Iemand heeft de intensiteiten van 2005 en 2010 naast elkaar gezet voor wat betreft de A2. Opvallend is dat de intensiteit in het westen is gestegen en in het oosten gedaald.
De daling op de A2 tussen Braunschweig en Wolfsburg is te verklaren door de openstelling van de A39 ten oosten van Braunschweig. Bij Dortmund zitten ook wat vreemde dalingen, evenals ten westen van Hannover. Ten oosten van Wolfsburg is de daling waarschijnlijk te verklaren dat de A38 en B6n zijn geopend.
Ik heb overigens mijn twijfels bij de accuraatheid van de tellingen. Er zitten vaak op onverwachte plekken stijgingen/dalingen in en bij staatsgrenzen verdwijnen soms ineens een paar duizend voertuigen.
Ik weet niet precies hoe de tellingen zijn uitgevoerd, het aantal vaste, permanente telpunten in Duitsland is vrij laag, er zijn gebieden waar soms tientallen kilometers geen permanent telpunt is. Dus dan krijg je schattingen of (misschien wel erger) periodieke tellingen over korte, niet aansluitende periodes. Bijvoorbeeld een telling in mei en dan in juni voor het aansluitende wegvak, dan is de kans groot dat je rare verschillen krijgt tussen aansluitende wegvakken. Ook zijn er nogal wat plekken waar permanente telpunten op kritische plekken ontbreken, vooral bij of tussen belangrijke knooppunten en aansluitingen.