Helemaal niks. Ik zou het graag zo zien in woonstraten.Vinny schreef:Wat is er nou mis met een gewone straat zonder allemaal nieuwlichterij als verkeersborden en klinkerranden?
[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat
-
- expressweg
Verkeersborden zijn alleen mooi als ze met mate worden toegepast. In het algemeen worden er zoveel verkeersborden opgehangen dat een straat er lelijk van wordt. Ik woon aan een beklinkerde straat, zone 30, en er staan wat P-bordjes bij parkeerplaatsen. Oh, en wat oude bordjes die waarschuwen voor drempels, maar die zijn ouderwets en subtiel. (En niemand ziet ze :P) Dat is zo'n beetje de limiet wat mij betreft, maar ook hier geldt weer: zone 30 kun je weghalen, de plantenbakken waar je omheen moet slalommen dwingen dat zelf al af, en waar de parkeerplaatsen zijn zie ik zelf ook wel zonder borden.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik ben op het werk momenteel bezig met het ontwerpen van een fietsstraat. Gelukkig is het op de betreffende locatie een prima keuze, aangezien er enkel wat lokaal verkeer komt. Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken. Nu ben ik echter op zoek naar een locatie waar een weg met fietsstroken overgaat in een fietsstraat met asfalt middenop en rabatstroken aan de zijkanten. De overgang moet bij voorkeur in een wegvak net na een kruispunt liggen, want zo heb ik het nu ook ontworpen. Weet iemand een dergelijke situatie en zo ja doe me een plezier en geef daar een Streetview-linkje van. Bedankt!
-
- 2x3 autosnelweg

-
- stadsweg
fietsstroken op een erftoegangsweg? ik denk dat je suggestiestroken bedoelt. de nieuwe basiskenmerken sluiten langsbelijning op etw's uit, en daarmee ook fietsstroken op die wegcategorie.ViaHaaren schreef:Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken.
adviesje: niets let je om je etw te ontwerpen met een rode, 1,5 meter brede zijstrook in afwijkende materialisatie (echter zonder langsbelijning).
-
- 2x4 autosnelweg
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 67,,0,5.46
Hier ligt tegenwoordig (maar Streetview is verouderd) een overgang. Na de kruising ligt nu een smalle asfaltstrook met twee klinkerranden ernaast. De overgang is dus de kruising zelf, wat mij een verstandiger zet lijkt dan ergens midden in een straat.
Voor de kruising ligt een fietsstrook zoals op Streetview. Dit deel is een 1-richtingsweg behalve voor (brom)fietsers.
Hier ligt tegenwoordig (maar Streetview is verouderd) een overgang. Na de kruising ligt nu een smalle asfaltstrook met twee klinkerranden ernaast. De overgang is dus de kruising zelf, wat mij een verstandiger zet lijkt dan ergens midden in een straat.
Voor de kruising ligt een fietsstrook zoals op Streetview. Dit deel is een 1-richtingsweg behalve voor (brom)fietsers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Nee, het zijn echt fietsstroken. Juridisch ook lekker makkelijk met langsparkeervakken ernaast, maargoed breng dat een opdrachtgever maar eens aan het verstand. De basiskenmerken hebben momenteel nog geen enkele status toch? Dus moeten we de vigerende richtlijnen maar aanhouden...Dick schreef:fietsstroken op een erftoegangsweg? ik denk dat je suggestiestroken bedoelt. de nieuwe basiskenmerken sluiten langsbelijning op etw's uit, en daarmee ook fietsstroken op die wegcategorie.ViaHaaren schreef:Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken.
adviesje: niets let je om je etw te ontwerpen met een rode, 1,5 meter brede zijstrook in afwijkende materialisatie (echter zonder langsbelijning).
-
- expressweg
Danwel geen fietsstraat, maar wel een aardige situatie.
Aan het eind van de Korreweg in Groningen bevindt zich een brug over het Van Starkenborghkanaal. De brug is vrij smal, en derhalve is aan de centrumkant deze constructie aangelegd. Het vrijliggende fietspad leidt naar de brug toe en het autoverkeer dient hen voorrang te verlenen. Het asfalt voor de brug is ook geheel rood gemaakt. Qua verkeersbeeld is het er altijd een chaos, helemaal omdat je, als je over de brug bent, een vrijliggend fietspad hebt (Straatroofpad) en autoverkeer verplicht rechtsaf moet.
De borden 'fietsbrug, auto te gast' ontbreekt alleen nog
Die hoge bruggen aan weerszijden zijn aangelegd omdat de brug nogal vaak opendraait (het is een draaibrug) en zodoende hebben dan toch de voetgangers & fietsers de gelegenheid het kanaal over te gaan.
Aan het eind van de Korreweg in Groningen bevindt zich een brug over het Van Starkenborghkanaal. De brug is vrij smal, en derhalve is aan de centrumkant deze constructie aangelegd. Het vrijliggende fietspad leidt naar de brug toe en het autoverkeer dient hen voorrang te verlenen. Het asfalt voor de brug is ook geheel rood gemaakt. Qua verkeersbeeld is het er altijd een chaos, helemaal omdat je, als je over de brug bent, een vrijliggend fietspad hebt (Straatroofpad) en autoverkeer verplicht rechtsaf moet.
De borden 'fietsbrug, auto te gast' ontbreekt alleen nog

Die hoge bruggen aan weerszijden zijn aangelegd omdat de brug nogal vaak opendraait (het is een draaibrug) en zodoende hebben dan toch de voetgangers & fietsers de gelegenheid het kanaal over te gaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Oef, dat is een rotpunt. Vanaf de bestuurderspositie is de kans dat je een fietser over het hoofd ziet erg groot. Dat is, zacht gezegd, niet slim aangelegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Die zijbruggen lijken vast te zijn. Waarom wordt die brug niet afgebroken en vervangen door een hogere en bredere brug?Die hoge bruggen aan weerszijden zijn aangelegd omdat de brug nogal vaak opendraait (het is een draaibrug) en zodoende hebben dan toch de voetgangers & fietsers de gelegenheid het kanaal over te gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

www.provinciegroningen.nl schreef:
De komende jaren wordt een aantal bruggen over het Prinses Margrietkanaal en Van Starkenborghkanaal vervangen. In Groningen gaat het om de Gerrit Krolbrug (Korrewegbrug) en de Paddepoelsterbrug. Voor de Gerrit Krolbrug bekijken we op korte termijn wat daar moet gebeuren. Hierbij is er bijzondere aandacht voor de situatie van de fietsers.
Dit staat gepland voor tussen 2015 en 2020.
Dat riante kruispunt aan de andere kant van de brug wordt op korte termijn aangepast:
Dat Heerdenpad is het fietspad waar ik in de eerste post doelde. Bijnaam: 'Straatroofpad.' Het is een vrijliggend fietspad langs de rand van een wijkje, vervolgens de Oostelijke Ringweg over naar de wijk Beijum. Vrij slecht verlicht, en de meeste gevallen van straatroof / tasjesroof die je hier hoort vinden langs dat pad plaats.http://gemeente.groningen.nl schreef:
Om de verkeersveiligheid rond de Gerrit Krolbrug te verbeteren, stelt het college van B&W voor het kruispunt Gerrit Krolbrug-Heerdenpad-Ulgersmaweg in Beijum te verkleinen. Tijdens een ontwerpsessie met de betrokken bewonersorganisaties en de bedrijvenvereniging is voor deze oplossing gekozen. Uitvoering staat gepland voor medio oktober 2012.
De kern van het probleem zit aan de Ulgersmawegzijde. Vlak nadat de brug gesloten is geweest, komt een stroom fietsers op gang vanaf de Korreweg. Auto’s die op de Ulgersmaweg staan te wachten, proberen door deze stroom fietsers heen te manoeuvreren. Dit levert onveilige situaties op.
Door het verkleinen van het kruisingsvlak verschuift de stopstreep voor automobilisten op de Ulgersmaweg naar voren. Hierdoor ontstaat beter zicht op het fietsverkeer op de brug en het Heerdenpad.
De kosten van de aanpassing zijn geraamd op € 30.000,-. Dit bedrag kan worden gedekt uit het budget kleine verkeersmaatregelen uit het Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer.
Stopstreep verplaatsen richting brug
- Autoverkeer vanaf Ulgersmaweg heeft beter zicht op verkeerssituatie op brug;
- Kleiner kruisingsvlak maakt dat verkeer beter op elkaar kan reageren.
-
- 2x3 autosnelweg
Deze combinatie kwam ik toevallig tegen via een linkje van ViaHaaren: https://maps.google.nl/?ll=51.525874,5. ... ,1.94&z=16
-
- expressweg

-
- 2x5 autosnelweg
Ik kwam vanmiddag nog over deze: https://maps.google.nl/?ll=51.549574,5. ... 1,3.7&z=18
Irritant voor auto's, als je de geparkeerde auto's niet wilt raken rij je continu met je linkerwielen over die rammelstrook. Mijn binnenspiegel trilde ervan.
Irritant voor auto's, als je de geparkeerde auto's niet wilt raken rij je continu met je linkerwielen over die rammelstrook. Mijn binnenspiegel trilde ervan.

-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Sowieso lijken er geen uniforme inrichtingen te zijn voor fietsstraten. Wellicht is maatwerk nodig, maar het komt de herkenbaarheid niet ten goede.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind ze sowieso niet nodig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Toch vind ik dit bord stukken duidelijker dan het blauwe bord met de fiets en de rode auto erachter.Wouter N14 schreef:Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen
Volgens mij komen ze in de nieuwe ASVV wel terug. Goede zaak als je het mij vraagt, want met 3 varianten moet je het echt wel kunnen redden:Chris schreef:Sowieso lijken er geen uniforme inrichtingen te zijn voor fietsstraten. Wellicht is maatwerk nodig, maar het komt de herkenbaarheid niet ten goede.
- asfalt met bolle middengeleider;
- asfalt met rabatstroken en 0,30-2,70 asmarkering;
- asfalt zonder markering of geleider.
-
- expressweg
Jammer dat ze zelf een "fietsstraat" uit de duim zuigen.Wouter N14 schreef:Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen
Ik ben in denial: dat ding bestaat niet!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- Wegnummerfotograaf
De onderkant van mijn (vorige) auto bevestigde een paar weken geleden dat het wel degelijk bestaat.geelhoed schreef:dat ding bestaat niet!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
"Auto beschadigd naar kamikaze-actie fietser"
De fietser genaamd Straat kwam hedenochtend in onzachte aanraking met de auto van de heer H.F. uit Hofstad na het uitvoeren van diverse verkeersgevaarlijke manoeuvres. Bij het ongeval raakte niemand gewond, wel was er materiële schade ontstaan"
De fietser genaamd Straat kwam hedenochtend in onzachte aanraking met de auto van de heer H.F. uit Hofstad na het uitvoeren van diverse verkeersgevaarlijke manoeuvres. Bij het ongeval raakte niemand gewond, wel was er materiële schade ontstaan"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Herstel: uit Leipendam.Vinny schreef:de heer H.F. uit Hofstad
- SPOILER: TOON
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Oh, de donald duck ! Dat is lang geleden, die lees ik alleen nog in de wachtkamer van het ziekenhuis...
-
- 2x4 autosnelweg
Je vorige? Je hebt dat ding nog geen jaar toch nadat die daarvoor was gejat?harry schreef:De onderkant van mijn (vorige) auto bevestigde een paar weken geleden dat het wel degelijk bestaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Deze ligt er al een tijdje. Ook een deel van de Zegwaartseweg is op deze manier ingericht. Is dit soms DV voor fietsstraten?Palance schreef:Zoetermeer, Voorweg
![]()

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Fietsstraat in Castricum. Opvallend is dat de zijwegen haaientanden hebben, maar er op de fietsstraat zelf geen voorrangsborden staan.

-
- 2x3 autosnelweg
En op de laatste foto staan een paar verdwaalde haaientanden. Of moet ik daar voorrang verlenen aan vakantiegangers en slechtzienden?