Het zal mij benieuwen of het gaat werken voor KLM zelf, omdat ik betwijfel of ze echt goedkoper kunnen worden dan maatschappijen als Easyjet en Ryanair. Maar voor de reiziger is elke extra vorm van concurrentie en eventuele extra bestemmingen natuurlijk zeker welkom.Telegraaf Zaterdag 23 Oktober schreef:KLM gaat prijsvechten
AMSTERDAM - KLM wil de Nederlandse citytripper en vakantieganger terug in haar vliegtuigen. Door op grote schaal extra en vooral spotgoedkope vluchten naar populaire Europese steden te lanceren wil de maatschappij voorkomen dat prijsbrekers als easyJet vaste voet aan de grond krijgen op Schiphol. "Ons wereldwijde netwerk is cruciaal, maar we beseffen dat we ook de Nederlandse toerist weer meer aan ons moeten binden", aldus KLM-directeur Gräber. "Daarom gaan we samen met dochter transavia.com nog agressiever en tegen nog scherpere prijzen de concurrentie aan. Onze thuismarkt verstevigen." Daarbij wordt ingezet op meer dan honderd extra KLM-vluchten per week naar geliefde weekendbestemmingen als Barcelona, Milaan, Berlijn en Madrid, waarbij een retourtje straks in veel gevallen nog geen honderd euro gaat kosten.
Conflict
De rigoureuze stap kan niet los worden gezien van het felle conflict met thuisbasis Schiphol, dat tot ergernis van KLM in Amsterdam overstappende internationale passagiers per 1 april zwaarder wil belasten en tegelijk via tariefverlagingen regionale en goedkope maatschappijen wil aantrekken. De luchthaven hoopt meer verkeer - lees prijsvechters - in de stille daluren te lokken. "Ons plan is ook gunstig voor Schiphol omdat we onze vluchten efficiënter en beter over de dag spreiden. De pieken worden minder", aldus Gräber, die ook weet dat veel Nederlanders recent uitweken naar goedkopere maatschappijen en luchthavens.
Service
"Alle maatschappijen, ook wij, mikken op zo laag mogelijke kosten. Maar bij KLM en bij ons hou je nog steeds de goede service", vult directeur Hondius van transavia.com aan, die juist op de regionale Nederlandse vliegvelden flink gaat uitbreiden. Zo wil de groene maatschappij volgend jaar vanaf Eindhoven naar onder meer Nice, Barcelona, Ibiza en Mallorca vliegen. "En vanaf Rotterdam gaan we ook naar Madrid, Milaan, Wenen, Praag en steden in Zuid-Frankrijk. We gaan bewijzen dat het niet gunstiger is eerst twee uur extra te rijden naar Duitsland of België." Volgens Gräber tonen beide maatschappijen daarmee aan dat ze er ook echt voor de Nederlandse vakantieganger zijn.
KLM gaat prijsvechten
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
KLM gaat prijsvechten
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Re: KLM gaat prijsvechten
De KLM kan natuurlijk mooi proberen de Martinair-passagiers in te lijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
De arrogantie druipt er weer vanaf...
Misschien is het de KLM ontgaan, maar easyJet vliegt al naar 18 verschillende bestemmingen vanaf Schiphol... M.a.w. ze hebben al lang vaste voet aan de grond op Schiphol en als ik het zo inschat, zullen ze de komende jaren alleen maar verder groeien. En als dat niet op Schiphol lukt, omdat de KLM ze d.m.v. dit soort acties probeert de wind uit de zeilen te nemen, dan zal men wel kiezen voor goedkopere regionale luchthavens of luchthavens net over de grens om de Nederlandse markt verder te veroveren.Door op grote schaal extra en vooral spotgoedkope vluchten naar populaire Europese steden te lanceren wil de maatschappij voorkomen dat prijsbrekers als easyJet vaste voet aan de grond krijgen op Schiphol.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is er meer dan de ticketkosten alleen.
Zo zijn er de behoorlijke luchthavenbelasting van Schiphol en de buitensporige parkeertarieven voor een toerist die zijn auto 1 of 2 weken wil parkeren. Ook laten halen of brengen is vaak een kostbare aangelegenheid door de vreselijk hoge kortparkeertarieven en de nog altijd aan de hoge kant zijnde taxitarieven. Dan zijn er ook nogal eens de bereikbaarheidsproblemen die de ligging in de Randstad nu eenmaal inhoudt, en die pas verbeterd zullen zijn als de A4 en A1-A6-A9 fatsoenlijk verbreed zijn.
Zeker voor toeristen die uit een ander deel van Nederland naar Schiphol zouden moeten rijden is dan uitwijken naar Weeze of Zaventem nog helemaal niet zo'n rare keuze. Vergelijkbare afstand autorijden, minder kans op files en daardoor het missen van je vliegtuig, prettiger parkeertarieven, lagere luchthavenbelasting en een groter aanbod aan vluchten van prijsvechters. Die potentiële reizigers gaat KLM/Transavia volgens mij echt niet zomaar terugwinnen met prijsstunten op de kale ticketprijs.
Zo zijn er de behoorlijke luchthavenbelasting van Schiphol en de buitensporige parkeertarieven voor een toerist die zijn auto 1 of 2 weken wil parkeren. Ook laten halen of brengen is vaak een kostbare aangelegenheid door de vreselijk hoge kortparkeertarieven en de nog altijd aan de hoge kant zijnde taxitarieven. Dan zijn er ook nogal eens de bereikbaarheidsproblemen die de ligging in de Randstad nu eenmaal inhoudt, en die pas verbeterd zullen zijn als de A4 en A1-A6-A9 fatsoenlijk verbreed zijn.
Zeker voor toeristen die uit een ander deel van Nederland naar Schiphol zouden moeten rijden is dan uitwijken naar Weeze of Zaventem nog helemaal niet zo'n rare keuze. Vergelijkbare afstand autorijden, minder kans op files en daardoor het missen van je vliegtuig, prettiger parkeertarieven, lagere luchthavenbelasting en een groter aanbod aan vluchten van prijsvechters. Die potentiële reizigers gaat KLM/Transavia volgens mij echt niet zomaar terugwinnen met prijsstunten op de kale ticketprijs.
-
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad. Vanuit het uiterste zuiden van Nederland is er binnen een reisafstand van een ruim uur (met de auto) keuze uit de volgende luchthavens: Maastricht, Eindhoven, Keulen-Bonn, Düsseldorf, Weeze, Luik, Brussel, Charleroi. Allemaal bieden deze luchthavens goedkoper en eenvoudiger parkeermogelijkheden dan Schiphol en de keuze qua bestemmingen is enorm. Dat gestunt met prijzen van KLM zal me dus niet snel naar Schiphol lokken...Rene schreef:Zeker voor toeristen die uit een ander deel van Nederland naar Schiphol zouden moeten rijden is dan uitwijken naar Weeze of Zaventem nog helemaal niet zo'n rare keuze.
-
- autoweg
Transavia wordt een low-budget maatschappij. Ze gaan o.a. verhuizen naar de low-budget pier op Schiphol. Ik ben een keer of wat met Transavia naar mijn vakantiebestemming gevlogen. Hopelijk wordt de dienstverlening niet low-budget - over Ryanair en Easyjet hoor je soms de grootse griezelverhalen. Ik was deze zomer op het vliegveld van Pisa. Toevallig waren een stuk of zes vluchten flink vertraagd - vijf van Ryanair en één van Delta. De Ryanair-reizigers mochten niet inchecken en moesten maar op een grasveldje wachten. De Delta passagiers kregen een hapje en drankje aangeboden en tot twee keer toe werden de passagiers door de omroep door de gezagsvoerder geïnformeerd over de reden van de vertraging (het vliegtuig was geland maar kon niet vertrekken) en het geplande moment van vertrek en aankomst, en dat Delta alles in het werk zou stellen om ervoor te zorgen dat de reizigers de aansluitende vluchten op JFK niet zouden missen.
-
- 2x2 autosnelweg

Wat zouden de passagiers van Ryanair betaald hebben voor hun ticket? Tussen de €10,- en €100,- enkele reis? En die van Delta? Tussen de €400,- en €4000,- ? Tsjaa, dan is enig verschil in service wel te verwachten toch?
-
- 2x4 autosnelweg
De KLM moet wel uitkijken dat ze de juiste doelgroepen weet aan te spreken. Met Transavia kun je je wel gaan richten op low-budget-vluchten, maar KLM zelf zit in het meer service-gerichte (en dus duurdere) segment en zal daarin moeten blijven opereren. Anders lopen de huidige klanten weg en het is nog maar afwachten of de gewenste nieuwe doelgroep de KLM weet te vinden.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg

Het systeem waar Brussel Airlines mee werkt. Zie hier de indeling die men hanteert. In de goedkoopste klasse bijvoorbeeld zijn drinken en eten aan boord tegen betaling te verkrijgen, terwijl dat bij de duurdere klasses inclusief is.
-
- autoweg
Transavia is de KLM budgetline ... het vervelende is dat KLM binnen Europa alleen nog vliegt naar de grote steden. Voor veel andere bestemmingen heb je vanuit Nederland de keuze tussen transavia, transavia en transavia. Nu heb ik geen bezwaren tegen transavia, maar als de dienstverlening (nog verder) wordt uitgekleed, kan het een ander verhaal worden.mavas schreef:Inderdaad, maar ik zie het wel gebeuren dat je voor verschillende tarieven kan kiezen waar dan een verschillend serviceniveau aan gebonden is; heb je goedkope kaartjes dan weinig service, heb je duurdere kaartjes, dan meer service. Mij lijkt het dan wel handig en herkenbaar om dat serviceniveau ook uit te drukken in verschillende logo's of merken. Bv een KLM-Budgetlijn en KLM-servicelijn.
Daar ben ik me van bewust. Er is ook een heel specifieke reden dat we deze zomer vanaf Schiphol met transavia naar Pisa zijn gevlogen en niet met Ryanair vanaf Weeze.Seat Ibiza schreef:
Wat zouden de passagiers van Ryanair betaald hebben voor hun ticket? Tussen de €10,- en €100,- enkele reis? En die van Delta? Tussen de €400,- en €4000,- ? Tsjaa, dan is enig verschil in service wel te verwachten toch?
-
- 2x3 autosnelweg
Als je naar het andere eind van de wereld vliegt, is het prettig om een behoorlijke service te hebben. Maar op vluchten binnen Europa kan het me weinig schelen of er wel of niet een gratis snack of kopje koffie wordt aangeboden. Sowieso zijn de tariefverschillen vaak zodanig dat je bij Easyjet of Ryanair de halve cateringkar kunt leegkopen om dat te compenseren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen