Begin deze maand ben ik in het oosten van Slovenië geweest. Ik kende deze streek voorheen alleen vanaf de A5.
Het blijkt ook dat de A5 ook de enige hoge standaard weg in de hele regio is. Het is een maas van smalle en bochtige R-wegen die elke 1 of 2 kilometer een dorp van een paar honderd inwoners hebben. Je hebt hier echt een GPS nodig om binnendoor te rijden want de bewegwijzering staat vol met nikszeggende dorpjes. Wegnummers worden in Slovenië op het onderliggend wegennet niet aangegeven dus je kan aan de bewegwijzering ook niet zien wat een doorgaande route is. Van de Oostenrijkse B58 tot Ptuj kom je over 8 of 9 verschillende R-nummers. En Ptuj stond pas laat aangegeven.
Het gebied is overigens niet per se onderontwikkeld, maar er zijn niet zo heel veel voorzieningen. De dorpjes zijn wel netjes en de huizen goed onderhouden (een contrast met Hongarije!) Maar er is amper industrie of bedrijvigheid, je vraagt je af waar men daar van leeft. Ik neem aan dat ze niet allemaal naar Maribor of Murska Sobota rijden. Of boer zijn.
Sloveense Wikipedia:
The most stable industries in Prekmurje are the processing, food and construction industries. However, the future of companies and firms in Prekmurje is uncertain due to the lack of a young workforce.
Economic and industrial development is uneven in Prekmurje: Goričko is the most economically underdeveloped part of Prekmurje. Murska Sobota has the most infrastructure, while the villages around the city are sometimes very underdeveloped.
Prekmurje is formeel alleen het gebied ten noordoosten van de rivier de Mur. Het deel tussen Maribor en de Mur is onderdeel van Štajerska (Sloveens Steiermarken).
Ik heb er ook geen buitenlander gezien. Het is niet een toeristisch gebied, alhoewel het niet per se lelijk is, het is glooiend tot heuvelachtig met kleine dorpjes. In Frankrijk trekt zoiets toch wel veel toeristen.