Behalve als die brommer mijn pizza komt brengen. Dan mag het van mij wel eventjes ietsjes harder

[/Egoïst-modus]
Moderator: Moderatoren
Ik ken nog wel onofficiële fietsstraten waar 80 gereden mag worden. (Er staat: "Verboden voor auto's en motoren uitgezonderd aanwonenden"); het lijkt mij overigens wel erg wereldvreemd om hier fietsers in te halen. Het weggetje is net zo smal als een gemiddeld fietspad...Helaas liggen alle fietsstraten die ik tot nu toe heb gezien in een 30 km/u-zone...
Rijnmond.nl schreef:Dode na aanrijding met slagboom
Een 37-jarige bromfietser uit Rotterdam is woensdagavond om het leven gekomen, nadat hij tegen een slagboom van de Van Brienenoordbrug was gereden.
De slagbomen waren dicht omdat de brug net zou opengaan. Het slachtoffer had niets in de gaten en reed er met onverminderde snelheid tegenaan. De Rotterdammer is met zware verwondingen naar het Erasmus MC gebracht, waar hij later op de avond overleed.
Langs het spoor, vlakbij het centrum van Houten, ligt een dergelijke "fietsstraat"...ik heb het vandaag toevallig gezien. En ook de karakteristieke borden ontbraken niet...Wicher schreef:In Houten heb ik weleens iets soortgelijks gezien.
Wat ziet mijn oog: de bovenste regel is een witregel en zo te zien niet eens overgeplakt!Hanno schreef:'punaises'
Ik zie nog veel meer opmerkelijks op die foto:VTB schreef:Wat ziet mijn oog: de bovenste regel is een witregel en zo te zien niet eens overgeplakt!Hanno schreef:'punaises'hock:
Brommers dienen zich ook aan de regels te houden. Mede daarom is het ingevoerde eigen kenteken voor brom- en snorfietsen een goede zaak. Ze kunnen nu ook op kenteken worden bekeurd.René schreef:Automobilisten wel. Brommerrijders niet, want die houden zich toch nooit aan de regels...Hajo schreef:Uiteraard dien je als je als automobilist in zo'n "straat' of "zone" rijdt, je wél aan de aangegeven ge- en verboden te houden. Dus de aangeduiden Vmax te respecteren etc.
Alleen de laatste is wat te ver doorgegeneraliseerd. Maar voor de rest geldt dat de generalisatie wel klopt...Palance schreef:Brommers houden zich nooit aan de regels
Automobilisten worden altijd hard aangepakt
Al het geld gaat naar het OV.
Bij ongevallen ligt het nooit aan de snelheid.
Nog altijd verbazend hoeveel generalisaties hier het forum op worden geslingerd
Idem voor jouPalance schreef:Brommers houden zich nooit aan de regels
Automobilisten worden altijd hard aangepakt
Al het geld gaat naar het OV.
Bij ongevallen ligt het nooit aan de snelheid.
Nog altijd verbazend hoeveel generalisaties hier het forum op worden geslingerd
Met alle respect, maar sommige regels voor brommers zijn ook overdreven. Als een brommer bibeko netjes op de rijbaan 45, 50 rijden en dan gesnapt worden vind ik nogal naaierij. Het zijn em de rotte appels die het weer verpesten (zoals bij elke groep weggebruikers). Mensen die zo'n ding tot 80, 90 of meer opvoeren, en dat ook echt rijden (!), rood licht negeren etc. Daar zit het em in. Ik heb een keer een ongeluk met een klasgenoot van me van dichtbij meegemaakt toen hij met 85 tegen een hek aan knalde (hij had de bocht 'gemist'). Als je dan ziet hoe hij er bij lag besef je je ineens hoe kwetsbaar je bent als bestuurder van zo'n ding. Dat is ook één van de redenen geweest dat ik (in tegenstelling tot vele klasgenoten van mij) geen bromfietscertificaat heb gehaald toen ik 16 ben geworden. Ik zou dan ook niets hebben tegen een verhoging van de minimum leeftijd naar 18 jaar. Een auto is immers een stuk veiliger dan een brommer...René schreef:Automobilisten wel. Brommerrijders niet, want die houden zich toch nooit aan de regels...Hajo schreef:Uiteraard dien je als je als automobilist in zo'n "straat' of "zone" rijdt, je wél aan de aangegeven ge- en verboden te houden. Dus de aangeduiden Vmax te respecteren etc.
Tsja, daar heb je op zich wel gelijk in. Daarom ben ik ook zo voor het verhogen van de minimumleeftijd, of beter gezegd, het gelijkstellen van de minimumleeftijd voor brommer en auto. Wat je dan krijgt is namelijk dat mensen die een brommer hebben daar bewust voor kiezen, en het dus minder als 'speeltje' gaan zien. Je zou de minimumleeftijd voor het halen van je rijbewijs kunnen verlagen naar 16 (zoals in Amerika), maar dat is denk ik voor de automobiliteit niet zo handig... Zijn er niet al eens plannen geweest om die voor zowel de brommer als voor de auto op 17 jaar te stellen?Juerd schreef:Maar bij bromfietsers zijn er verhoudingsgewijs zoveel rotte appels dat het maken van onderscheid raarder overkomt dan generaliseren.
Wat een schijnveiligheidsonzin. Wanneer wordt hier nu een keer mee gestopt ?Trouw (26-11-2007) schreef:Auto te gast in fietsstraat
Zwolle - Omwonenden klagen over slechte bereikbaarheid van hun huis Fietsstraten, waar tweewieIers voorrang hebben op automobilisten, nemen in aantal toe. Zwolle telt er nu vier. Niet iedereen is positief.
Het is eigenlijk één groot fietspad, waar ook auto's mogen rijden. In het midden van de Zwarteweg in Zwolle ligt een brede 'rode loper' met aan de buitenkant twee smalle grijze stroken. In deze fietsstraat mogen auto's maximaal 30 kilometer per uur rijden. Fietsers hebben altijd voorrang. De Zwarteweg is de vierde straat in Zwolle die veranderd is in een fietsstraat. Wethouder Janco Cnossen verrichtte vorige week de officiële opening. "Op het rode tapijt van de fietsstraat is de auto te gast. Automobilisten moeten zich aanpassen aan de fietsers." Maar dat betekent volgens Theo Peenstra van de Zwolse afdeling van de Fietsersbond niet dat fietsers nooit meer aan de kant worden getoeterd door gehaaste automobilisten. "Als fietser ben je toch kwetsbaarder. Daar verandert zo'n fietsstraat niets aan. Maar de veelgebruikte weg is nu wel beter georganiseerd en fietsers zijn nadrukkelijk aanwezig."
Speciale fietsstraten zijn in opkomst, merkt Hillie Talens van het CROW, een nationaal kennisplatform voor verkeer, vervoer en infrastructuur. "De fietsstraat is een algemeen fenomeen aan het worden. Maar de ontwikkeling ervan gaat langzaam, omdat het een behoorlijke voorbereidingstijd vereist." Zo lag het plan voor de Zwarteweg in Zwolle al twee jaar geleden op tafel. Maar bij de presentatie werd duidelijk dat omwonenden het ontwerp niét zagen zitten. "Er moest een burgerinitiatiefaan te pas komen om de wethouder-van gedachten te doen veranderen", zegt Willeke te Biesebeek, een van de verontruste omwonenden. De komst van een fietsstraat kan problemen opleveren voor wijkbewoners, beaamt Talens. Daarom moet er goed over het ontwerp worden nagedacht. Omwonenden dragen de lusten, maar ook de lasten van de fietsstraat. "Het kan voor bewoners lastig zijn om bij hun huis te komen. Ook het parkeren kan problemen opleveren. En bij het wegrijden moet de auto vaak tussen alle fietsers doorschieten." vlak na de introductie van de eerste fietsstraat in Zwolle - de Vondelkade -hield de Fietsersbond een evaluatie onder de gebruikers. Hieruit bleek dat fietsers zich vaak opgejaagd voelden door automobilisten. Ook vonden veel mensen de fietsstraat niet duidelijk herkenbaar.
Daar wordt bij de Zwarteweg verandering in gebracht, zegt wethouder Cnossen. Automobilisten hoeven zich niet meer af te vragen op wat voor weg ze nu weer beland zijn. „Er wordt een blauw verkeersbord geplaatst met een afbeelding van een witte fietser voor een rode auto." Zo moet de fietsstraat herkenbaar zijn. „Misschien is de straat zelfs iets te herkenbaar", zegt buurtbewoonster Te Biesebeek. „Vorige week werd ik thuisgebracht door iemand die hier onbekend was. Ze reed de afslag zo voorbij, omdat ze dacht dat je hier niet in mocht met de auto."
Meer voorbeelden van fietsstraten zie hier (Fietsberaad).[url=http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?section=nieuws&mode=newsArticle&repository=Meer+fietsstraten+in+Zwolle]www.fietsberaad.nl[/url], 23 november 2007 schreef:Meer fietsstraten in Zwolle
23-11-2007
Op donderdag 22 november 2007 is de vierde fietsstraat in Zwolle officieel in gebruik genomen. De aanleg had nogal wat voeten in de aarde. De bewoners zagen aanleg niet echt zitten. Dat weerhoudt Zwolle er niet van op de ingeslagen weg voort te gaan. Nadat de eerste fietsstraat in Zwolle over de Vondelkade positief uitpakte, stelde Zwolle in 2005 een speciaal Fietsstratenplan op. Voor het hele wegennet van Zwolle is geïnventariseerd waar eventueel fietsstraten kunnen komen en waar niet. Na de nu geopende fietsstraat op de Zwarteweg volgen nog meer fietsstraten. De Zwolse fietsstraten kennen een vlakke, rode verharding met een margestrook om de straat voldoende breed te maken voor autoverkeer en het verschil aan te geven met een exclusief fietspad. Omdat de weggebruikers niet altijd bekend zijn met de fietsstraat is Zwolle een campagne gestart gericht op bewoners en op forenzen. Ook zullen bij alle fietsstraten borden worden geplaatst.