NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Pino » di 16 okt 2012, 9:23

Snelwegenkenner schreef:Ik heb mijn hele twijfels bij Keulen in Zuid Limburg. Aken is niet onbekender dan Keulen door de grensfunctie, ondanks dat Keulen veel groter is, voor de onbekende reiziger en in Belgie wordt Keulen toch ook al niet gecontinueerd en moest men Aken toch al aanhouden.
Misschien geven ze in Vlaanderen Aachen wel alleen aan omdat aan de Nederlandse kant van de grens niets anders werd bewegwijzerd. Want laten we eerlijk zijn, Duitse steden met een omvang van Aachen (Augsburg, Mönchengladbach, Chemnitz, Braunschweig) worden in het algemeen niet gebruikt als richtinggevend doel van grote doorgaande assen. De rol van grensplaats kan wel voor enige "upgrade" zorgen, maar je kent nu aan Aachen een internationale netwerkfunctie toe die het niet heeft. En die Köln juist wel heeft.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Aachen op de A76 of de A79 moet worden vervangen. Zolang de Belgen op de E313 en de E314 met Aachen willen werken, zitten we er in ieder geval op de A76 aan vast. Binnen Zuid-Limburg draait het allemaal om de vraag of je regionale doelen genoeg vindt of dat je meer geleiding wilt geven aan lange-afstandsverkeer. In dat laatste geval moet je toch met Köln gaan werken en moet je je op de A79, waar je niet vastzit aan een voorafgaande Belgische vermelding, afvragen of je Aachen wel nodig hebt vanaf Kruisdonk. Nou goed, dat is een kwestie van smaak, en de teerling is al langer geleden geworpen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door harry » di 16 okt 2012, 13:34

Pino schreef:of je Aachen wel nodig hebt vanaf Kruisdonk.
Dat lijkt me toch wel handig, gezien het feit dat Vliegveld Beek tegenwoordig Maastricht/Aachen Airport heet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 okt 2012, 13:48

Qua naamsbekendheid vind ik Aken duidelijk bekender dan bijvoorbeeld Bielefeld en zal de onbekende reiziger dus meer zeggen, ook al zijn beide steden vergelijkbaar in inwoneraantallen. Wat ik natuurlijk ook wel snap is dat Keulen nog vele malen groter is en inderdaad die knooppuntfunctie heeft. Maar het is een grensoverschrijdende verbinding, dus leuke verre bestemmingen in het buitenland zijn ook wat minder nodig vanwege de mindere verkeersstromen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Seat Ibiza » di 16 okt 2012, 14:05

harry schreef:Dat lijkt me toch wel handig, gezien het feit dat Vliegveld Beek tegenwoordig Maastricht/Aachen Airport heet.
Verkeer afkomstig van de luchthaven richting Aachen wordt over de A2 en A76 geleid qua bebording.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Pino » di 16 okt 2012, 14:05

@Harry, Als je vanaf Maastricht/Aachen Airport naar de stad Aachen gaat, rijd je via de A76. Ik kan in de naam van het vliegveld geen argument zien om op de A79, die niet via het vliegveld loopt, dan maar het doel Aachen te bewegwijzeren. Op de route vliegveld - Aachen via Knooppunt Kerensheide vormt de Akense connectie van het vliegveld wél een argument om Aachen te bewegwijzeren. Maar dat is op de A76, een route waarop er ook om andere redenen niet echt discussie kan bestaan over de bewegwijzering van Aachen.

@Snelwegenkenner, de naamsbekendheid is inderdaad groter. Dat heeft Aachen denk ik vooral te denken aan haar historie, die zich ook nu nog uit in een internationaal bekende prijs als de Karelsprijs. Dat verheft Aachen boven Bielefeld en soortgelijke steden. Een soortgelijke positie heeft bijvoorbeeld Münster, dat dankzij de gelijknamige vrede in Nederland meer bekendheid geniet dan menig stad met gelijke omvang. Een andere topper binnen Duitsland is Flensburg, bij iedereen bekend omdat de stad synoniem staat met aftrek op het puntenrijbewijs...

De grotere naamsbekendheid van dat soort steden uit zich echter niet automatisch in het direct op de kaart kunnen plaatsen van diezelfde steden. Je kent de stad, maar als je de plaats niet op de kaart kunt plaatsen, kun je uit de verwijzing naar die plaats niet je route-opties afleiden. En dat maakt de plaatsen in kwestie, ondanks hun relatief grote naamsbekendheid, vaak toch wat mindere opties om te gebruiken voor geleiding van lange-afstandsverkeer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Groningen » di 16 okt 2012, 14:56

Snelwegenkenner schreef: bekender dan bijvoorbeeld Bielefeld
Nog nooit van het Bielefeld-complot gehoord?
TOEVOEGING
Link erin gemaakt.
Laatst gewijzigd door Groningen op di 16 okt 2012, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 okt 2012, 16:16

^^
Dat complot is niet voor mij van toepassing. Ik ben zelf een keer in Bielefeld geweest, dus ik weet dat de stad bestaat. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Pino » di 16 okt 2012, 16:23

^^ Ja ja, dat zegt iedereen die in het complot zit ;)

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 okt 2012, 22:44

0
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op ma 29 jul 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door boe! » zo 11 nov 2012, 19:00

Steptimer schreef:
Snelwegenkenner schreef:^^ Vlissingen komt al vanaf Oirschot, maar verdwijnt even bij Tilburg.
Klopt. Bij de laatste afslag van Tilburg komt het er weer op. Heb Rotterdam daar nog niet op de borden gezien.
Ik ben daar vanmorgen langs gekomen. Bij Tilburg-Reeshof is het rechtdoorbord weggehaald, maar is geen afstandenbord geplaatst. Hier ontbreken dus op dit moment alle rechtdoorbestemmingen. Het afstandenbord na Tilburg-Centrum-West kom je overigens pas 4(!) kilometer na de afslag tegen.

Plaats reactie