[D][A002] A2 Oberhausen - Hannover - Berlin

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [D][A002] A2 Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Vinny »

Chris schreef: do 08 apr 2021, 17:53 De komende tijd wordt met nachtafsluitingen de verkeerssignalering op de A2 tussen het Kreuz Wolfsburg/Königslutter en de grens met Sachsen-Anhalt verwijderd. Dit traject is ongeveer 25 kilometer lang. Er komt in de toekomst een nieuw systeem maar deze is nog in planning, waardoor er voorlopig dus een tijd geen verkeerssignalering op de A2 is op dit traject.
:down: Hoe moeilijk kan het nou zijn om eerst het systeem zodanig op de plank te hebben liggen dat je het in één keer kunt vervangen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ik hoop dat degenen die dit bedacht hebben de bak indraaien voor de doden die ze hiermee op hun geweten gaan hebben.

Van alle autobanen kun je dit nu juist op de A2 het slechste maken zo.... :wall:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Chris schreef: zo 18 jul 2021, 17:07
martien schreef: za 17 jul 2021, 16:44En een bijzondere proef. Bij Hannover wordt de weekendafsluiting getest om drie weken aan files te vermijden. De Duitse naam voor een weekendafsluiting? Turbobaustelle (NDR).
SPOILER: TOON

Afbeelding
(bron: NDR /dpa-Bildfunk Foto: Swen Pförtner)
Het was een groot succes. Er was 57 uur voor ingepland, tot maandagochtend, maar de A2 kon vanmiddag al weer vrijgegeven worden.

Dit smaakt natuurlijk naar meer.
Weer een turbobaustelle op de A2, dit keer tussen het Kreuz Hannover-Ost en Peine die 96 uur dicht is om 4 kilometer asfalt te vervangen. Verkeer wordt omgeleid via de A7 en A39. Dit keer omvat het ook de hele vrijdag dus de verkeershinder is vandaag wel wat groter.

Afbeelding
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

GuteFahrt schreef: di 14 jan 2020, 17:11 Inmiddels zijn we een jaar verder. In de herfst van 2019 zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Dit jaar wordt de aansluiting gebouwd, volgend jaar moet het klaar zijn. Als het klaar is wordt de naam Dortmund-Lanstrop vervangen door Lünen-Süd.

https://www.strassen.nrw.de/de/wir-baue ... -sued.html

Afbeelding
Ruim 2 jaar na dit bericht gaat de nieuwe aansluiting volgende maand open.

https://www.ruhrnachrichten.de/dortmund ... 000493686/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag voor het eerst in jaren weer eens de A2 van Hannover naar Berlijn gereden. Op een zondag, dus geen muur van vrachtwagens. Viel mij wel op dat de rechterrijstrook regelmatig erg hobbelig was, vooral na Braunschweig.

En behoorlijk grote delen van de A2 zijn dynamisch of permanent begrensd op 120 of 130, echt een racebaan is het dus niet meer. Alleen tussen Magdeburg en even voor Brandenburg werd er wel stevig doorgereden. De rest viel erg mee. De laatste 35 kilometer tot aan het Dreieck Werder is ook begrensd op 130 vanwege ongevalsgevaar.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^
Die laatste 35km moet je ook op flitsers letten.

De rest van de beperkingen hangen ook van drukte en tijd af. 's avonds heb je er minder last van
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Ook het deel door het Ruhrgebied heeft diverse beperkingen gekregen, rond Recklinghausen is er zelfs een stuk met onrealistisch lage Vmax 80 km/h vanwege "Straßenschäden", wat inmiddels al een paar jaar het geval is en in de tussentijd niks aan het wegdek gebeurd. Eigenlijk is alleen het stuk tussen pakweg Dortmund en Bielefeld nog echt "vrij" met nog niet al te veel vrachtverkeer, richting westen (Dortmund) kan je ook al wel vanaf Bad Oeynhausen doorrijden, de Vmax van 120 km/h rond Herford is vooral richting oosten (Hannover).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Bij Recklinghausen heb je ook nog dat de verbinding met de A43 richting Wuppertal niet te gebruiken is vanwege de uitbouw van laatstgenoemde snelweg. Nog los van de gewichtsbeperking (Emschertalbrücke).

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

SnarfFlevoland schreef: ma 13 jun 2022, 10:47 Ook het deel door het Ruhrgebied heeft diverse beperkingen gekregen
Ook 's avonds en 's nachts nu? Laatste keer dat ik er langs kwam was het in de avond tussen Kamener Kreuz en Kreuz Oberhausen op het tunneltje bij Gelsenkirchen en een paar kleine stukjes na gewoon vrij. Maar dat is een paar maanden terug, dit jaar ben ik niet veel onderweg, ook gezien de situatie met wat logees in huis enzo.
rond Recklinghausen is er zelfs een stuk met onrealistisch lage Vmax 80 km/h vanwege "Straßenschäden", wat inmiddels al een paar jaar het geval is en in de tussentijd niks aan het wegdek gebeurd.
Menigeen knalt daar gewoon door. Echt 80 heb ik daar volgens mij ook nog nooit gereden, blijf wel altijd onder rijverbod territorium.
Eigenlijk is alleen het stuk tussen pakweg Dortmund en Bielefeld nog echt "vrij" met nog niet al te veel vrachtverkeer, richting westen (Dortmund) kan je ook al wel vanaf Bad Oeynhausen doorrijden, de Vmax van 120 km/h rond Herford is vooral richting oosten (Hannover).
Die stukken 120 richting Hannover zijn comleet waardeloos en onnodig. Misschien dat je daar geen laagvliegers aan 250km/h wilt hebben, maar een gemoedelijke 150 - 180 was geen enkel probleem...

Het is echt jammer dat het niet mogelijk is een limiet van 160 ofzo in te stellen op de stukken waar 200+ wat problematisch lijkt maar 120 wel een erg groot contrast in vergelijking met de normale situatie.

Of zou de gedachte zijn dat het mislukt is om de trein sneller te maken dan de auto's; dus dat men nu andersom de auto's maar onnodig vertraagd? Zeker nu IC en ICE stiekem wat omzet moeten draaien om voor die 9 Euro passagiers te compenseren...
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Ik reed er 2 en 3 weken geleden nog. Zit nog wel behoolijk wat -FF- Freie Fahrt op Oberhausen - Dortmund inderdaad...

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

GuteFahrt schreef: zo 08 mei 2022, 22:15 Het gaat toch nog bijna 2 maanden langer duren.

https://www.ruhrnachrichten.de/luenen-s ... 000520451/
https://www.ruhrnachrichten.de/wp-conte ... 80x639.jpg
Volgende week opent :AS: Lünen-Süd na 40 jaar op papier te hebben gestaan dan echt.

Vanuit de lucht:
Afbeelding

Hajo
2x4 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het is nu een museum en herinneringsplek aan de Duitse deling. Ik ben er in 1985, toen het nog vol in bedrijf was, aan boord van een OAD touringcar langs gekomen. Of beter gezegd: " abgefertigd", zoals dat destijds in DDR jargon genoemd werd.

Pas na de Duitse hereniging bleek hoe uitgebreid het complex was en hoe de DDR autoriteiten het binnenkomende verkeer controleerde. Zo dacht je met DDR douane te maken te hebben, maar in werkelijkheid waren die beambten lid van de Stasi, maar gekleed in uniform van de DDR Grenztruppen. Je paspoort werd ingenomen en via een overdekte loopband naar het eigenlijke controle gebouw getransporteerd. Daar werd elke paspoort pagina door een Stasi medewerker gefotografeerd. Eerst in zwart-wit, vanaf de jaren zeventig in kleur, waarmee ze dus in feite je paspoort "na maakten". De onderzijde van de bus werd met spiegels bekeken, weet ik nog.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
De beklemmende sfeer die hier hing heeft op mij als kind behoorlijk indruk gemaakt.
Met het naderen van de 'zonegrens' wierp die sfeer z'n schaduw al vooruit in de auto...
Bij Raststätte Helmstedt eraf. Moeders zo'n gele telefooncel in om de dierbaren in Nederland voor de voorlopig laatste keer te bellen (altijd zorgen voor voldoende munten).
Allemaal nog een keertje sassen (munt in de deurkruk annex muntautomaat), en dan was het zover.

Strenge koppen. Torens. Felle lampen. Spiegels. Soms honden.
De instructies waren duidelijk: geen geklier, niet lachen, niet wijzen, niet wat dan ook.
Bij uitzondering gedroegen ik en mijn broers ons daar altijd voorbeeldig.
Het ging altijd goed, en ik heb me altijd veilig gevoeld bij mn ouders, maar indrukwekkend was het zeker.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

GuteFahrt schreef: do 23 jun 2022, 7:48 Volgende week opent :AS: Lünen-Süd na 40 jaar op papier te hebben gestaan dan echt.

Vanuit de lucht:
Afbeelding
Dit blijkt eigenlijk een vervolledig van de aansluiting Dortmund-Lanstrop te zijn en niet een compleet nieuwe aansluiting.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Dat klopt, maar hij gaat wel in z'n geheel hernoemd worden naar :AS: Lünen-Süd als het goed is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: za 25 jun 2022, 9:23 Ik ben op weg naar Polen gestopt bij de voormalige grensovergang Marienborn. Een groot deel van het grenscomplex is nog intact en is te bezoeken.
Indrukwekkende foto's Chris! :top: Een geluk heb ik deze waanzin nooit in m'n leven meegemaakt, maar ik heb natuurlijk een hoop verhalen van Duitsers en ook Nederlanders gehoord over de grens. Ook van voormalige DDR burgers die er niet konden komen. En natuurlijk diverse zeer interessante TV-reportages met deels verborgen camera's.

Wat me daarvan het meest is bijgebleven is dat iedereen die de DDR verliet in de latere jaren (vanaf 1978) met Gammastraling (Cs-137) letterlijk werd "geröntgend". Zowel bij Marienborn als ook de andere grote grensovergangen. Onder de zogenaamde "Kontrollbrücken" had men deze "Gammakanonen" opgehangen en zo kon men ook bij transitverkeer controleren wat er in de auto's, bussen en/of vrachtwagens "verstopt" zat. Niemand wist van deze controlemethode af, zelfs de meeste Stasi-medewerkers niet. Die kregen alleen het "Befehl" om niet onder de "Kontrollbrücke" te staan.

Ook heeft Marienborn nog een enorm ondergronds gangenstelsel. In hoeverre is dat eigenlijk (nog) te bezoeken?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Hajo
2x4 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dat ondergrondse gangenstelsel is alleen op afspraak, met een tour en een gids, te bezoeken meen ik.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben hier ook wel eens geweest. Maar toen was hij nog ‘in dienst’ (in 1987).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

GuteFahrt schreef: do 23 jun 2022, 7:48 Volgende week opent :AS: Lünen-Süd na 40 jaar op papier te hebben gestaan dan echt.

Vanuit de lucht:

Afbeelding

Ik kwam er afgelopen zondag langs. Bewegwijzering is nog tijdelijk en met 40k/u een krap bochtje. Enkele stills vanaf mijn dashcam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Typisch Duitse aansluiting weer, met dat jaren '50 ontwerp.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik ben blij dat we in Nederland eerst bij het puntstuk afbuigen met een wig, en dat daarna pas de bocht ingezet wordt. Dan is de afrit visueel veel beter zichtbaar, al dan niet ondersteund door bebakening bij krappere bochten.

In Duitsland (en vele andere landen) moet je zeer sterk oriënteren op het Ausfahrt-bord (of soortgelijk) en kun je, doordat de uitvoegstrook daarna meteen weer overgaat in vluchtstrook, de bocht altijd maar lastig inschatten. Dat bordje met '40' is in feite niets meer dan een lapmiddel om het intrinsieke gebrek aan zichtbaarheid van de bocht te compenseren.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Wat een trieste armoede zeg, fijn dat er af en toe íets gebeurd in Duitsland, maar als het zo moet laat dan maar :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En dan nog die 40 is eigenlijk de norm voor elke aansluiting in Duitsland.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik kom maar zelden op de A2 (logisch als je in Zwitserland woont) maar als ik er kom is er eigenlijk altijd wel iets ernstigs aan de hand. Deze keer was een stuk bij Hannover afgesloten en er werd geadviseerd het gebied ruim te mijden. Ik heb de B65 genomen maar die was uiteraard ook overbelast. In Hannover waren er ook allerlei werkzaamheden met versmallingen en afsluitingen. Ik deed er meer dan twee uur over van Bad Nenndorf tot de A37. Op zondag was het uiteraard wel rustig.

137 foto's toegevoegd aan bestaand album
https://goo.gl/photos/g6rzxTJ1TWPF3s5Y6

Het viaduct waar vroeger de aansluiting Magdeburg-Mitte was
Afbeelding

Camera bij de werkzaamheden op de brug over de Elbe
Afbeelding

Versmalling naar één rijstrook - op zondag kan dat zonder file
Afbeelding

Afbeelding

Later was er op de A10 bij Potsdam ook maar één rijstrook, dat leidde dan wel tot een file
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A2 is dit weekend afgesloten bij Dortmund, over de A2 is een nieuwe brug geïnstalleerd, direct ten westen van het Kamener Kreuz, van de Hammer Straße (Kamen - Hamm).

Overigens een voorbeeld dat men andere oplossingen kiest dan de A2 voor 2 jaar in een Baustelle te veranderen om een standaard in-situ gestorte brug te bouwen. Nordrhein-Westfalen is al voor de tijd van Die Autobahn gestart met het zoeken naar andere oplossingen, onder Hendrik Wüst (nu minister-president, toen minister van verkeer van NRW) is men gaan kijken naar een 'Nederlandse aanpak' van wegenprojecten. De effecten daarvan zie je nu steeds meer.

Afbeelding

Afbeelding
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: za 22 okt 2022, 14:02een 'Nederlandse aanpak' van wegenprojecten.
Het feit dat Mammoet te zien is op de foto betekent dat de Duitsers wel kiezen voor een Nederlandse aanpak, maar dat ze zelf (nog) niet de expertise in huis hebben.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mammoet, Wagenborg, Janson Bridging en Retro Bridge zijn allemaal Nederlandse bedrijven die je nogal eens ziet in Duitsland. Het Belgische Sarens zie je ook wel eens.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van vrijdag 21 april 20 uur tot dinsdag 25 april 16 uur (!) is de A2 volledig afgesloten richting Berlijn tussen Hämelerwald en Peine (dit is tussen Hannover en Braunschweig).

De reden is dat ze in één lang weekend 3 kilometer rijbaan gaan vernieuwen. Zowel de deklaag als de tussenlaag worden vervangen. Dat vind ik toch wel compliment-waardig, voorheen waren zulke werkzaamheden garantie voor maanden verkeershinder.

Het is de derde fase in 10 kilometer rijbaan tussen Hämelerwald en Peine te vernieuwen (4 km in 2021, 3 km in 2022 en 3 km in 2023).

Het verkeer wordt omgeleid via de A7 en A39 via het Dreieck Salzgitter. Dat is geen enorme omweg en bovendien is dat knooppunt nu volledig. Vroeger moest je een stukje via de B6 omdat het knooppunt onvolledig was.