Links rijden-rechts rijden
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Links rijden-rechts rijden
Zijn er situaties bekend waar men 'over land' moet omschakelen van links rijden naar rechts rijden en andersom? Hoe gaat dat bijv. op de grens van Suriname en Frans-Guyana?
-
- Voorzitter
-
- polderweggetje
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- 2x5 autosnelweg
In HK rijdt men anno 2006 ook nog linksCoen Tunnel schreef:Hmm, daar zeg je zowat. Werd er dan links gereden in Hong Kong? In

-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
Die foto ken ik ook, maar ik kan hem ook niet even zzo snel terugvinden.René schreef:De grensovergangen bij Zweden waren in de jaren '50 en '60 nog zo rustig dat het rijstrook wisselen gelijkvloers ging.
Ik zal eens kijken of ik een fotootje kan terugvinden van de grens S - SF. Daar hadden ze zo'n gelijkvloers kruisingsgeval.
Wel een leuke: De grens Laos-Thailand:

En China-Macau:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ondertussen gevonden:Ik schreef:Die foto ken ik ook, maar ik kan hem ook niet even zzo snel terugvinden.René schreef:De grensovergangen bij Zweden waren in de jaren '50 en '60 nog zo rustig dat het rijstrook wisselen gelijkvloers ging.
Ik zal eens kijken of ik een fotootje kan terugvinden van de grens S - SF. Daar hadden ze zo'n gelijkvloers kruisingsgeval.

De switch uitvergroot:

(Origineel formaat is hier te vinden.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik begrijp niet zo goed waarom de Zweden ooit links hebben gereden. Zoiets komt toch eigenlijk alleen maar voor in Angelsaksische landen en oud-kolonies van het Britse Rijk?
Weet iemand dit?

Laatst gewijzigd door VTB op do 26 jan 2006, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- 2x2 autosnelweg
Veel informatie over links en rechts rijden is hier te vinden:
http://members.a1.net/wabweb/frames/relif.htm
http://members.a1.net/wabweb/frames/relif.htm
De autogordel: een band voor het leven.
-
- dorpsstraat
Op dit moment zijn er nauwelijks meer landen waar overland wordt gekruist. In Suriname zijn er bijvoorbeeld alleen maar rivieren aan de grenzen en geen bruggen daaroverheen. Het switchen gebeurt dus gewoon bij het van de boot afrijden.
Ook in Afrika zijn er zover ik weet niet echt switches op het land zelf. Waarschijnlijk is tussen China en Hong Kong nog een van de enige plaatsen, waar er dus wel iets moet worden verzonnen. En tussen Pakistan en Iran, al is dat ook in de woestijn.
Ook in Afrika zijn er zover ik weet niet echt switches op het land zelf. Waarschijnlijk is tussen China en Hong Kong nog een van de enige plaatsen, waar er dus wel iets moet worden verzonnen. En tussen Pakistan en Iran, al is dat ook in de woestijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Een kaartje met links- en rechtsrijdend verkeer:

Er zijn in Afrika dus zeker wel landgrenzen met wisselend verkeer.
Overigens: In 1938 is Oostenrijk geleidelijk van links- naar rechtsrijdend verkeer overgestapt. Zie dit kaartje van de wisseldata:

(en ook dit artikel).

Er zijn in Afrika dus zeker wel landgrenzen met wisselend verkeer.
Overigens: In 1938 is Oostenrijk geleidelijk van links- naar rechtsrijdend verkeer overgestapt. Zie dit kaartje van de wisseldata:

(en ook dit artikel).
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb tijdens het programma 'The Trip' (op MTV) een grensovergang gezien waarbij het verkeer geswitcht werd. Was erg interessant, maar vooral saai. Want er was behalve een bord dat je aan de andere kant van de weg moest rijden (lees: zandpad) weinig te zien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- polderweggetje
-
- Voorzitter
-
- autoweg
Hoe kan het eigenlijk dat in sommige niet-Angelsaksische landen links gereden wordt of werd? Dat men in Zimbabwe, India en Australië links rijdt, is volkomen te begrijpen. Maar een land als Zweden (vroeger), Suriname of Japan...!? Ook wel raar dat de Amerikanen rechts rijden. Grappig te zien trouwens dat Djibouti een "links rijdende enclave" is.
Wees niet ongerust:

-
- Voorzitter
Vroeger was het gebruikelijk dat links werd gereden, ook in Nederland. Ten tijde van Napoleon is dat veranderd.
Zie dit topic.
Zie dit topic.
Mus schreef:Nee, wij rijden verkeerd!Chrizz schreef: rijden ze ook allemaal "verkeerd"
In de Middeleeuwen werd er door de ridders te paard ook links gereden. Het was namelijk de gewoonte dat elkaar passerende ridders elkaar groetten door de zwaarden een keer tegen elkaar te tikken. Omdat de meeste ridders rechtshandig waren was het dus wenselijk om in zo'n geval het zwaard met de rechterhand te hanteren, en daarom reed men links.
Napoleon heeft toen als regel ingevoerd dat in zijn rijk iedereen rechts moest rijden, zodat de vijand niet kon zien of de legers nou naderden of vertrokken.
En sindsdien rijden we rechts...
-
- 4x3 autosnelweg
Uit opgravingen heeft men wel eens afgeleid dat 2000 jaar geleden al links werd gereden in Engeland. Andere landen zullen op dezelfde manier hun gebruiken en voorkeuren hebben gehad, nog lang voordat er sprake was van autoverkeer. Denk dat de "afwijkingen" in Zweden, Indonesië en dergelijke daarop kunnen worden teruggebracht.