[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Wesso » zo 21 aug 2022, 15:39

Maar als die wegnummertjes zo klein zijn aangegeven zoals op de eerste vijf foto's heb je er geen fluit aan. Dan heb ik liever dat A1 op de vorkborden staat ter bevestiging op welke weg je rijdt.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2022, 16:08

Waarom zo klein snap ik ook niet, maar het lijkt mij toch best leesbaar en je kunt niet alles hebben ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 aug 2022, 16:36

Palance schreef: wo 10 aug 2022, 17:24 Ik zou het wel een verbetering vinden als de G- en R-nummers ook vermeld worden, zoals op die plannen hierboven (en op de foto van de A3 bij Sežana).
Ik neem n.a.v. die foto’s mijn woorden terug. Dit is geen verbetering. Doe het dan gewoon niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022, 16:39

Het is ook niet heel zinvol als de nummers alleen op één bord van de afritbewegwijzering voorkomt.

Misschien is de Sloveense bewegwijzering wel aan een herziening toe, met wegnummers die ook op het onderliggend wegennet en de afritbewegwijzering worden aangegeven.

En wellicht snoeien in de enorme lijsten van afstandsborden:

Afbeelding
A1 Ljubljana - Koper 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Ljubljana - Koper 30 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Ljubljana - Koper 53 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Ljubljana - Koper 69 by European Roads, on Flickr

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 21 aug 2022, 16:44

De Slovenen hebben zich wel uitgesloofd om zo veel mogelijk op de menukaart te krijgen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 aug 2022, 16:45

Veel doelen? Valt toch wel mee? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2022, 18:14

Chris schreef: zo 21 aug 2022, 16:39 Het is ook niet heel zinvol als de nummers alleen op één bord van de afritbewegwijzering voorkomt.
Ik heb bij een paar afritten in streetview gekeken en zag het inderdaad verder nergens. Het is te hopen dat ze dat ook nog ooit aanpassen.
In Servië zie je dit trouwens ook, alleen staat het daar soms wel op de aansluitende wegen aangegeven, vroeger was dat volgens mij ook nooit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022, 19:04

Palance schreef: zo 21 aug 2022, 16:45 Veel doelen? Valt toch wel mee? :mrgreen:
Of een bord vol vertalingen:

Afbeelding
A1 Ljubljana - Koper 82 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 sep 2022, 12:39

Wat beelden van de R203 langs Bovec. De camping zal pal naast de weg maar 's avonds en 's nachts hoorde je er niks van omdat er nagenoeg geen doorgaand verkeer is wat 's avonds en 's nachts nog door gaat, Bovec is de laatste plaats van betekenis in dit deel van Slovenië. Na 20 uur reed er vrijwel geen verkeer meer.

Afbeelding
R203 Bovec 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec 04 by European Roads, on Flickr

vanaf een zijweg in Bovec.
Afbeelding
R203 Bovec 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec 11 by European Roads, on Flickr

Deze oranje paaltjes kunnen omhoog gezet worden, voor in de winter neem ik aan. Ik vraag mij af hoeveel sneeuw hier in de winter valt, het oogt wel midden in de bergen maar Bovec ligt maar op 400 meter hoogte.
Afbeelding
R203 Bovec 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec 13 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 sep 2022, 12:51

Chris schreef: za 17 sep 2022, 12:39 Ik vraag mij af hoeveel sneeuw hier in de winter valt
Dat kan soms best veel zijn.
Afbeelding

En ook de grensovergang op de Predelpas kan er last van hebben (maar dat ligt uiteraard hoger)
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 okt 2022, 9:18

Palance schreef: do 27 mei 2021, 17:58 Het klopt dat het vooralsnog nog nergens heengaat :) Er was een fietspad gepland op de rechteroever van de Soča, maar de grond bleek dusdanig instabiel te zijn dat het aansluitende fietspad moet worden herpland en gebouwd. Op OSM zie je de aansluitende fietspaden zoals ze zouden moeten gaan lopen.

Het wordt trouwens de zuidelijkste oeververbinding over de Soča in Slovenië omdat de rivier 200 meter zuidwestelijker de grens met Italie overgaat.

De brug is trouwens 120 meter lang.
Deze fietsbrug over de Soča is gisteren geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 okt 2022, 11:59

Ik zie trouwens vlakbij deze fietsbrug de weg 402 van Slovenië, naar een ander deel van Slovenië lopen, die een klein stukje door Italië heenloopt als NSA55. Deze NSA55 lijkt geen aansluitingen te hebben op het Italiaanse wegennet.
Het lijkt daarmee een beetje hetzelfde als de B258 door België, of de voormalige N274 door Duitsland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 okt 2022, 12:02

Dat is de Sabotinska Cesta/Strada di Osimo

https://www.wegenwiki.nl/R402_(Slovenië)

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 28 okt 2022, 17:51

Vanwege kostenbesparingen gaat de verlichting op de Sloveense snel- en expreswegen uit voor onbepaalde tijd. Alleen in en rond tunnels en knooppunten blijft de verlichting branden.

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 dec 2022, 9:43

De Slovenen hebben nu bekend gemaakt hoe ze omgaan met de bestaande grensfaciliteiten aan de Kroatische grenzen na 1 januari 2023.
Žurnal24.si, via Google Translate schreef:Om zonder persoonlijke controle de grens over te gaan, wordt een passende signalering ingesteld. De vrije doorgangen waar de grenzen worden overschreden, worden gemarkeerd met lichte markeringen boven de luifels van de grensovergangsvoorzieningen. Bij Obrežje en Gruškovje, de grensovergangen waar de snelweg passeert, worden in een eerste fase twee rijstroken per richting voorzien, waar de vrije doorstroming van het verkeer wordt gemarkeerd.

11 van de 57 grensovergangen krijgen de status van strategische grensovergang, aangezien zij de grootste passagiersstroom registreren. Bij de grensovergangen van Sečovlje, Starod, Jelšane, Dragonja, Obrežje, Metlika, Petrina, Petišovci, Gruškovje en Zavrč blijft de infrastructuur behouden, behalve het deel dat de vrije doorstroming van het verkeer mogelijk maakt. Bij kleinere grensovergangen wordt de hele infrastructuur verwijderd

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 dec 2022, 16:42

Vandaag is het 50 jaar geleden dat de eerste snelweg van Slovenië/Joegoslavië werd geopend. Dat was tussen Vrhnika en Postojna.

Wat foto’s ten tijde van de aanleg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 17:01

Palance schreef: do 29 dec 2022, 16:42 Vandaag is het 50 jaar geleden dat de eerste snelweg van Slovenië/Joegoslavië werd geopend. Dat was tussen Vrhnika en Postojna.

Afbeelding
Dit oogt heel Italiaans, met die plaatsnamen in kapitalen, de gebogen pijl en die afstandsaanduiding in een witte bies onder het bord. Zelfs het lettertype oogt mij Italiaans, en niet SNV wat later gebruikt werd. Maar ik ben geen lettertype-expert. Maar alles bij elkaar vraag ik me wel af: Hadden de Joegoslaven voor hun eerste snelweg afgekeken bij de buren iets verderop?

De stijl die tegenwoordig in Servië wordt gebruikt lijkt er nog steeds wel op, maar de bies met afstandsaanduiding is tegenwoordig ook gewoon wit-op-groen, net als de rest van het bord.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 dec 2022, 18:58

Die herkenning was voor mij vroeger andersom: Ik kende de Joegoslavische snelwegbewegwijzering en toen ik voor het eerst in Italië kwam vanuit Joegoslavië verbaasde ik me er over dat de Italianen schaamteloos hun systeem van de Joegoslaven hadden gekopieerd :rofl2:

Kroatië heeft nog wel iets overgehouden uit die tijd, namelijk borden als deze
Afbeelding

Autosnelwegen.net

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » do 29 dec 2022, 21:35

Palance schreef: do 29 dec 2022, 16:42 Vandaag is het 50 jaar geleden dat de eerste snelweg van Slovenië/Joegoslavië werd geopend. Dat was tussen Vrhnika en Postojna.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Was het niet logischer geweest om een stuk snelweg richting Zagreb te openen ipv zo een N/W of W/N corridor? Want Joegoslavie was toen een geheel right?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 29 dec 2022, 22:15

^^ Op die corridor had je natuurlijk al eerder de Autoput liggen. Die was niet uitgebouwd als snelweg, maar die kon het Joegoslavisch verkeer kennelijk goed genoeg aan - pas wat later begon men daar met uitbouw tot autosnelweg. De weg van Ljubljana richting Trieste had, als ik het zo begrijp, nog geen hoogwaardige enkelbaans route. Ik vermoed dat, toen men besloot dat daar nieuwe infra nodig was, ze al zagen dat ook vrij snel 2x2 nodig zou zijn en dat men dat vervolgens ook maar meteen zo heeft neergelegd. Waar uitbouw van de Autoput veel meer voeten in de aarde heeft gehad.
Palance schreef: do 29 dec 2022, 18:58 Kroatië heeft nog wel iets overgehouden uit die tijd, namelijk borden als deze
Afbeelding
Wel gek dat de Kroaten hun pijltjes aan het einde van iedere regel plaatsen waar de Italianen het aan het begin van de regel deden. Zijn ze alweer een tijd mee gestopt trouwens, maar hier nog een oud bord met pijltjes.

Het lettertype op dat aankondigingsbord is zeker gelijk aan het huidige Italiaanse, en niet SNV dat later werd gebruikt in Joegoslavië. Maar goed, “het Italiaanse lettertype” moet je ook niet al te letterlijk nemen, want dat is ook maar Transport dus uit het Verenigd Koninkrijk geïmporteerd. Ik ben dan wel benieuwd wat voor lettertype werd gebruikt toen op stukken weg die in het Cyrillisch bewegwijzerd moesten worden. Want een van de voordelen van SNV was nu juist dat daar ook Cyrillische letters voor beschikbaar waren. Of hangt dit samen met het feit dat in de vroege dagen van de Autoput veel borden in Servië gewoon in Latijnse letters stonden?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 22:48

Pino schreef: do 29 dec 2022, 22:15Ik ben dan wel benieuwd wat voor lettertype werd gebruikt toen op stukken weg die in het Cyrillisch bewegwijzerd moesten worden. Want een van de voordelen van SNV was nu juist dat daar ook Cyrillische letters voor beschikbaar waren. Of hangt dit samen met het feit dat in de vroege dagen van de Autoput veel borden in Servië gewoon in Latijnse letters stonden?
Latijns was het gangbare schrift in Joegoslavië, in ieder geval tot het land uiteenviel. Misschien dat in Macedonië het Cyrillisch meer gangbaar was. In Servië zijn ook nog wel oude borden in enkel Latijns schrift te vinden, die uit de Joegoslavische tijd dateren:

https://www.google.nl/maps/@43.6838853, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.7504543, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.8569902, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.8563216, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.857509,2 ... 312!8i6656

Deze SNV-borden zien er ronduit Belgisch uit:
https://www.google.nl/maps/@43.8562218, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.8570904, ... 312!8i6656

Bijzonder lettertype:
https://www.google.nl/maps/@43.8606306, ... 312!8i6656

Deze oude tolborden hebben Italiaanse vibes:
https://www.google.nl/maps/@43.747666,2 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@43.8563661, ... 312!8i6656

Zelfs nog een bordje voor radarcontroles in uitsluitend Latijns schrift, maar daar vraag ik me af of dat uit de Joegoslavische tijd dateert (al weet ik niet hoe lang Latijns schrift nog gemeengoed was, wellicht ook in de laatste Joegoslavische republiek van 1992 tot 2003?):
https://www.google.nl/maps/@43.8579688, ... 312!8i6656

En dit is weer een totaal andere stijl:
https://www.google.nl/maps/@43.860018,2 ... 312!8i6656

En nog weer iets anders:
https://www.google.nl/maps/@43.8626908, ... 312!8i6656

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 29 dec 2022, 22:54

De na-oorlogse bewegwijzering in Italië was in eerste instantie ook een beetje anders. Ik heb wel het idee dat er een gemeenschappelijk ontwerp aan ten grondslag heeft gelegen: je ziet het ook in Albanië terug.
https://goo.gl/maps/LCgFxydmiVuUHqxw8

Elk land heeft wel gekozen voor andere detailinvulling. Maar de Nederlandse en Vlaamse wegwijzers verschillen duidelijk meer als je het mij vraagt :lol:

Zou wel eens een keer leuk zijn om te kijken of er iets of iemand geweest is die dit ontwerp heeft 'uitgerold' in de diverse landen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 29 dec 2022, 23:08

^^ Tja, mooie vraag. Antwoord wellicht vrij prozaïsch: Joegoslavië gaat snelweg bouwen, heeft geen zin om wiel uit te vinden, vraagt wat hulp bij buurland dat wiel al uitgevonden heeft, krijgt volledige ontwerpstandaard inclusief voorwegwijzers, neemt ook dat element over. Het grappige van dat bord met die voorwegwijzer is dat je in de achtergrond een bord ziet met de beschrijving van een brug. Daar hadden de Italianen vermoedelijk niets voor liggen en de Joegoslaven waren daar meer mee bezig. Dus daar is dan echt niets Italiaans aan.

Wat betreft de ontwikkeling van Italiaanse bewegwijzering ná WO2: de huidige stijl is op hoofdlijnen eind jaren ‘60 ingevoerd. Dus mooi op tijd voor dit project.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 23:26

Vinny schreef: do 29 dec 2022, 22:54 De na-oorlogse bewegwijzering in Italië was in eerste instantie ook een beetje anders. Ik heb wel het idee dat er een gemeenschappelijk ontwerp aan ten grondslag heeft gelegen: je ziet het ook in Albanië terug.
https://goo.gl/maps/LCgFxydmiVuUHqxw8
In Albanië gaat dat nog wel wat verder, want dat land heeft qua wegen praktisch alles gekopieerd uit Italië. Bewegwijzering, verkeersborden, markeringen en zelfs de typisch hoge vangrails. Misschien zelfs wel Italiaanse ontwerpstandaarden. De wegen ogen er erg Italiaans. Albanië heeft van oudsher ook wel een sterke binding met Italië, er is geen land waar Albanië zulke sterke relaties mee onderhoudt (zie Wikipedia). Zeker gezien de relaties met de buurlanden altijd wat gespannen waren/zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 dec 2022, 23:30

Het is wel opmerkelijk dat Albanië alles van Italië gekopieerd heeft, misschien komt dit omdat er voor 1990 eigenlijk bijna geen wegen en auto's waren. Toen men na de val van Hoxha is begonnen met het aanleggen van een wegennet heeft men blijkbaar de standaarden overgenomen van het dichtstbijzijnde land dat men als westers beschouwde?

Er wordt wel eens gesuggereerd dat het te maken zou hebben met het feit dat Albanië een Italiaans protectoraat was tussen 1939 en 1943, maar nadien was er 50 jaar dat er geen echt wegennet was in Albanië, de overname van Italiaanse standaarden is dus veel recenter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 dec 2022, 9:31

^^ En alles is volgens recente Italiaanse standaarden. Italië is de belangrijkste handelspartner van Albanië en ligt relatief dichtbij. Met Griekenland en voormalig Joegoslavië zijn de banden altijd meer gespannen geweest, ook al werkt Albanië tegenwoordig meer constructief samen met de landen in de regio, ook met vroegere vijand Servië. Maar Italië zal als meer westers worden beschouwd, en iets waar de Albanezen zich liever mee associëren dan met de andere buurlanden. Dus is het in mijn ogen ook wel logisch dat de Albanezen hier de Italianen om hulp hebben gevraagd in plaats van zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Zeker als je buiten de steden rijdt vallen de Italiaanse elementen je overal wel op.

In het al eerder genoemd Wikipedia-artikel staat dit:
Wikipedia schreef:Due to the strong presence of Albanians in Italy and the historic presence of the Arbëreshë people there, the two countries today enjoy very friendly diplomatic relations. There are frequent high-level contacts between the governments of Albania and Italy. Both countries are members of many international organizations and share common political views about the Balkans and the world, with Italy being a strong supporter of the EU candidacy of Albania. During a visit by Italian Prime Minister Matteo Renzi in Tirana, Albania was considered by Renzi to be Italy's closest partner in the region.

There is a great degree of historical and cultural similarities between Albanians and Italians which has aided cultural relations greatly. Albania is also home to 20,000 Italian migrants and has a 5,000 Italian indigenous community.

[...]

Relations were reestablished after the Fall of communism in Albania. After the breakdown of the communist regime, Italy had been the main immigration target for Albanians leaving their country. This was due to its geographic proximity and because many Albanians viewed Italy as a symbol of the West during the communist period. From March 1997, Italy instituted a strict patrol of the Adriatic in an attempt to curb Albanian immigration. and since then Italy has helped Albania's economy during this transition time. Italy has also helped on restoring law and order in Albania after the 1997 rebellion, through Operation Alba.

Italy is the main export partner of Albania, with 42.8% of the exports and also the main import partner with 33.4% of all products imported by Albania. Italy is one of the biggest donors for Albania and also a big supporter of the Euro-Atlantic integration of the Republic of Albania. Both countries share a maritime border and there is an Exclusive economic zone between them. Italy has financed different projects in many fields, such as political, judicial, energy and tourism.
Wat ik van iemand die in Albanië was geboren heb begrepen, is dat je zeker aan de kust Italiaanse radiozenders kon ontvangen en dat Albanezen in de communistische tijd daardoor op de hoogte bleven van wat er buiten hun land gebeurde. Italiaanse namen, of aliassen in plaats van een Albanese naam, zijn ook gebruikelijk in Albanië. En omgekeerd zit in Italië al jarenlang, al vanaf ruim voor het communisme, een Albanese minderheid op Sicilië, in Piana degli Albanesi, waar Pino al eens over schreef.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 31 dec 2022, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 dec 2022, 15:52

Een Albanese minderheid op Sicilië zul je bedoelen :yes:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 31 dec 2022, 11:49

^^ Inderdaad! Gecorrigeerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 jan 2023, 16:41

Wat beelden van de grensovergang Rateče / Valico di Fusine, tussen Kranjska Gora en Tarvisio, de noordelijkste grensovergang tussen Slovenië en Italië. Het is ook een 850 meter hoge bergpas, al staat daar geen bord van en het voelt ook niet echt als een bergpas.

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rateče - Valico di Fusine Slovenia-Italy border crossing 10 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 jan 2023, 16:43

Ik krijg een zomers gevoel bij het zien van deze foto's.