[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Zone fietsstraat

Bericht door Vinny » ma 26 nov 2007, 20:10

Een waardeloze noviteit. Het wordt er allemaal ook zo *duidelijk* van maar niet heus... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mar 2009, 16:10

In Zwolle is een fietsstraat buiten de kom. Bestaat dat al elders in Nederland? De fietsstraat loopt parallel aan de nieuwe N331 tussen de wijk Westenholte en 's-Heerenbroek. Staat nog niet op Google Earth, maar de weg bestaat uit twee asfaltbanen met klinkers in het midden. Met een normale auto kan je nét op één zo'n asfaltbaan rijden. De weg is kaarsrecht, gevolg is dat mensen gewoon met 80 over die fietsstraat scheuren.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 15 mar 2009, 16:25

Wat een onzin. Het is een oplossing voor een probleem wat niet (hoort te) bestaat(n).

-In een rustige straat zijn zo weinig auto's (en fietsers?) dat er geen veiligheidsprobleem is.
-Op de doorgaande stadswegen is veel verkeer, waardoor deze oplossing niks aan de veiligheid toevoegt omdat toch niemand zich er wat van aantrekt (hoeveel van de automobilisten kent het fenomeen fietsstraat? ik denk dat dat met hooguit 15% een heel eind ophoud?) . Is daar een veiligheidsprobleem dan is een alternatieve fietsroute of een fietspad een betere oplossing.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 15 mar 2009, 18:23

Chris schreef:In Zwolle is een fietsstraat buiten de kom. Bestaat dat al elders in Nederland?
De eerste fietsstraat heb ik jaren geleden voor het eerst gezien juist buiten de bebouwde kom. Dat was bij het recreatiegebied 'Delftsche Hout' bij Delft. Nog zonder rood asfalt overigens.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » ma 16 mar 2009, 8:35

kees schreef:
Chris schreef:In Zwolle is een fietsstraat buiten de kom. Bestaat dat al elders in Nederland?
De eerste fietsstraat heb ik jaren geleden voor het eerst gezien juist buiten de bebouwde kom. Dat was bij het recreatiegebied 'Delftsche Hout' bij Delft. Nog zonder rood asfalt overigens.
De Korftlaan is dat. Heb ook nog ergens een plaatje.

(bron: gem. delft).

Ik geef toe; alhoewel ik het idee van een fietsstraat duidelijk onderschrijf en zelfs geweldig vind is deze een beetje vreemd. Maar goed; hij werkt wel. Auto's rijden echt heel erg langzaam terwijl het een lange lege rechtstand is. Sterker nog; ik zie regelmatig auto's (bejaarden?) 5 minuten twijfelen bij de ingang van de Korftlaan omdat ze niet weten of ze nu wel of niet erin mogen rijden. Misschien is een kleine campagne op z'n plaats?

Om de discussie voor te zijn: Nee, deze borden zijn hier geen onzin. Het is een zeer drukke voetgangers- en fietsersroute. Belachelijk hoog aantal sporters. Het is dus m.i. dit bord, of volledig de schakel uit het netwerk halen.

EDIT: de korftlaan is voor zover ik weet wel een eenrichtingsweg, en de foto laat de 'uitgang' zien.
Laatst gewijzigd door Dick op ma 17 mei 2010, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mar 2009, 8:44

Dat is geen standaard fietsstraat-verkeersbord. Oogt zeer onduidelijk, ik zou hier denken dat ik er niet in mag met de auto.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 16 mar 2009, 10:55

Chris schreef:... ik zou hier denken dat ik er niet in mag met de auto.
Van deze kant dus niet inderdaad. Ben wel benieuwd naar bebording aan de andere zijde.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 16 mar 2009, 17:35

Dick schreef:Nee, deze borden zijn hier geen onzin. Het is een zeer drukke voetgangers- en fietsersroute. Belachelijk hoog aantal sporters. Het is dus m.i. dit bord, of volledig de schakel uit het netwerk halen.
Leg dan maar eens uit wat precies de meerwaarde is van zo'n fietstraatstatus op zo'n smalle straat, t.o.v. een normale weg zonder asmarkering en zonder bebordingsonzin. Inhalen kun je toch al niet, en op plekken waar het wel kan wordt het toch wel gedaan. Het probleem zit op zulke wegen primair in de wegbreedte, nauwelijks in het gedrag van weggebruikers.
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 18 mar 2009, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 17 mar 2009, 22:56

De Tuinbouwweg net buiten Maarssen is ook fietsstraat.

Afbeelding
Panoramio

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 18 mar 2009, 17:03

Wat heeft dit voor voordelen boven een standaard ETW II? Want ik vind dit spuuglelijk in de groene velden...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2009, 19:24

Biefstuk in een blaadje sla :D

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 18 mar 2009, 21:46

Met aangebakken spekrandjes.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 18 mar 2009, 22:01

De Tuinbouwweg is blijkbaar wel recent opnieuw geasfalteerd want zo rood heb ik het daar niet eerder gezien.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 12 apr 2010, 15:10

Voorbeeld van een fietsstraat in Tilburg in 1985:

http://www.regionaalarchieftilburg.nl/i ... oID=200316

Modern bord voor die tijd, met de nieuwe symbolen. Lijkt mij eerlijk gezegd een foto van latere datum. Let ook op de verboden voor bromfietsers-borden die her en der aan de muur hangen. ;)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 12 apr 2010, 15:16

ViaHaaren schreef:Lijkt mij eerlijk gezegd een foto van latere datum.
Ja, dat fiets- en autosymbool heeft de vormgeving uit RVV 1990.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 12 apr 2010, 15:20

Wesso schreef:De Tuinbouwweg net buiten Maarssen is ook fietsstraat.
Ach, in Maarssen zijn ze toch dolgedraaid.
Op de Safariweg hebben ze een fietsoversteek met voorrang LV bij Bisonspoor (bij de Tango) gemaakt. De Safariweg is een drukke ontsluitingsweg. Het is simpelweg aftellen tot het eerste zware slachtoffer een keer gaat vallen. Zie jij de oversteek ? :shutup:

En in Bisonspoor zelf hebben ze een vrijliggend fietspad naast de éénrichtingsrijbaan opgeheven en vervangen door een fietsstrook op de éénrichtingsrijbaan zelf. Waarbij de fietsers uiteraard worden geconfronteerd met auto's die in de krappe binnenbochten over die strook rijden. Logisch, want ruim de bocht nemen is simpelweg niet mogelijk. Zoiets verzin je toch niet... :neenee:

Ik weet niet wie er tegenwoordig in Maarssen met verkeer belast is, maar ik ben er bepaald niet ondersteboven van...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 apr 2010, 19:09

ViaHaaren schreef:Voorbeeld van een fietsstraat in Tilburg in 1985:
Lijkt mij eerlijk gezegd een foto van latere datum.
Gelet op het kenteken van de VW Golf, moet de foto van na 1992 zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 apr 2010, 19:14

Jawel... (maar ik ben het er mee eens dat dit waanzin is!)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 apr 2010, 19:17

Dat zijn wel andere brandstofprijzen bij die Tango. Wat een naargeestig Sovjetkantorenpark zeg...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 apr 2010, 19:19

*OEF*, wat hondsberoerd. De eerste keer dat ik iets dergelijks tegenkwam was in Kampen en het scheelde inderdaad niet veel of ik had iemand aangereden. :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 12 apr 2010, 20:08

Rene schreef:En in Bisonspoor zelf hebben ze een vrijliggend fietspad naast de éénrichtingsrijbaan opgeheven en vervangen door een fietsstrook op de éénrichtingsrijbaan zelf. Waarbij de fietsers uiteraard worden geconfronteerd met auto's die in de krappe binnenbochten over die strook rijden. Logisch, want ruim de bocht nemen is simpelweg niet mogelijk. Zoiets verzin je toch niet... :neenee:
Wie bedenkt zoiets :neenee:

In Arnhem is ook zo'n situatie. Door een overvloed aan waarschuwingen wordt de voorrang hier wel erg goed nageleefd. Maar of het nu een erg handige situatie is?
klik

Een paar honderd meter verderop, hetzelfde fietspad: geen voorrang. Wel een zebrapad.
klik

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 12 apr 2010, 22:33

Palance schreef:*OEF*, wat hondsberoerd. De eerste keer dat ik iets dergelijks tegenkwam was in Kampen en het scheelde inderdaad niet veel of ik had iemand aangereden. :evil:
Wie verzint nou zoiets??? Dat je fietsers voorrang geeft op deze manier in 30-kilometerzones kan ik me nog voorstellen waarbij je dan sterk afgeremd wordt bij de oversteek, maar dat je dit doet op een 50-kilometerweg dan ben je inderdaad kranjorem. Niemand verwacht dat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 apr 2010, 22:38

^^ Die weg is samen met de Europaallee de belangrijkste invalsweg van Kampen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 apr 2010, 6:47

Inderdaad, vandaar dat ik er totaal niet op bedacht was. In een zone-30-weg zou zoiets anders hebben gelegen, daar kun je dit verwachten, niet hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 apr 2010, 9:19

Een paar honderd meter verderop, hetzelfde fietspad: geen voorrang. Wel een zebrapad.
Maar dat is toch ook raar? Of ben ik nou de enige die niet snapt waarom een fietsoversteek zonder voorrang naast een zebrapad ligt. In Amsterdam zie je die combinatie ook veel. Ik vind hem zowel als fietser als als automobilist niet prettig.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 13 apr 2010, 16:22

Palance schreef:Inderdaad, vandaar dat ik er totaal niet op bedacht was. In een zone-30-weg zou zoiets anders hebben gelegen, daar kun je dit verwachten, niet hier.
Die weg in Maarsen die ik toonde was vroeger een 2x2-weg zonder LV, tegenwoordig een zone 30. En toen hebben ze er dus en-passant ook maar meteen een omgekeerde voorrang ingegooid. Echter de weg heeft feitelijk nog steeds zijn ontsluitende functie niet verloren.

Verkeerde categorisering kan tot levensgevaarlijke situaties leiden, dat is hiermee meer dan bewezen.

Wesso
2x3 autosnelweg

[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » ma 25 okt 2010, 16:41

Dit is de Winterdijk in Gouda. Sinds kort is een klein gedeelte omgetoverd tot fietssstraat.

Afbeelding
Afbeelding

Het is ook de eerste keer dat ik een "einde fietsstraat"-bord zie. Bij de eerste zijstraat houdt de fietsstraat alweer op terwijl de weg veel langer is.
Wat de reden van deze maatregel is? Waarschijnlijk heeft de gemeente klachten gekregen van fietsende ouders die het gevaarlijk vonden op de smalle straat. Iets verderop ligt namelijk een scholeneiland. Maar juist daar is het nog een chaos met voor- en achteruitrijdende taxibusjes, ouders met de auto en kinderen op de fiets. Bovendien gaat het schoolverkeer toch wel over de fietsstraat.

Wat mij betreft dus een gevalletje symptoombestrijding, om nog maar te zwijgen over de overlast (afsluiting en omleiding) voor de aanleg van dit stukje :roll:
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 25 okt 2010, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 17:15

Wesso schreef:... om nog maar te zwijgen over de overlast door afsluiting en omleiding van dit stukje
Bedoel je de afsluiting ten tijde van de aanleg? Zo nee: volgens mij heeft het bord 0,0 waarde en mag je er gewoon inrijden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 25 okt 2010, 17:17

^^
Ja, tijdens de werkzaamheden bedoel ik. Aangepast.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 25 okt 2010, 17:57

Zie ook dit topic.

Edit Palance: topics samengevoegd
Rij met je hart