[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- Moderator
Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija
Dravograd is een kleine plaats in het noorden van Slovenië, gelegen aan de rivier de Drava, vlakbij de grens met Oostenrijk. Ondanks de beperkte omvang is het een regionaal bekend knooppunt van de wegen G1 (naar Maribor) en G4 (naar Celje).
Er is een brug over de Drava van de G4. Ook is er een herstelde fietsbrug, die voorheen een spoorbrug was. Deze spoorbrug is al in 1964 of 1965 buiten gebruik gesteld maar bleef als half ingestort restant nog tot in de jaren 2010 staan, tot het in 2015 werd omgebouwd tot een fiets/voetgangersbrug.

Dravograd bridges 01 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 04 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 07 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 12 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 15 by European Roads, on Flickr
Er is een brug over de Drava van de G4. Ook is er een herstelde fietsbrug, die voorheen een spoorbrug was. Deze spoorbrug is al in 1964 of 1965 buiten gebruik gesteld maar bleef als half ingestort restant nog tot in de jaren 2010 staan, tot het in 2015 werd omgebouwd tot een fiets/voetgangersbrug.

Dravograd bridges 01 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 04 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 07 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 12 by European Roads, on Flickr

Dravograd bridges 15 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Slovenië is inderdaad heel erg hard bezig met fietsinfrastructuur. Fietspaden worden aangelegd langs doorgaande wegen, verbreed, aangelegd op oude spoorlijnen zoals hier en recent postte ik ook al de eerste fietsstraten.
Die oude spoorbrug in Dravograd is hier nog te zien.
Die oude spoorbrug in Dravograd is hier nog te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Wat een mooie omgeving daar bij Davograd. Ik kende die plaats eerlijk gezegd niet.
Fietsinfra wordt inderdaad steeds beter in Slovenie. Rond Bled en Bohinj genoeg van gezien.
Fietsinfra wordt inderdaad steeds beter in Slovenie. Rond Bled en Bohinj genoeg van gezien.

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
‘Vroeger’ kwamen we Joegoslavië ook wel eens binnen via Lavamünd en Vič (ik heb daar nog paspoortstempels van). Dan was Dravograd de eerste plaats die we tegenkwamen, maar daar zijn we nooit gestopt. Sinds de onafhankelijkheid ben ik daar niet meer geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik heb de hele G1 afgereden van Maribor tot Dravograd. De weg verloopt direct langs de Drava, door het nauwe en bochtige dal. Inderdaad een fijne omgeving, Slovenië is in het algeheel een mooi en net land. Een beetje het Zwitserland van voormalig Joegoslavië.
-
- Moderator
Wat beelden uit Maribor, de tweede stad van Slovenië, gelegen aan de rivier de Drava in het noordoosten van het land. Ik heb er overnacht in een hotel.
1. De stari most (oude brug) of glavni most (hoofdbrug). Een boogbrug uit 1913.

Maribor - Stari Most 01 by European Roads, on Flickr
2.

Maribor - Stari Most 04 by European Roads, on Flickr
3. De Titov most uit 1963.

Maribor - Titov Most 02 by European Roads, on Flickr
4.

Maribor - Titov Most 05 by European Roads, on Flickr
5. De Titov most vanaf de Stari most gezien.

Maribor - Titov Most 07 by European Roads, on Flickr
6. De spoorbrug (Železniški most) uit 1885.

Maribor - Železniški most 01 by European Roads, on Flickr
7. De spoorbrug, daarachter de brug van de H2 die er nog een lokale brug onder heeft.

Maribor - Železniški most 03 by European Roads, on Flickr
8. Wegwijzer bij de shopping mall waar ik een ijsje had gehaald. De E-nummers zijn in het blauw.

Maribor 01 by European Roads, on Flickr
9. Bruggen op een rij.

Maribor - Drava 04 by European Roads, on Flickr
1. De stari most (oude brug) of glavni most (hoofdbrug). Een boogbrug uit 1913.

Maribor - Stari Most 01 by European Roads, on Flickr
2.

Maribor - Stari Most 04 by European Roads, on Flickr
3. De Titov most uit 1963.

Maribor - Titov Most 02 by European Roads, on Flickr
4.

Maribor - Titov Most 05 by European Roads, on Flickr
5. De Titov most vanaf de Stari most gezien.

Maribor - Titov Most 07 by European Roads, on Flickr
6. De spoorbrug (Železniški most) uit 1885.

Maribor - Železniški most 01 by European Roads, on Flickr
7. De spoorbrug, daarachter de brug van de H2 die er nog een lokale brug onder heeft.

Maribor - Železniški most 03 by European Roads, on Flickr
8. Wegwijzer bij de shopping mall waar ik een ijsje had gehaald. De E-nummers zijn in het blauw.

Maribor 01 by European Roads, on Flickr
9. Bruggen op een rij.

Maribor - Drava 04 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Maar eens echt de bergen in, de bergpas Vršič. Met 1.611 meter is dit de hoogste bergpas van Slovenië en de Julische Alpen, alhoewel het niet de hoogste weg van Slovenië is, de weg naar de Mangart is nog een stuk hoger.
Aan de noordkant waren alle haarspeldbochten voorzien van kasseien, ik vroeg mij af waarom dat was. Ik dacht misschien met frictie tijdens sneeuwval of dat de sneeuw hier aan de noordkant minder snel smelt. De zuidkant had namelijk niet zulke kasseien.
Als ik een klein nadeel mag noemen van Slovenië: het land is erg dichtbebost (hoogste aandeel bos van Europa na Finland en Zweden). Dat zorgt er wel voor dat er op nogal veel wegen niet veel uitzicht is omdat de bomen ervoor staan. Op de Vršič heb je ook maar een paar plekken met uitzicht.
1. De pasroute heet ook wel de 'Ruska cesta' (Russische weg), omdat het door Russische krijgsgevangenen onder Oostenrijks bevel is aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Vršič Pass 02 by European Roads, on Flickr
2. Haarspeldbocht.

Vršič Pass 03 by European Roads, on Flickr
3. Het Russische kapel. President Poetin heeft hier in 2016 een bezoek gebracht.

Vršič Pass 05 by European Roads, on Flickr
4. Een open veld op de route geeft meteen de ruige bergen weer.

Vršič Pass 07 by European Roads, on Flickr
5.

Vršič Pass 09 by European Roads, on Flickr
6.

Vršič Pass 10 by European Roads, on Flickr
7. Toch wel indrukwekkend, ondanks dat het niet de 4000-ers zijn zoals in de Zwitserse Alpen.

Vršič Pass 11 by European Roads, on Flickr
8. Haarspeldbocht met kasseien.

Vršič Pass 13 by European Roads, on Flickr
9. De pashoogte op 1.611 meter.

Vršič Pass 19 by European Roads, on Flickr
10.

Vršič Pass 20 by European Roads, on Flickr
11. Vol stickers. En kilometer 0,0 van segment 1028 van de weg G206. De Sloveense kilometrering is ook wel opvallend afwijkend.

Vršič Pass 21 by European Roads, on Flickr
12. boxed in.

Vršič Pass 26 by European Roads, on Flickr
Aan de noordkant waren alle haarspeldbochten voorzien van kasseien, ik vroeg mij af waarom dat was. Ik dacht misschien met frictie tijdens sneeuwval of dat de sneeuw hier aan de noordkant minder snel smelt. De zuidkant had namelijk niet zulke kasseien.
Als ik een klein nadeel mag noemen van Slovenië: het land is erg dichtbebost (hoogste aandeel bos van Europa na Finland en Zweden). Dat zorgt er wel voor dat er op nogal veel wegen niet veel uitzicht is omdat de bomen ervoor staan. Op de Vršič heb je ook maar een paar plekken met uitzicht.
1. De pasroute heet ook wel de 'Ruska cesta' (Russische weg), omdat het door Russische krijgsgevangenen onder Oostenrijks bevel is aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Vršič Pass 02 by European Roads, on Flickr
2. Haarspeldbocht.

Vršič Pass 03 by European Roads, on Flickr
3. Het Russische kapel. President Poetin heeft hier in 2016 een bezoek gebracht.

Vršič Pass 05 by European Roads, on Flickr
4. Een open veld op de route geeft meteen de ruige bergen weer.

Vršič Pass 07 by European Roads, on Flickr
5.

Vršič Pass 09 by European Roads, on Flickr
6.

Vršič Pass 10 by European Roads, on Flickr
7. Toch wel indrukwekkend, ondanks dat het niet de 4000-ers zijn zoals in de Zwitserse Alpen.

Vršič Pass 11 by European Roads, on Flickr
8. Haarspeldbocht met kasseien.

Vršič Pass 13 by European Roads, on Flickr
9. De pashoogte op 1.611 meter.

Vršič Pass 19 by European Roads, on Flickr
10.

Vršič Pass 20 by European Roads, on Flickr
11. Vol stickers. En kilometer 0,0 van segment 1028 van de weg G206. De Sloveense kilometrering is ook wel opvallend afwijkend.

Vršič Pass 21 by European Roads, on Flickr
12. boxed in.

Vršič Pass 26 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb nooit begrepen waarom de Slovenen dat zo hebben ingevoerd. Je hebt nergens een doorlopende kilometrering, per segment begint die weer op 0.
Op deze kaart zie je alle wegnummers mét nummers van die segmenten.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De H5 en H6 bij Koper. De H5 verloopt vanaf de Italiaanse grens tot aan Koper (waar het wellicht ooit tot de Kroatische grens verlengd zal worden) en de H6 gaat daar nu vloeiend verder richting Izola.
Alle bewegwijzering is tweetalig Sloveens en Italiaans. Wordt het Italiaans nou echt nog gesproken daar? Pula wordt ook drietalig aangegeven.
1. Het einde van de A1. De H5 naar Trieste slaat ongeveer een ruime kilometer eerder af dan de overgang A1-H5, waardoor dit nog als de A1 bewegwijzerd is.

H5 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr
2. Afrit naar de haven van Koper.

H5 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr
3. Vervolgens op de H5.

H5 Koper - Izola 05 by European Roads, on Flickr
4. Zelfs hier proppen ze het afstandenbord nog helemaal vol.

H5 Koper - Izola 06 by European Roads, on Flickr
5. Afslag naar Pula.

H5 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr
6. Koper

H5 Koper - Izola 11 by European Roads, on Flickr
7. Een drietalige afrit. Overigens komt dat ook aan de andere kant van Slovenië voor, waar een paar afritten ook met de Hongaarse naam aangegeven staan.

H5 Koper - Izola 13 by European Roads, on Flickr
8. Vervolgens de H6 tunnel langs Izola. Dit deel opende in 2015 en resulteerde in een enorme verbetering van de bereikbaarheid van dit kustgebied, omdat doorgaand verkeer niet meer over de kustweg hoefde. De oude weg is nu een fietspad volgens mij.

H6 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr
9. Izola.

H6 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr
10. Dit is het einde van de H6. Er volgt kort hierna een rotonde.

H6 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr
Alle bewegwijzering is tweetalig Sloveens en Italiaans. Wordt het Italiaans nou echt nog gesproken daar? Pula wordt ook drietalig aangegeven.
1. Het einde van de A1. De H5 naar Trieste slaat ongeveer een ruime kilometer eerder af dan de overgang A1-H5, waardoor dit nog als de A1 bewegwijzerd is.

H5 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr
2. Afrit naar de haven van Koper.

H5 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr
3. Vervolgens op de H5.

H5 Koper - Izola 05 by European Roads, on Flickr
4. Zelfs hier proppen ze het afstandenbord nog helemaal vol.

H5 Koper - Izola 06 by European Roads, on Flickr
5. Afslag naar Pula.

H5 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr
6. Koper

H5 Koper - Izola 11 by European Roads, on Flickr
7. Een drietalige afrit. Overigens komt dat ook aan de andere kant van Slovenië voor, waar een paar afritten ook met de Hongaarse naam aangegeven staan.

H5 Koper - Izola 13 by European Roads, on Flickr
8. Vervolgens de H6 tunnel langs Izola. Dit deel opende in 2015 en resulteerde in een enorme verbetering van de bereikbaarheid van dit kustgebied, omdat doorgaand verkeer niet meer over de kustweg hoefde. De oude weg is nu een fietspad volgens mij.

H6 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr
9. Izola.

H6 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr
10. Dit is het einde van de H6. Er volgt kort hierna een rotonde.

H6 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr
-
- 2x5 autosnelweg
Wordt het na die laatste foto niet eerst enkelstrooks, waarna de weg van de ruimtereservering afbuigt, om vervolgens op die krappe rotonde te eindigen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, zij het niet zo wijdverbreid als de bewegwijzering doet voorkomen. Zowel in de Sloveense kustregio als het westen van Kroatisch Istrië zijn bv straatnamen of ambtelijke stukken zoveel mogelijk tweetalig. Zelfs een parkeerbon die ik in Piran heb gehad was tweetalig opgesteldChris schreef: ↑do 28 jul 2022, 21:36 Wordt het Italiaans nou echt nog gesproken daar?

Ik heb pas een interessant en vrij recent document gevonden over bewegwijzering in Slovenië, waaronder de te gebruiken doelen en talen. Dat heb ik op de Wegenwiki verwerkt.Pula wordt ook drietalig aangegeven.
Heel kort gezegd: Bij buitenlandse plaatsen komt het endoniem eerst, dan het exoniem en dan het landenovaaltje. Is een gebied tweetalig, dan krijg je dus drietalige bestemmingen (dat laatste klinkt krom, maar zo staat het in de richtlijnen

Wel jammer want het was een mooie route. Alleen geen snelle.omdat doorgaand verkeer niet meer over de kustweg hoefde.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ja, bij de laatste foto is weg 111 al begonnen. Dat was toen ik er kwam (in 2007) ook al een 2x2 weg zonder vluchtstrook en lijkt sindsdien niet veranderd. Bij tankstation Jagodje Jug wordt het enkelstrooks.
-
- Moderator
De zuidkant van de Vršič. Ik vond dat hier een stuk minder verkeer reed dan aan de noordkant, wellicht veel dagjesmensen uit Oostenrijk die niet helemaal tot in de vallei van de Soča rijden.
1. Uitzicht vanaf de pashoogte richting het zuiden. Links zien we de Prisojnik (2547 m).

Vršič Pass 27 by European Roads, on Flickr
2. Afgezien van een paar hutjes is er niet echt iets qua voorzieningen op de pashoogte.

Vršič Pass 31 by European Roads, on Flickr
3. Uitzicht over de vallei van de Soča. Het zal in Nederland weinig bekend zijn, maar de Soča was een belangrijke frontlinie in de Eerste Wereldoorlog. De pasroute over de Vršič is ook toen aangelegd door Oostenrijk met Russische krijgsgevangenen.

Vršič Pass 37 by European Roads, on Flickr
4. Infobord (klik voor hogere resolutie)

Vršič Pass 39 by European Roads, on Flickr
5. Blik richting zuidoosten. Dit is een muur van bergen die op de zuidwestflank van de Triglav zijn gelegen.

Vršič Pass 42 by European Roads, on Flickr
6. De haarspeldbochten zijn genummerd.

Vršič Pass 48 by European Roads, on Flickr
7.

Vršič Pass 49 by European Roads, on Flickr
8. De vijftigste en laatste haarspeldbocht. Deze is er wel een beetje bijgetrokken om een mooi getal te krijgen, hij ligt 3 kilometer na de voorlaatste haarspeldbocht.

Vršič Pass 52 by European Roads, on Flickr
1. Uitzicht vanaf de pashoogte richting het zuiden. Links zien we de Prisojnik (2547 m).

Vršič Pass 27 by European Roads, on Flickr
2. Afgezien van een paar hutjes is er niet echt iets qua voorzieningen op de pashoogte.

Vršič Pass 31 by European Roads, on Flickr
3. Uitzicht over de vallei van de Soča. Het zal in Nederland weinig bekend zijn, maar de Soča was een belangrijke frontlinie in de Eerste Wereldoorlog. De pasroute over de Vršič is ook toen aangelegd door Oostenrijk met Russische krijgsgevangenen.

Vršič Pass 37 by European Roads, on Flickr
4. Infobord (klik voor hogere resolutie)

Vršič Pass 39 by European Roads, on Flickr
5. Blik richting zuidoosten. Dit is een muur van bergen die op de zuidwestflank van de Triglav zijn gelegen.

Vršič Pass 42 by European Roads, on Flickr
6. De haarspeldbochten zijn genummerd.

Vršič Pass 48 by European Roads, on Flickr
7.

Vršič Pass 49 by European Roads, on Flickr
8. De vijftigste en laatste haarspeldbocht. Deze is er wel een beetje bijgetrokken om een mooi getal te krijgen, hij ligt 3 kilometer na de voorlaatste haarspeldbocht.

Vršič Pass 52 by European Roads, on Flickr
-
- 2x5 autosnelweg
Het oogt allemaal keurig aangeharkt. Mooi land om vakantie te vieren.
-
- expressweg
Mooie foto's. Overigens is het nog de bedoeling om de H5 / H6 naar Pula door te trekken?
-
- 2x2 autosnelweg
Koper en Izola zijn zeker de moeite waard voor een bezoek.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
Ik zat wat op Google Earth te kijken, maar het lijkt dat Slovenië eigenlijk geen strand heeft. Badplaatsen lijken meer gericht op boulevards aan het water en jachthavens om te varen op zee.
-
- 2x3 autosnelweg
Zandstranden heb ik niet kunnen vinden, wel kiezelstranden en veel keien of verharding. Het zal wel te maken hebben met de steile kust. Ik heb gezwommen bij Dobrava en dat was op zich wel te doen met 35+ graden, maar om er te liggen was niet aangenaam.
-
- Moderator
Vanaf de H6 heb je ook een uitzicht over de golf van Trieste. Eigenlijk een behoorlijk geïndustrialiseerd deel van Europa, met de havens van Koper, Trieste en Monfalcone. Dit is toch wel de toegang van Centraal-Europa naar zee.

H6 Izola - Koper 02 by European Roads, on Flickr

H6 Izola - Koper 03 by European Roads, on Flickr

H6 Izola - Koper 04 by European Roads, on Flickr

H6 Izola - Koper 02 by European Roads, on Flickr

H6 Izola - Koper 03 by European Roads, on Flickr

H6 Izola - Koper 04 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Inderdaad, Piran is echt een mooi plaatsje. Koper zou ik overslaan, heeft ook wel een oude binnenstad maar het haalt het niet bij Piran.
Aan de kusten van ex-Joegoslavië vind je sowieso zeer weinig zandstranden. Het houdt het water wel stukken helderder.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
In Montenegro is op sommige plaatsen zand opgespoten vooral bij die oorden waar de Russische en Oekraïense jetset zich verveelt.
-
- Voorzitter
Dat klinkt net als verderop in Istrië. In Opatija zit je aan de kust, het is een echte badplaas, maar je hebt er geen strand maar beton: https://www.google.com/maps/@45.3327256 ... 640!8i2820
Desalniettemin is het er op een mooie zomerdag erg vol en gezellig. Maar wel beter om er op een strandstoel te liggen, of om in ieder geval ook een kussentje mee te nemen.

-
- Moderator
Wat beelden van de Predil / Predel-pas op de grens van Slovenië en Italië. Hier gaat de Sloveense R203 vanuit Bovec over in de Italiaanse SS54 naar Tarvisio.
Dit gebied heeft een bewogen geschiedenis qua grenzen en overheersing. Het behoorde lange tijd tot Oostenrijk, na de Eerste Wereldoorlog werd het geannexeerd door Italië, de pas was toen dus niet internationaal. Na de Tweede Wereldoorlog verloor Italië een deel van het gebied, maar niet het gebied rond Tarvisio, waardoor de grens tussen Italië en Joegoslavië in 1947 op de Predil-pas kwam te liggen. Sinds 1991 is het natuurlijk de grens tussen Slovenië en Italië.

Predil Pass 04 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 05 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 07 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 08 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 09 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 12 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 13 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 14 by European Roads, on Flickr
Dit gebied heeft een bewogen geschiedenis qua grenzen en overheersing. Het behoorde lange tijd tot Oostenrijk, na de Eerste Wereldoorlog werd het geannexeerd door Italië, de pas was toen dus niet internationaal. Na de Tweede Wereldoorlog verloor Italië een deel van het gebied, maar niet het gebied rond Tarvisio, waardoor de grens tussen Italië en Joegoslavië in 1947 op de Predil-pas kwam te liggen. Sinds 1991 is het natuurlijk de grens tussen Slovenië en Italië.

Predil Pass 04 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 05 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 07 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 08 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 09 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 12 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 13 by European Roads, on Flickr

Predil Pass 14 by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
Deze geschiedenis gaat nog verder terug zelfs. In 1809 heeft hier een veldslag plaats gevonden tussen de Napoleontische legers en de Oostenrijkse verdediging. Dit kostte het leven van Johann Hermann von Hermannsdorf en een groot deel van de soldaten in het fort. Dit is de reden van het Duitstalige monument aan de Sloveense kant van de pas, de gesneuvelde leeuw als eerbetoon. Overigens is die hele pas een groot fort.
Ps. Ben je nog aan dat meertje geweest aan de Italiaanse kant? Dat stond wel een vreemde wegwijzer met A4 erop:
https://maps.app.goo.gl/Sdt1nXHZLC5Q2XtXA. Vind het ook bijzonder dat deze in 4 talen is.
-
- Moderator
Wat beelden van de A3, een 12 kilometer lange autosnelweg die verloopt vanaf het knooppunt Gabrk met de A1 tot aan de grens met Italië bij Sežana. Het is één van drie verbindingen tussen Slovenië en Italië, de enige autosnelwegstatus heeft.
Kennelijk was dit vroeger wel de belangrijkste verbinding, gezien de grote overslagterreinen aan beide kanten van de grens. De A3 opende in twee fases in 1995 en 1997 voor het verkeer.
1. Laatste wegwijzer in Italië op de RA14.

A3 Sežana - Divača 01 by European Roads, on Flickr
2. Welkom in Slovenië.

A3 Sežana - Divača 02 by European Roads, on Flickr
3.

A3 Sežana - Divača 04 by European Roads, on Flickr
4. Zelfs nog een tunnel.

A3 Sežana - Divača 05 by European Roads, on Flickr
5. Wel bijzonder, wegnummers van R-wegen. Die staan normaal niet op de bewegwijzering.

A3 Sežana - Divača 06 by European Roads, on Flickr
6. Knooppunt Gabrk. Met een afritnummer van de A1.

A3 Sežana - Divača 09 by European Roads, on Flickr
7. (bijna) de hele Balkan op één bord.

A3 Sežana - Divača 12 by European Roads, on Flickr
8.

A3 Sežana - Divača 13 by European Roads, on Flickr
Kennelijk was dit vroeger wel de belangrijkste verbinding, gezien de grote overslagterreinen aan beide kanten van de grens. De A3 opende in twee fases in 1995 en 1997 voor het verkeer.
1. Laatste wegwijzer in Italië op de RA14.

A3 Sežana - Divača 01 by European Roads, on Flickr
2. Welkom in Slovenië.

A3 Sežana - Divača 02 by European Roads, on Flickr
3.

A3 Sežana - Divača 04 by European Roads, on Flickr
4. Zelfs nog een tunnel.

A3 Sežana - Divača 05 by European Roads, on Flickr
5. Wel bijzonder, wegnummers van R-wegen. Die staan normaal niet op de bewegwijzering.

A3 Sežana - Divača 06 by European Roads, on Flickr
6. Knooppunt Gabrk. Met een afritnummer van de A1.

A3 Sežana - Divača 09 by European Roads, on Flickr
7. (bijna) de hele Balkan op één bord.

A3 Sežana - Divača 12 by European Roads, on Flickr
8.

A3 Sežana - Divača 13 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Jammer alleen dat MK niet in NMK is aangepast.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg