De weg naar de Mangart is de hoogste weg van Slovenië, op 2.072 meter hoogte. Echter sinds 2012 is de hoogste 3 kilometer niet meer te berijden sinds een rotsverschuiving. Een alternatieve weg lijkt er niet te komen. Je kan nu tot een parkeerplaats op 1.880 meter hoogte komen. Die parkeerplaats heeft echter maar weinig capaciteit.
Je moet nog steeds € 10 betalen voor toegang, maar een probleem is dat de weg op drukke dagen snel volloopt. Ze schijnen er te doseren bij de toegang, al heb ik dat niet gezien vorig jaar.
Mangart road closed by
European Roads, on Flickr
Wat foto's van een korte wandeling naar de 1.992 meter hoge Mali vrh, waar je een schitterend uitzicht hebt.
1. De R902 en de Italiaanse Julische Alpen op de achtergrond.
Mangart 01 by
2. Het afgesloten deel.
Mangart 05 by
3. Ik vraag mij af of het echt zo gevaarlijk is, of dat ze een excuus nodig hadden om de weg niet te herstellen om milieuredenen.
Mangart 06 by
4. Het doel van de wandeling. Ik had niet echt genoeg tijd om helemaal naar de Mangartsko sedlo te wandelen, dat is 3 kilometer heen en 3 kilometer terug. Misschien een andere keer als ik beter voorbereid ben op een bergwandeling.
Mangart 10 by
5. De Mangart (2679 meter). Het is de op twee na hoogste berg van Slovenië.
Mangart 13 by
6. De Mangartsko sedlo (Mangart Saddle). Dat daarachter zijn wolken, niet een gletsjer.
Mangart 15 by
7. Schitterend uitzicht richting westen.
Mangart 18 by
8. Overzichtsfoto richting noordoosten.
Mangart 22 by
9. Dit is volgens mij de Jôf di Montasio, met 2.752 meter de op één na hoogste berg van de Julische Alpen, na de Triglav. Maar het ligt in Italië.
Mangart 23 by