Een topic over Slovenië ontbrak nog, bij deze dus.
Net als in buurland Kroatië is de laatste jaren een inhaalslag gemaakt met het bouwen van snelwegen.
Hieronder een kaartje waar ik de wegnumemrs bij heb gezet (ik kan alleen van een traject het wegnummer nergens terugvinden). Klik op het plaatje voor een grotere (en leesbaardere) versie.

Slovenië kent 2 typen staatswegen (rijkswegen)
A (Avtocesta) - snelwegen:
A1 - Šentilj (grens Oostenrijk/A9) - Maribor en Maribor - Koper (deel rond de stad Maribor ontbreekt nog)
A2 - Karavankentunnel (grens Oostenrijk/A11) - Vrba (bij Kranj), Podtabor - Ljubljana-west en Ljubljana-oost - Obrežje (grens Kroatië/A3). Hier ontbreken nog de stukken tussen Vrba en Podtabor, dit stuk loopt langs de stad Kranj en is een belangrijke route voor de wintersportgebieden Bled/Bohinj. Erg druk dus. Ook ontbreekt nog altijd een stuk rond Ljubljana, zodat verkeer dat van west naar oost v.v. wil een paar kilometer door de stad Ljubljana moet. Tenslotte missen ook nog stukken snelweg in het oosten van het land.
A3 - Gabrk (A1) - Sežana (grens Italië/SS55)
A5 - Vučja Vas - Beltnici. Deze weg wordt deel van de snelweg Maribor - Pince aan de Hongaarse grens.
De snelwegen zijn tolwegen
H (Hitra cesta) - letterlijk spoedwegen of haastwegen. Ze hebben autowegstatus
H2 - westelijke rondweg Maribor
H3 - noordelijke rondweg Ljulbjana
H4 - Podnanos - Nova Gorica (grens Italië bij Gorizia)
H5 - Srmin (A1) - Škofije (grens Italië bij Trieste/SS202)
Op bovenstaand kaartje staan wegen in diverse kleuren:
Groen: bestaande weg
Geel: weg waarvan de werkzaamheden nog dit jaar zullen starten of reeds begonnen zijn
Rood: weg waarvan de werkzaamheden in 2006 of later zullen starten
Blauw: Geprojecteerde wegen.
Een kaartje met de Sloveense tunnels
Goede foto's van de snelwegen heb ik (nog) niet kunnen vinden, afgezien van de paar die hier recentelijk zijn gepost op het forum.