[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » zo 08 jan 2023, 8:42

Chris schreef: za 07 jan 2023, 16:41 Wat beelden van de grensovergang Rateče / Valico di Fusine, tussen Kranjska Gora en Tarvisio, de noordelijkste grensovergang tussen Slovenië en Italië. Het is ook een 850 meter hoge bergpas, al staat daar geen bord van en het voelt ook niet echt als een bergpas.
Dit heeft ook geen naam en het wordt ook in Slovenië niet beschouwd als een bergpas.
Sterker nog: Deze route wordt juist aanbevolen als je bergpassen in de omgeving wilt vermijden :lol:
In 2009 heb ik een klein deel van dat blauwe bord op de foto gezet, toen zaten er in ieder geval op die plek geen stickers op.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 jan 2023, 18:23

De R203 van Bovec richting de Predelpas. Wat opvalt in dit gebied zijn de grote hoogteverschillen tussen het dal en de bergen. Bovec ligt op 400 meter terwijl de omliggende bergen 2000 meter hoger zijn. Zulke hoogteverschillen op korte afstand zie je niet overal in de Alpen.

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 18 by European Roads, on Flickr

Er lag nog sneeuw op een beschutte helling, zal niet veel meer dan 1.000 meter boven zeeniveau zijn terwijl in de Italiaanse Alpen toen al nagenoeg niks meer lag onder de 3000 meter.
Afbeelding
R203 Bovec - Predel 20 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 23 jan 2023, 18:27

Hoewel de bergen niet zo hoog zijn als in Zwitserland is het toch een indrukwekkend berglandschap. Zo was ook mijn ervaring in Montenegro.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 23 jan 2023, 18:34

Schitterend landschap! :top: Het komt zeker niet altijd alleen aan op de hoogte van de bergen, maar inderdaad ook en vooral op de hoogteverschillen, om het écht indrukwekkend te maken. In Noorwegen zijn soms bergen van 1.000 m al spectaculair 'hoog'.

Dergelijke steile en hoge bergen kom je overigens in Oostenrijk niet zoveel tegen. Dit Sloweense landschap doet me wel wat aan delen van de Dolomiten of Zwitserland denken. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 jan 2023, 12:10

SnarfFlevoland schreef: ma 23 jan 2023, 18:34 Dergelijke steile en hoge bergen kom je overigens in Oostenrijk niet zoveel tegen.
Dat is mijn indruk ook, in Oostenrijk heb je vaak wat meer weidse valleien waarbij de bergen geleidelijker hoog worden.

Al zijn er her en der wel steile rotswanden, met name in delen van de Noordelijke Kalkalpen. Maar een groot deel van de Oostenrijkse Alpen heeft dat minder.

Veel Nederlanders gaan naar Karinthië maar dat heeft qua berglandschap minder spektakel, behalve dan bij de Großglockner.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 25 jan 2023, 21:27

Het Triglav National Park, waar deze route doorheen loopt, is sowieso erg de moeite waard om te bezoeken. Bovendien is het minder toeristisch dan andere delen van de Alpen en Slovenie en het gebied is behoorlijk dunbevolkt.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 06 feb 2023, 14:12

Leuk om op de foto's eens terug te zien!

Ik heb een aantal de 902 vanaf de Mangrt eens per step afgedaald en dan de 203 op tot aan het dorpje Log Pod Manrthorn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 feb 2023, 19:38

^^ Dat herinnert mij, ik had nog een paar foto's op de kruising tussen de 203 en 902 genomen. Er ligt daar een boogbrug.

Op een folder die ik kreeg stond:
'The Predel Viaduct has the largest arch in the Alps (128 m).'

Ik heb dat niet gefactchecked, maar ik vroeg mij af of dat wel accuraat is, 128 meter is niet echt groot.
Nu ik mij bedenk, de Taminabrücke in Zwitserland is sowieso stukken groter.

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 23 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 27 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R203 Bovec - Predel 29 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 feb 2023, 10:07

Kaartje van de Derde Ontwikkelingsas, een klein deel ten noorden van Velenje. Je kan zien hoeveel viaducten en tunnels (predor) het krijgt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 mar 2023, 16:56

De weg naar de Mangart is de hoogste weg van Slovenië, op 2.072 meter hoogte. Echter sinds 2012 is de hoogste 3 kilometer niet meer te berijden sinds een rotsverschuiving. Een alternatieve weg lijkt er niet te komen. Je kan nu tot een parkeerplaats op 1.880 meter hoogte komen. Die parkeerplaats heeft echter maar weinig capaciteit.

Je moet nog steeds € 10 betalen voor toegang, maar een probleem is dat de weg op drukke dagen snel volloopt. Ze schijnen er te doseren bij de toegang, al heb ik dat niet gezien vorig jaar.

Afbeelding
Mangart road closed by European Roads, on Flickr

Wat foto's van een korte wandeling naar de 1.992 meter hoge Mali vrh, waar je een schitterend uitzicht hebt.

1. De R902 en de Italiaanse Julische Alpen op de achtergrond.
Afbeelding
Mangart 01 by European Roads, on Flickr

2. Het afgesloten deel.
Afbeelding
Mangart 05 by European Roads, on Flickr

3. Ik vraag mij af of het echt zo gevaarlijk is, of dat ze een excuus nodig hadden om de weg niet te herstellen om milieuredenen.
Afbeelding
Mangart 06 by European Roads, on Flickr

4. Het doel van de wandeling. Ik had niet echt genoeg tijd om helemaal naar de Mangartsko sedlo te wandelen, dat is 3 kilometer heen en 3 kilometer terug. Misschien een andere keer als ik beter voorbereid ben op een bergwandeling.
Afbeelding
Mangart 10 by European Roads, on Flickr

5. De Mangart (2679 meter). Het is de op twee na hoogste berg van Slovenië.
Afbeelding
Mangart 13 by European Roads, on Flickr

6. De Mangartsko sedlo (Mangart Saddle). Dat daarachter zijn wolken, niet een gletsjer.
Afbeelding
Mangart 15 by European Roads, on Flickr

7. Schitterend uitzicht richting westen.
Afbeelding
Mangart 18 by European Roads, on Flickr

8. Overzichtsfoto richting noordoosten.
Afbeelding
Mangart 22 by European Roads, on Flickr

9. Dit is volgens mij de Jôf di Montasio, met 2.752 meter de op één na hoogste berg van de Julische Alpen, na de Triglav. Maar het ligt in Italië.
Afbeelding
Mangart 23 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 mar 2023, 18:09

Fantastisch uitzicht en geweldige weersomstandigheden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 mar 2023, 17:48

Dit bord in Ljubljana is te zien op Streetview uit juni 2022, maar komt nog uit de Joegoslavische tijd: In die tijd liep er inderdaad een M10 van Ljubljana naar Vrhnika (en verder naar Postojna en de kust). Ook mist er een ovaaltje achter Zagreb, wat toen uiteraard ook niet kon.
Wegnummer E70 is aardig verbleekt.

Afbeelding

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 19 mar 2023, 17:53

^^ Natuurlijk kon een ovaaltje achter Zagreb wel. Gewoon GR of BG plaatsen. Kranj en Postojna lagen ook in Joegoslavië in die tijd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 mar 2023, 18:00

Een HR-ovaaltje kon natuurlijk niet :)

Overigens vraag ik me af of die groene vlakken toch niet van latere datum zijn. Ik herinner me geen enkel gebruik van ovaaltjes in de Joegoslavische tijd, alleen de landennamen Italija en Avstrija als doelen. Zoals iets verderop waar Kroatië (Hrvaška) als doel staat. Die is dus zeker van ná 1991 https://goo.gl/maps/9yUD4b1jHwFwfGTZ8

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 apr 2023, 20:25

De grensovergang Učja. Hier sluit de Sloveense R401 aan op de Italiaanse SR646. Deze verbindt de vallei van de rivier de Soča in Slovenië richting Udine. Maar dat klinkt belangrijker als het is, ik kwam geen enkele auto tegen op zowat 30 kilometer van deze route. Volgens de cijfers rijden er over de R401 maar 150 voertuigen per dag.

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
R401 - SR636 Slovenia - Italy border crossing 14 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 mei 2023, 19:51

mavas schreef: zo 16 okt 2022, 11:59 Ik zie trouwens vlakbij deze fietsbrug de weg 402 van Slovenië, naar een ander deel van Slovenië lopen, die een klein stukje door Italië heenloopt als NSA55. Deze NSA55 lijkt geen aansluitingen te hebben op het Italiaanse wegennet.
Het lijkt daarmee een beetje hetzelfde als de B258 door België, of de voormalige N274 door Duitsland.
Palance schreef: zo 16 okt 2022, 12:02 Dat is de Sabotinska Cesta/Strada di Osimo

https://www.wegenwiki.nl/R402_(Slovenië)

Op Streetview is een grenspaal te zien (van Slovenië naar Italië in westelijke richting) waar iets is weggehaald https://goo.gl/maps/RNVBtz9YYvS6BygYA

Afbeelding

Ik trof deze foto vandaag aan. Geen goede kwaliteit, maar je ziet nog wel wat er oorspronkelijk gestaan heeft.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 19:43

Per 15 juni worden de tarieven voor het vignet met 6,8% verhoogd. Dit is de eerste prijsverhoging in 10 jaar tijd. Dit gebeurt vlak voor het toeristenseizoen, maar de meeste Slovenen hebben een jaarvignet en zullen het pas in 2024 merken.

Ze zeggen dat het vignet al 10 jaar dezelfde prijs had en dat de lonen in Slovenië sindsdien met meer dan 30% zijn gestegen. De verhoging is noodzakelijk zodat de snelwegbeheerder DARS solvent blijft.

De nieuwe tarieven per 15 juni:
* 10-dagenvignet: € 16,02
* Maandvignet: € 32,04
* Jaarvignet: € 117,50

Omdat er sinds 2021 een digitaal vignet is het niet meer noodzakelijk om een rond tarief te kiezen.

Slovenië heeft het duurste 10-dagenvignet van alle vignetlanden, alhoewel Hongarije hier nu amper onder zit. Oostenrijk is duidelijk wat goedkoper en Tsjechië en Slowakije ook.

https://n1info.si/novice/slovenija/znan ... e-vinjete/

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 26 mei 2023, 0:02

Slovenië is natuurlijk wel een maatje kleiner dan de andere door jou genoemde landen.

Als je zeg even twee weken in Kroatië vakantie viert en via de route langs Maribor rijdt betaal je dus 32 euro voor twee keer een rit van ongeveer een half uur. Dat is veel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 mei 2023, 11:28

^^ Dat geldt ook aan de westkant van het land als je vanaf Trieste richting Pula rijdt, daar is het deel door Slovenië nog korter. Dat soort zaken zul je altijd met vignetten hebben. Als je 10 dagen in Slovenië op vakantie gaat en kriskras door het hele land rijdt is het juist goedkoop.

Ook in andere vignetlanden zul je dit soort situaties tegenkomen, al heb je met Slovenië natuurlijk de pech dat er twee internationale transitroutes door smalle uiteindes van het land lopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 jun 2023, 10:06

Vanavond wordt de nieuwe aansluiting 'Leskoškova' op de H3 in Ljubljana in gebruik genomen.

Twitter screenshots:
Afbeelding

Afbeelding

Iets oudere foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 jun 2023, 13:01

De weg van Koper naar de Kroatische grens is wel een drama nu. De grenscontroles zijn weggevallen waardoor goed te zien is hoe zeer hier een autosnelweg ontbreekt.

Afbeelding

Dit weekend eindigt de tweeweekse vakantie in Zuid-Duitsland en er is dus veel terugkerend verkeer. Voor de Karawankentunnel staat ook een rij van 20 kilometer om Oostenrijk in te komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jun 2023, 11:34

Op de A1 ter hoogte van Maribor is een vrachtwagen ongeremd in een file gereden bij een tunnelportaal en is daarna uitgebrand in de tunnel.

Video van het ongeval:

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 jun 2023, 11:32

Ik had nog wat foto's van de H4 gemaakt, een 'hitra cesta' in het westen van Slovenië, één van twee primaire verbindingen tussen Slovenië en Italië. De H4 ligt wat noordelijker dan de A3 en is daardoor een stuk langer dan de A3 naar Italië.

Het westelijk deel in de vallei is in 1996-1999 geopend, het oostelijk deel dat op een lange helling ligt is in 2009 geopend. Dit is een mooi stukje weg.

De H4 is volledig met 2x2 rijstroken uitgerust maar heeft vaak geen vluchtstroken.

Afbeelding

1. Knooppunt Nanos, komende vanuit Koper.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 02 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 05 by European Roads, on Flickr

3. Daarna gaat het bergafwaarts. De H4 begint op 600 meter hoogte en daalt de eerste 10 kilometer naar 100 meter.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 06 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 12 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 17 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 21 by European Roads, on Flickr

8. Achteraf had ik hier moeten tanken, ik had nog een kwart tank, maar later bleek dat elk tankstation in West-Slovenië op het onderliggend wegennet was leeggekocht door Italianen. Er was op dat moment iets van 50 of 60 cent prijsverschil. Uiteindelijk heb ik toen in Italië getankt.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 24 by European Roads, on Flickr

9. Vipava. Met wegnummer.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 26 by European Roads, on Flickr

10. Videm is de Sloveense naam voor Udine. Ik vond dat wel opvallend veel op de Slavische naam voor Wenen lijken (Vídeň, Wiedeń, Viedeň). Maar kennelijk is dat niet gerelateerd.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 30 by European Roads, on Flickr

11. Ajdovščina
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 33 by European Roads, on Flickr

12. Selo.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 39 by European Roads, on Flickr

13. Vogrsko. Mijn bestemming was Bovec, maar ik ging nog door tot de laatste afrit in Slovenië.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 46 by European Roads, on Flickr

14.
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 47 by European Roads, on Flickr

15. Šempeter
Afbeelding
H4 Nanos - Nova Gorica 49 by European Roads, on Flickr

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 29 jun 2023, 11:46

Het grote nadeel van die expreswegen in Slovenië (en andere landen) is dat er geen 4-0-systeem past op 1 rijbaan, waardoor je dus altijd een 2-0-systeem moet toepassen bij asfaltwerkzaamheden. Heb dat in 2019 ervaren, toen er dus een 2-0-systeem was op de H4.
De capaciteit is dan vanzelfsprekend ook een stuk lager. En deze weg is niet heel rustig, dus dit soort werkzaamheden zijn alleen in rustige periodes zonder grote hinder mogelijk.

Om die reden zou ik toch in de toekomst bij dit soort drukkere wegen kijken of het met geringe kosten mogelijk is de rijbanen te verbreden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 jun 2023, 12:02

Chris schreef: do 29 jun 2023, 11:32 9. Vipava. Met wegnummer.
Langzamerhand zie je toch wat vaker andere wegnummers verschijnen dan de A- en H-nummers. Dat is een positieve ontwikkeling.
10. Videm is de Sloveense naam voor Udine. Ik vond dat wel opvallend veel op de Slavische naam voor Wenen lijken (Vídeň, Wiedeń, Viedeň). Maar kennelijk is dat niet gerelateerd.
Ik ken Beč als Slavische naam voor Wenen, dat wordt in grote delen van ex-Joegoslavië gebruikt. Ongetwijfeld afgeleid van het Hongaarse Bécs.

De Sloveense naam voor Wenen is trouwens Dunaj.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 jun 2023, 12:06

Je ziet dat in Europa vaak vanuit historie sommige namen van steden of gebieden dezelfde oorsprong hebben.

Zo lijken Genève en Genova heel erg op elkaar, en dat klopt, want het betekent exact hetzelfde (bocht in een rivier).

Dunaj is wel een interessante naam, dat lijkt mij afgeleid van de rivier en niet de stad zelf.

Op de H4 zal een 2+0 systeem niet echt bezwaarlijk zijn, de intensiteiten liggen veelal rond 15.000 voertuigen per dag. Maar op drukke reisdagen zal dat uiteraard wel problematisch kunnen zijn. In Duitsland doen ze 2+0 regelmatig op snelwegen die een stuk meer verkeer verwerken.

Ik was wel verrast dat de A5 (in naam en nummer dus een autosnelweg en geen expressweg) ook bijna helemaal op expressweg-profiel was aangelegd: ook geen vluchtstroken.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 29 jun 2023, 13:39

Chris schreef: do 29 jun 2023, 11:32 Ik had nog wat foto's van de H4 gemaakt, een 'hitra cesta' in het westen van Slovenië, één van twee primaire verbindingen tussen Slovenië en Italië.
Mooie route met die bergwanden. Ik ben daar in 2007 overheen gekomen van west naar oost toen de H4 nog niet compleet was.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 29 jun 2023, 20:23

Palance schreef: do 29 jun 2023, 12:02 De Sloveense naam voor Wenen is trouwens Dunaj.
Dat lijkt mij dan gerelateerd aan Donau, en niet aan Wien?
Ubi volentia est, via est

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 01 jul 2023, 10:08

Het nieuwere deel van de H4 staat vol met DRIPs en dergelijke vanwege de valwinden (de Bora), die hier kunnen optreden vanaf de Nanos. De weg kan dan worden afgesloten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jul 2023, 21:22

DARS meldde gisteren dat ze de bouwvergunning hebben voor het 5,5 kilometer lange stuk H9 (Derde Ontwikkelingsas) tussen de A2 en Osredek bij Novo Mesto.

Osredek was niet echt te vinden op kaarten, maar het is de naam van een aansluiting aan de oostkant van Novo Mesto.

Ze zeggen dat ze € 35 miljoen aan EU-financiering kunnen krijgen, maar ik denk dat de totale kosten hoger liggen gezien dat het ook een brug over de Krka omvat.

Afbeelding