[N230] Versnelde aanpak ring Utrecht

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg

Re: N230: Versnelde aanpak ring Utrecht

Bericht door jan » ma 06 dec 2010, 22:01

^^ De doorstroming is volgens mij nu al niet al te best bij dat kruispunt (althans toen ik er een paar jaar geleden nog weleens in de spits kwam in ieder geval niet). Daarom, én ook omdat het een autoweg (dus stroomweg) is, blijf ik hopen op een goede oplossing. Vooral van/naar Amsterdam vanaf de N230 moet er toch wel een fly-over te realiseren zijn... Er is immers 1,25 miljard beschikbaar...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 06 dec 2010, 23:08

En de andere kant op kan je zo een vrije rechtsaf strook maken, met een vloeiende bocht...
Dat zelfde zou je ook voor de relatie den Bosch -> N230 kunnen doen, zodat alleen de verbinding N230 -> den bosch over blijft als probleem.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 07 dec 2010, 9:19

^^ Tot ongeveer 2 jaar geleden was de aansluiting inderdaad problematisch met files die terugsloegen tot aan de afrit Maarsseveen op de N230. Vooral de relatie N230->Amsterdam (door file) en N230->Den Bosch (door het moeten oversteken van het kruispunt). Dat is sinds de uitbreiding van het aantal rij- en opstelstroken een stuk verbeterd. N230->A2 heeft er 6 en op het viaduct zelf liggen 5 en 4 rijstroken. Vrije rechtsaffers zijn natuurlijk altijd het beste, maar de wachttijden aan de VRI's zijn erg laag. De vraag is natuurlijk: wat gaat er gebeuren als het verkeer op de N230 toeneemt of verdubbeld?

jack77
zandpaadje

[N230] Noordelijke Ring Utrecht

Bericht door jack77 » ma 04 apr 2011, 12:44

Beste mensen,

Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik ben op zoek naar iemand die voor de ring Utrecht tekeningen kan maken die als voorbeeld gaan dienen voor de gemeente Utrecht . Dit gaat voornamelijk om het verkeersplein Henri Dunantplein en Ghandiplein.
Deze worden in 2016 opnieuw ingericht.

Ik zit zelf in een bewonerscommissie uit de wijk Overvecht die mee gaan denken met de gemeente Utrecht.
Echter ikzelf en de anderen hebben geen ervaring met het maken van tekeningen en hebben ook geen programma's die tekeningen kunnen maken.

Wie kan mij/ons helpen.

groeten

Jack

hoevenpe
expressweg

Re: Ring Utrecht N230

Bericht door hoevenpe » ma 04 apr 2011, 13:34

^^

Ik denk dat daar nog erg weinig over te zeggen valt...
Hoe deze rotondes er straks uit gaan zien hnagt vooral af van de definitieve plannen voor de NRU: wordt het een nieuwe autoweg een stukje ten noorden van de bestaande weg of wordt alleen de huidige route gestroomlijnd?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 04 apr 2011, 14:07

Gebruiker Snelwegfreak heeft in ieder geval wel ervaring met het maken van 3D-visualisaties. Misschien kunnen jullie hem inschakelen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 04 apr 2011, 14:10

^^
Ik ga er sowieso vanuit dat de weg op de huidige plek blijft liggen.
Anders ga je
of dwars door de bebouwing langs de Gageldijk
of je doorsnijdt precies een aantal bedrijven, zoals het tuincentrum
of je gaat dwars door het Noorderpark.
Dat wordt waarschijnlijk allemaal niet als aantrekkelijk gezien.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat de 2+2-weg op de huidige plek blijft liggen, waarbij er dive-unders of fly-overs komen bij de verkeerspleinen, en het kruispunt bij de Moldaudreef verdwijnt.
Snelheid: 80 km/u. Hoewel dat een geringe verhoging is tov de huidige 70, zal de vooruitgang in de praktijk veel groter zijn, aangezien het nu vooral de verkeerslichten en de capaciteitsbeperkende werking daarvan zijn die de snelheid veel lager houden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 04 apr 2011, 14:54

Op dit forum zijn heel wat mensen aanwezig met de nodige kennis. Alleen zijn velen ook verbonden aan een werkgever, wat maakt dat die kennisinzet niet altijd op prijs wordt gesteld. Daarnaast speelt mee dat duidelijk moet zijn wat de inzet van de actie is. Velen op dit forum hebben namelijk nogal een hekel aan vertraging van procedures, laat staan dat ze daar zelf actief in gaan bijdragen.

Iets meer zicht op wat de inzet van de bewonersgroep is, kan daarom wel eens handig zijn, jack77. :idea:

jack77
zandpaadje

Bericht door jack77 » di 05 apr 2011, 15:02

Wat ik al aangaf is dat wij als bewonerscommissie betrokken worden door de Gemeente Utrecht in het proces.
Hierbij worden wij actief gevraagd om onze oplossingen aan te dragen. Niet om het proces te vertragen.
Dat niemand nu nog weet hoe de verkeerspleinen eruit komen te zien: dat klopt, zie boven.

Het is dus best goed mogelijk dat delen of het geheel van de tekening die nu gemaakt gaat worden, overgenomen wordt door de Gemeente Utrecht.

Zoals ik al eerder aangaf hebben wij steun nodig bij de tekeningen. ideeen erover hebben wij genoeg.
Visualisatie hiervan en eigen inbreng is heel belangrijk.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 05 apr 2011, 16:08

^^ Misschien is het 24 Oktoberplein een mooi voorbeeld. Een stukje gecompliceerder dan de N230 bij Overvecht i.v.m. de sneltram en de aantakking richting Oog in Al, maar verder hetzelfde principe: fly-over voor doorgaand verkeer op de hoofdweg, kruising met lokale weg beneden.

Van het 24 Oktoberplein zijn vast mooie tekeningen/renderingen want ze zijn daar inmiddels al druk bezig met rijbaanverleggingen (twee weken terug), slaan van damwanden (vorige week) en fundering. Afstand tot woningen en overige bebouwing is ongeveer vergelijkbaar, al heeft de N230 iets meer ruimte (en hogere snelheidslimiet). Wat er voor geluidswerende voorziening komt (voorbeeld: Waterlinieweg bij de rotonde bij Hoograven/Lunetten?) weet ik niet.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 05 apr 2011, 16:14

^^

Als men toch een voorkeur mag hebben dan zou ik zelf zeker voor een 'dive under' gaan ipv een 'flyover'. Lijkt me veel minder een barrierewerking geven dan zo'n groot gevaarte, zeker omdat ik verwacht dat deze toch minimaal 2x2 met smalle vluchtstroken zal zijn.

Ik vraag me wel af waarom men perse toch voor de bestaande route kiest. Daar een veel drukkere 2x2 autoweg met 80km/h of wellicht zelfs 100km/h langs de flats lijkt me qua leefbaarheid echt niet wenselijk. Een paar honderd meter noordelijker verdiept aanleggen als nette autoweg lijkt me veel verstandiger.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 05 apr 2011, 21:08

De keuze voor de bestaande weg zal ook wel te maken hebben met procedures, wetgeving en meer van dat soort zaken. Het is vaak makkelijker om een bestaande weg te verbouwen dan om een hele nieuwe weg aan te leggen met alle bijbehorende milieuprocedures, inspraakrondes, besluitvorming en wat dies meer zij.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 06 apr 2011, 12:55

hoevenpe schreef:^^

Als men toch een voorkeur mag hebben dan zou ik zelf zeker voor een 'dive under' gaan ipv een 'flyover'. Lijkt me veel minder een barrierewerking geven dan zo'n groot gevaarte, zeker omdat ik verwacht dat deze toch minimaal 2x2 met smalle vluchtstroken zal zijn.

Ik vraag me wel af waarom men perse toch voor de bestaande route kiest. Daar een veel drukkere 2x2 autoweg met 80km/h of wellicht zelfs 100km/h langs de flats lijkt me qua leefbaarheid echt niet wenselijk. Een paar honderd meter noordelijker verdiept aanleggen als nette autoweg lijkt me veel verstandiger.
Een paar honderd meter noordelijker is vrijwel onmogelijk door bebouwing, een fort en het feit dat ten noorden van de weg alles is bestempeld als het Noorderpark. Maar 'dive under' zou inderdaad een mooiere inpassing zijn.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » wo 11 mei 2016, 14:56

De gemeente Utrecht heeft de afgelopen jaren met inbreng van belanghebbenden gewerkt aan plannen voor de opwaardering van het niet-autowegdeel van de N230. Dit heeft geleid tot een voorkeursvariant. Het is al enige tijd stil op de projectpagina maar het lijkt mij goed hier even de laatste stand van zaken te melden:
In maart 2014 heeft de gemeenteraad de voorkeursvariant voor de NRU vastgesteld. De voorkeursvariant is het uitgangspunt bij de herstart van het project. De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) krijgt 2 x 2 rijstroken, een maximum snelheid van 80 km/uur en drie ongelijkvloerse kruisingen. Het verkeer van en naar Overvecht en aangrenzende wijken hoeft dan niet meer door de stad en wijken te rijden maar kan er om heen. Zo ontstaat in de stad meer ruimte voor aantrekkelijke netwerken voor fietsers en voetgangers. Het Noorderpark wordt door de ongelijkvloerse kruisingen beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers uit Overvecht. De opwaardering van de NRU draagt zo bij aan een gezonde en bereikbare stad.

Bij één kruising kan de NRU verdiept onder de rotonde worden aangelegd, bij twee anderen zal de NRU verhoogd over de rotondes gaan. Welk van de drie pleinen verdiept wordt aangelegd is nog niet besloten. Ook is er nog geen definitieve keuze gemaakt over de afkoppeling van de Moldaudreef en de nieuwe route richting de NRU. De gemeente gebruikt de komende periode om hierover, in overleg met bewoners, tot een besluit te komen.
De gemeente streeft er naar om in 2020 te starten met de uitvoering. In de periode tot 2020 werkt de gemeente de voorkeursvariant uit in achtereenvolgens een ontwerp en een bestemmingsplan, waarna in 2020 de uitvoering kan starten.
Uitvoering vanaf 2020 lijkt mij overigens niet echt handig. Het zal dan deels samenvallen met de opwaardering van de Ring Utrecht. De N230 kan dan minder goed als alternatieve route dienen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2016, 15:23

Het was fijn geweest als de NRU klaar was voordat men aan de snelwegen gaat beginnen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Re: [N230] Versnelde aanpak ring Utrecht

Bericht door Chris » vr 25 feb 2022, 13:04

RTV Utrecht: Toerit naar Zuilense Ring bij Maarssenbroek definitief niet dicht voor bouw nieuwe woonwijk

De toerit naar de Zuilense Ring bij Maarssenbroek wordt definitief niet gesloten. De gemeente Stichtse Vecht en projectontwikkelaar Haagstede C.V. zien af van het plan om de weg af te sluiten om zo de bouw van 155 woningen mogelijk te maken. Daardoor worden er nu 139 woningen gebouwd en komt er een einde aan een langlopende discussie over de ontsluiting.

Het plan was blijkbaar om de toerit naar de N230 te verplaatsen naar het westen, dichter naar de A2 toe. Dat gaat nu niet door. Helemaal afsluiten lijkt mij niet aan de orde geweest? Ik heb dit dossier niet echt gevolgd. Ik kan mij niet voorstellen dat ze die hele wijk niet op de N230 zouden aansluiten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 25 feb 2022, 13:15

Die aansluiting kun je eigenlijk niet dichterop de A2 leggen gezien alle weefbewegingen. Het is nu al vrij kort op de snelweg.
Maar misschien dat Rene het weet als voormalig inwoner :mrgreen:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 25 feb 2022, 20:22

^^^^

Hier ook een voormalige inwoner van Maarssenbroek (2x zelfs :) ).

Jawel, definitieve sluiting is wel ooit de bedoeling geweest. (volgens mij is er hier op de site al wel meer over geschreven, in een ander draadje dan, denk ik).

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/201843 ... lense-ring

Blijkt ook wel uit het gegeven dat er nu 16 woningen minder gebouwd worden. Die hadden dan, vermoedelijk, op de gronden van de toerit gebouwd gaan worden (of er net bij langs, wat nu niet meer kan ivm geluidsnormen?).

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 25 feb 2022, 21:06

Durashift schreef: vr 25 feb 2022, 20:22 ^^^^
viewtopic.php?p=1202916#p1202916
;)