het helemaal als fout bestempeld wordt zoiets te zeggen krijg ik wel eens de kriebels van. In dit voorbeeld wordt je dan al meteen als een rascist aangekeken :roll:

Maargoed dit doet hier eigenlijk niet zoveel terzake in dit onderwerp, en ga er ook niet meer verder op in...

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » ma 17 jan 2011, 20:19

jeroent schreef:
Wimpie24 schreef:De bevolking is nog vrijwel volledig autochtoon.
Doe je dat nou expres om een discussie aan te zwengelen?
Wat heeft dit feit nou voor relevantie voor de aantrekkelijkheid van een streek? Je bevestigt voor mij weer het beeld van het xenofobe Vlaamse platteland, brrrr..eng.
Je kan het ook altijd aanzien als een "statistisch gegeven". Waarom altijd achter elke woordenwisseling het slechte zoeken?

It's all in the eye of the beholder!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 17 jan 2011, 20:23

Het feit dat iemand dit aanvoert als hij de mooie kant van een bepaalde streek beschrijft, vind ik bizar. Zo van, een erg mooie streek en er wonen ook geen buitenlanders. Maar goed, mijn beeld wordt dus helaas bevestigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 17 jan 2011, 20:34

^^ Dat is in Nederland net zo... toch zeker hier in Sluis, daar word ik ook wel eens "allochtoon" of "buitenlander" genoemd, en maken ze me ook wel eens duidelijk dat ik er volgens hun niet bijhoor... gelukkig is dat maar een beperkte groep. En ik zou eerlijk gezegd ook nooit willen wonen in een "biblebeltdorp", want daar wordt je als buitenstaander in veel gevallen ook gewoonweg buitengekeken.

Dus om te zeggen dat zoiets typisch Vlaams is gaat mij te ver!

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 17 jan 2011, 20:46

Een mooie streek zo te zien, maar mij maakt het helemaal niks uit wie er woont. Zolang ze maar gastvriendelijk zijn en het er netjes uitziet, vind ik alles best.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 17 jan 2011, 21:02

Tommy schreef:De eerste keer dat ik hier voorbijkwam vond ik deze (ex-) optit wel bijzonder

Stukje tekst uit Wikipedia:

Voormalige afrit Wilsele-Dorp
Vervolgens komt men langs de in maart 2006 gesloten afrit Wilsele-Dorp. Deze afrit was de minst gebruikte en minst belangrijke van de toenmalige zes afritten. Het was eigenlijk slechts een "noodafrit", die bestond ter ontsluiting van het verder geïsoleerde liggende Wilsele-Dorp. Als "noodafrit" voldeed de afrit Wilsele-Dorp niet aan de normale eisen en was hij bijzonder kort, smal en gevaarlijk. Hij was niet meer nodig nadat men over de Leuvense Vaart een brug had voltooid, waardoor Wilsele-Dorp ontsloten raakte via de afrit Wilsele-Kessel-Lo. Men hoopte met de sluiting ook het fileleed wat te verzachten.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 17 jan 2011, 23:09

^^
Klopt, en die afritten zouden al veel eerder afgesloten geweest zijn dan 2006 als het niet aan de Wilselse Vlaams-Belang fractie had gelegen. Zij waren van de mening gediend dat zelfs met die nieuwe ontsluitingsweg, Wilsele veel beter af was met dat afrittencomplex. Dat was toch iets exclusief, "een dorpje met een eigen genummerde afrit vlak naast dat oh zo grote Leuven". Het hoeft niet gezegd te worden dat die afritten de toegang vormend tot sluipweg numero uno.
Complex 20 draagt nu de naam Wilsele denk ik, 19 bestaat niet meer dus 18 gaat vooraf aan 20.

jeroent schreef:Het feit dat iemand dit aanvoert als hij de mooie kant van een bepaalde streek beschrijft, vind ik bizar. Zo van, een erg mooie streek en er wonen ook geen buitenlanders. Maar goed, mijn beeld wordt dus helaas bevestigd.
Wat is hier nu eigenlijk het drama van, welk beeld wordt nu bevestigd?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 07 feb 2011, 19:42

daviedoff schreef:
Tommy schreef:De eerste keer dat ik hier voorbijkwam vond ik deze (ex-) optit wel bijzonder

Stukje tekst uit Wikipedia:

Voormalige afrit Wilsele-Dorp
Vervolgens komt men langs de in maart 2006 gesloten afrit Wilsele-Dorp. Deze afrit was de minst gebruikte en minst belangrijke van de toenmalige zes afritten. Het was eigenlijk slechts een "noodafrit", die bestond ter ontsluiting van het verder geïsoleerde liggende Wilsele-Dorp. Als "noodafrit" voldeed de afrit Wilsele-Dorp niet aan de normale eisen en was hij bijzonder kort, smal en gevaarlijk. Hij was niet meer nodig nadat men over de Leuvense Vaart een brug had voltooid, waardoor Wilsele-Dorp ontsloten raakte via de afrit Wilsele-Kessel-Lo. Men hoopte met de sluiting ook het fileleed wat te verzachten.
Nog maar sinds 2006 gesloten dus. Opvallend dat dergelijke afrit zo lang kon blijven bestaan want ze ziet er levensgevaarlijk uit.

PS: Op Google Maps staan duidelijk verlichtingspalen langs de voormalige oprijstrook. Werken deze nog steeds?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 07 feb 2011, 20:03

^^
Die zijn uitgeschakeld normaal gezien.

GSX750F1998
polderweggetje

Re: [FOTO][E040][E314]Brussel - Leuven - Lummen: E40-E314

Bericht door GSX750F1998 » wo 09 feb 2011, 3:24

Is die afrit van Wilsele dorp echt nog maar sinds 2006 dicht? Ik kan het mij nog wel herinneren, toen ik mijn rijbewijs pas had, en ik met mijn oud renault 5je er daar opreed, ik amper aan de nodige snelheid kwam om de snelweg op te rijden. En uitvoegen was ook vrij gevaarlijk, je moest toen vrij bruut remmen, en dan scherp rechts afdraaien. Maar dat het eigenlijk om een noodafrit ging wist ik niet. Ook wist ik niet dat die gesloten werd omdat Wilsele via de afrit Kessel-Lo goed bereikbaar was, maar dacht dat die enkel gesloten was wegens te gevaarlijk.

Wimpie24
expressweg

Re: [FOTO][E040][E314]Brussel - Leuven - Lummen: E40-E314

Bericht door Wimpie24 » wo 09 feb 2011, 10:27

Een geval van vroeger en nu;

Afbeelding

Hier zie je nog zelfs de borden staan van voor het algemeen inhaalverbod, die moesten na elke oprit herhaald worden.

Afbeelding

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » do 10 feb 2011, 2:43

Wimpie24 schreef: De hoofdplaats van het Hageland is Aarschot, een bruisende stad die wat infrastructuur betreft jaren achterstond maar nu wordt dat in sneltempo met Europese centjes weggewerkt met het oog op het opkomende toerisme.
Gaan ze de (dramatisch slechte) Elisabethlaan ook opknappen? En de wegen op het industriepark? Die liggen er na de winter allemaal barslecht bij...

Wimpie24
expressweg

Re: [E040][E314] [FOTO] Brussel - Leuven - Lummen

Bericht door Wimpie24 » do 10 feb 2011, 10:14

Dat staat allemaal op de planning maar momenteel zijn er 7 werven tegelijk in werking dus als die 2 plaatssen daar nog bijkomen geraak je niet meer in of uit het stad. ;)
Voor de Elisabethlaan ligt al het materiaal zelfs al klaar :p
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op do 10 feb 2011, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » do 10 feb 2011, 17:02

Wimpie24 schreef:Dat staat allemaal op de planning maar momenteel zijn er 7 werven tegelijk in werking dus als die 2 plaatssen daar nog bijjkomen geraak niet meer in of uit het stad. ;)
Voor de Elisabethlaan ligt al het materiaal zelfs al klaar :p
Mooi zo. Heb daar nog jarenlang overgefietst op weg naar 't college. Mooie tijden :)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 04 aug 2011, 13:47

^^
Ja, Aarschot is nog een best aangename stad ;)