Links rijden-rechts rijden
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
'Clash of civilizations'
Dus Djibouti en Zimbabwe zijn eigenlijk meer geciviliseerd dan wij? 

Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
In Nederland bestonden in de 19e eeuw nog geen regels ter zake, maar in veel gevallen werd overland links gepasseerd. Hetzelfde gold in de overzeese gebiedsdelen.LIE schreef:Wat ik overigens interessant vind is dat de voormalige kolonieën van Nederland (Indonesië en Suriname) links rijden! Iemand een idee waarom dit zo is?
Met het bouwen van dubbelspoor in de jaren '70 tot '90 van de 19e eeuw op de spoorlijnen werd in Nederland gekozen voor het in Duitsland reeds gebruikelijke rechts rijden. Het feit dat men voor het op dat moment in ontwikkeling zijnde seinstelsel ook voor Duits materiaal koos, zal wellicht mede aan de keuze bijgedragen hebben.
De problematiek werd groter toen de trambedrijven in opkomst waren rond het jaar 1900. Deze reden in analogie aan de spoorwegen rechts op hun dubbelsporige gedeelten. Dat vereiste nadere regelgeving, want in sommige steden was linksrijden de regel, in andere rechts rijden.
In 1906 is landelijk daarom het rechtsverkeer ingevoerd.
In de overzeese gebieden was er alleen in Indië sprake van spoorwegen, en nauwelijks van dubbelspoor. De trambedrijven in o.a. Batavia en Soerabaja gingen dan ook "gewoon" links rijden. Er was dus ook geen reden om in die gebieden af te stappen van het links rijden. Daar is het linksverkeer dan ook gehandhaafd. Gevolg is dat Indonesië en Suriname tot op de dag van vandaag linksverkeer kennen. Zeker voor Suriname is dat opmerkelijk, want op Brits-Guyana en Suriname na rijdt het hele Amerikaanse continent rechts.
-
- 4x5 autosnelweg
De vraag is natuurlijk wat beter is, links of rechtsrijdend verkeer. Ik meen dat de romeinen ook links reden (althans elkaar meestal links paseerden en rechts groetten). Wat dan weer opmerkelijk is want de meeste mensen hebben van nature een 'rechts-orientatie' (dit uit zich in supermarkten waar 'overbodige en luxe' producten rechts zijn te vinden) en zijn trouwens ook rechtshandig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Dus als je links rijdt, zie je je tegenliggers aan je goede kant. Misschien zo opmerkelijk nog niet.Vinny schreef:De vraag is natuurlijk wat beter is, links of rechtsrijdend verkeer. Ik meen dat de romeinen ook links reden (althans elkaar meestal links paseerden en rechts groetten). Wat dan weer opmerkelijk is want de meeste mensen hebben van nature een 'rechts-orientatie' (dit uit zich in supermarkten waar 'overbodige en luxe' producten rechts zijn te vinden) en zijn trouwens ook rechtshandig.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Nou en? Wat heeft de leesrichting ermee te maken?ViaHaaren schreef:In het Midden Oosten zou linksrijden eigenlijk ook voor de hand liggen, omdat men daar de borden van rechts naar links leest.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
Grappig is dat men in een land als Groot-Brittanië in winkelstraten ook juist veel meer links loopt. Het is dus deels ook cultuur geworden.Vinny schreef:De vraag is natuurlijk wat beter is, links of rechtsrijdend verkeer. Ik meen dat de romeinen ook links reden (althans elkaar meestal links paseerden en rechts groetten). Wat dan weer opmerkelijk is want de meeste mensen hebben van nature een 'rechts-orientatie' (dit uit zich in supermarkten waar 'overbodige en luxe' producten rechts zijn te vinden) en zijn trouwens ook rechtshandig.
Komt de rechts-oriëntatie niet voort uit het feit dat de meeste mensen ook rechtshandig zijn en de rechterhand dus ook meer gebruiken?
-
- Wegnummerfotograaf
En links uitwijkt. Moest ik inderdaad erg aan wennen.Coen Tunnel schreef:Grappig is dat men in een land als Groot-Brittanië in winkelstraten ook juist veel meer links loopt.
Ook het oversteken (in Londen) is verwarrend, maar gelukkig hebben ze daarom overal LOOK LEFT en LOOK RIGHT op de weg gekalkt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Ik denk inderdaad dat door 'rechtsrijden' een algemene 'rechtshoud'-cultuur ontstaat, waarbij je ook al lopend geneigd zult zijn om rechts te houden, en rechts uit te wijken. Erg handig eigenlijk.
Hier in Korea lijkt men echter nog niet echt een besluit te hebben genomen, wat soms een beetje hinderlijk is.
Het verkeer rijdt rechts, maar voetgangers houden veelal links. Zebrapaden hebben hier echter gescheiden richtingen, waarbij je weer rechts moet houden. Bij het betreden van metrostations zitten de ingangspoortjes meestal rechts. Als je op de roltrap staat wordt je geacht rechts te staan, zodat men je links kan passeren. Intussen is het echter wel de linker-roltrap die omhoog gaat, en zal men lopend op trappen ook vaak links houden.
Kortom: door dit soort inconsistente zaken lijkt er in Korea minder een eenduidig beeld in het hoofd te zitten dan in Nederland, wat het lopen door de (vaak volle) straten wat moeilijker maakt...
Hier in Korea lijkt men echter nog niet echt een besluit te hebben genomen, wat soms een beetje hinderlijk is.
Het verkeer rijdt rechts, maar voetgangers houden veelal links. Zebrapaden hebben hier echter gescheiden richtingen, waarbij je weer rechts moet houden. Bij het betreden van metrostations zitten de ingangspoortjes meestal rechts. Als je op de roltrap staat wordt je geacht rechts te staan, zodat men je links kan passeren. Intussen is het echter wel de linker-roltrap die omhoog gaat, en zal men lopend op trappen ook vaak links houden.
Kortom: door dit soort inconsistente zaken lijkt er in Korea minder een eenduidig beeld in het hoofd te zitten dan in Nederland, wat het lopen door de (vaak volle) straten wat moeilijker maakt...
-
- autoweg
Ik had juist het idee in Engeland dat ze alleen op de weg links rijden.
Voorbeelden genoeg: metroroltrappen zijn gewoon 'rechts' naar beneden, links naar boven, mensen passeren elkaar juist rechts!, op verschillende campings gezien dat een rondje over de camping rechtsom gaat (wel links van het weggetje rijden), dat soort dingetjes.
Volgens mij is rechts gewoon natuurlijker omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.
Voorbeelden genoeg: metroroltrappen zijn gewoon 'rechts' naar beneden, links naar boven, mensen passeren elkaar juist rechts!, op verschillende campings gezien dat een rondje over de camping rechtsom gaat (wel links van het weggetje rijden), dat soort dingetjes.
Volgens mij is rechts gewoon natuurlijker omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat pleit toch voor rechtsrijden, omdat men dat "in natura'' ook doet. (Tenzij men ook overschakelt op het systeem links staan op de roltrap en rechts inhalen)Ik had juist het idee in Engeland dat ze alleen op de weg links rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Oh?ViaHaaren schreef:Schroeven draai je ook rechtsom een plank in.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Links rijden-rechts rijden
Samoa maakt per 7 september de switch van rechtsrijdend naar linksrijdend. De reden? De regering meent dat dat logischer is, gezien de sterke banden tussen het land en Australië en Nieuw-Zeeland, die ook links rijden en waar vele Samoanen zitten. Ook vanuit het linksrijdende Japan schijnen de nodige auto's te komen. De grote meerderheid van de toeristen op het eiland komt ook uit deze landen.
Het besluit lijkt nogal controversieel te zijn. Nog deze week dient een zaak bij het Supreme Court om de wet terug te draaien. Zie http://www.news.com.au/story/0,27574,25 ... 01,00.html
Meer info over de precieze gang van zaken op 7 september op http://blog.southpacific.org/samoa-veers-left. De planning doet enigszins denken aan die van Dagen H in Zweden. Om 5.50 uur 's ochtends moet iedereen stoppen, om 6.00 uur precies moet iedereen wisselen naar de andere kant van de weg en dan nog eens tien minuten blijven stilstaan. Om 6.10 uur begint Samoa aan de linkerkant van de weg te rijden.
Het besluit lijkt nogal controversieel te zijn. Nog deze week dient een zaak bij het Supreme Court om de wet terug te draaien. Zie http://www.news.com.au/story/0,27574,25 ... 01,00.html
Meer info over de precieze gang van zaken op 7 september op http://blog.southpacific.org/samoa-veers-left. De planning doet enigszins denken aan die van Dagen H in Zweden. Om 5.50 uur 's ochtends moet iedereen stoppen, om 6.00 uur precies moet iedereen wisselen naar de andere kant van de weg en dan nog eens tien minuten blijven stilstaan. Om 6.10 uur begint Samoa aan de linkerkant van de weg te rijden.
-
- expressweg
De grens tussen Nepal en Tibet is dermate rustig dat het wisselen ook tussen de 2 grensposten gebeurt zonder constructies.
Overigens was de weg in het Nepalese deel zo rot door aardverschuivingen dat er niet echt sprake meer was van links/rechts orientatie.
Volgens mij is dat de enige landgrens die ik zelf genomen heb met links/rechts verkeer. In Zuid-Oostelijk Afrika ben ik in het hele linkse stuk gebleven. Zuid-Oost Azie ook (thailand - maleisie - singapore, meermalen deze grenzen gekruist, maar niet richting indochine of birma)
Overigens was de weg in het Nepalese deel zo rot door aardverschuivingen dat er niet echt sprake meer was van links/rechts orientatie.
Volgens mij is dat de enige landgrens die ik zelf genomen heb met links/rechts verkeer. In Zuid-Oostelijk Afrika ben ik in het hele linkse stuk gebleven. Zuid-Oost Azie ook (thailand - maleisie - singapore, meermalen deze grenzen gekruist, maar niet richting indochine of birma)
-
- 2x4 autosnelweg
Op eilandjes zonder complexe kruisingen en veel 1+1 wegen is een omzetting relatief eenvoudig, net als in het Zweden van toen. In Suriname moet het ook nog wel te doen zijn denk ik, daat alleen Paramaribo enige complexiteit kent.
Het verhaal van westerse wereld, zoals ik dat heb meegekregen is iets anders, en niet militair. Iedereen reed links omdat je links op je paard stapte (doet nog steeds 90% net als op de fiets), wat kennelijk de handigste "rechtshandige en linksbenige" kant is qua kracht en coordinatie. In de stad had je sinds de Romeinen modderige wegen, maar vaak al wel een stoep. Je stapte dus droog op/af je paard aan de linker kant van de weg. Daarmee vertrok en bleef je links rijden. Een denkbare 2e reden is dat soldaten een zwaard in de rechterhand hadden en denkbare tegenstanders (incl rovers) dus links passeerden. Of dit een sterk argument is, is twijfelachtig.
Napoleon heeft inderdaad rechts rijden verordonneerd en landen die niet onder zijn rijk vielen bleven veelal links rijden, inclusief de Engelse koloniën. De VS hebben Europa gevolgd (de Engelsen waren niet geliefd) en Canada en het gros van de Amerika's heeft de VS gevolgd.
De reden dat Napoleon rechts rijden verplicht stelde waren de vrachtwagens van toen: grote karren die door 4 of 6 paarden werden getrokken. Die konden elkaar in nauwe straten en bruggen slecht passeren. Daar de bok links zat (je stapte immers links op; in een enkel geval werd het paard links voor bereden) passeerde men elkaar rechts, zodat je het beste zicht had op beschikbare ruimte. Wie met het stuur links (de eigen auto) wel eens links heeft gereden (UK) of met een Engelse wagen rechts, weet dat het best lastig is. Omdat er nu verkeer was dat links of rechts verkoos en dit met de toenemende drukte wrijvingen gaf, heeft Napoleon één der eerste verkeerswetten opgesteld. Niet om militaire redenen dus, hoewel het leger vaak ook met grote karren reed, en dus zijn voorkeuren voor rechts had, die zwaarder wogen dan de voorkeur van de eenzame paardrijder (de burger).
Linksrijdende landen hebben waarschijnlijk besloten om de bok (later het stuurwiel) verplicht naar rechts te verplaatsen en hiernaast het linksrijden verplicht.... Ook een oplossing.
Het verhaal van westerse wereld, zoals ik dat heb meegekregen is iets anders, en niet militair. Iedereen reed links omdat je links op je paard stapte (doet nog steeds 90% net als op de fiets), wat kennelijk de handigste "rechtshandige en linksbenige" kant is qua kracht en coordinatie. In de stad had je sinds de Romeinen modderige wegen, maar vaak al wel een stoep. Je stapte dus droog op/af je paard aan de linker kant van de weg. Daarmee vertrok en bleef je links rijden. Een denkbare 2e reden is dat soldaten een zwaard in de rechterhand hadden en denkbare tegenstanders (incl rovers) dus links passeerden. Of dit een sterk argument is, is twijfelachtig.
Napoleon heeft inderdaad rechts rijden verordonneerd en landen die niet onder zijn rijk vielen bleven veelal links rijden, inclusief de Engelse koloniën. De VS hebben Europa gevolgd (de Engelsen waren niet geliefd) en Canada en het gros van de Amerika's heeft de VS gevolgd.
De reden dat Napoleon rechts rijden verplicht stelde waren de vrachtwagens van toen: grote karren die door 4 of 6 paarden werden getrokken. Die konden elkaar in nauwe straten en bruggen slecht passeren. Daar de bok links zat (je stapte immers links op; in een enkel geval werd het paard links voor bereden) passeerde men elkaar rechts, zodat je het beste zicht had op beschikbare ruimte. Wie met het stuur links (de eigen auto) wel eens links heeft gereden (UK) of met een Engelse wagen rechts, weet dat het best lastig is. Omdat er nu verkeer was dat links of rechts verkoos en dit met de toenemende drukte wrijvingen gaf, heeft Napoleon één der eerste verkeerswetten opgesteld. Niet om militaire redenen dus, hoewel het leger vaak ook met grote karren reed, en dus zijn voorkeuren voor rechts had, die zwaarder wogen dan de voorkeur van de eenzame paardrijder (de burger).
Linksrijdende landen hebben waarschijnlijk besloten om de bok (later het stuurwiel) verplicht naar rechts te verplaatsen en hiernaast het linksrijden verplicht.... Ook een oplossing.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Als Samoa besloten heeft om vanwege Australie en Japan links te gaan rijden is er een kans dat andere eilandstaten in dat deel van de wereld dat voorbeeld gaan volgen en ook linksverkeer gaan invoeren.
Laatst gewijzigd door Willem op vr 21 aug 2009, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Voorlopig is de kritiek op het eiland zo groot dat ik me niet kan voorstellen dat andere eilandstaten in deze omgeving met graagte zullen volgen. Misschien gebeurt dat wel wanneer de maatregel toch op de een of andere manier succesvol blijkt. Er is bijvoorbeeld gespeculeerd op toegang tot goedkopere tweedehands auto's, die niet meer uit de USA hoeven te komen, maar van dichterbij kunnen worden gehaald.
Overigens rijden al de nodige landen in de South Pacific links: Fiji, Tuvalu, Tonga, Tokelau, Pitcairn - kortom de landen met een verleden in het Britse Gemenebest. Rechts rijden doen ze vooral op de eilanden met een Frans of Amerikaans verleden. Het is nogal een gevarieerde bedoeling in die regio; in tegenstelling tot op het continent is er natuurlijk ook weinig aanleiding om je aan te passen aan je buurland.
Overigens rijden al de nodige landen in de South Pacific links: Fiji, Tuvalu, Tonga, Tokelau, Pitcairn - kortom de landen met een verleden in het Britse Gemenebest. Rechts rijden doen ze vooral op de eilanden met een Frans of Amerikaans verleden. Het is nogal een gevarieerde bedoeling in die regio; in tegenstelling tot op het continent is er natuurlijk ook weinig aanleiding om je aan te passen aan je buurland.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb zelf een aantal borden ontworpen voor de switch van rechts- naar linksrijdend verkeer voor de bloemenveiling te Aalsmeer. Ik zal er wel eens een afbeeldinkje van uploaden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Onderstaand interessant stukje vond ik op internet:
Zie verder op http://www.nicospilt.com/links-rechts.htmlangsderails.nl schreef:Links of rechts rijden
Waarom rijden in het ene land de treinen rechts, en in het andere links? Volgens mij is het op een stoomlocomotief het prettigst als de stoker links staat, tenminste als het een rechtshandige stoker is. Dan moet de machinist dus rechts staan, en de trein moet rechts rijden, met de seinen aan de rechterkant van de baan.
Hoe zit dat met auto's? Auto's werden vroeger getrokken door paarden. Een rechtshandige koetsier zit het liefst links op de bok (of links op het achterste paard als hij postiljon rijdt), want dan kan hij het makkelijkst zijn zweep bedienen. Als de koetsiers links zitten, kunnen ze het beste rechts rijden, want dan hebben ze het beste zicht op hun tegenliggers.
Quod erat demonstrandum: rechts rijden is beter dan links. Maar verander dat maar eens. In Zweden heeft men dat wel gedaan: tot september 1967 reed het wegverkeer links, daarna schakelde men over naar rechts rijden. En in Oostenrijk is men tijdens de Anschluss met Duitsland een poosje bezig geweest met het ombouwen van het spoornet naar rechtsrijdend verkeer, maar de oorlog duurde te kort om dat programma helemaal af te ronden. Ook het wegverkeer in Oostenrijk werd in 1938 naar rechts verplaatst.
Tegenwoordig maakt het voor treinen niet meer uit. Op de meeste dubbelsporige baanvakken kunnen de treinen zowel links als rechts rijden, omdat er aan beide kanten van het spoor seinen staan. De machinist zit meestal in het midden van de cabine.
Hieronder ook aandacht voor seinen aan de "verkeerde" kant van het spoor.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
Hoe lang geleden is het dat je daar hebt gereden?jelger schreef:Volgens mij is dat de enige landgrens die ik zelf genomen heb met links/rechts verkeer. In Zuid-Oostelijk Afrika ben ik in het hele linkse stuk gebleven. Zuid-Oost Azie ook (thailand - maleisie - singapore, meermalen deze grenzen gekruist, maar niet richting indochine of birma)

-
- 4x3 autosnelweg
Je hebt gelijk dat de naam Indochina in Nederland nog maar nauwelijks wordt gebruikt, maar hij is wel degelijk correct als verzamelnaam voor Vietnam, Laos en Cambodja. Ik vind die term overigens zo slecht niet. Hij geeft mooi aan dat deze drie landen zowel onder Chinese invloed hebben gestaan als onder Indische invloed. De Indische invloed zie je vooral in Laos, Cambodja en het zuiden van Vietnam (Mekongdelta, waar ook veel Khmer zitten). Hoe verder je in het noorden van Vietnam komt, hoe sterker het land en de mensen beïnvloed blijkt door Chinesen. Iets wat ik als toerist overigens geen onverdeeld genoegen vond, maar dat terzijde.
Vanuit Laos heb ik de wissel van rechts- naar linksverkeer op de grens met Thailand kunnen aanschouwen. Het idee is spectaculairder dan het er in de praktijk uitziet. Je ziet namelijk niets anders dan dat het verkeer op een daartoe aangegeven plaats van kant wisselt. Wijzelf zijn niet de grens overgegaan, dus we hebben de wissel niet echt meegemaakt. Kan me voorstellen dat het wel wat vreemder is om van het ene op het andere moment van kant te moeten wisselen. Maar dat is op zich niet heel veel anders dan met het vliegtuig aankomen in zo'n land waar ze aan de andere kant rijden. Kom je met het vliegtuig in London aan, dan moet je op dezelfde manier wennen.
Vanuit Laos heb ik de wissel van rechts- naar linksverkeer op de grens met Thailand kunnen aanschouwen. Het idee is spectaculairder dan het er in de praktijk uitziet. Je ziet namelijk niets anders dan dat het verkeer op een daartoe aangegeven plaats van kant wisselt. Wijzelf zijn niet de grens overgegaan, dus we hebben de wissel niet echt meegemaakt. Kan me voorstellen dat het wel wat vreemder is om van het ene op het andere moment van kant te moeten wisselen. Maar dat is op zich niet heel veel anders dan met het vliegtuig aankomen in zo'n land waar ze aan de andere kant rijden. Kom je met het vliegtuig in London aan, dan moet je op dezelfde manier wennen.
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Je vergeet nog te vermelden dat Indochina ook een kolonie van Frankrijk is geweest (1887-1945), en de losse staten tot 1954 met Frankrijk geassocieerd waren.Pino schreef:Hij geeft mooi aan dat deze drie landen zowel onder Chinese invloed hebben gestaan als onder Indische invloed.
-
- 4x3 autosnelweg
Nee, dat historische gegeven liet ik bewust onvermeld. Het ging er mij namelijk om dat de koloniale naam die aan het gebied is gegeven treffend was, niet onder wiens heerschappij / protectoraat die gebieden stonden.
-
- 2x3 autosnelweg
Hoezo?Pino schreef:Hoe verder je in het noorden van Vietnam komt, hoe sterker het land en de mensen beïnvloed blijkt door Chinesen. Iets wat ik als toerist overigens geen onverdeeld genoegen vond (...)
Ik ben twee keer de lansdgrens tussen Maleisië en Thailand overgestoken. In beide landen rijdt men links, maar het wordt ten zeerste afgeraden om met een Maleisisch gekentekend voertuig Thailand binnen te rijden. Maleisische voertuigen zijn daar namelijk niet verzekerd. Je kunt wel een verzekering kopen aan de grens, maar wegens de (deels vermeende) corruptie in Thailand is ook dat geen optie.
Wat je doet is enkele kilometers van de grens je voertuig bij een depot stallen (bewaakt en tegen vergoeding). Een Maleisische taxi brengt je naar de grens, die steek je, na de nodige formaliteiten bij de douane van zowel Maleisië (uitreis) als Thailand (inreis) te voet over en aan Thaise zijde zet je je reis met een Thaise taxi voort. In 1997 kostte een taxirit van ruim 70 kilometer van de grens naar Songkla 700 Baht, weet ik nog. Ik had niet kleiner dan een biljet van 1.000 Baht en de chauffeur kon niet wisselen, zo beweerde hij. Ik heb 'm toen dat 1.000 Baht biljet maar gegeven en gezegd dat het zo wel goed was. Uiteraard was hij erg dankbaar voor dat extraatje ter waarde van, toen, ongeveer 10 gulden.

Overigens: bij het passeren van de grens duurde de "behandeling" van mijn paspoort een hele tijd. Omdat ik "buiten beeld" van de Thaise douanebeambte wachtte totdat mijn toenmalige verloofde met mijn paspoort terug zou komen en ze na ruim een half uur nog niet terug was, ben ik poolshoogte gaan nemen. Ze was al geruime tijd aan de beurt en de Thaise douanebeambte zat op z'n dooie gemak en heel rustig mijn paspoort bladzijde voor bladzijde te bestuderen. Om een lang verhaal kort te maken: na betaling van 10 Baht door mijn ex-verloofde kwam-ie ineens tot leven en werden er in snel tempo een stuk of drie stempels in mijn paspoort gezet.
Die beambte had uiteraard al lang gezien dat ik een "westerling" was en dat is daar synoniem met "wandelende bank".

Donateur Vereniging Wegenforum