Afbeelding

de beste land- en wegenkaarten

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg

de beste land- en wegenkaarten

Bericht door nederland24 » do 28 okt 2010, 17:56

Ik ben eigenlijk op zoek naar een paar nieuwe wegenkaarten van verschillende landen. Zelf vind ik de Falk wegenkaarten erg plezierig en duidelijk. Al zijn de meeste al 10 jaar oud. Hebben jullie misschien nog een paar goede adviezen of tips voor nieuwe wegenkaarten?

Tim
expressweg

Re: de beste land- en wegenkaarten

Bericht door Tim » ma 01 nov 2010, 19:07

Voor NL blijf ik fan van het ANWB wegenboek (alleen voor leden verkrijgbaar)
De overige atlassen van mij liggen op het moment onder mijn bed, maar eind van de week kan ik je ook nog een tip voor groot-Brittannië geven.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 01 nov 2010, 20:20

Michelin maakt over het algemeen goede kaarten. Van Groot-Brittannie is de Philip's Navigator Great Britain erg goed.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 01 nov 2010, 23:20

Timmetje schreef:Voor NL blijf ik fan van het ANWB wegenboek (alleen voor leden verkrijgbaar)
Qua lay-out vind ik het goed, maar de inhoud klopt niet altijd helemaal (zie ook hier).
Bovendien is het nadeel van dit soort kaartmateriaal dat veranderingen te vroeg of te laat worden ingetekend, terwijl Google / Tele Atlas er beter op inspringt.
eind van de week kan ik je ook nog een tip voor groot-Brittannië geven
AA Road Atlas op grote schaal? Die heb ik voor 2010. Er staan nu ook snelheidscamera's en trajectcontroles aangegeven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 nov 2010, 23:57

Voor mij blijft 'Die Generel Karte' vaste favoriet. Duidelijk, gedetailleerd en overzichtelijk met passende nummerschildjes.

Voor navigatie is eigenlijk NAVTEQ de beste kaart. In Nederland niet altijd zo up to date als de kaart van TomTom, maar zeker wel in het buitenland én is veel overzichtelijker en duidelijker. Navigatiesystemen als Garmin (tip!) en Navigon gebruiken NAVTEQ kaarten. Zelfs BMW gebruikt NAVTEQ voor zijn eigen interne navigatiesystemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 19 nov 2010, 16:33

Zijn de Falkkaarten, waar ik er dan een paar van heb, tegenwoordig nog aan te bevelen of zeggen jullie, dat is een miskoop van jewelste.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 20 nov 2010, 8:47

Wat voor Falkkaarten? Ze hebben er heel wat.
De atlas van Europa vind ik niet zo best. Zeer ouderwets kaartbeeld, en slecht geactualiseerd, bijv. in de editie 2009-2010 nog steeds de oude wegnummers rond Zagreb, terwijl de A-nummers toch al sinds 2003 bestaan. En de Oostenrijkse A5 zou 2009 klaar zijn, terwijl de planning nu misschien 2016 is.
Maar Duitsland is wel de Generalkarte.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 20 nov 2010, 11:59

Ik ga wel een keer naar de boekhandel en dan kijken wat ik het beste vind. Aan de reacties te zien is het namelijk zeer persoonlijk.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 20 nov 2010, 16:13

Veel zal ook afhangen van land tot land, zoals voor Canada zijn de kaarten van MapArt een aanrader. Maar ook binnen het gamma van een merk kan het verschillen; zo zijn de blauwe stadskaarten van Michelin (o.a. voor Brussel, Amsterdam, Parijs, ...) zeker de moeite waard terwijl de paarse stadskaarten van Michelin (o.a. voor Antwerpen, ...) een pak minder duidelijke en goed.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube