[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door marcel »

Leuk, maar de lijst komt niet helemaal overeen met de kaart.
Palance schreef: zo 26 mei 2024, 14:52 A22: Podkoren - Oostenrijk (Korensko Sedlo) (de huidige R201)
Deze zie ik niet.
A23: Karawankentunnel
Op de kaart is dit de A22.
A24: Podtabor - Oostenrijk (Ljubelj) (de huidige G101)
En dit de A23.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die lijst vond ik elders in dat document. Maar hij komt inderdaad niet geheel overeen met de kaart.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Een snelweg over de Loiblpass vind ik al een gewaagd idee, maar over de Wurzenpass zie ik al helemaal niet voor me. Ja, vanaf de Sloveense kant zal het nog wel te doen zijn, maar hoe verder te gaan aan de Oostenrijkse zijde? Het komt op mij over als wensdenken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat zou alleen mogelijk zijn met lange tunnels. Misschien nog wel langer dan de Karawankentunnel. Het lijkt mij een nogal far-fetched en onnodig idee terwijl in 1991 de Karawankentunnel al nagenoeg klaar, of al open was. Waarom dan nog twee snelwegen naar de grens in de nabijheid?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: zo 26 mei 2024, 15:01 Maar geen autosnelweg naar het oosten van Slovenië (hedendaagse A5). En niet de 'derde ontwikkelingsas' die ze nu wel gedeeltelijk aan het bouwen zijn. En nog geen ringweg van Ljubljana, of wellicht had die kaart niet dat detailniveau.
Dit is nog tijdens de Joegoslavische tijd. Toen werd er meer nagedacht over landelijke toeristenstromen naar het land (voornamelijk Kroatië) vanuit West-Europa en wat minder over regionale stromen. Hongarije was toen relatief kort geopend als land, dus daar werd denk ik toen nog niet zoveel van verwacht.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vorige week in Slovenië zag ik deze symbooltjes op de wegwijzers:

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Ik denk dat het "bronnen" zijn en dat het dus gaat om plaatsen waar o.a. de Duitsers "Bad" voor zouden zetten.
Maar ik had het nog niet eerder gezien.

(Voor andere foto's van wegwijzers in Slovenië zie deze pagina: https://wegnummers.nl/si.html )
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb dat symbool daar wel eens vaker gezien - volgens mij ook in Kroatië - maar dan eerder op bruine toeristische borden, zoals hier: https://maps.app.goo.gl/WgJXSg7a9rpMW7eM7
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het staat ook op sommige afstandsborden (waar typisch voor Slovenië, veel te veel bestemmingen op staan).

Afbeelding
A5 Lendava - Maribor 18 by European Roads, on Flickr
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Al was dit een bord met drie bestemmingen geweest, het is geen symbool dat je met hoge snelheid kunt oppikken.

Het doet me ergens denken aan het Italiaanse symbool voor beursgebouw (als in Jaarbeurs, RAI etc). Dat heeft van die vlaggetjes en dat is ook priegelwerk. Maar daar zorgen de kleuren er tenminste nog voor dat je het snel kunt herkennen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: vr 31 mei 2024, 11:28 Dat heeft van die vlaggetjes en dat is ook priegelwerk.
En meestal staat daar wel fiera bij, als ik het me goed herinner.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zag net een video van auto's die in een rivier dreven in de regio Aosta in Italië, en dat deed mij denken aan de overstromingen in Slovenië van 3 augustus 2023.

Ik was wel benieuwd of er een stand van zaken was.

Er is in elk geval duidelijk wat de schade van die overstromingen is: € 3 miljard. Ze noemen € 42,8 miljoen schade aan boswegen, € 80,3 miljoen schade aan hoofdwegen en € 489,8 miljoen schade aan objecten (Na gradbeno-inženirskih objektih). Ik denk dat dat breder is dan alleen de schade aan de ingestorte bruggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Binnenkort moet gestart worden met een nieuwe autoweg tussen Ptuj en Ormož in het oosten van Slovenië. Deze weg is 16 kilometer lang en ligt grotendeels naast het laterale kanaal van de Drava. Deels ligt het ook direct naast de Kroatische grens.

Met dit project wordt een laagwaardig deel van de G2 gebypasst. Ormož zelf heeft al een rondweg. In 2027 moet het klaar zijn.

Afbeelding

In een latere fase moet dan nog de eigenlijke bypass van Ptuj worden aangelegd, zodat het aansluit op de A4. Hiervoor zijn meerdere varianten:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 4 augustus 2023 was er noodweer in Slovenië waarbij diverse bruggen zijn weggeslagen.

De brug van de G108 net ten oosten van Ljubljana over de Kamniška Bistrica is toen ingestort. Men is nog niet gestart met het herstel.

Afbeelding
G108 Kamniška Bistrica Bridge by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

De groene streep heb ik elders in Slovenië maar één keer gezien.
Afbeelding

Ik heb de G108 helemaal tot het einde gereden, langs de rivier de Sava. De route is potentieel mooi, maar er is sprake van zeer dichte begroeiing zodat je maar sporadisch wat ziet van de omgeving. Dat is wel jammer.

Verrassend genoeg was het oostelijk deel tussen Podkraj en Zidani Most een zeer smalle weg, met op drie plekken alternerend verkeer geregeld door verkeerslichten. Op één locatie is er zelfs een wachttijd van maximaal 20 minuten!
Afbeelding
R108 Podkraj - Zidani Most by European Roads, on Flickr

Uiteindelijk kom je dan uit in Zidani Most, een gehucht waar echter één van de belangrijkste spoorknooppunten van Slovenië is. De lijnen Ljubljana - Maribor en Ljubljana - Zagreb komen hier samen, op een set bruggen over de rivieren Sava en Savinja.
Afbeelding
Zidani Most by European Roads, on Flickr

De G5 heeft in Zidani Most een absurd smalle brug over de Savinja, waar alleen alternerend verkeer overheen kan. Vrachtwagens kunnen de bochten amper maken. Er was telkens een sloot verkeer met opstoppingen en daarna weer even niks.
Afbeelding

Afbeelding

De spoorbruggen.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A2 ter hoogte van Kranj. Opvallend is dat de vluchtstrook een ander soort asfalt heeft, dat zie je vrij veel in deze regio, alhoewel het ook niet standaard is.

Afbeelding
A2 Kranj 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A2 Kranj 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A2 Kranj 05 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.dars.si/Sporocila_za_javnos ... 0%93_skale

Op deze render staat het nummer H8 aangegeven voor de 'derde ontwikkelingsas'. Dat nummer is schijnbaar nog niet officieel vastgelegd, maar het wordt wel gebruikt dus.

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De laatste publicatie mbt wegnummers is van 20 maart 2024. Daar staat geen H8 bij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De nieuwe aansluiting Dragomer van de A1, net ten westen van Ljubljana.

Er zijn ook al een tijd plannen om de A1 hier te verbreden, het is zo ongeveer het meest filegevoelige wegvak van Slovenië.

Afbeelding

Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Klopt, daar was het zelfs in corona-tijden stevig filerijden. Een 'sensatie' die ik toen al een tijdje was ontwend.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is een grote renovatie gestart van 13 kilometer A1 tussen Slovenske Konjice en Dramlje. Dat is op het traject tussen Maribor en Ljubljana, door een gebied met bergen.

Het project heeft een vrij grote scope en kost € 61 miljoen ex btw.
* renovatie verhardingen
* renovatie dalbruggen
* renovatie tunnels
* renovatie drainage
* aanbrengen mechanische ventilatie

Het werk wordt in 2025 en 2026 uitgevoerd. Tijdens de werkzaamheden zijn er maar 3 rijstroken beschikbaar, waarbij één richting maar één rijstrook heeft, welke dit is, hangt af van de piekrichting, de middelste rijstrook wordt dus een soort wisselstrook.

Dit is niet echt een drukke vakantieroute voor mensen van buiten Slovenië, en het ligt wat verder van Maribor of Ljubljana af, maar de A1 is ondertussen wel een relatief intensief bereden autosnelweg. Er is dit weekend een 1+1 systeem en dat zorgt wel voor files. Dit weekend is de middenbarrier gesloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het tracé van de geplande expressweg van Novo mesto naar het zuiden. Dit omvat de 2.341 meter lange tunnel Gorjanci.

In theorie zou dit een doorgaande route naar Karlovac in Kroatië kunnen worden. Doorgaand verkeer van Ljubljana naar de Kroatische A1 zou daarmee zeker baat bij hebben, maar volgens mij is een verlenging tot voorbij Metlika nog wel heel erg verre toekomstmuziek.

Het zuidoosten van Slovenië kent veel kleine dorpen maar geen echt grotere kernen. De gemeenten Črnomelj en Metlika tellen samen maar ongeveer 25.000 inwoners. Behalve een aantal agrarische valleien is het karstgebied dichtbebost en onontwikkeld. Dit gebied heet Kočevski Rog, het hoogste punt is 1.099 meter.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben vanochtend in Ljubljana geweest, het was mijn eerste keer in het centrum. Het centrum is knus en het was er redelijk druk met toeristen, alhoewel niet overlopen. De oevers van de Ljubljanica zijn de duidelijke publiekstrekkers.

Qua parkeren heb ik het parkeerterrein Tivoli gebruikt. Deze ligt net buiten het centrum en kost kennelijk maar 80 cent per uur. Vanaf daar is het 10 - 15 minuten wandelen naar het centrum.

Het leek ook wel alsof elke basisschool van de regio een excursie had in Ljubljana, overal schoolkinderen. :D

Daarna nog even de hele ringweg gefilmd, ik had alle delen al wel eens gereden, maar altijd op verschillende doorgaande routes. De A1 vanaf Ljubljana is wel onaangenaam druk, zelfs buiten de spits zit het er vol. Ik ging er bij Logatec af, daarna de G102 naar Tolmin gereden, een zeer bochtige route door een rustige streek.

Paar plaatjes van de Ljubelj / Loiblpass. Ik had overnacht in een pension direct aan de B91 in Oostenrijk (Loiblpass Straße) en de eigenaresse vertelde mij dat het verkeer sinds de opening van de Karawankentunnel sterk verminderd was (in 1991 was dat). Voorheen stonden de files soms al vanaf Klagenfurt. Tegenwoordig is het vooral nog druk bij lange files voor de Karawankentunnel, maar dat zal niet lang meer duren. Wat mij opviel was dat het verkeer vanaf de Loiblpass steeds in golven van 10 - 15 auto's kwam en daarna een tijd niks. Alles hoopt zich op achter de traagste afdaler.

Afbeelding
Ljubelj by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Met horizontale verkeerslichten, weet ik nog. :) Ik heb dat tot nu toe nog in geen enkel ander Europees land gezien. In de VS zie je het veel vaker.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zwitserland past ook horizontale lichten toe.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik wil ooit nog een keer de oude Ljubeljpas op. Maar dat moet dan wel te voet vanaf de parkeerplaats bij de tunnel aan Sloveense zijde.

Dit is de pas vanaf de Oostenrijkse kant gezien.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat werd mij aangeraden door de eigenaresse van het pension, maar dat is toch wel een vrij stevige hike omhoog, meer dan even een wandeling van 10 of 20 minuten. Het is 300 meter omhoog en weer naar beneden vanaf de Sloveense zijde. Dat is denk ik iets waar je wel 2 á 2,5 uur voor moet reserveren. En het is niet echt iets om op een beetje warme dag te doen...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Blauwe snelwegen en groene snelwegen hebben een andere maximumsnelheid. Dat onthouden mensen ook zo lekker :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de bewegwijzering zijn expresswegen ook met blauwe borden, dus het kleuronderscheid gaat wel verder dan alleen het verkeersbord. Daarnaast zijn er ook nog autowegen, mijn auto gaf aan dat je daar 110 kmh mocht (G101) maar ik had niet de indruk dat dit klopt. Het was 1×2 met tegenverkeer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een paar foto's van wegwijzers die ik te voet tegen kwam.

Die hogere nummers worden vrijwel alleen op de kilometerpalen aangegeven, vrijwel nooit op de bewegwijzering.
Afbeelding
Signs by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Klassiek Petrol tankstation in Most na Soči
Afbeelding

Ljubljana.
Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: di 10 jun 2025, 20:58 Afbeelding
Postaja is wel verwarrend. Het is Sloveens voor ‘station’, zoals het symbooltje ook al aangeeft, dan zou je zwart-op-wit verwachten. Alleen is het hier ook echt een plaats, namelijk waar het treinstation van Most na Soči zich bevindt.

Cerkno betekent dan weer zeker geen ‘skilift’ :) (dan zou het smučarska žičnica of vlečnica heten).

Vanuit Postaja kun je met een (open) autotrein naar Bohinj.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Augustus 2023:

Afbeelding

Ik ben hier vandaag langs gekomen, de rivier de Savinja volgend. Een prachtig gebied en van de enorme schade tijdens de overstromingen van 2023 zie je niet zoveel meer, tenzij je er op let.

Her en der zie je nog huizen met vuistdikke scheuren, onbewoonbare huizen en dat ene huis rechts op de foto hierboven staat er nog steeds zo gekanteld bij. Verreweg de meeste huizen en tuinen zijn echter volledig opgeknapt, compleet met een nieuwe verf / stuclaag, nieuwe tuinen, etc.

Wat je als technicus het meest opvalt is dat er overal nieuwe keerwanden zijn, op delen waar de weg was weggeslagen door de Savinja. Een gewone toerist zal dit wellicht niet opmerken, maar je herkent het nieuwe beton, de nieuwe geleiderails en nieuw asfalt. En bij doorkijkjes zie je dat complete keermuren langs de rivier nieuw zijn.

Het water is echt extreem gezwollen, de Savinja is in wezen niet meer dan een klein riviertje van een halve meter diep, maar ik zag huizen die 15 of 20 meter hoger staan die nog schade hebben.

Bij Ljubno, nieuwe keerwand aan de rivier.
Afbeelding
Savinja by European Roads, on Flickr

In Luče, een tijdelijke brug.
Afbeelding

Een kloof, hoe hoog zou het water hier gestaan hebben...
Afbeelding

De locatie is bekend vanwege een hoge overhellende rots die zo ver omhoog steekt.
Afbeelding

Langs diezelfde weg, met nog een klassiek Petrol tankstation.
Afbeelding

De Savinja, deze brug leek niet nieuw.
Afbeelding

Mijn hotel zit direct aan de Savinja. Kennelijk heeft het de overstroming overleefd. Wel zijn ze nog herstelwerkzaamheden aan het uitvoeren.
Afbeelding

Dit is allemaal niet voor niks gloednieuw.
Afbeelding