[FOTO] [P] Diversen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

[FOTO] [P] Diversen

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 11:10

Ik heb al wat series gepost van de A2, A22 en de IC27. In deze draad post ik de rest van mijn foto's die ik in Portugal heb gemaakt. Foto's staan in de spoilers

Afbeelding

De IC1 (vlakbij Albufeira)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De IP2 tussen Castro Verde en de tolweg A2 (groene wegwijzers). Wat de status is van de IP1 ontgaat mij. Ik begrijp van oudere kaarten dat deze de route van de E01 volgt in midden- en Zuid-Portugal. Ik heb het wegnummer vrijwel nergens meer aangetroffen op de wegen zelf, nog wel een enkele keer als verwijzing.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De N120 bij Aljezur

Afbeelding
Afbeelding
Wat foto's van de N123 in het oosten van de Alentjo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De N124 en de N124-1

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De N125 is, na de A22, de belangrijkste oost-west-verbinding in de Algarve.

Bij Portimão
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja, bovenin zit echt een ooievaar op zijn/haar nest.

Afbeelding
Afbeelding

Vlakbij (maar geen deel van) de N125 in Portimão

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links een spoorbrug, en daarachter de brug in de N125 over de Arade heen.

Afbeelding

Een verwijzing naar de IP1

Afbeelding

De N125 in het westen van de Algarve richting Lagos.

Afbeelding
Afbeelding
De N266 in en bij Monchique

Nieuw:
Afbeelding

Oud:
Afbeelding

KM-paal 49
Afbeelding

Een zijweggetje, de N266-4 in Caldas de Monchique. Dit wegnummer staat niet op borden, kaarten of de navigatie.
Afbeelding

Oud voorrangsbord bij de kruising van die weg met de N266
Afbeelding

Dit soort borden zie je behoorlijk veel bij het binnenrijden of verlaten van een gemeente of een plaats. Hier dus ook met wegnummers.
Afbeelding

In Monchique komt de N266-3 ook in beeld.
Afbeelding
N267 van Monchique naar Aljezur. Weer een bord met een dank voor het bezoek en, zoals altijd, een korte samenvatting van de toeristische mogelijkheden in het gebied. Hier staat nu een snelweg bij :) Na het binnenrijden van de gemeente Aljezur werd de wordt de weg hondsberoerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De N268 is de zuidwestelijkste genummerde weg van het Europese vasteland. Jammer dat er geen km-bordje 0 te vinden was op de plek waar de weg eindigt, op de Cabo São Vicente.

Afbeelding
Afbeelding

Jammer dat hij maar gedeeltelijk op de foto staat, maar de snackbar links heet "Letzter Bratwurst vor Amerika" (en heeft zelfs een eigen website).
Afbeelding
Afbeelding

Het einde/begin van de N268.
Afbeelding

Terug richting Sagres
Afbeelding
De N395 loopt tussen Albufeira en de N125 (en nog wat noordelijker door, maar dat staat niet op de wegwijzers). De eerste 3 foto's zijn in noordelijke richting bij de aansluiting met de N125, de laatste is bij datzelfde punt in zuidelijke richting genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De N397 ten noorden van Silves. 2 Foto's: Een bijzonder afstandenbord: De kleur geel wordt gebruikt (heb ik eigenlijk vrijwel nergens gezien), het voorvoegsel E (Estrada) wordt gebruikt, en de weg lijkt hier nog gemeentelijk te zijn (M). De tweede foto is van een oude steen die je overigens zeer veel nog tegenkomt in Portugal.

Afbeelding
Afbeelding

En als iemand zich nou afvraagt of ik alleen wegen heb gefotografeerd? Nee hoor, ik heb ook aan cultuur gedaan. Ik heb bijvoorbeeld het internationale zandsculpturenfestival in Pêra bezocht. En daar heb ik o.a. deze foto gemaakt :lol:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] [P] Diversen

Bericht door Palance » za 02 okt 2010, 11:42

Het laatste restje van mijn foto's.

Lokale bewegwijzering in Albufeira voor automobilisten
Afbeelding

Idem, maar nu voor voetgangers
Afbeelding

Hier was ik :) (in de "clube", niet op de camping aan de overzijde)
Afbeelding

Indirect bedoelde verwijzing naar de N125 in Faro
Afbeelding

Lokale bewegwijzering in Loulé.
Afbeelding

Stukje wandelen (vooral de 2e foto :))
Afbeelding
Afbeelding

Een hele leuke: Dit soort borden vind je vrij veel bij het nadere van bebouwde kommen, inderdaad gevolgd door een VRI in the middle of nowhere. Kom je met harder dan 50 km/h aanrijden, dan krijg je dus rood licht en word je een paar seconden opgehouden. Ik heb dat uiteraard eens uitgetest als ik niemand achter me had :) Het werkt overigens goed, want er wordt inderdaad afgeremd.
Afbeelding

De belangrijkste doorgaande weg in Albufeira
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn nog eens parkeertarieven.
Afbeelding

Maar in stadscentra (hier in Tavira) betaal je gewoon voor parkeren. Overigens kostte dat nooit echt heel veel, in vergelijking met Nederland.
Afbeelding

Tegeltjeswijsheid: Afstandsbord op een huis.
Afbeelding
Afbeelding

Oude wegwijzers kom je nog wel eens tegen in Portugal, maar soms worden ze overgeschilderd. Ik vind het resultaat best mooi.
Afbeelding

Lokale bewegwijzering in Alte
Afbeelding

Flinke afdaling bij Alcoutim.
Afbeelding

Toeristische bewegwijzering
Afbeelding

Bepaalde sportfaciliteiten worden in oranje weergegeven. Ik vind het niet altijd goed leesbaar, blijkbaar vervaagt dir oranje kleur snel. Hier het voetbalstadion van Faro.
Afbeelding
Afbeelding

En hier bij het racecircuit Algarve
Afbeelding

En zelfs de lokale duiventil (die bij nadere inspectie best groot was).
Afbeelding

In stadjes met kleine straatjes is het soms lastig zoeken waar je heen moet. Veel centra hebben ook bordjes die je naar de uitgang (Saída) verwijzen. Hier in Lagos (maar ik ben het veel vaker tegengekomen)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 02 okt 2010, 17:22

De borden lijken inderdaad behoorlijk op dat van Groot Brittanie. Gek genoeg lijken de borden voor lokale doelen en bestemmingen binnen de bebouwde kom heel erg op dat van Italie.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 02 okt 2010, 18:58

A22 heel klein:
Afbeelding

Zo erg zie je zelfs in Zwitserland zelden ...

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 03 okt 2010, 15:42

Heel mooi! Hoe zit het met de talen daar? Spreek jij Portugees? Of is het behelpen in Engels/Frans/Spaans?