[A079] Maastricht - Heerlen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A079] Maastricht - Heerlen
Op de weinige foto's is wel te zien dat het geen vluchtstrook was met continu asfalt zoals gebruikelijk. Het lijkt wel een soort semi-open verharding of zo.
Dat het niet standaard is kan ook komen omdat dit een wat uitzonderlijke situatie was van een snelweg die door de provincie is aangelegd. Wellicht wel het grootste snelwegproject van een provincie ooit in Nederland. Het heeft indertijd 120 miljoen gulden gekost, dat is huge voor die tijd, volgens een inflatie calculator zou 120 miljoen gulden toen ongeveer € 170 miljoen tegenwoordig zijn.
Een afwijkende vluchtstrook past overigens wel in het plaatje dat er vanaf het begin al geprutst is met de kwaliteit van de verhardingen.
Dat het niet standaard is kan ook komen omdat dit een wat uitzonderlijke situatie was van een snelweg die door de provincie is aangelegd. Wellicht wel het grootste snelwegproject van een provincie ooit in Nederland. Het heeft indertijd 120 miljoen gulden gekost, dat is huge voor die tijd, volgens een inflatie calculator zou 120 miljoen gulden toen ongeveer € 170 miljoen tegenwoordig zijn.
Een afwijkende vluchtstrook past overigens wel in het plaatje dat er vanaf het begin al geprutst is met de kwaliteit van de verhardingen.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij was het wel volledig asfalt, maar met een extra laagje "vastgeplakt" grind er bovenop. Ik kan me dit nog wel herinneren dat dit normaal was op vluchtstroken en niet alleen op de A79. Ik heb gezocht naar foto's, maar tot nu toe pas eentje gevonden op de site van René:

-
- Wegnummerfotograaf
Was inderdaad in Noord-Nederland ook gebruikelijk.Seat Ibiza schreef: ↑ma 06 jul 2020, 15:42Ik kan me dit nog wel herinneren dat dit normaal was op vluchtstroken
Totdat men erachter kwam dat het toch wel erg onhandig was bij werkzaamheden als de vluchtstrook tijdelijk een rijstrook moest zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
De A79 gaat in meerdere fases telkens een maand dicht:
Rijkswaterstaat schreef:A79 afgesloten tussen Maastricht en Hulsberg (richting Heerlen) vanwege groot onderhoud: 26 februari - 28 maart 2021
De snelweg A79 tussen Maastricht en Heerlen krijgt dit jaar (2021) een flinke opknapbeurt. De weg wordt veiliger, stiller en duurzamer. Tijdens de onderhoudswerkzaamheden zijn 4 fases ingepland met afsluitingen van de A79. Tijdens elke fase is een deel van het traject zo’n 4 weken afgesloten.
De 1e fase wordt uitgevoerd van vrijdag 26 februari 21.00 uur tot zondag 28 maart 2021 21.00 uur. In die periode staat het onderhoud aan de snelweg A79 tussen Maastricht en Hulsberg (richting Heerlen) op het programma. Hierdoor is de A79 tussen Maastricht en Hulsberg richting Heerlen afgesloten voor al het verkeer. Weggebruikers moeten rekening houden met verkeershinder, omleidingen en een extra reistijd van zo’n 15 minuten.
Groot onderhoud A79
Het groot onderhoud aan de snelweg A79 tussen Maastricht en Heerlen wordt in opdracht van Rijkswaterstaat uitgevoerd door Heijmans. Het traject krijgt in 2021 in beide richtingen een flinke opknapbeurt zodat de weg ook in de toekomst aan alle eisen voldoet en er een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer gewaarborgd is.
Er worden uiteenlopende verbeteringen aangebracht. Er komt over het hele traject stiller asfalt en de op- en afritten bij Klimmen, Voerendaal en Valkenburg worden verlengd. Geleiderails die toe zijn aan vervanging worden vernieuwd en op een aantal locaties langs het traject waar er nu geen staan, worden geleiderails geplaatst. Ook de bewegwijzeringsborden worden waar nodig vervangen en de problemen met de afwatering worden aangepakt.
4 x 4 weken afsluitingen
In overleg met betrokken gemeenten en de provincie is gekozen voor een uitvoering met afsluitingen van de A79 in 4 fases. Tijdens elke fase is een deel van het traject zo’n 4 weken afgesloten. De planning is als volgt:
Van 26 februari – 28 maart 2021
A79 afgesloten van Maastricht tot Hulsberg (4) richting Heerlen
Van 18 april – 16 mei 2021
A79 afgesloten van Hulsberg (4) tot Heerlen richting Heerlen
Van 28 mei – 27 juni 2021
A79 afgesloten van Hulsberg (4) tot Maastricht richting Maastricht
Van 9 juli – 8 augustus 2021
A79 afgesloten van Heerlen tot Hulsberg (4) richting Maastricht
-
- Wegnummerfotograaf
Ah, nieuwe NBA.
In september dus weer even kijken.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Op zich wel jammer, de A79 had altijd al een Belgisch smaakje. Vanwege het landschap, het wegdek, de algemene inrichting van de wegenis en de afritten die naar kleine plaatsjes leiden. 

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Oei oei Harry, nog steeds niet op de tong gevallen zie ik!
Hij doet me eigenlijk vooral denken aan de E314 in het Hageland. Ik heb nu wel een vervormd beeld over de gemiddelde schoonheid van onze contreien. Ik woon immers in Aarschot en ruimere omgeving

Hij doet me eigenlijk vooral denken aan de E314 in het Hageland. Ik heb nu wel een vervormd beeld over de gemiddelde schoonheid van onze contreien. Ik woon immers in Aarschot en ruimere omgeving

-
- 2x2 autosnelweg
Ben benieuwd of de inconsequenties in de vermelde plaatsnamen op afrit 1 en 2 dan ook wordt weggewerkt. Op beide afritten staat in beide richtingen de vermelding "Meerssen". Ik zou het logisch vinden om in de richting Heerlen op afrit 2 er Meerssen-Oost van te maken. In de andere richting zou ik de vermelding "Meerssen" op afrit 1 volledig schrappen.
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik zie de afritten 5 en 6 beide als twee halve afritten die ver uit elkaar liggen, maar samen wel een geheel vormen voor respectievelijk Klimmen en Voerendaal. De kans dat deze afritten ooit compleet worden gemaakt lijkt me nihil. Zou jij ze liever apart genummerd willen zien? Dan krijg je dus gaten in de nummering. Lijkt mij geen vooruitgang.
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg

Ik snap nu wat je bedoelt, maar vind het zelf geen verbetering, omdat je dan van oost naar west van afrit 6 naar afrit 4 zou gaan.
-
- expressweg
Gelukkig wordt deze weg binnenkort aangepakt, maar wel een lange duur van de afsluitingen. Wordt er hoofdzakelijk alleen overdag aan de weg gewerkt?
-
- 4x5 autosnelweg
Belgische snelwegen zijn soms wat verouderd, maar ik vind ze niet echt lelijk. De oude pontificale lichtmasten hadden wel wat. Hangt natuurlijk ook af waar je rijdt. Nederlandse snelwegen zijn wat geestdodend. Of je rijdt tussen distributiecentra en datakolossen. Ook niet bepaald fraai ofzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

De Waalse Ardennensnelwegen vind ik trouwens ook prachtig. De E19 Breda-Antwerpen daarentegen is dan weer verschrikkelijk.
Laatst gewijzigd door paolie op do 18 feb 2021, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Dat is niet ongebruikelijk. Op de A2 ga je van zuid naar noord ook van afrit 58 naar afrit 56.Seat Ibiza schreef: ↑do 18 feb 2021, 15:01
Ik snap nu wat je bedoelt, maar vind het zelf geen verbetering, omdat je dan van oost naar west van afrit 6 naar afrit 4 zou gaan.
-
- autoweg
-
- Voorzitter
En van 56 naar 54.paolie schreef: ↑do 18 feb 2021, 17:48Dat is niet ongebruikelijk. Op de A2 ga je van zuid naar noord ook van afrit 58 naar afrit 56.Seat Ibiza schreef: ↑do 18 feb 2021, 15:01

Die is dan tenminste nog 2x3 en rijdt een stuk fijner dan de E19 Breda-Antwerpen. En tussen De Pinte en Kruishoutem vind ik de E17 nog niet eens zo lelijk; er staan minder bedrijventerreinen en andere bebouwing langs de weg, her en der wat bos. Goed, echt bijzonder is het zeker niet, maar ik vind het geen verschikkelijke weg.Basjuh1981 schreef: ↑do 18 feb 2021, 19:10Mag ik daar de E17 Antwerpen - Kortrijk daar aan toevoegen?
-
- autoweg

Vanuit Den Haag is Breda - Antwerpen iets om rijden, dus dat saaie stuk verviel voor mij al

-
- autoweg
En op de A27 van zuid naar noord ook van afrit 17 naar afrit 19.paolie schreef: ↑do 18 feb 2021, 17:48Dat is niet ongebruikelijk. Op de A2 ga je van zuid naar noord ook van afrit 58 naar afrit 56.Seat Ibiza schreef: ↑do 18 feb 2021, 15:01
Zulke dingen gebeuren nu eenmaal bij halve aansluitingen, in de ene richting is ie er wel en in de andere richting is ie er niet

-
- 2x2 autosnelweg
Ik had deze vraag ook maar eens bij RWS neergelegd. Een snelle en nette reactie ontvangen:Seat Ibiza schreef: ↑do 18 feb 2021, 12:09 Ben benieuwd of de inconsequenties in de vermelde plaatsnamen op afrit 1 en 2 dan ook wordt weggewerkt. Op beide afritten staat in beide richtingen de vermelding "Meerssen". Ik zou het logisch vinden om in de richting Heerlen op afrit 2 er Meerssen-Oost van te maken. In de andere richting zou ik de vermelding "Meerssen" op afrit 1 volledig schrappen.
Rijkswaterstaat schreef: U heeft gelijk. Bij afrit Bunde (1) van de A79 staat Meerssen vermeld en afrit 2 van de A79 is afrit Meerssen. Dit is iets wat we normaliter niet doen en ook onlogisch is. Wij weten helaas niet of dit tijdens de aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel onderwerp van gesprek is geweest, omdat in dat project ook afrit Bunde vanuit Maastricht is aangelegd, en er misschien bewust is gekozen om Meerssen bij Bunde te blijven vermelden. De naam Meerssen bij afrit Bunde kan gewijzigd worden in ‘Rothem’, maar dit zal eerst met de gemeente Meerssen overlegd dienen te worden. Indien er overeenstemming is kan de aanpassing mogelijk in de reconstructie van de A79 meeliften, maar dat is momenteel nog niet zeker. Wij zullen het in ieder geval aan de gemeente Meerssen voorleggen.
-
- 2x5 autosnelweg
Men belooft niets, maar laat wel blijken jouw reactie serieus te nemen.
-
- 2x2 autosnelweg
En nog een nagekomen reactie van RWS:Seat Ibiza schreef: ↑do 25 feb 2021, 10:05Ik had deze vraag ook maar eens bij RWS neergelegd. Een snelle en nette reactie ontvangen:Seat Ibiza schreef: ↑do 18 feb 2021, 12:09 Ben benieuwd of de inconsequenties in de vermelde plaatsnamen op afrit 1 en 2 dan ook wordt weggewerkt. Op beide afritten staat in beide richtingen de vermelding "Meerssen". Ik zou het logisch vinden om in de richting Heerlen op afrit 2 er Meerssen-Oost van te maken. In de andere richting zou ik de vermelding "Meerssen" op afrit 1 volledig schrappen.
Rijkswaterstaat schreef: U heeft gelijk. Bij afrit Bunde (1) van de A79 staat Meerssen vermeld en afrit 2 van de A79 is afrit Meerssen. Dit is iets wat we normaliter niet doen en ook onlogisch is. Wij weten helaas niet of dit tijdens de aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel onderwerp van gesprek is geweest, omdat in dat project ook afrit Bunde vanuit Maastricht is aangelegd, en er misschien bewust is gekozen om Meerssen bij Bunde te blijven vermelden. De naam Meerssen bij afrit Bunde kan gewijzigd worden in ‘Rothem’, maar dit zal eerst met de gemeente Meerssen overlegd dienen te worden. Indien er overeenstemming is kan de aanpassing mogelijk in de reconstructie van de A79 meeliften, maar dat is momenteel nog niet zeker. Wij zullen het in ieder geval aan de gemeente Meerssen voorleggen.
Heel erg netjes deze reactie en prima oplossing.Rijkswaterstaat schreef: In aanvulling op ons eerdere antwoord, het volgende. De gemeente Meerssen is akkoord met de aanpassing van Meerssen naar Rothem bij aansluiting 1 van de A79 en we zijn nu met de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) en Project Reconstructie A79 in overleg om de aanpassing door te voeren in de reconstructie.

-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
De E40 Brussel-Tienen en de E314 Nederland-Leuven zijn landschappelijk voor mij persoonlijk de mooiste snelwegen van Vlaanderen. Vandaar dat de A79 mij ook zo bevalt, er zijn veel gelijkenissen.
De Vlaamse snelwegen in het Westen hebben dan weer iets weg van de Nederlandse tegenhangers.
Degelijk en veel open zicht, maar minder variatie.
-
- autoweg
Nuttig, met kerst reed ik nog verkeerd door dat "Meerssen "toen ik de afrit Meerssen wilde
-
- Moderator
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg