[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija
In de afgelopen 10 jaar is nog maar 20 kilometer nieuwe autosnelweg geopend in Slovenië.
DARS heeft onlangs ook gezegd dat de snelweg verbinding Postojna - Jelšane (naar de Kroatische A7) er wel komt, maar niet voor 2030.
Tolmin en Kobarid zijn wel kleine plaatsen, daar is geen autosnelweg naartoe benodigd. Mijn inziens zou Slovenië vooral werk moeten maken van de H5 van Koper naar Dragonja (naar de Kroatische A9) en een capaciteitsuitbreiding van snelwegen rond Ljubljana.
DARS heeft onlangs ook gezegd dat de snelweg verbinding Postojna - Jelšane (naar de Kroatische A7) er wel komt, maar niet voor 2030.
Tolmin en Kobarid zijn wel kleine plaatsen, daar is geen autosnelweg naartoe benodigd. Mijn inziens zou Slovenië vooral werk moeten maken van de H5 van Koper naar Dragonja (naar de Kroatische A9) en een capaciteitsuitbreiding van snelwegen rond Ljubljana.
-
- 2x5 autosnelweg
Gezien de geïsoleerde ligging van Bovec en Tolmin ten opzichte van hoogwaardige wegen, verwacht je voor de ontsluiting van die gebieden wel meer dan een standaard enkelbaans weg waar ook tractoren rijden. Dat hoeft dan ook geen autosnelweg te zijn, maar mag wel wat beters zijn dan wat er nu ligt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Voorzitter
Ik denk dat niemand zit te wachten op een autosnelweg door het dal van de Soča, Bača en/of Idrijca. Dat is een landschappelijk aantrekkelijk gebied, het dal is niet heel breed dus een snelweg is lastig in te passen. En afgezien van de wat langere reistijden over weg 102, 103 en 403, zijn er ook geen echte verkeersproblemen. Ik heb ook niet de indruk dat men in die regio massaal om een betere wegverbinding vraagt. Rondwegen om plaatsen als Tolmin en Kobarid en enkele andere dorpjes kunnen misschien wat verlichting geven.mavas schreef: ↑di 24 nov 2020, 17:38 Gezien de geïsoleerde ligging van Bovec en Tolmin ten opzichte van hoogwaardige wegen, verwacht je voor de ontsluiting van die gebieden wel meer dan een standaard enkelbaans weg waar ook tractoren rijden. Dat hoeft dan ook geen autosnelweg te zijn, maar mag wel wat beters zijn dan wat er nu ligt.
-
- 4x5 autosnelweg
In Slovenië wordt in 2021 een snelwegpolitie opgericht die zich dus alleen bezig gaat houden met de snelwegen en expresswegen. Deze “avtocestna policija” gaat letten op overtredingen en misdrijven langs de snelwegen. Dat kan varieren van overtredingen van inhaalverboden voor vrachtwagens tot gevaarlijk rijgedrag en zelfs mensensmokkel.
De basis zal in Postojna zijn. Er wordt begonnen met 15 agenten, maar binnen een paar jaar moet dat snel worden opgetrokken naar 170 agenten die dus structureel op deze wegen patrouilleren.
De basis zal in Postojna zijn. Er wordt begonnen met 15 agenten, maar binnen een paar jaar moet dat snel worden opgetrokken naar 170 agenten die dus structureel op deze wegen patrouilleren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
In Postojna is er een legerkazerne dichtbij de snelweg, misschien dat het daarom in die plaats komt. Ik heb er vlakbij gelogeerd in het 'Lemonwood House'.
-
- 4x5 autosnelweg
In september gaat er begonnen worden met een zuidelijke bypass om Bled en het gelijknamige meer heen met een lengte van ruim 3 kilometer. Het gaat om variant 1 op dit kaartje.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Dat zal een boel schelen. Die weg zit vaak verstopt met verkeer dat een parkeerplaats zoekt.
-
- 4x5 autosnelweg
Wat oude before-and-afters uit Slovenië.
Eerst eentje uit eigen archief. Ik zal op een hele oude dia een foto van een wegnummer, bij het verlaten van Kranjska Gora richting de Vršičpas (nu de R206).
Ik heb helaas nooit een complete lijst kunnen vinden van Sloveense regionale wegnummers uit de Joegoslavische tijd. Ik kan alleen terugvinden dat de laatste wijziging in de Joegoslavische tijd in 1990 was. De Sloveense versie van het staatsblad heeft een keurig archief dat echter begint op de onafhankelijkheid in 1991.
In december 1991 was er nog wel een kleine wijziging en daar zijn nog wel een paar nummers te vinden. Deze weg had toen als wegnummer R302
Dit is Šentvid, een voorstadje van Ljubljana. De weg was toen in 1967 de M1, de weg van Broederschap en Eenheid van Joegoslavië, en loopt hier van Ljubljana naar Kranj.
Eerst eentje uit eigen archief. Ik zal op een hele oude dia een foto van een wegnummer, bij het verlaten van Kranjska Gora richting de Vršičpas (nu de R206).
Ik heb helaas nooit een complete lijst kunnen vinden van Sloveense regionale wegnummers uit de Joegoslavische tijd. Ik kan alleen terugvinden dat de laatste wijziging in de Joegoslavische tijd in 1990 was. De Sloveense versie van het staatsblad heeft een keurig archief dat echter begint op de onafhankelijkheid in 1991.
In december 1991 was er nog wel een kleine wijziging en daar zijn nog wel een paar nummers te vinden. Deze weg had toen als wegnummer R302
- SPOILER: TOON
Dit is Šentvid, een voorstadje van Ljubljana. De weg was toen in 1967 de M1, de weg van Broederschap en Eenheid van Joegoslavië, en loopt hier van Ljubljana naar Kranj.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Ik vond dit zoekplaatje wel interessant om naar te kijken. Baserende op het kenteken van het autootje, ga ik er van uit dat men een route gereden heeft van Ljubljana naar Lokve, via Nova Gorica. Ik heb even de toeristische wegenkaart van 1968 erbij gepakt, om een idee te krijgen van de route. Hier staan helaas geen wegennummers op. Meest logische route leek me de route over Vrhnika - Logatec - Col - Ajdovdcina - Nova-Gorica (al kan je van Col ook rechtstreeks naar Lokve). Op deze route heb ik met streetview niets kunnen vinden (of er overheen gekeken). Als tweede optie zou de route over Postojna kunnen zijn. Op 48km zit je op de splitsing tussen de richtingen Vipava en Koper aan de voet van de Nanos. De zachte glooiende heuvels (streetview) in de achtergrond zouden kunnen matchen, maar door de aanleg van de snelwegen is het daar nogal veranderd.Palance schreef: ↑do 04 mar 2021, 13:41 En tenslotte nog een zoekplaatje waarvan ik de locatie nog niet gevonden heb: Het filmpje begint met dit stuk. Je ziet een wegwijzer met Gorica 48 km, en het wegnummer R305. Ik ging er van uit dat dit niet heel moeilijk te vinden zou moeten zijn, maar tot nu toe zonder succes.
-
- 4x5 autosnelweg
Haha, ik heb met dezelfde redenering zitten zoeken
Maar helaas nog zonder resultaat. Het kan inderdaad zijn dat de situatie niet meer bestaat, maar omdat het een regionale weg is zal daar nier snel iets in veranderd zijn in de situatie (vermoed ik).
Ik heb wel een paar militaire kaarten gevonden (zoals deze) uit de oorlog waar zowaar de Sloveense (en Kroatische) R-nummers opstaan, maar de R305 heb ik nog niet gezien. Ik vermoed dat die toch ergens in West-Slovenië ligt, maar daar is geen kaart van te vinden ;(

Ik heb wel een paar militaire kaarten gevonden (zoals deze) uit de oorlog waar zowaar de Sloveense (en Kroatische) R-nummers opstaan, maar de R305 heb ik nog niet gezien. Ik vermoed dat die toch ergens in West-Slovenië ligt, maar daar is geen kaart van te vinden ;(
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Het enige wat ik kon vinden met 305 in de Uradni List 1996 is dit. Maar dit is niet 48km van Gorica.https://www.uradni-list.si/glasilo-urad ... bremenitev
Code: Selecteer alles
R305 Plave-Dobrovo
R305C Dobrovo-Neblo-meja
R305D Solkan-Gonjače
-
- Voorzitter

De 4 is op de wegwijzer naar Gorica wel wat vaag. En er zit de nodige vuiligheid op het bord. Is de 4 misschien gewoon wat vuiligheid? Het zou ook raar zijn om hier alleen een doel op 48 km aan te geven, en geen andere doelen. Op 8 km van (Nova) Gorica zit je wel in het gebied van de oude R305 en R305+suffix-wegen.
De weginfrastructuur is in dat gebied wel enigszins veranderd toen de weg die nu de R402 heet is aangelegd.
Echter kan ik het nog nergens plaatsen, want plekken die er wegtechnisch op lijken zijn qua landschap weer afwijkend.
De locatie die IQ[] noemt vind ik gezien de omgeving echter weer niet onaannemelijk, en er is daar het één en ander veranderd door de aanleg van de snelweg. Ik neig er naar om die locatie wel serieus te nemen. Het voldoet qua landschap, en de wegen op het beeld uit 1962 zijn duidelijk ook vrij belangrijke wegen. Het nummer R305 is niet te plaatsen, maar ik weet ook niet hoe de wegnummering in 1962 was. Ook de walletjes aan beide zijden van de weg matchen, het zou best kunnen dat men deze wegsituatie ooit grondig heeft aangepakt aangezien dit wel een route met het nodige verkeer was voordat de snelweg werd gebouwd. Er ligt nu rechts langs de weg een brede rommelige groenstrook; lag hier ooit de R305 richting Gorica, voor een klein stukje parallel aan de weg richting Divaca? Als het inderdaad een doorgaande route was, dan is het wellicht wel weer logisch om op de wegwijzer met één langeafstandsdoel te werken.
Ik neig bij nader inzien toch ook wel heel erg naar deze locatie, ondanks het wegnummer.
-
- 4x5 autosnelweg
Ah kijk, dank je wel. Deze heb ik dus niet kunnen vindenIQ[] schreef: ↑do 04 mar 2021, 20:30 Het enige wat ik kon vinden met 305 in de Uradni List 1996 is dit. Maar dit is niet 48km van Gorica.https://www.uradni-list.si/glasilo-urad ... bremenitevCode: Selecteer alles
R305 Plave-Dobrovo R305C Dobrovo-Neblo-meja R305D Solkan-Gonjače

Het is uit 1962, dus het kan best dat er tussen 1962 en 1990 nog wel eens een hernummering is geweest.[/quote]Coen Tunnel schreef: ↑vr 05 mar 2021, 0:06 Maar op één van de andere foto's is wel het nummer 301 te zien, en daarvan staat het passende tracé in die lijst. Zou het nummer 305 dan helemaal niet matchen?
In eerste instantie dacht ik ook aan de 8 kilometer, die 4 viel me pas later op. Maar ook in een ruime (halve) cirkel van 8 kilometer rond Nova Gorica heb ik nog niks gevonden.Coen Tunnel schreef: ↑vr 05 mar 2021, 0:06De 4 is op de wegwijzer naar Gorica wel wat vaag. En er zit de nodige vuiligheid op het bord. Is de 4 misschien gewoon wat vuiligheid?
Ik had eerder in mijn speurtocht ook deze locatie al eens gezien, maar ik heb het idee dat de helling van de 'oude' weg steiler is dan de huidige situatie, maar dat kan vertekening zijn. En op die plek naar rechts de R444 op, dat was in de Joegoslavische tijd geen regionale weg, maar een magistrale, M10-5. Hoewel die wegnummering pas veel later dan 1962 is ingevoerd, voor zover mij bekend.Coen Tunnel schreef: ↑vr 05 mar 2021, 0:06De locatie die IQ[] noemt vind ik gezien de omgeving echter weer niet onaannemelijk, en er is daar het één en ander veranderd door de aanleg van de snelweg. Ik neig er naar om die locatie wel serieus te nemen. Het voldoet qua landschap, en de wegen op het beeld uit 1962 zijn duidelijk ook vrij belangrijke wegen.
Maar qua landschap op de achtergrond (de vormen van de bergen) komt het wel behoorlijk overeen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Er kan één en ander afgegraven zijn of vlakker gemaakt zijn om de kruising te reconstrueren.
Het is de plek die het beste past. Binnen een ruime 8 km van (Nova) Gorica is niks passends te vinden. Dan is het misschien toch 48 km, en dan is dit wel de meest logische locatie, alles in ogenschouw genomen.
-
- 4x5 autosnelweg
Als ik echt zuiver kijk naar de plek van het oude wegnummer R305 dan zie ik een plek die misschien wel hier aan zou voldoen in het dorp Dobrovo https://www.google.com/maps/@45.9974319 ... 312!8i6656 Daar zie je ook een weg links op dezelfde manier naar beneden lopen en je ziet de stenen aan de rechterzijde van de rijbaan.
De weg die 'boven' blijft: er ligt asfalt hier in het dorp en er staan nu huizen. Maar het kan ook prima zijn dat dit na 1962 is gebouwd. En veel weginfrastructuur zal niet meer bestaan of juist ondertussen zijn aangelegd zodat wat doen logisch was, tegenwoordig niet meer logisch is en/of niet meer zichtbaar in het landschap.
Ik denk dat ik de vraag eens in een Sloveens deel van SSC ga neerleggen.
De weg die 'boven' blijft: er ligt asfalt hier in het dorp en er staan nu huizen. Maar het kan ook prima zijn dat dit na 1962 is gebouwd. En veel weginfrastructuur zal niet meer bestaan of juist ondertussen zijn aangelegd zodat wat doen logisch was, tegenwoordig niet meer logisch is en/of niet meer zichtbaar in het landschap.
Ik denk dat ik de vraag eens in een Sloveens deel van SSC ga neerleggen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Ik zit er alleen mee dat daar bij Dobrovo geen bergen zijn die met de foto matchen.
Ik ben benieuwd!
-
- 4x5 autosnelweg
Overigens vond ik wel een site met haarscherpe satellietbeelden van Slovenië.
https://eprostor.gov.si/isv-test/elf_ba ... ml?lang=en
https://eprostor.gov.si/isv-test/elf_ba ... ml?lang=en
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Op het Sloveense SSC kreeg ik de bevestiging dat het inderdaad gaat om deze locatie nabij RazdrtoIQ[] schreef: ↑do 04 mar 2021, 17:16Op 48km zit je op de splitsing tussen de richtingen Vipava en Koper aan de voet van de Nanos. De zachte glooiende heuvels (streetview) in de achtergrond zouden kunnen matchen, maar door de aanleg van de snelwegen is het daar nogal veranderd.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik had de vraag in het Engels gesteld omdat ik Sloveens te weinig beheers om te kunnen schrijven 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Zitten daarvoor zoveel verschillen tussen Sloveens en de buurlanden?
-
- 4x5 autosnelweg
Het verschil tussen Sloveens en Kroatisch kun je vergelijken als de verschillen tussen Nederlands en Duits: Zelfde taalfamilie, soms zijn woorden (vrijwel) hetzelfde, soms lijken ze er niet op, en soms is de uitspraak totaal anders. Of betekent een woord in de ene taal iets anders in de andere taal. En er zijn verschillen in grammatica.
Maar onderling begrijpt men elkaar wel in de basis.
Maar onderling begrijpt men elkaar wel in de basis.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
De weg Maribor-Celje in de Joegoslavische tijd (M-10) voor ombouw naar snelweg, tegenwoordig A1.
Geen vluchtstrook in 1 richting, maar wel leuk inhalen in de andere kant op

Geen vluchtstrook in 1 richting, maar wel leuk inhalen in de andere kant op

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
En nog een ouwetje: Razcep Malence (A1xA2) in aanbouw

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Hier vlakbij, maar dan in 2021: de oostbuis van tunnel Golovec (meteen ten noorden van knooppunt Malence) wordt gerenoveerd en is van half maart tot half mei dicht. Autoverkeer kan door de andere tunnelbuis. Omdat die tunnelbuis 3 rijstroken telt wordt die standaard als 1+1 opengesteld, maar in de spitsen is het tijdelijk 2+1: In de ochtend zijn noordwaarts en in de avond zuidwaarts 2 rijstroken beschikbaar.
Bussen en vrachtwagens zijn tijdens deze maanden verboden en zullen om moeten rijden via de zuidelijke, westelijke en noordelijke ring van Ljubljana.

Filmpje (helaas enkel met Sloveense teksten)
Link
Bussen en vrachtwagens zijn tijdens deze maanden verboden en zullen om moeten rijden via de zuidelijke, westelijke en noordelijke ring van Ljubljana.

Filmpje (helaas enkel met Sloveense teksten)
Link
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Die eerste basis bij Postojna is gisteren (31 maart 2021) geopend.Palance schreef: ↑wo 23 dec 2020, 18:37 In Slovenië wordt in 2021 een snelwegpolitie opgericht die zich dus alleen bezig gaat houden met de snelwegen en expresswegen. Deze “avtocestna policija” gaat letten op overtredingen en misdrijven langs de snelwegen. Dat kan varieren van overtredingen van inhaalverboden voor vrachtwagens tot gevaarlijk rijgedrag en zelfs mensensmokkel.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Door een weblink die Palance eerder op het Wegenforum zette, naar een filmpje met vooral skiplezier in Slovenië, omdat er een interessante wegwijzer in beeld kwam, ben ik in een video-archief beland waar nog meer interessante filmpjes over wegen in zitten:
https://euscreen.eu/item.html?id=EUS_73 ... 336479C0C6
Deze beelden uit 1964 kwamen me zo bekend voor dat ik dacht dat er al foto's uit dit filmpje op het Wegenforum zijn verschenen, maar ik zal me wel vergist hebben, want ik kan die foto's niet vinden. Er is geen geluid bij. Zabranjen = verboden, ulaz = toegang (?) en autoput = autoweg.EuScreen.Eu schreef erbij:
A report from the Fraternity and Unity Highway between Ljubljana and Zagreb.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- Voorzitter
Ja, of ingang. Op Servische en Montenegrijnse inreisstempels staat nog wel ul. vermeld (in het Cyrillisch op Servische stempels):

-
- 4x5 autosnelweg
Juni 1991. Slovenië verklaart zich onafhankelijk van Joegoslavië. Langs de zuid- en oostgrens met Kroatië ontstaat een nieuwe landsgrens.
Een van die plekken is bij Obrežje (Bregana aan de Kroatische kans), waar de Joegoslavische weg van Broederschap en Eenheid ineens in naam niks meer waard is, want hij wordt hier doorsneden door een nieuwe landsgrens.
Ik trof een artikel aan over de oprichting van de Sloveense douane, waarbij o.a. deze locatie werd genoemd. De foto's zijn helaas niet al te scherp, maar het geeft een indruk hoe het er uit zag meteen nadat het land uit Joegoslavië stapte.
Dit is de grenspost zoals die op de dag van de onafhankelijkheid is neergezet. Uit het genoemde artikel begreep ik dat niet lang erna de tanks van het Joegoslavische leger de boel weer hebben platgewalsd, waarna snel een nieuw controlepunt werd opgezet.

Enkele maanden later zijn de containers weer weggehaald en begon met met de bouw van een nieuw, iets groter grenscomplex.

Tegenwoordig is dit onherkenbaar, dit is de plek waar de Sloveense A2 overgaat in de Kroatische A3.
Een van die plekken is bij Obrežje (Bregana aan de Kroatische kans), waar de Joegoslavische weg van Broederschap en Eenheid ineens in naam niks meer waard is, want hij wordt hier doorsneden door een nieuwe landsgrens.
Ik trof een artikel aan over de oprichting van de Sloveense douane, waarbij o.a. deze locatie werd genoemd. De foto's zijn helaas niet al te scherp, maar het geeft een indruk hoe het er uit zag meteen nadat het land uit Joegoslavië stapte.
Dit is de grenspost zoals die op de dag van de onafhankelijkheid is neergezet. Uit het genoemde artikel begreep ik dat niet lang erna de tanks van het Joegoslavische leger de boel weer hebben platgewalsd, waarna snel een nieuw controlepunt werd opgezet.

Enkele maanden later zijn de containers weer weggehaald en begon met met de bouw van een nieuw, iets groter grenscomplex.

Tegenwoordig is dit onherkenbaar, dit is de plek waar de Sloveense A2 overgaat in de Kroatische A3.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net