NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- expressweg
Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79
Nee, maar de kortste route Aken-R'dam is toch via EHV?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vind Rotterdam wel een goede keuze. Het maakt direct een duidelijk onderscheid tussen de route naar Antwerpen en die naar de Randstad, terwijl dat bij Amsterdam vrij vaag blijft voor de zuidelijke Randstad.
Ik zou ook niet direct nuttigere doelen kunnen bedenken, dus het ruimteprobleem vind ik wat gezocht.
Ik zou ook niet direct nuttigere doelen kunnen bedenken, dus het ruimteprobleem vind ik wat gezocht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg
Zuid-Limburg - Rotterdam via Antwerpen is toch al snel 20 kilometer extra. Het vergt een goede calamiteit om die route interessant te maken. Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe een complete A4 die route interessanter zou maken. In ieder geval niet korter. Kortom, ik zie de lol er niet van in om verkeer naar Rotterdam via België te sturen, terwijl ik ook op Kerensheide niet zo 1-2-3 zie gebeuren dat weggebruikers twijfel zouden kunnen krijgen over de route naar Rotterdam. Op de A2 tussen Kerensheide en Leenderheide zie ik vervolgens ook geen ruimtegebrek ontstaan door het gebruik van Amsterdam én Rotterdam. Tussen Kerensheide en Het Vonderen kom je prima uit met het lijstje Eindhoven / Amsterdam / Rotterdam / [A73] Venlo, en tussen Het Vonderen en Leenderheide kun je vervolgens zelfs af met drie doelen (geheel terzijde, met al die netwerkdoelen boven de streep is het omklapbeginsel natuurlijk helemaal weg).
Dat gezegd hebbende, ik had het alleszins verdedigbaar gevonden om het doel Rotterdam in Zuid-Limburg nog gewoon weg te laten van de borden en er vervolgens pas bij Het Vonderen of Leenderheide pas een keertje mee te komen. Tot dat moment kun je prima aan met het doel Amsterdam, dat de globale richting in het diepe zuiden prima aangeeft.
Dat gezegd hebbende, ik had het alleszins verdedigbaar gevonden om het doel Rotterdam in Zuid-Limburg nog gewoon weg te laten van de borden en er vervolgens pas bij Het Vonderen of Leenderheide pas een keertje mee te komen. Tot dat moment kun je prima aan met het doel Amsterdam, dat de globale richting in het diepe zuiden prima aangeeft.
-
- 2x2 autosnelweg
Goed verwoord en de voor- en nadelen goed op een rijtje gezet. Als je in Rotterdam moet zijn weet je dat je in Nederland moet zijn en blijven en Amsterdam is ook een teken dat je richting Randstad gaat. Elk respecterende chauffeur gaat vast niet via Antwerpen naar Rotterdam. Maar als andere doelen in de omgeving niet teveel in het gedrang komen, mogen ze het doel er van mij wel oplaten.
-
- expressweg
Maar Amsterdam komt nu juist niet op de borden op de A76, alleen Rotterdam als ik het goed begreep.
Zelf zou ik dan er idd voor kiezen om hier Amsterdam te gebruiken en Rotterdam pas bij leenderheide te tonen. Scheelt op het hele stuk A2 ook nog eens een doel. Kunst van het weglaten was het toch?
Zelf zou ik dan er idd voor kiezen om hier Amsterdam te gebruiken en Rotterdam pas bij leenderheide te tonen. Scheelt op het hele stuk A2 ook nog eens een doel. Kunst van het weglaten was het toch?

-
- autoweg
In het algemeen: waarom staan doelenborden centraal bij de (voorlopige) vaststelling van de hoofd- en netwerkdoelen en niet de knooppuntportalen? De laatste drie draden wekken de indruk dat alles om doelenborden draait en dat de borden op knooppunten ondergeschikt zijn en moeten worden geconformeerd aan wat er op de doelenborden komt. Dat terwijl doelenborden bijzaak zijn. Knooppuntportalen zijn volgens mij tig keer belangrijker dan doelenborden. Hier moet doorgaand verkeer de juiste rijstrook kiezen, hier moeten de doelen zo worden gekozen dat de kans op gevaarlijke verkeersmanoeuvres of fout rijden wordt geminimaliseerd. En daarbij komt ook nog: Deze borden vormen de "bottleneck" als het gaat om het aantal te vermelden doelen.
Ik zou het dan ook andersom hebben aangepakt: bepaal eerst van alle knooppunten per relatie wat er vermeld moet worden. Vervolgens gelden er dankzij de continuïteitsregel voor de doelenborden twee simpele regels:
- alles op het volgende knooppunt mag worden vermeld (plus eventuele hoofddoelen vóór het volgende knooppunt);
- alles van het vorige knooppunt in deze richting (vanuit welke richting dan ook) moet worden vermeld (m.u.v. van eventuele reeds gepasseerde hoofddoelen).
Alleen voor doelen die op het vorige knooppunt niet worden vermeld en op het volgende wel, hoeft dan nog een keuze gemaakt te worden tussen wel of niet vermelden.
Vb Kerensheide onder spoiler
In het voorbeeld van Kerensheide komt eruit dat er een extra reden is dat Amsterdam+Rotterdam onwenselijk is op de A76: het leidt tot 5 doelen voor de afslaande richting.
Ik zou het dan ook andersom hebben aangepakt: bepaal eerst van alle knooppunten per relatie wat er vermeld moet worden. Vervolgens gelden er dankzij de continuïteitsregel voor de doelenborden twee simpele regels:
- alles op het volgende knooppunt mag worden vermeld (plus eventuele hoofddoelen vóór het volgende knooppunt);
- alles van het vorige knooppunt in deze richting (vanuit welke richting dan ook) moet worden vermeld (m.u.v. van eventuele reeds gepasseerde hoofddoelen).
Alleen voor doelen die op het vorige knooppunt niet worden vermeld en op het volgende wel, hoeft dan nog een keuze gemaakt te worden tussen wel of niet vermelden.
Vb Kerensheide onder spoiler
- SPOILER: TOON
In het voorbeeld van Kerensheide komt eruit dat er een extra reden is dat Amsterdam+Rotterdam onwenselijk is op de A76: het leidt tot 5 doelen voor de afslaande richting.
-
- Secretaris
---
Laatst gewijzigd door Rene op vr 09 okt 2015, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- expressweg

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Secretaris
---
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 sep 2015, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- autoweg
Met betrekking tot Amsterdam/Rotterdam op de A2-Li ten noorden van Maastricht, is het me nog niet helemaal duidelijk wat de systematiek nou is. In de andere draad schreef je (Rene) dit:
Vooral die laatste zin zou dus betekenen dat je pas bij Leenderheide Rotterdam aangeven. Is dat inzicht weer veranderd ondertussen?Rene schreef:Als je overal zowel Amsterdam als Rotterdam verwijst, dan worden de borden in veel delen van het land overvol. Zeker in Limburg bijvoorbeeld.
Maar ook draagt het in veel gevallen weinig bij aan de richtinggevendheid - op 150 km afstand zeggen zowel Amsterdam als Rotterdam "richting Randstad". Daarom is na afweging bepaald dat wanneer de route naar het internationale netwerkdoel Rotterdam gaat afwijken van Amsterdam, deze wordt aangegeven, en omgekeerd.
-
- expressweg
Met een volledig complete A4 is de route via België naar de Rotterdamse havens nog maar 5 km langer dan de route via Eindhoven. Een volwaardig alternatief dus.Pino schreef:Zuid-Limburg - Rotterdam via Antwerpen is toch al snel 20 kilometer extra. Het vergt een goede calamiteit om die route interessant te maken. Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe een complete A4 die route interessanter zou maken. In ieder geval niet korter.
Kortom, ik zie de lol er niet van in om verkeer naar Rotterdam via België te sturen,
Nee, daar zou ik ook zeker geen voorstander van zijn
Mee eens (vanaf Leenderheide)Dat gezegd hebbende, ik had het alleszins verdedigbaar gevonden om het doel Rotterdam in Zuid-Limburg nog gewoon weg te laten van de borden en er vervolgens pas bij Het Vonderen of Leenderheide pas een keertje mee te komen. Tot dat moment kun je prima aan met het doel Amsterdam, dat de globale richting in het diepe zuiden prima aangeeft.
-
- 2x2 autosnelweg
Het probleem alleen is dat je dan dwars door Antwerpen moet en de wegen rond Antwerpen zijn waarschijnlijk een stuk drukker, waardoor je netto toch meer tijdverlies krijgt. Ook wordt Rotterdam in Belgie pas vanaf Antwerpen aangegeven.Met een volledig complete A4 is de route via België naar de Rotterdamse havens nog maar 5 km langer dan de route via Eindhoven. Een volwaardig alternatief dus.paolie schreef:Pino schreef:Zuid-Limburg - Rotterdam via Antwerpen is toch al snel 20 kilometer extra. Het vergt een goede calamiteit om die route interessant te maken. Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe een complete A4 die route interessanter zou maken. In ieder geval niet korter.
-
- Secretaris
---
-
- 4x3 autosnelweg
De geposte lijstjes maken het duidelijker dan een poging om het samen te vatten in een regel/uitzonderingssituatie.
- Nieuweschans, Zwartemeer, De Lutte en Bergh: Amsterdam
- Boxmeer, Venlo, Kerkrade: Rotterdam
- Eijsden: Amsterdam
- Stein en Eersel: geen van beide
- Galder en Ossendrecht: Rotterdam / Amsterdam
Door de samenhang tussen de A76 en de A2 (eerstgenoemde voedt toch primair laatstgenoemde) had Amsterdam op de A76 me praktischer geleken. Wat je wellicht ook tot een wat makkelijker verhouding van regel en uitzondering brengt: in principe Amsterdam, maar in Noord-Limburg uitsluitend Rotterdam en in West-Brabant beide.
- Nieuweschans, Zwartemeer, De Lutte en Bergh: Amsterdam
- Boxmeer, Venlo, Kerkrade: Rotterdam
- Eijsden: Amsterdam
- Stein en Eersel: geen van beide
- Galder en Ossendrecht: Rotterdam / Amsterdam
Door de samenhang tussen de A76 en de A2 (eerstgenoemde voedt toch primair laatstgenoemde) had Amsterdam op de A76 me praktischer geleken. Wat je wellicht ook tot een wat makkelijker verhouding van regel en uitzondering brengt: in principe Amsterdam, maar in Noord-Limburg uitsluitend Rotterdam en in West-Brabant beide.
-
- expressweg
Waar bij Kerkrade?Pino schreef:Kerkrade
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x2 autosnelweg
Er loopt in die buurt maar één autosnelweg, dus Pino bedoelt de A76. Al is het bedrijventerrein Avantis dan feitelijk wel weer gemeente Heerlen... Heerlen was dus betere formulering geweest, maar ik denk dat (vrijwel) iedereen toch wel kan snappen wat er bedoeld werd.Timmetje schreef:Waar bij Kerkrade?
-
- 4x3 autosnelweg
Dank daarvoor. Pas nu kom ik op de echte naam waar ik straks maar niet op kon komen: Bocholtz.
-
- Secretaris
---
-
- expressweg
Sorry, ik had Kerkrade en Sittard verwisselt.
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- verkeersader
Goede zaak dat Goes wordt toegevoegd vanaf het HellegatspleinRene schreef:A59-Li
[
Vanaf KP Hellegatsplein:
Goes (H)
Zierikzee (H)
Vanaf Zierikzee:
Middelburg

Renesse is eigenlijk ook wel een logisch doel vanaf Zierikzee

-
- Secretaris
---
-
- 2x4 autosnelweg
Renesse kan gewoon door een symbooltje van een bierkrat onder een parasol worden aangegeven...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader
Goes en Terneuzen zijn ongeveer even belangrijk en hebben beide een verzorgingsgebied van rond de 100.000 inwoners. Maar goed, het is logisch dat Goes het hoofddoel is aangezien de A58 langs Goes loopt. Ik denk wel dat Terneuzen gewoon op de borden zal blijven staan aangezien Middelburg en Goes op alle ''belangrijke wegen'' in Zeeuws-Vlaanderen staan vermeldt, zelfs al vanaf Sluis en Hulst...sirdanilot schreef:Enkele opmerkingen.
A58: Waarom geen Terneuzen als hoofddoel, wat staat voor de richtingen Antwerpen (!) en Gent? Goes staat namelijk alleen maar voor de richting Zierikzee/A256, die niet van belang voor doorgaand verkeer wordt geacht aangezien R'dam niet verwezen wordt via deze route.
Terneuzen zelf is net zo groot als Goes, maar veel meer een centrum voor de regio (net zoals Emmen belangrijker is dan Delft, bijvoorbeeld).
N62: Antwerpen via Terneuzen...?! Wordt Antwerpen dan vanaf de A256 verwezen via N62 (terwijl verkeer vaak via de A4 rijdt)? Krijgen provinciale snelwegen überhaupt NBA, of krijgen deze allemaal redesign?
Terneuzen mag van mij gewoon blijven staan op de A58 zoals het nu is

Vlissingen 55
Middelburg 52
Goes 35
--------------
Terneuzen(tol) 60
-
- verkeersader
Ok danRene schreef:Goes wordt aangegeven ná het Hellegatsplein.
Of het op de A29 ook in afgaande richting komt te staan, is afhankelijk van prov. Zeeland. Zij betalen immers niet voor niets mee aan de A4 bij Steenbergen

-
- 2x3 autosnelweg
De logische vervolgvraag is dan of Rotterdam vanaf de A58 zal worden aangegeven op KP De Poel, nu begint dat direct erna.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Secretaris
---
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 sep 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Rotterdam staat alleen aangegeven op een afstandsbord op de A256. Er staat bewust géén Rotterdam rechtsaf op de A58, omdat men wil voorkomen dat hier doorgaand verkeer rijdt. Het is namelijk een ellendige route, voor het grootste deel 80 per uur en propvol stoplichten. In de zomer zit je gegarandeerd vast achter een caravan (alleen op Noord-Beveland is er een inhaalmogelijkheid, op het stukje snelweg in de N256), en de Zeelandbrug wil dan ook nog wel eens opengegooid worden. Een keer zaten wij zelfs vast achter een tractor op de Zeelandbrug!Ds79m schreef:De logische vervolgvraag is dan of Rotterdam vanaf de A58 zal worden aangegeven op KP De Poel, nu begint dat direct erna.
Rotterdam is véél comfortabeler te bereiken via de A4. Als hier Rotterdam moet worden aangegeven, zou het rechtdoor moeten zijn.
-
- verkeersader
Dit stukje 2x2 weg is dus Vmax 80 km/h en geen snelweg (zelfs geen autoweg). Meest irritante is dat men daar wel harder gaat rijden gezien het wegprofiel, en weer zachter gaan rijden bij het teruggaan naar 1x2 (en dan net geen 80 op d teller dus in werkelijkheid net boven de 70). Verder is het zeker in de vakantieperiode een drukke route.sirdanilot schreef:Rotterdam staat alleen aangegeven op een afstandsbord op de A256. Er staat bewust géén Rotterdam rechtsaf op de A58, omdat men wil voorkomen dat hier doorgaand verkeer rijdt. Het is namelijk een ellendige route, voor het grootste deel 80 per uur en propvol stoplichten. In de zomer zit je gegarandeerd vast achter een caravan (alleen op Noord-Beveland is er een inhaalmogelijkheid, op het stukje snelweg in de N256), en de Zeelandbrug wil dan ook nog wel eens opengegooid worden. (...)
Rotterdam wordt wel bewegwijzerd op de A256, dus mocht je bij De Poel toch van de A58 de A256 opgaan kun je keurig Rotterdam volgen op de borden.
-
- expressweg
A73-Re
Vanaf KP Ulingsheide/Tegelen:
Nijmegen (N)
Eindhoven (N)
Voel ik hier een schending van het continuïteitsprincipe aankomen?A74-Li:
Vanaf de Duitse grens:
Rotterdam (I-N)
Eindhoven (N)
Venlo (H)
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer