Bron: Regio TV UtrechtDe ring rond Utrecht (A2, A12 en A27) wordt versneld aangepakt. Als de provicie en gemeente dat willen, kan het werk al in 2009 beginnen, dat is vier jaar eerder dan gepland. Dit bleek donderdag uit de Mobiliteitsnota van minister Peijs van verkeer.
De automobilist moet wel gaan betalen voor de versnelde aanleg. Het is niet duidelijk of dat gebeurt door middel van tolheffing of op een andere manier.
De Zuilense ring valt buiten de plannen van Peijs. Een domper voor de regio, want de provincie en gemeente hengelen al jaren naar geld om van deze weg een echte snelweg te maken.
[N230] Versnelde aanpak ring Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
[N230] Versnelde aanpak ring Utrecht
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ojee, de eerste ruzie is al losgebarsten:
@Home Nieuws schreef:'Noord-Nederland heeft wel verkeersknelpunten'
08 september 2005, 12:34:23
GRONINGEN (ANP) - Noord-Nederland herkent zich niet in het beeld dat minister Peijs (Verkeer) donderdag in de Nota Mobiliteit schetst van de verkeerssituatie in de regio. Volgens de bewindsvrouw zijn er in de drie noordelijke provincies geen knelpunten.
Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), waarin de provincies Groningen, Friesland en Drenthe gezamenlijk opereren, heeft in een brief aan de ministerraad laten weten dat er in het noorden wel degelijk verkeersknelpunten zijn.
Vooral de zuidelijke ringweg van Groningen, het verouderde knooppunt Joure, de N33 tussen Assen en Veendam en de 'haak' rond Leeuwarden (N31) vragen volgens het SNN om een snelle aanpak.
Slechte samenwerking
Het SNN schrijft bovendien dat het Rijk niet heeft samengewerkt met de regio bij het opstellen van de zogenaamde knelpuntenkaart. ,,Het bevreemdt ons dat het Rijk in de Nota Mobiliteit aangeeft dat de keuzes over knelpunten in de periode 2010-2020 al zijn gemaakt.''
De noordelijke provincies vinden dat de minister de verkeerde rekenmethodes voor het vaststellen van knelpunten hanteert. Ook niet-autosnelwegen die een belangrijke functie hebben voor de doorstroming van het verkeer moeten volgens het SNN in de berekeningen worden meegenomen. ,,Met name voor Noord-Nederland is dat essentieel, gelet op de ijle structuur van het wegennet.''
-
- expressweg
Wat zijn dan precies de plannen voor de Ring Utrecht. De plannen voor de A2 ken ik, maar voor de A12 en A27?
En inderdaad erg jammer dat de N230 er buiten is gelaten. Dit was een erg mooie kans geweest er eens een mooie A23 oid van te maken. Maar goed, de regio kan het ook nog steeds gewoon zelf doen. De weg wordt vrijwel zeker al geheel ongelijkvloerse autoweg.
En inderdaad erg jammer dat de N230 er buiten is gelaten. Dit was een erg mooie kans geweest er eens een mooie A23 oid van te maken. Maar goed, de regio kan het ook nog steeds gewoon zelf doen. De weg wordt vrijwel zeker al geheel ongelijkvloerse autoweg.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
Bij de A203 heb je tenminste nog de zekerheid dat-ie A8 gaat heten, al doet de provincie het. (Althans, als het geen eeuwen gaat duren.)
Wat zou je kunnen doen op de Ring Utrecht? Het enige concrete dat ik zou kunnen verzinnen is een spitsstrook op de A27 Lunetten-Rijnsweerd vv, zodat de weefstrook Den Haag-Amersfoort vv 3 ipv 2 stroken krijgt.
Verder kan er overal wel het eea verbeterd cq verbreed worden, maar concrete ideeen heb ik niet.
Wat zou je kunnen doen op de Ring Utrecht? Het enige concrete dat ik zou kunnen verzinnen is een spitsstrook op de A27 Lunetten-Rijnsweerd vv, zodat de weefstrook Den Haag-Amersfoort vv 3 ipv 2 stroken krijgt.
Verder kan er overal wel het eea verbeterd cq verbreed worden, maar concrete ideeen heb ik niet.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
De automobilist betaalt allang.snelwegracer schreef:Ik vind dat het tijd word aangepakt. Tolheffen kunnen ze het beste elektronisch gaan doen maar tolpoorten kunnen natuurlijk altijd.De automobilist moet wel gaan betalen voor de versnelde aanleg. Het is niet duidelijk of dat gebeurt door middel van tolheffing of op een andere manier.
Er had beter kunnen staan: de Minister van V&W wenst versnelde aanleg maar haar collega van Financiën wenst dat de gigantische opbrengsten uit de auto die naar de algemene middelen vloeit niet worden verlaagd.

-
- expressweg
De regio is al lekker bezig ja...Wicher schreef:Wat zijn dan precies de plannen voor de Ring Utrecht. De plannen voor de A2 ken ik, maar voor de A12 en A27?
Begrijp ik het goed dat het al bestaande stuk N230 nu binnenkort 80km/h wordt? Dit omdat de provincie daarover gaat en deze 'fijn' met de stof bezig zijn en dus overal maar de snelheid omlaag gaan gooien?
-
- 4x5 autosnelweg
Best kans op.
Of zou een snelweg zonder verkeerslichten dus mét betere doorstroming toch beter zijn voor de reductie van fijnstof?

Of zou een snelweg zonder verkeerslichten dus mét betere doorstroming toch beter zijn voor de reductie van fijnstof?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het bestaande stuk N 230? Het oostelijke gedeelte van de N 230 geldt een Vmax van 70 of bij de rotondes van 50 km/u. Op het westelijke gedeelte geldt een Vmax van 100 km/u. Tenzij dat veranderd is, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Opmerkelijk, op de parralelweg van de N 230 (De Gagelweg) gold toen ik rijles had een Vmax van 80 km/u, iets dat ik redelijk vaak vergat omdat ik dacht nog in de bebouwde kom van Utrecht te zijn.
Opmerkelijk, op de parralelweg van de N 230 (De Gagelweg) gold toen ik rijles had een Vmax van 80 km/u, iets dat ik redelijk vaak vergat omdat ik dacht nog in de bebouwde kom van Utrecht te zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Vinny schreef:Het bestaande stuk N 230? Het oostelijke gedeelte van de N 230 geldt een Vmax van 70 of bij de rotondes van 50 km/u. Op het westelijke gedeelte geldt een Vmax van 100 km/u. Tenzij dat veranderd is, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Dat heb je correct. De Gagel is verlaagd naar 60 km/h vergezeld van talloze drempels.
-
- expressweg
Laat het nu juist het stuk tussen de A2 en de eerste rotonde zijn dat ze in snelheid omlaag willen brengen... Zelfs de VVD in de provincie is voor...Vinny schreef:Op het westelijke gedeelte geldt een Vmax van 100 km/u. Tenzij dat veranderd is, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

Bronnen:
http://www.vvd-provincie-utrecht.nl/nie ... 42591cb154
http://www.groenlinksprovincieutrecht.n ... .asp?ID=86
-
- 2x5 autosnelweg
De snelheden gaan omlaag i.v.m. de luchtkwaliteit. Op de A12 hoofdrijbaan van 120 naar 100, op de parallelbanen van 100 naar 80. Verder wordt het aantal rijstoken uitgebreid door de huidige rijstroken te versmallen waarbij een Vmax gaat gelden van 80.Wicher schreef:Wat zou je kunnen doen op de Ring Utrecht?
-
- expressweg
Al die snelheidsverlagingen... zucht.
Nog even en je mag op een woonerf nog harder dan op de snelweg.
Ik neem inderdaad aan dat het volledig ongelijkvloers maken van de N230 (of je nou 80 of 100 mag) 10x beter is voor de luchtkwaliteit dan deze snelheidsverlaging. En dat ongelijkvloers maken was toch allang gewenst, dus dan zeg ik: dit is een mooie gelegenheid. Maar nee.
Sowieso gaat 80 op de Zuilense Ring (het bewuste deel N230) allerlei problemen opleveren. Afgezien van de wat scherpe afritten is het namelijk zo'n beetje een snelweg, en niet erg druk. Men zal daar uit zichzelf logischerwijs geneigd zijn een stuk harder dan 80 te rijden. Dat wordt dus weer een woud aan flitspalen en een hoop ergernis.
Intussen lees ik vandaag in het AD maar weer eens dat men serieus overweegt de A2 A'dam-Utrecht toch maar 5+5 te maken ipv het nu geplande 4+4. Ook 4+2+4 (wisselstrook) behoort tot de mogelijkheden.
Nog even en je mag op een woonerf nog harder dan op de snelweg.
Ik neem inderdaad aan dat het volledig ongelijkvloers maken van de N230 (of je nou 80 of 100 mag) 10x beter is voor de luchtkwaliteit dan deze snelheidsverlaging. En dat ongelijkvloers maken was toch allang gewenst, dus dan zeg ik: dit is een mooie gelegenheid. Maar nee.
Sowieso gaat 80 op de Zuilense Ring (het bewuste deel N230) allerlei problemen opleveren. Afgezien van de wat scherpe afritten is het namelijk zo'n beetje een snelweg, en niet erg druk. Men zal daar uit zichzelf logischerwijs geneigd zijn een stuk harder dan 80 te rijden. Dat wordt dus weer een woud aan flitspalen en een hoop ergernis.
Intussen lees ik vandaag in het AD maar weer eens dat men serieus overweegt de A2 A'dam-Utrecht toch maar 5+5 te maken ipv het nu geplande 4+4. Ook 4+2+4 (wisselstrook) behoort tot de mogelijkheden.
-
- 2x5 autosnelweg
boe! schreef:De snelheden gaan omlaag i.v.m. de luchtkwaliteit. Op de A12 hoofdrijbaan van 120 naar 100, op de parallelbanen van 100 naar 80. Verder wordt het aantal rijstoken uitgebreid door de huidige rijstroken te versmallen waarbij een Vmax gaat gelden van 80.Wicher schreef:Wat zou je kunnen doen op de Ring Utrecht?

Ga dan de weg tenminste echt verbreden met een vluchtstrook en laat die snelheden lekker ongemoeid. En waardeer gelijk de N230 op. Anders heeft de automobilist niet eens een reden om voor dit soort flauwekul nog te moeten betalen ook.

-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Tja, het aanleggen en aanpassen van wegen is veel complexer dan het soms lijkt hoor, omdat je bij de planning vaak met 101 dingen moet rekening houden. Veel van die zaken, daar denken we op dit forum niet aan, vaak omdat we gewoon niet weten dat ze er zijn. Zo is een zo hoog mogelijke snelheid kunnen halen op een weg vaak niet de prioriteit bij de planning ervan, om nu maar een voorbeeld te geven. Dus we kunnen hier wel gemakkelijk zeggen van: "ze zouden beter dit...of dat zou toch veel beter zijn" (en ik zeg zeker niet dat we soms niet gelijk hebben ook), maar vaak spelen er factoren mee die wij over het hoofd zien.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Onzin. Procedures kun je ingaan, ook al duren ze lang. Het gaat om politieke wil, en die ontbreekt. Want zolang men het geld nabij Utrecht blijft pompen in Randstadrail in plaats van het wegennet, groeit het probleem alleen maar. Als de geldstromen en politieke wil nu eens (al is het om te beginnen maar voor een gedeelte) van spoor zouden verschuiven naar weg, dan zou er al veel goeds kunnen gebeuren.R4 schreef:Tja, het aanleggen en aanpassen van wegen is veel complexer dan het soms lijkt hoor, omdat je bij de planning vaak met 101 dingen moet rekening houden. Veel van die zaken, daar denken we op dit forum niet aan, vaak omdat we gewoon niet weten dat ze er zijn. Zo is een zo hoog mogelijke snelheid kunnen halen op een weg vaak niet de prioriteit bij de planning ervan, om nu maar een voorbeeld te geven. Dus we kunnen hier wel gemakkelijk zeggen van: "ze zouden beter dit...of dat zou toch veel beter zijn" (en ik zeg zeker niet dat we soms niet gelijk hebben ook), maar vaak spelen er factoren mee die wij over het hoofd zien.
-
- stadsweg
Wicher screef:
2x4 is sowieso te weinig, dan zou het verkeer bij Abcoude weer vast gaan lopen omdat het stuk Holendrecht-Abcoude 2x5 is. 2x5 lijkt me niet de beste oplossing, de wisselstrook optie wel. Dan zit je tenminste niet buiten de spitsuren met een overschot aan rijstroken. Het wordt natuurlijk in de toekomst buiten de spits ook druk, maar niet zo druk. En aangezien er toch wel sprake is van een spitsrichting zijn 2 wisselstroken een prima oplossing naar mijn idee.
2x4 is sowieso te weinig, dan zou het verkeer bij Abcoude weer vast gaan lopen omdat het stuk Holendrecht-Abcoude 2x5 is. 2x5 lijkt me niet de beste oplossing, de wisselstrook optie wel. Dan zit je tenminste niet buiten de spitsuren met een overschot aan rijstroken. Het wordt natuurlijk in de toekomst buiten de spits ook druk, maar niet zo druk. En aangezien er toch wel sprake is van een spitsrichting zijn 2 wisselstroken een prima oplossing naar mijn idee.
-
- 4x5 autosnelweg
2x4 volwaardig is prima, waarbij de linker vluchtstrook als spitsstrook wordt ingericht.
6 rijstroken in de spitsrichting is volstrekt zinloos, zolang je de aan- en afvoer noordwestelijk van Holendrecht en zuidoostelijk van Oudenrijn ook niet aanpakt. Omdat dat laatste voorlopig nog (niet eens) in de sterren staat, is volwaardig 2x4 met spitsstrookgebruik op de linker vluchtstrook tussen Abcoude en Maarssen wat mij betreft de beste optie.
6 rijstroken in de spitsrichting is volstrekt zinloos, zolang je de aan- en afvoer noordwestelijk van Holendrecht en zuidoostelijk van Oudenrijn ook niet aanpakt. Omdat dat laatste voorlopig nog (niet eens) in de sterren staat, is volwaardig 2x4 met spitsstrookgebruik op de linker vluchtstrook tussen Abcoude en Maarssen wat mij betreft de beste optie.
-
- autoweg
-
- stadsweg
Dan ga ik toch voor de 4+1+4 (wisselstrook) variant. Voor de veiligheid lijkt het me beter, je zou maar pech krijgen als je helemaal links rijdt. Ik weet dat de A4 Hoofddorp-Burgerveen ook een linker spitsstrook heeft maar toch ga ik voor de 4+1+4 variant.
Wordt Abcoude-Maarssen nou ook daadwerkelijk 2x5 of is het gewoon een wens van de hardrijdende automobilist?
Wordt Abcoude-Maarssen nou ook daadwerkelijk 2x5 of is het gewoon een wens van de hardrijdende automobilist?
-
- 4x5 autosnelweg
Een wisselbaan is per definitie onveiliger en inflexibeler dan een spitsstrook links, zeker als je zeer complexe situatie bij begin en einde van de wisselbaan in beschouwing neemt. Een wisselbaan moet je niet willen, als je het simpel op een andere manier kunt oplossen.Tiesje schreef:Dan ga ik toch voor de 4+1+4 (wisselstrook) variant. Voor de veiligheid lijkt het me beter, je zou maar pech krijgen als je helemaal links rijdt.
Als je pech krijgt terwijl je links rijdt, dan is het opzoeken van de rechter vluchtstrook ALTIJD een veiliger idee.
Een paar vluchthaventjes links erbij (zoals op de A4) biedt voldoende mogelijkheden voor dat enkele pechgeval dat tijdens de spits links pech krijgt en niet meer naar rechts denkt te kunnen geraken.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg