[N230] Versnelde aanpak ring Utrecht

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg

Re: N230: Versnelde aanpak ring Utrecht

Bericht door hoevenpe » di 30 dec 2008, 12:42

^^ nu alleen nog 2x2 op dat viaduct en dan gelijk uitvoeren zou ik zo zeggen... ook als is het maar 70km/h het geeft wel een mooi alternatief voor de A2, A12 als je naar het oosten of zuiden wilt...

Sowieso vraag ik me af hoeveel 3 tunneltjes onder de rotondes door nou echt moeten kosten...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 03 feb 2009, 21:25

[url=http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/205205]rtvutrecht[/url] (3-2-2009) schreef:ANWB: Noordelijke Randweg opwaarderen

UTRECHT - De ANWB wil dat de Noordelijke Randweg Utrecht, ook bekend als de N230, een ongelijkvloerse weg wordt. Dat schrijft de organisatie in een reactie op de Startnotitie Ring Utrecht. Het deel van de NRU bij Maarssen, dat de Zuilense Ring wordt genoemd, is al ongelijkvloers. Een opgewaardeerde NRU doortrekken naar de A12 noemt de bond weliswaar nuttig, maar niet noodzakelijk. Zo'n weg door of langs Leische Rijn zal knooppunt Ouderijn weliswaar ontlasten, maar zal ook een barrière vormen tussen de inwoners van de wijk en het natuurgebied aan de noordkant. "Wellicht kan een verlaagde weg langs Leidsche Rijn uitkomst bieden, zoals ook de plannen zijn voor de A4 bij Delft", zegt Ko Drogers, regiomanager van de afdeling Algemeen ledenbelang. Zo wordt volgens hem niet alleen geluidsoverlast voorkomen, maar hebben bewoners ook geen uitzicht op hoge geluidswallen.
Een snelweg door Amelisweerd ziet hij niet zitten. "Uit onderzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat gebied een populaire creatieve bestemming te zijn voor mensen uit Bunnik en Utrecht". Bovendien wil de ANWB uit principe groene gebieden vlakbij steden blijven behouden. "Dat voorkomt dat mensen op zondag massaal in de auto stappen naar de Veluwe." De weg langs het gebied aanleggen zou een oplossing kunnen zijn, stelt hij.
De verkeersorganisatie wil dat in de plannen meer rekening wordt gehouden met calamiteiten. Als een weg is afgesloten, moeten automobilisten snel een andere route kunnen volgen. Samen met TNO berekende de ANWB dat Utrecht weinig 'robuuste' wegen heeft. Hiermee wordt bedoeld de betrouwbaarheid van de reistijd. "Mensen ergeren zich vooral aan de onbetrouwbaarheid van de reistijd", zegt Drogers. De ANWB pleit daarom voor speciale nood-afritten naar regionale wegen. En meer alternatieve routes. Ook wil de bond verkeersbuffers aanleggen zodat een probleem op de ene weg niet direct tot files leidt op een andere weg.
De autogordel: een band voor het leven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 feb 2009, 9:30

[url=http://www.ad.nl/utrecht/2970930/rsquoRing_rond_Utrecht_in_2020rsquo.html]www.ad.nl[/url] (3-2-2009) schreef: ’Ring rond Utrecht in 2020’

UTRECHT - Het bedrijfsleven in de provincie Utrecht pleit voor een volledige verkeersring rond Utrecht in 2020, inclusief een tot autosnelweg opgewaardeerd noordelijk deel. Dat zeggen onder meer VNO-NCW Utrecht, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Kamer van Koophandel Midden-Nederland. Het bedrijfsleven steunt naar eigen zeggen de uitvoering van een door Rijkswaterstaat uitgevoerde planstudie naar een volledige ring rondom Utrecht. De bereikbaarheid van Midden-Nederland is zeer gebaat bij een ring, stellen de ondernemersorganisaties. Creatieve oplossingen zijn nodig om natuurgebied Amelisweerd te behoeden voor autoverkeer. Over een mogelijke weg door Amelisweerd was de afgelopen weken al veel te doen. De ondernemers stellen voor onderzoek te doen naar aansluiting van de ring op de snelweg A28 bij De Bilt. Dat maakt de plannen bij Amelisweerd mogelijk overbodig, aldus de ondernemers. (ANP)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 04 feb 2009, 13:29

Eigenlijk krijg ik nu het gevoel dat dat hele plan 'Amelisweerd' meer gelanceerd is om andere plannen erdoor te krijgen... zo van: we blijven hier vanaf omdat het zo mooi is, maar dan moet er wel een volledige ring om Utrecht heen...

Het lijkt me eerlijk gezegd ook wel de meest zinvolle oplossing: een volledige ring, liefst als ASW maar als het helemaal 2x2 AW 100km/h is vind ik het ook al best. De trompet bij Groenenkan is al perfect, alleen jammer dat me nu bij de A2 weer alles zo volgebouwd heeft, nu kan er volgens mij echt geen net knooppuntje van gemaakt worden... Dat lijkt me persoonlijk wel belangrijk als deze optie wil slagen, evenals dat je straks dan vanaf de hoofdrijbaan van de A2 deze nieuwe snelweg kan bereiken en niet al bij lunetten de parallelbaan (80km/h) moet nemen om de hele ring te kunnen gebruiken...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 04 nov 2009, 15:05

Ik reken voor de N230 op een soort van N3-constructie qua uitbouw: autoweg ongelijkvloers met hier en daar wat snelwegkenmerken, maar afritten vrij dicht op elkaar.

Wegnummer? Ik heb al vaker het nummer 25 gepropageerd, gebaseerd op de volgende redeneringen.

Rond Amsterdam zijn vooral enkele nummers, Rotterdam/Den Haag vooral 1x-nummers en rond Utrecht met name 2x-nummers. Er moet w.m.b. dus gekeken worden naar een nummer in de 2x-serie.
Daarnaast is men bij de huidige nummering (1976) uitgegaan van het Rijkswegenplan 1968. Dat beschouw ik dan ook maar als de basis van de moderne wegnummering. Ook de SVV's I en II en de NoMo zijn bronnen voor wegnummers.

Op basis hiervan ontstaat het volgende lijstje van momenteel bezette nummers:
20 in gebruik
22 in gebruik
23 in planning
24 in planning
27 in gebruik
28 in gebruik
29 in gebruik

Vrij zijn dan nog de volgende nummers. Een kijkje naar de geschiedenis van deze nummers sinds het RWP 1968:
21 RWP1968: Hoogvliet - Krimpen a/d IJssel, sinds SVV-I vervallen
25 ontbreekt vanaf RWP1968
26 SVV-I: Raasdorp - Zaanstad, sinds SVV-II vervallen (vervangen door 5)

Kijkend naar de systematiek en de geschiedenis is 25 mijns inziens het enige logische rijkswegnummer voor de N230.

Door bovenop komt dat je de N225 (voor 1968 nog rijksweg 25) in lijn virtueel vanuit Zeist zou kunnen doortrekken naar Groenekan, waar de N230 begint.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 04 nov 2009, 15:18

Als je hier kijkt en op Rijkswegenplan 1968 klikt, dan krijg je een kaart te zien waarop je ten noorden van Utrecht een geplande weg ziet met het nummer... 11. Mij lijkt "A11" dus meer voor de hand te liggen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » wo 04 nov 2009, 15:28

En wil je dan de N11 omnummeren?

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 04 nov 2009, 15:30

Een aansluiting op de bestaande N11 is niet in zicht. Bovendien hoort de serie 22-27 vanouds (sinds RWP 1932 of eerder) bij Utrecht, dus ik voel ook meer voor 25.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 04 nov 2009, 15:37

Tenzij de N11 (nu autoweg) ook een autoSNELweg wordt, dan wordt de huidige N11 ook A11. :)

Ik vermoed dat het toch A11 wordt. Natuurlijk zou A25 ook kunnen, maar gezien de historie (een noordelijke snelweg van Utrecht staat al op het RWP 1968 met nummer "11" (= "rijksweg 11") aangegeven, denk ik dat het A11 wordt.

Welk nummer de weg krijgt vind ik persoonlijk niet echt interessant, hoewel ik A25 wel een goede keuze vind. Maar het is allemaal speculatie: we zien wel. En daarvoor moeten we nog vele jaartjes wachten...
Donateur Vereniging Wegenforum

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 04 nov 2009, 16:11

Maar wordt het wel een A, geen N?
Kaaiman schreef:Ik reken voor de N230 op een soort van N3-constructie qua uitbouw: autoweg ongelijkvloers met hier en daar wat snelwegkenmerken, maar afritten vrij dicht op elkaar.
Bovendien zullen de uiteinden geen echt ASW-knooppunt worden, lijkt me. Dus het zal eerder N11 of N25 worden (als het al geen N230 blijft...)
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 nov 2009, 16:19

Kaaiman schreef:Op basis hiervan ontstaat het volgende lijstje van momenteel bezette nummers:
20 in gebruik
22 in gebruik
23 in planning
24 in planning
27 in gebruik
28 in gebruik
29 in gebruik

Vrij zijn dan nog de volgende nummers. Een kijkje naar de geschiedenis van deze nummers sinds het RWP 1968:
21 RWP1968: Hoogvliet - Krimpen a/d IJssel, sinds SVV-I vervallen
25 ontbreekt vanaf RWP1968
26 SVV-I: Raasdorp - Zaanstad, sinds SVV-II vervallen (vervangen door 5)
rw25 was in het RWP1984 voorzien voor Zaandam-Purmerend, toen rw7 nog voorzien was naar Amsterdam te gaan.
rw23 is niet meer in planning. In de NoMo komt deze verbinding niet meer als rijksweg voor.

Maar ik zie niet in waarom het niet gewoon A230 kan worden ?
Het is en blijft immers een substandaard geval.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 nov 2009, 16:23

N230 impliceert een provinciale weg. Ik vind het hele onderscheid tussen twee- en driecijferige wegen onzin, maar dat is nou eenmaal de manier waarop we in Nederland opereren. Maar wordt de noordelijke ring van Utrecht überhaupt een rijksweg of blijft zij een provinciale weg die mij rijks-subsidie wordt uitgebouwd? Zelf voel ik overigens wel voor het wegnummer A/N 26 in plaats van 25. Dat sluit mooi aan bij de nu al bij Utrecht lopende wegnummers 27 en 28. Voor wat het allemaal waard is.
hoevenpe schreef:Eigenlijk krijg ik nu het gevoel dat dat hele plan 'Amelisweerd' meer gelanceerd is om andere plannen erdoor te krijgen... zo van: we blijven hier vanaf omdat het zo mooi is, maar dan moet er wel een volledige ring om Utrecht heen...
Ik zou dat niet durven te zeggen, maar het is wel opvallend dat het NOS-journaal vanochtend met zoveel woorden riep "Amelisweerd gered". Ook Eurlings kon zichzelf mooi wegzetten als degene die de meest natuurvriendelijke optie had gekozen. De boodschap van vanochtend had natuurlijk ook kunnen zijn: "snelweg door natuurgebied verder uitgebouwd en nieuwe snelweg door groen gebied". Dat verkoopt toch een heel stuk minder goed.

Overigens zal deze hele presentatie de tegenbeweging natuurlijk niet stoppen. Hun commentaar vanochtend suggereerde dat er wel weer de nodige procedures zullen komen en dat druk zal worden uitgeoefend op de politici die de besluiten nog kunnen beïnvloeden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 04 nov 2009, 16:47

Rene schreef:rw25 was in het RWP1984 voorzien voor Zaandam-Purmerend, toen rw7 nog voorzien was naar Amsterdam te gaan.
Ah, dat wist ik niet. Maar de weg is in elk geval niet in het RWP1984 gekomen uiteindelijk.
rw23 is niet meer in planning. In de NoMo komt deze verbinding niet meer als rijksweg voor.
Ik hou er rekening mee dat (een deel van) de N23 mogelijk genummerd als N23 op de borden zou kunnen verschijnen in de toekomst. Dan hoop ik op het gedeelte Hoorn - Kampen (N302/N307). Ergens is dit niet helemaal consequent, maar de bij de N62 (en de gecreëerde gevallen N34, N46 en N69) kan het ook.
Rene schreef:Maar ik zie niet in waarom het niet gewoon A230 kan worden ?
Het is en blijft immers een substandaard geval.
Ik ga eigenlijk al niet uit van een A-nummer, maar van een N-nummer. Ik zou de N230 graag als HWN-verbinding zien (ring Utrecht), zeker als deze wordt uitgebouwd. Daar past een 2-cijferig nummer bij.

Hmmm, ik zou eigenlijk mijn alleroorspronkelijkste doel van de Combikaart eens moeten uitvoeren. Ik had de kaart oorspronkelijk gemaakt om mijn visie op wegnummering te ventileren, maar dat is er nooit van gekomen. Ik ben wel wat aan het spelen geweest met nieuwe plannen voor een NoMo-II.

Afijn, dat is verder offtopic.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 nov 2009, 16:54

A230 ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 nov 2009, 16:56

Kaaiman schreef:
Rene schreef:rw25 was in het RWP1984 voorzien voor Zaandam-Purmerend, toen rw7 nog voorzien was naar Amsterdam te gaan.
Ah, dat wist ik niet. Maar de weg is in elk geval niet in het RWP1984 gekomen uiteindelijk.
Ach nee, ik zat fout. Het was het SVV-I

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 04 nov 2009, 19:20

evos schreef:Bovendien zullen de uiteinden geen echt ASW-knooppunt worden, lijkt me. Dus het zal eerder N11 of N25 worden (als het al geen N230 blijft...)
Aan de kant van de A27 is het al een mooie ruime trompetaansluiting die lijkt op een uitwisseling tussen 2 snelwegen, dus dat lijkt me sowieso al perfect. Alleen aan de A2 kant wordt het krap... Persoonlijk denk ik dat daar nog redelijk eenvoudig twee vrije rechtsaf oplossingen gemaakt kunnen worden (A2z->N230 en N230->A2n) en misschien dat toch er nog wel ruimte is voor twee fly-overs hoewel me dat wel redelijk ambitieus lijkt...

Maar toch heeft iedereen het over snelweg, dus het zou mooi zijn als er over de hele afstand er vluchtstroken bij komen en je zo echt de keuze hebt om langs noord dan wel langs zuid te gaan. Nu is dat met de stoplichten gewoon geen alternatief, tenzijn de A12 echt mega vast staat.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 nov 2009, 20:16

Palance schreef:A230 ;)
Precies. Waarom het nummer veranderen?
Kaaiman schreef:Ik hou er rekening mee dat (een deel van) de N23 mogelijk genummerd als N23 op de borden zou kunnen verschijnen in de toekomst. Dan hoop ik op het gedeelte Hoorn - Kampen (N302/N307).
Niet alleen Hoorn-Kampen. Ik heb N23 op een aankondigingsbord in Heerhugowaard zien staan.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 04 nov 2009, 21:38

boe! schreef:Niet alleen Hoorn-Kampen. Ik heb N23 op een aankondigingsbord in Heerhugowaard zien staan.
Het project N23 behelst ook het wegvak Heerhugowaard - Obdam - A7. Maar aangezien dat een stroomweg wordt die niet zal aansluiten op de rest van de weg (Hoorn - Enkhuizen - Lelystad - Dronten - Kampen), vind ik niet dat het eerstgenoemde wegvak ook het nummer N23 verdient. Voor mijn part wordt dat N194.

Maar goed, dit gaat over de N230.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 04 nov 2009, 22:48

De eerste berichtgeving ging over een volle snelwegring in Utrecht met nieuwe verbinding westelijk om Leidsche Rijn heen, die nieuwe verbinding komt er dus niet. Maar ook de snelweg niet, het lijkt een N3-achtige constructie te worden met ongelijkvloerse kruispunten, een VRI-loze aansluiting op de A27 (dus eigenlijk een echt knooppunt) en de huidige aansluiting op de A2 blijft dan behouden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 nov 2009, 23:55

Precies. Waarom het nummer veranderen?
Omdat er in Oost-Nederland tal van zinloze omnummeringen zijn geweest toen hoofdwegen werden gedecentraliseerd van het Rijk naar de Provincie (A/N 48 -> A/N 348, N 31 -> N 381)? Omdat er in Den Haag een zinloos laag wegnummer is ingevoerd voor haar NORAH- en Utrecht natuurlijk niet achter kan blijven? Omdat het aantal N 2xx wegen op is, zodat iedere ruimte die ontstaat in deze range erg prettig is?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 05 nov 2009, 9:33

Zoals jij al aangeeft: allemaal zinloze omnummeringen die volledig vanuit de wegbeheerders werden beredeneerd en niet vanuit de weggebruiker. Hoogste tijd om daaraan een eind te maken.

Rein
2x3 autosnelweg

Re: A12 Utrecht (Oudenrijn - Lunetten) van 10 naar 12 rijstr

Bericht door Rein » vr 03 dec 2010, 18:21

Uit de brief van de minister over de uitbreiding van Ring Utrecht van 3 december 2010 blijkt onder meer ook dat de doortrekking van de N230 door Leidsche Rijn heen van de baan is. De ruimtereservering wordt opgeheven.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 05 dec 2010, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 03 dec 2010, 19:16

Dat zat er wel in...
Jammer alleen dat ook het andere stuk N230 als autoweg gesneuveld is...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 04 dec 2010, 13:28

^^
De N230 wordt een volledig ongelijkvloerse autoweg, dat plan is helemaal niet gesneuveld.
Of bedoel je als autosnelweg?

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 04 dec 2010, 18:50

Het zou een autoweg 100 km/h worden eerst, nu lees ik overal alleen nog maar 80 km/h...

Lijkt me toch een behoorlijke versobering.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 04 dec 2010, 21:16

Minimaal 80 km/u. Het kan dus nog 100 km/u worden.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 05 dec 2010, 10:43

Laten we het hopen...

Ik zie eerder gebeuren dat het bestaande stuk autoweg ook gedowngrade wordt tot GOW 80 om een consistent wegbeeld te creëren. Dit is ook al tijden de wens van de omliggende gemeenten en ook de provincie dacht ik.

Sowieso vreemd dat het rijk nu geld gaat steken in een provinciale weg, hebben het rijk en de provincie hier dan dezelfde toekomstvisie? En moet er ook niet wat aan de kruising met de A2 gebeuren dan? Paar vrije verbindingen vooral van en naar amsterdam lijken me wel noodzakelijk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 dec 2010, 10:48

berichten samengevoegd uit het A12 topic

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 06 dec 2010, 18:48

hoevenpe schreef:Laten we het hopen...

Ik zie eerder gebeuren dat het bestaande stuk autoweg ook gedowngrade wordt tot GOW 80 om een consistent wegbeeld te creëren. Dit is ook al tijden de wens van de omliggende gemeenten en ook de provincie dacht ik.

Sowieso vreemd dat het rijk nu geld gaat steken in een provinciale weg, hebben het rijk en de provincie hier dan dezelfde toekomstvisie? En moet er ook niet wat aan de kruising met de A2 gebeuren dan? Paar vrije verbindingen vooral van en naar amsterdam lijken me wel noodzakelijk
Hij wordt ongelijkvloers, dus dat is toch automatisch een stroomweg? En op de A27 is de weg al ongelijkvloers aangesloten. Hopelijk wordt de kruising met de A2 ook ongelijkvloers.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 06 dec 2010, 19:49

^^ Lijkt mij lastig qua inpassing. Er is daar daar denk ik te weinig ruimte om eventueel een klaverblad aan te leggen (of je krijgt krappe boogstralen met een lage doorstroming) en een ander type aansluiting is weer zeer prijzig om aan te leggen. Vermoed dat het dus gewoon bij de bestaande situatie blijft.