Afbeelding

[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door waldo79 » ma 18 jul 2022, 21:46

Mooi sfeerbeeld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2022, 22:13

Mooi met al die Zastava's. 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 jul 2022, 21:00

Dravograd is een kleine plaats in het noorden van Slovenië, gelegen aan de rivier de Drava, vlakbij de grens met Oostenrijk. Ondanks de beperkte omvang is het een regionaal bekend knooppunt van de wegen G1 (naar Maribor) en G4 (naar Celje).

Er is een brug over de Drava van de G4. Ook is er een herstelde fietsbrug, die voorheen een spoorbrug was. Deze spoorbrug is al in 1964 of 1965 buiten gebruik gesteld maar bleef als half ingestort restant nog tot in de jaren 2010 staan, tot het in 2015 werd omgebouwd tot een fiets/voetgangersbrug.

Afbeelding
Dravograd bridges 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Dravograd bridges 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Dravograd bridges 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Dravograd bridges 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Dravograd bridges 15 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jul 2022, 21:32

Slovenië is inderdaad heel erg hard bezig met fietsinfrastructuur. Fietspaden worden aangelegd langs doorgaande wegen, verbreed, aangelegd op oude spoorlijnen zoals hier en recent postte ik ook al de eerste fietsstraten.

Die oude spoorbrug in Dravograd is hier nog te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 21 jul 2022, 21:43

Wat een mooie omgeving daar bij Davograd. Ik kende die plaats eerlijk gezegd niet.

Fietsinfra wordt inderdaad steeds beter in Slovenie. Rond Bled en Bohinj genoeg van gezien. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jul 2022, 21:47

mavas schreef: do 21 jul 2022, 21:43 Wat een mooie omgeving daar bij Davograd. Ik kende die plaats eerlijk gezegd niet.
‘Vroeger’ kwamen we Joegoslavië ook wel eens binnen via Lavamünd en Vič (ik heb daar nog paspoortstempels van). Dan was Dravograd de eerste plaats die we tegenkwamen, maar daar zijn we nooit gestopt. Sinds de onafhankelijkheid ben ik daar niet meer geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 jul 2022, 21:54

mavas schreef: do 21 jul 2022, 21:43 Wat een mooie omgeving daar bij Davograd. Ik kende die plaats eerlijk gezegd niet.
Ik heb de hele G1 afgereden van Maribor tot Dravograd. De weg verloopt direct langs de Drava, door het nauwe en bochtige dal. Inderdaad een fijne omgeving, Slovenië is in het algeheel een mooi en net land. Een beetje het Zwitserland van voormalig Joegoslavië.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 11:20

Wat beelden uit Maribor, de tweede stad van Slovenië, gelegen aan de rivier de Drava in het noordoosten van het land. Ik heb er overnacht in een hotel.

1. De stari most (oude brug) of glavni most (hoofdbrug). Een boogbrug uit 1913.
Afbeelding
Maribor - Stari Most 01 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Maribor - Stari Most 04 by European Roads, on Flickr

3. De Titov most uit 1963.
Afbeelding
Maribor - Titov Most 02 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Maribor - Titov Most 05 by European Roads, on Flickr

5. De Titov most vanaf de Stari most gezien.
Afbeelding
Maribor - Titov Most 07 by European Roads, on Flickr

6. De spoorbrug (Železniški most) uit 1885.
Afbeelding
Maribor - Železniški most 01 by European Roads, on Flickr

7. De spoorbrug, daarachter de brug van de H2 die er nog een lokale brug onder heeft.
Afbeelding
Maribor - Železniški most 03 by European Roads, on Flickr

8. Wegwijzer bij de shopping mall waar ik een ijsje had gehaald. De E-nummers zijn in het blauw.
Afbeelding
Maribor 01 by European Roads, on Flickr

9. Bruggen op een rij.
Afbeelding
Maribor - Drava 04 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 jul 2022, 14:12

Maar eens echt de bergen in, de bergpas Vršič. Met 1.611 meter is dit de hoogste bergpas van Slovenië en de Julische Alpen, alhoewel het niet de hoogste weg van Slovenië is, de weg naar de Mangart is nog een stuk hoger.

Aan de noordkant waren alle haarspeldbochten voorzien van kasseien, ik vroeg mij af waarom dat was. Ik dacht misschien met frictie tijdens sneeuwval of dat de sneeuw hier aan de noordkant minder snel smelt. De zuidkant had namelijk niet zulke kasseien.

Als ik een klein nadeel mag noemen van Slovenië: het land is erg dichtbebost (hoogste aandeel bos van Europa na Finland en Zweden). Dat zorgt er wel voor dat er op nogal veel wegen niet veel uitzicht is omdat de bomen ervoor staan. Op de Vršič heb je ook maar een paar plekken met uitzicht.

1. De pasroute heet ook wel de 'Ruska cesta' (Russische weg), omdat het door Russische krijgsgevangenen onder Oostenrijks bevel is aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Afbeelding
Vršič Pass 02 by European Roads, on Flickr

2. Haarspeldbocht.
Afbeelding
Vršič Pass 03 by European Roads, on Flickr

3. Het Russische kapel. President Poetin heeft hier in 2016 een bezoek gebracht.
Afbeelding
Vršič Pass 05 by European Roads, on Flickr

4. Een open veld op de route geeft meteen de ruige bergen weer.
Afbeelding
Vršič Pass 07 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Vršič Pass 09 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Vršič Pass 10 by European Roads, on Flickr

7. Toch wel indrukwekkend, ondanks dat het niet de 4000-ers zijn zoals in de Zwitserse Alpen.
Afbeelding
Vršič Pass 11 by European Roads, on Flickr

8. Haarspeldbocht met kasseien.
Afbeelding
Vršič Pass 13 by European Roads, on Flickr

9. De pashoogte op 1.611 meter.
Afbeelding
Vršič Pass 19 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
Vršič Pass 20 by European Roads, on Flickr

11. Vol stickers. En kilometer 0,0 van segment 1028 van de weg G206. De Sloveense kilometrering is ook wel opvallend afwijkend.
Afbeelding
Vršič Pass 21 by European Roads, on Flickr

12. boxed in.
Afbeelding
Vršič Pass 26 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 24 jul 2022, 15:30

Chris schreef: zo 24 jul 2022, 14:12 11. Vol stickers. En kilometer 0,0 van segment 1028 van de weg G206. De Sloveense kilometrering is ook wel opvallend afwijkend.
Ik heb nooit begrepen waarom de Slovenen dat zo hebben ingevoerd. Je hebt nergens een doorlopende kilometrering, per segment begint die weer op 0.

Op deze kaart zie je alle wegnummers mét nummers van die segmenten.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jul 2022, 21:36

De H5 en H6 bij Koper. De H5 verloopt vanaf de Italiaanse grens tot aan Koper (waar het wellicht ooit tot de Kroatische grens verlengd zal worden) en de H6 gaat daar nu vloeiend verder richting Izola.

Alle bewegwijzering is tweetalig Sloveens en Italiaans. Wordt het Italiaans nou echt nog gesproken daar? Pula wordt ook drietalig aangegeven.

1. Het einde van de A1. De H5 naar Trieste slaat ongeveer een ruime kilometer eerder af dan de overgang A1-H5, waardoor dit nog als de A1 bewegwijzerd is.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr

2. Afrit naar de haven van Koper.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr

3. Vervolgens op de H5.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 05 by European Roads, on Flickr

4. Zelfs hier proppen ze het afstandenbord nog helemaal vol.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 06 by European Roads, on Flickr

5. Afslag naar Pula.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr

6. Koper
Afbeelding
H5 Koper - Izola 11 by European Roads, on Flickr

7. Een drietalige afrit. Overigens komt dat ook aan de andere kant van Slovenië voor, waar een paar afritten ook met de Hongaarse naam aangegeven staan.
Afbeelding
H5 Koper - Izola 13 by European Roads, on Flickr

8. Vervolgens de H6 tunnel langs Izola. Dit deel opende in 2015 en resulteerde in een enorme verbetering van de bereikbaarheid van dit kustgebied, omdat doorgaand verkeer niet meer over de kustweg hoefde. De oude weg is nu een fietspad volgens mij.
Afbeelding
H6 Koper - Izola 01 by European Roads, on Flickr

9. Izola.
Afbeelding
H6 Koper - Izola 04 by European Roads, on Flickr

10. Dit is het einde van de H6. Er volgt kort hierna een rotonde.
Afbeelding
H6 Koper - Izola 08 by European Roads, on Flickr

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 jul 2022, 22:47

Wordt het na die laatste foto niet eerst enkelstrooks, waarna de weg van de ruimtereservering afbuigt, om vervolgens op die krappe rotonde te eindigen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 jul 2022, 7:35

Chris schreef: do 28 jul 2022, 21:36 Wordt het Italiaans nou echt nog gesproken daar?
Ja, zij het niet zo wijdverbreid als de bewegwijzering doet voorkomen. Zowel in de Sloveense kustregio als het westen van Kroatisch Istrië zijn bv straatnamen of ambtelijke stukken zoveel mogelijk tweetalig. Zelfs een parkeerbon die ik in Piran heb gehad was tweetalig opgesteld :lol:
Pula wordt ook drietalig aangegeven.
Ik heb pas een interessant en vrij recent document gevonden over bewegwijzering in Slovenië, waaronder de te gebruiken doelen en talen. Dat heb ik op de Wegenwiki verwerkt.
Heel kort gezegd: Bij buitenlandse plaatsen komt het endoniem eerst, dan het exoniem en dan het landenovaaltje. Is een gebied tweetalig, dan krijg je dus drietalige bestemmingen (dat laatste klinkt krom, maar zo staat het in de richtlijnen :) )
omdat doorgaand verkeer niet meer over de kustweg hoefde.
Wel jammer want het was een mooie route. Alleen geen snelle.

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 29 jul 2022, 15:12

mavas schreef: do 28 jul 2022, 22:47 Wordt het na die laatste foto niet eerst enkelstrooks, waarna de weg van de ruimtereservering afbuigt, om vervolgens op die krappe rotonde te eindigen?
Ja, bij de laatste foto is weg 111 al begonnen. Dat was toen ik er kwam (in 2007) ook al een 2x2 weg zonder vluchtstrook en lijkt sindsdien niet veranderd. Bij tankstation Jagodje Jug wordt het enkelstrooks.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 jul 2022, 11:55

De zuidkant van de Vršič. Ik vond dat hier een stuk minder verkeer reed dan aan de noordkant, wellicht veel dagjesmensen uit Oostenrijk die niet helemaal tot in de vallei van de Soča rijden.

1. Uitzicht vanaf de pashoogte richting het zuiden. Links zien we de Prisojnik (2547 m).
Afbeelding
Vršič Pass 27 by European Roads, on Flickr

2. Afgezien van een paar hutjes is er niet echt iets qua voorzieningen op de pashoogte.
Afbeelding
Vršič Pass 31 by European Roads, on Flickr

3. Uitzicht over de vallei van de Soča. Het zal in Nederland weinig bekend zijn, maar de Soča was een belangrijke frontlinie in de Eerste Wereldoorlog. De pasroute over de Vršič is ook toen aangelegd door Oostenrijk met Russische krijgsgevangenen.
Afbeelding
Vršič Pass 37 by European Roads, on Flickr

4. Infobord (klik voor hogere resolutie)
Afbeelding
Vršič Pass 39 by European Roads, on Flickr

5. Blik richting zuidoosten. Dit is een muur van bergen die op de zuidwestflank van de Triglav zijn gelegen.
Afbeelding
Vršič Pass 42 by European Roads, on Flickr

6. De haarspeldbochten zijn genummerd.
Afbeelding
Vršič Pass 48 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Vršič Pass 49 by European Roads, on Flickr

8. De vijftigste en laatste haarspeldbocht. Deze is er wel een beetje bijgetrokken om een mooi getal te krijgen, hij ligt 3 kilometer na de voorlaatste haarspeldbocht.
Afbeelding
Vršič Pass 52 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 jul 2022, 13:12

Het oogt allemaal keurig aangeharkt. Mooi land om vakantie te vieren.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 31 jul 2022, 12:28

Mooie foto's. Overigens is het nog de bedoeling om de H5 / H6 naar Pula door te trekken?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 31 jul 2022, 13:12

Koper en Izola zijn zeker de moeite waard voor een bezoek.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 31 jul 2022, 13:16

^^ Ik ben daar niet geweest, maar Piran was voor mij toch wel een hoogtepunt wat betreft mooi uitzicht en sfeer. Het ligt prachtig op een landtong in de zee.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 14:02

Ik zat wat op Google Earth te kijken, maar het lijkt dat Slovenië eigenlijk geen strand heeft. Badplaatsen lijken meer gericht op boulevards aan het water en jachthavens om te varen op zee.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 31 jul 2022, 14:12

Zandstranden heb ik niet kunnen vinden, wel kiezelstranden en veel keien of verharding. Het zal wel te maken hebben met de steile kust. Ik heb gezwommen bij Dobrava en dat was op zich wel te doen met 35+ graden, maar om er te liggen was niet aangenaam.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 14:22

Vanaf de H6 heb je ook een uitzicht over de golf van Trieste. Eigenlijk een behoorlijk geïndustrialiseerd deel van Europa, met de havens van Koper, Trieste en Monfalcone. Dit is toch wel de toegang van Centraal-Europa naar zee.

Afbeelding
H6 Izola - Koper 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H6 Izola - Koper 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H6 Izola - Koper 04 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 jul 2022, 15:52

Wesso schreef: zo 31 jul 2022, 13:16 Ik ben daar niet geweest, maar Piran was voor mij toch wel een hoogtepunt wat betreft mooi uitzicht en sfeer. Het ligt prachtig op een landtong in de zee.
Inderdaad, Piran is echt een mooi plaatsje. Koper zou ik overslaan, heeft ook wel een oude binnenstad maar het haalt het niet bij Piran.
Wesso schreef: zo 31 jul 2022, 14:12 Zandstranden heb ik niet kunnen vinden, wel kiezelstranden en veel keien of verharding.
Aan de kusten van ex-Joegoslavië vind je sowieso zeer weinig zandstranden. Het houdt het water wel stukken helderder.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 31 jul 2022, 15:55

In Montenegro is op sommige plaatsen zand opgespoten vooral bij die oorden waar de Russische en Oekraïense jetset zich verveelt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2022, 11:52

Wesso schreef: zo 31 jul 2022, 14:12 Zandstranden heb ik niet kunnen vinden, wel kiezelstranden en veel keien of verharding. Het zal wel te maken hebben met de steile kust. Ik heb gezwommen bij Dobrava en dat was op zich wel te doen met 35+ graden, maar om er te liggen was niet aangenaam.
Dat klinkt net als verderop in Istrië. In Opatija zit je aan de kust, het is een echte badplaas, maar je hebt er geen strand maar beton: https://www.google.com/maps/@45.3327256 ... 640!8i2820

Desalniettemin is het er op een mooie zomerdag erg vol en gezellig. Maar wel beter om er op een strandstoel te liggen, of om in ieder geval ook een kussentje mee te nemen. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 aug 2022, 21:24

Wat beelden van de Predil / Predel-pas op de grens van Slovenië en Italië. Hier gaat de Sloveense R203 vanuit Bovec over in de Italiaanse SS54 naar Tarvisio.

Dit gebied heeft een bewogen geschiedenis qua grenzen en overheersing. Het behoorde lange tijd tot Oostenrijk, na de Eerste Wereldoorlog werd het geannexeerd door Italië, de pas was toen dus niet internationaal. Na de Tweede Wereldoorlog verloor Italië een deel van het gebied, maar niet het gebied rond Tarvisio, waardoor de grens tussen Italië en Joegoslavië in 1947 op de Predil-pas kwam te liggen. Sinds 1991 is het natuurlijk de grens tussen Slovenië en Italië.

Afbeelding
Predil Pass 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Predil Pass 14 by European Roads, on Flickr

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 05 aug 2022, 23:53

Chris schreef: vr 05 aug 2022, 21:24 Dit gebied heeft een bewogen geschiedenis qua grenzen en overheersing. Het behoorde lange tijd tot Oostenrijk, na de Eerste Wereldoorlog werd het geannexeerd door Italië, de pas was toen dus niet internationaal.
Deze geschiedenis gaat nog verder terug zelfs. In 1809 heeft hier een veldslag plaats gevonden tussen de Napoleontische legers en de Oostenrijkse verdediging. Dit kostte het leven van Johann Hermann von Hermannsdorf en een groot deel van de soldaten in het fort. Dit is de reden van het Duitstalige monument aan de Sloveense kant van de pas, de gesneuvelde leeuw als eerbetoon. Overigens is die hele pas een groot fort.

Ps. Ben je nog aan dat meertje geweest aan de Italiaanse kant? Dat stond wel een vreemde wegwijzer met A4 erop:
https://maps.app.goo.gl/Sdt1nXHZLC5Q2XtXA. Vind het ook bijzonder dat deze in 4 talen is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 aug 2022, 15:02

Wat beelden van de A3, een 12 kilometer lange autosnelweg die verloopt vanaf het knooppunt Gabrk met de A1 tot aan de grens met Italië bij Sežana. Het is één van drie verbindingen tussen Slovenië en Italië, de enige autosnelwegstatus heeft.

Kennelijk was dit vroeger wel de belangrijkste verbinding, gezien de grote overslagterreinen aan beide kanten van de grens. De A3 opende in twee fases in 1995 en 1997 voor het verkeer.

1. Laatste wegwijzer in Italië op de RA14.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 01 by European Roads, on Flickr

2. Welkom in Slovenië.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 02 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 04 by European Roads, on Flickr

4. Zelfs nog een tunnel.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 05 by European Roads, on Flickr

5. Wel bijzonder, wegnummers van R-wegen. Die staan normaal niet op de bewegwijzering.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 06 by European Roads, on Flickr

6. Knooppunt Gabrk. Met een afritnummer van de A1.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 09 by European Roads, on Flickr

7. (bijna) de hele Balkan op één bord.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 12 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
A3 Sežana - Divača 13 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 aug 2022, 15:19

Chris schreef: ma 08 aug 2022, 15:02
7. (bijna) de hele Balkan op één bord.
Jammer alleen dat MK niet in NMK is aangepast.

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 08 aug 2022, 15:26

Ik wist niet dat RO ook onderdeel was van de Balkan :lol: :hap: