Links rijden-rechts rijden

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2010, 14:37

De spoorwegen ontstonden in Groot-Brittanië, dat is ook een reden dat in veel landen de treinen nog steeds links rijden terwijl de auto's rechts rijden. Onder anderen in België rijden de treinen links, terwijl dat in Nederland en Duitsland rechts is.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 03 nov 2010, 15:21

In België reden de auto's helemaal in het begin ook links.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 04 nov 2010, 10:58

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 04 nov 2010, 11:02

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 nov 2010, 16:54

Coen Tunnel schreef:De spoorwegen ontstonden in Groot-Brittanië, dat is ook een reden dat in veel landen de treinen nog steeds links rijden terwijl de auto's rechts rijden. Onder anderen in België rijden de treinen links, terwijl dat in Nederland en Duitsland rechts is.
In Zwitserland rijden de treinen ook (vaak) links. In ieder geval in Z"urich is dat op een aantal baanvakken het geval. De Britten hebben hier in elk geval niets mee te maken, waar het wel mee te maken heeft weet ik niet, behalve in 1 geval: Het is op een semi-metro traject ingevoerd om trams de middenperrons van de stations te laten bedienen, zonder dat er deuren in het materieel gezaagd moesten worden, en bij het Swammerdingenplatz is dan ook een overloopwissel om de trams "aan de andere kant" de tunnel in te laten rijden. Aan de andere kant is de oplossing ongelijkvloers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 nov 2010, 18:10

Vinny schreef:In Zwitserland rijden de treinen ook (vaak) links. In ieder geval in Z"urich is dat op een aantal baanvakken het geval. De Britten hebben hier in elk geval niets mee te maken, waar het wel mee te maken heeft weet ik niet, behalve in 1 geval: Het is op een semi-metro traject ingevoerd om trams de middenperrons van de stations te laten bedienen, zonder dat er deuren in het materieel gezaagd moesten worden, en bij het Swammerdingenplatz is dan ook een overloopwissel om de trams "aan de andere kant" de tunnel in te laten rijden. Aan de andere kant is de oplossing ongelijkvloers.
Ik denk niet dat dat direct de reden is, alle treinen in Zwitserland rijden namelijk links en dat is altijd al zo geweest.

Een kaartje:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 nov 2010, 20:45

jelger schreef:Het antwoord is dus, dat deze gebieden de rechts-conversie hebben gemist die het moederland wel onderging (door de aanwezigheid van Brits bestuur). ;-). Niet dus dat de Britten verantwoordelijk zijn voor het linksrijden in die 2 naderhand aan Nederland teruggegeven gebieden.
Maar dat was dan geen rechtsconversie die plaatsvond op het moment dat de Britten de bewuste gebieden administreerden. Hoewel Napoleon zijn regel had, was linksverkeer in Nederland nog heel normaal in de 19e eeuw. Naar ik altijd begrepen heb, is er pas laat in de 19e eeuw enige ordening gebracht in de weghelft die verkeer in Nederland moet aanhouden. Eerder bestond daar simpelweg geen behoefte aan.

In die periode was het dus vrij eenvoudig geweest om rechtsverkeer ook in alle kolonien in te voeren, maar dat is niet gebeurd. Een reden zou kunnen zijn gelegen in de beweegredenen om in Nederland voor rechts te kiezen. Die lag in het feit dat er allerhande trams waren die deels over wegen liepen. Omdat de trams rechts hielden, werd ook het andere verkeer naar rechts gestuurd. Ik stel mij zo voor dat het in Suriname en Indonesie aan dat soort trams ontbrak, zodat er ook geen noodzaak bestond om wegverkeer naar rechts te sturen.

Wimpie24
expressweg

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Wimpie24 » di 23 nov 2010, 19:11

^^

Initieel reden trams in de meeste Belgische steden ook links. Het hing toen van de gemeentelijke wetgeving af of er links of rechts gereden moest worden. BelgiË heeft als 1 van de eerste landen van Europa een verkeerswet ingevoerd, de paragraaf die zei langs welke kant van de weg je moest rijden is pas enkele jaren na invoering van die wet eraan toegevoegd :mrgreen:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 26 aug 2012, 22:55

Ik geloof dat ik een situatie heb gevonden: de grens China - Macau

Wikipedia: "There are two border crossing points between mainland China and Macau. The newer crossing point is the Lotus Bridge, which crosses a narrow channel of sea between the mainland and Macau, and was opened at the end of 1999 (aerial map). The Lotus Bridge was designed to cater for high traffic volumes and features three lanes in each direction as well as a full changeover system on the mainland side, comprising bridges that loop around each other by 360 degrees to swap the direction of the traffic. At the older Macau crossing point, there is no changeover system, and the border roads continue with traffic on the left on the mainland side and simply intersect with a roundabout. All of these Chinese changeover systems can be viewed in high resolution using Google Earth."

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 27 aug 2012, 0:14

Deze kende ik wel, maar dat van die rotonde wist ik niet. Ik vraag mij dan af in welke richting je die rijdt ...

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 27 aug 2012, 10:45

Volgens mij is in zo'n situatie juist een dubbeldeks-brug een ideale oplossing om het verkeer van zijde te doen veranderen. Had men die enorme keerlussen kunnen besparen... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 aug 2012, 18:19

Volgens mij is die keerlus vooral bedoeld om het grote hoogteverschil te overwinnen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 28 aug 2012, 14:33

Bekijk
https://maps.google.nl/maps?q=Macau&hl= ... u&t=h&z=17
Dit is de voornaamste grenspost tussen Zhuhai (China) en Macau. Er is een kleine rotonde aan de Macau kant. De grote(re) grensposten tussen China en Macau (Lotus Bridge) en Hong Kong (Shenzhen Bay Bridge) zijn op toekomstig autoverkeer ingericht, Shenzhen Bay Bridge is zelfs groter dan San Diego- Tijuana, maar onder de huidige politieke omstandigheden is er nauwelijks privé autoverkeer, alleen vrachtvervoer (HK kenteken en CN , en wat taxi's (idem). Hong Kong en Macau staan namelijk geen chinees gekentekende auto's toe, omgekeerd wel wanneer de HK en MC auto's ook een chinees kenteken inclusief technische keuring hebben.Hoe dit probleem opgelost wordt wanneer de Hong Kong Macau/Zhuhai brug ( 2x3) klaar is blijft onduidelijk. Bij Lantau airport eiland is een grote parkeerplaats voorzien bij de grenspost. In Hong Kong is een actieve lobby tegen bezoekers en auto's uit China (steeds meer rijke Chinezen kopen een auto in Hong Kong met twee platen), de vele chinese toeristen brengen nu al overlast vindt men en rijden minder beschaafd.