onwoorddiscussie afgesplitst

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Cartman » za 30 okt 2010, 17:44

Rene schreef:^^
Zo is verkeerswisselaar dialect, maar Nederlanders weten in hun context wel probleemloos wat het betekent. Hetzelfde geldt voor typisch Vlaamse woorden als bediende, drinkgeld, ereloon, onthaal, goesting, koer, lavabo, nonkel, pompier en valies. Goed bruikbaar Vlaams dialect dus, geen enkel probleem mee.
Al deze woorden blijken in Groene Boekje (een uitgave van de Nederlandse Taalunie) te staan. Het zijn dus geen Vlaamse dialectwoorden, maar behoren tot het Algemeen Nederlands. Met alle respect voor forum-admins, maar zelf bepalen wat tot het Nederlands of dialect mag gerekend worden is een brug (ik blijf in de sfeer :rofl2:) te ver.
Rene schreef: Wegenis behoort echter tot de categorie woorden als champetter, danskoord, inzonder, lochting, tournevis. Niet zomaar gebruiken dus, want koeterwaals.
Lochting, inzonder, en tournevis zijn voor het groene boekje (de eerste twee voor mij trouwens ook) onbekend, dus geen Algemeen Nederlands. Dat u wegenis in dezelfde categorie zet is -nogmaals met alle respect- een verkeerde beoordeling. Correct gebruikte en gespelde woorden eenzijdig uitroepen tot "koeterwaals" (volgens Van Daele gebrekkige taal; brabbeltaal) is in mijn ogen niet erg netjes.

Desondanks ben ik blij dat het fileprobleem in Lummen blijkbaar is opgelost. Zelfs al is het maar via voorlopige wegenissen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Vinny » za 30 okt 2010, 18:13

Voor hen die zich geroepen voelen om het taalbeleid op het forum aan de kaak te stellen:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 94#p490694

Ik stel voor om de taaldiscussie in deze draad te laten voor wat die is en verder te gaan over Lummen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gesloten